معرفی، نگهداری و تکثیر ساکولنت اچوریا یا اشوریا (ساق عروس)

معرفی و نگهداری انواع اچوریا - آشوریا
معرفی و نگهداری انواع اچوریا - آشوریا

معرفی و نگهداری آچوریا یا همون آشوریا : نام دیگر این گیاه ساق عروس هست یکی از جذاب ترین و زیباترین ساکولنتهای موجود در بازار که تنوع و رشد بسیار خوبی دارد، نگهداری اون چندان سخت نیست، فقط کافی است آبیاری، نور و خاک مناسبی براش فراهم کنید تا یک رشد عالی داشته باشه با من همراه باشید تا به شما نحوه نگهداری و تکثیر این ساکونت زیبا رو آموزش بدم.

معرفی ساکولنت اچوریا یا آشوریا

قبل از هر چیزی بهتره یک دید کلی از این گیاه داشته باشیم، ساکولنت گوشتی اچوریا یکی از زیباترین واریته های ساکولنتها می‌باشد که دارای بیش از ۱۸۰ گونه مختلف می‌باشد . در ایران به گل ساق عروس معروف است. گیاه اچوریا دارای رنگ و مدل‌های مختلف می‌باشد همیشه سبز می‌باشد در فصل‌های خنک رشد می‌کند در بهار و آخر تابستان گل می‌دهد که برای بذر گیری باید گرده افشانی شود. اسم علمی آن Echeveria می‌باشد. مثل همیشه می‌توانید.

برخی از نمونه‌های گل اچوریا همانند به Echeveria Glauca با برگ‌هایی سبز، آبی و Echeveria Elegans با برگ‌هایی گوشتی به رنگ سبز، آبی با حاشیه‌هایی صورتی، قرمز رنگ و Echeveria secunda با برگ‌هایی متراکم، با نوک نسبتاً تیز، به رنگ سبز و حاشیه‌هایی صورتی – قرمز رنگ از جملهه نمونه‌های محبوب هستند. گیاهان اچوریا کند رشد هستند و اگرچه اغلب آنان ۱۰-۵ سانتی‌متر طول دارند اما به تدریج و با رشد پاجوش‌ها از کنار گیاهان مادری، بر روی زمین گسترده می‌شوند و و حداقل ۱۰ سانتیمتر و حداقل ۵۰ سانتیمتر (البته بعد از چند سال) بر روی زمین فضا را اشغال می‌کند.

بنر گل من و تو

راستی یکی از گونه های جذاب و زیبای این گیاه آشوریا آبی هست که طرفداران بسایر زیادی داره در عکس زیر مشهاده میکنید.

اشوریا ابی - نگهداری گیاه اشوریا
اشوریا ابی – نگهداری گیاه اشوریا

شرایط مورد نیاز برای نگهداری اشوریا (ساق عروش)

بطور خلاصه باید گفت که اشوریا به آبیاری کمی نیاز داره و نباید زیاد روی برگها آب بریزه، به محلی با نور زیاد و در صورت امکان غیر مستقیم،دمای معمول اتاق و به خاکی با زهکشی بالا و سبک نیاز داره،اگر بتونید در فصل رشد گیاه اون رو با کودهای مخصوص کاکتوس و ساکولنت تغذیه کنید رشد لسیار خوبی خواهد داشت.

اشوریا رو چقدر باید آب بدم؟

برای آبیاری این گیاه باید صبر کرد تا سطح خاک تا عمق حدود ۳-۲ سانتیمتری خشک شود و سپس گیاه را آب داد. آبیاری زیاد و خیس ماندن بستر خاک از دلایل پوسیدگی ریشه و ریزش برگهای گیاه است که بخصوص ابتدا برگ‌های پایین ساقه گیاه شروع به ریختن می‌کنند. به همین دلیل برخی از پرورش دهندگان هر ۳-۲ هفته یک‌بار این گیاه را آب می‌دهند (ولی هیچ وقت برای آبیاری گیاه زمان مشخص نکنید) و اعتقاد دارند که این گیاهان به دوره‌های کوتاه خشکی نیاز دارند.

بعد از آبیاری حتماً دقت کنید تا آب از منافذ زیرین گلدان خارج شود خارج نشدن آب نشانه نداشتن زهکشی در گلدان و خاک گیاه می باشد که باید حتما سوراخ های زیرین گلدان رو بررسی کنید. در طی زمستان آبیاری گیاه باید کاهش یابد زیرا در این فصل گیاه رشدی ندارد و نسبت به فصل گرم به آب کمتری نیاز دارد. حتما مطلب نحوه آبیاری کاکتوس را مطالعه کنید.

شرایط نگهداری اچوریا
شرایط نگهداری اچوریا
اچوریا چقدر نور نیاز دارد؟

گیاه اچوریا به محلی با نور زیاد نیاز دارد و نور مستقیم خورشید رو به خوبی تحمل میکند ولی توجه داشته باشید که انتقال یکباره گیاه به نور مستقیم موجب ایجاد مشکلتی در برگهای خواهد شد. اگر نور کافی به گیاه برسه رشد خوبی خواهد داشت و و رنگ برگسار بسایر زیبا خواهد بود.

توجه داشته باشید که گیاه ساق عروس را از نور مستقیم آفتاب شدید بخصوص در روزهای گرم تابستان دور نگهداری کنید. همچنین آفتاب شدید در بعدازظهر نیز می‌تواند به برگسار گیاه آسیب وارد کند.

