مبارزه با بيماريهاي قارچي کاکتوس و ساکولنت

بیماری و آفات ساکولنت و کاکتو - سم کاکتوس

سلام روز بخیر شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشه که از بیماری ها و قارچهایی که کاتوستون میزنه رنج برده باشید و کلی در مورد نحوه مبارزه با اونها سوال تو ذهنتون پیش اومده باشه، من در این مطلب میخوام اکثر بیماریها و قارچهایی که کاکتوس ها و ساکولنت ها را مورد حمله قرار میدهند رو با روش مقابله براتون توضیح بدم پس با ما همراه باشید.

بيماريهاي قارچي کاکتوس و ساکولنت

در زیر برخی از سم های موجود در بازار زا با کاربردهای آنها برای شما دوستان عزیز معرفی می کنیم.

کاکتوس سریوس - گل من و تو

۱- پرویکور:

از این قارچ کش برای بستر کشت بذر استفاده میشود، علت استفاده آن هم عدم اسیب به بذر و جوانه ها می باشد. اما برای درمان بیماری قارچی کاکتوس و ساکولنت مناسب نیست، درصد استفاده از این قارچ کش ١/٥ به هزار میباشد.

بنر گل من و تو

۲-اکسی کلراید مس:

از این قارچ کش برای پیشگیری بیماری قارچی کاکتوس ها (و ساکولنت ها) مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای درمان بیماری ها مناسب نیست، همچنین برای بستر کشت بذر هم تا یکسالگی بسیار مناسب می باشد. درصد مورد استفاده این قارچ کش هم ۲ به هزار میباشد.

۳-کاربندازیم:

این نوع قارچ کش بدلیل اینکه کاکتوس ها از ریشه مبتلا به تنش قارچی میشوند بسیار مناسب هست و استفاده از این قارچ کش بصورت آبیاری هر ۶ ماه یکبار ضروریست. دز این قارچ کش هم ۲ به هزار میباشد.

۴-هگزاکونازول:

این نوع قارچ کش بدلیل  ترکیبات شیمیایی مناسب آن، برای جراحی کاکتوس ها بسیار مناسب میباشد. دز مناسب این قارچ کش نیم به هزار میباشد.

بررسي سطح گياه براي لكه هاي قارچي  به صورت هفتگي كمك شاياني به حفظ گياه مي كند و در اثر ديدن لكه ها بهترين راه جراحي قبل از پيشرفت بيماري است.

مبارزه آفات در کاکتوس و ساکولنت ها

مقابله با شپشک سپردار و کنه ها:

این شپشک از شیره کاکتوس تغذیه می کند و به مرور گیاه را از بین می برد و برای مقابله با شپشک سپردار و یا کنه ها ابتدا حذف فیزیکی با استفاده از وسیله ای که به گیاه آسیب نرساند، می باشد. سپس استفاده از یک سم سیستماتیک میباشد.

شپشک کاکتوس

شپشک آرد آلو کاکتوس :

همانند شپشک سپردار بوده و علاوه بر تغذیه از گیاه ترشحاتی نیز از خود به جای می گذارد. برای مبارزه با شپشک آردآلو کاکتوس می توان از یکی از سموم فسفره مانند گوزاتیون ، سوﭘﺮ اسید ، مالاتیون  ۲ در هزار+ مویان جهت چسبندگی بیشتر ، استفاده نمود.
سموم مورد استفاده مناسب برای کاکتوس ها پیری پروکسیفن اگرعین كه لارو كش هست و بر كنه و شپشك هاي بالغ تأثيري ندارد اما بعد از از بين بردن فيزيكي شپشكها براي از بين بردن لاروها كه مجددا بر نگردند عالي است. و برای پیشگیری هم استفاده مرتب به صورت هر سه ماه يكبار از مالاتيون يا دیازنون توصیه میشود، همچنین بررسی سطح گیاه نیز ضروریست تا در هنگام مشاهده شپشک سریعا اقدام به حذف آن شود.

کنه قرمز عنکبوتی

این حشره گیاه خوار در واقع اصلا عنکبوت نیست بلکه از خانواده کنه ها هست. بقدری اندازه ریزی دارد که با چشم نمیتوان آن را دید و شاید زمانی شما پی به وجود همچین حشره ای ببرید که گیاه رو به نابودی باشه ولی اگر به موقع به داد گیاه برسید میتوان گیاه را نجات داد.

کنه قرمز عنکبوتی - بیماری های کاکتوس و ساکولنت

نشانه های کنه قرمز عنکبوتی

اگر کاکتوس و یا ساکولنت شما  مورد حمله این حشره بگیرد، گیاه خشک و قهوه ای میشود بخصوص از نوک گیاه که محل رشد است.

کنه قرمز عنکبوتی علاقه بسیار زیادی به بخشهای تازه رشد کرده دارد و در اولین حرکت خود قسمت های حساس گیاه شما را مورد حمله قرار می دهد.(این از اون بیشورا هستش 🙂 ). این حشره لایه خارجی گیاه شما را به طور کامل میخورد و باعث مرگ گیاه شما می شود.

 اگر گیاهی مشاهده کردید که قسمت پایینی گیاه شما خشک و قهوه ای مشود، احتمال دارد که قبلا مورد حمله قرار گرفته و جان سالم به در برده باشد و گیاه مقاوم شما دوباره شروع به رشد نموده است. زمان حمله معمولا ماههای گرم و خشک سال است در ضمن این حشره به خشکی و گرما علاقمند است و از رطوبت گریزان می باشد ولی زیاد کردن رطوبت و آب پاشی گیاه خطر پوسیدگی را به همراه دارد.کاکتوس های که بیشتر مورد حمله قرار می گیرند عبارتند از:  سولکوربوتیا – لوفوفرا-انواع اچینوسرئوس- ربوتیا – کوریفانتا-لوبیویا- پلسی فورا-اپیتلانتا و در مراحل حاد تقریبا تمام گونه های کاکتوس مورد حمله قرار می گیرند.

حمله آفت شته

شته ساکولنت

این حشره  از اندام گیاه شما تغذیه می کند و با رشد و تولید مثل سریع باعث ﭘوسیدن گیاه می شود. برای مبارزه با این شته استفاده از حشره کش های فسفره یا سیستمیک در زمان مشاهده ،ظهور شته اوایل بهار.