برخی از گونه های این گیاه که دارای حاشیه‌های رنگین در برگ‌ها هستند نیاز به نور کافی دارند تا این رنگ‌ها از بین نرود. نور اندک محیط باعث می‌شود تا گیاه به جای اینکه بر روی سطح زمین گسترش یابد، بیشتر به سمت بالا کشیده شود. کاهش نور همچنین موجب پریدگی رنگ و کاهش رشد گیاه خواهد شد. البته اگر گیاه شما مدتی است که در محیطی کم نور به سر می‌برد، انتقال آن به مکانی با نور مستقیم آفتاب را به تدریج انجام دهید. انجام ناگهانی این عمل می‌تواند منجر به سوختن برگ‌های گیاه شود.

بهترین دما برای نگهداری آشوریا

آچوریا میتواند تا دمای 7 درجه سانتی گرار را به خوبی تحمل کند اما بهتر است که دمای محیط بخصوص در طی شب به زیر ۱۳ درجه سانتی‌گراد نرود. حداکثر میزان دما تا ۲۵ الی 28 درجه سانتی‌گراد قابل قبول است. در صورت افزایش دما و گرم شدن محیط و عدم افزایش آبیاری، به تدریج از گوشتی بودن برگ‌ها کاسته می‌شود و با ادامه این وضعیت، برگ‌ها چروکیده می‌شوند و در نهایت می‌ریزند. در مطلبی جداگانه به بررسی علت چروک شدن کاکتوس و ساکولنت پرداختیم که میتونید مطالعه کنید.

توجه داشته باشید نمونه‌هایی که برگ‌های با حاشیه‌های رنگین دارند، در فصل پاییز و با کاهش دمای محیط، رنگ برگ‌ها نمایش بهتری خواهد داشت و در طی فصل گرم برگها معمولاً سبز رنگ خواهند بود.

از چه خاکی برای گلدان آچوریا استفاده کنیم؟

کلا خانواده کاکتوس و ساکولنت عاشق خاک سبک با زهکشی بالا هست که پیشنهاد میکنم اگر تمایل به تهیه خاک در خانه را دارید حتما مطلب خاک مناسب گیاهان آپارتمانی را مطالعه کنید. ولی در کل از خاک های مخصوص کاکتوس هم برای این گیاه میتونید استفاده کنید.

برخی از پرورش دهندگان مخلوط‌های خاکی مشابه کاکتوس را برای این گیاه بکار می‌برند اما از آنجایی که اچوریا سیستم ریشه‌ای بسیار کم عمقی دارد بهتر است که از مواد ارگانیک همانند خاک برگ نیز در مخلوط خاکی آن استفاده کرد.

به عنوان مثال می‌توان از شن درشت به همراه پرلایت و خاک برگ استفاده کرد. از آنجایی که اشوریا در محیط قلیایی بهتر از محیط اسیدی رشد می‌کند بنابراین از کاربرد پیت موس در مخلوط خاک خودداری کنید. اگرچه این گیاهان به دلیل رشد آهسته ای که دارند کوددهی چندان زیادی لازم ندارند اما استفاده از کود البته برای یک مرتبه در ابتدای فصل بهار به رشد بهتر آن کمک خواهد کرد و می‌توان از فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ البته با نصف غلظت استفاده کرد.

آیا آشوریا رطوبت را دوست دارد؟

همانطور که دیدید این گیاه رو به عنوان گیاه تراریومی هم میشناسند و عاشق رطوبت هوا هست و در محیطی که هوا دم باشه به خوبی رشد میکنه و همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم نباید روی برگهای اون آب اسپری کنید.

گلدهی آشوریا
گلدهی آشوریا

زمان گلدهی اچوریا

جالب است بدانید که گلهای این گیاه زیبا به صورت خوشه های بسایر کم پشت ظاهر می شودو در بعضی از گونه های اون ساقه های گلدهنده بسایر بلند میشوند. رنگ گلهای اشوریا صورتی، زرد و در برخی مواقع نادر سفید می باشد. زمان گلدهی اچوریا به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند گونه، سن و… که گونه setosa شاید در تمامی طول تابستان گل میدهم ولی گونه gibbiflora در اواخر پاییز و زمستان به گلدهی میرسد.

روش های مختلف تکثیر اشوریا

سه روش مختلف برای تکثیر اشوریا وجود داره: قلمه گرفتن، پاجوش و کاشت بذر.

کاشت بذر اشوریا :

یکی از زمانبر ترین روش های کاشت و تکثیر اچوریا همین کاشت بذر هست، برای این کار میتونید بعد از خشک شدن گلهای اچوریا بذرها را جدا کرده و در یک گلدان با خاک سبک بکارید و روی گلدان را با استفاده از نایلون بپوشانید و رطوبت مورد نیاز را براش فراهم کنید تا جوانه بزنه

تکثیر اشوریا به روش پاجوش :

راحت ترین روش همین استفاده از پاجوش هست، پاجوش‌ها را با فرا رسیدن فصل بهار و زمان تعویض گلدان می‌توان از گیاه مادری به راحتی جدا کرد و به شکل گیاهی مستقل در گلدانی جداگانه کاشت. ایجاد فاصله زمانی به مدت یک یا دو روز بین زمان جدا کردن پاجوشها و کاشتن آنان، به ریشه زایی بهتر آنان کمک می‌کند.

تکثیر اچوریا به روش قلمه زدن :

از برگ‌های گیاه نیز می‌توان در فصول بهار و تابستان قلمه تهیه کرد. برگ‌ها بعد از جدا شدن از گیاه مادری به مدت ۲۴ ساعت کنار گذاشته می‌شوند و سپس در مخلوط خاکی سبک و مرطوبی کاشته می‌شوند. بر روی گلدان حاوی قلمه‌ها پلاستیک نکشید زیرا این گیاهان به جمع شدن رطوبت در محیط اطراف حساس هستند و دچار پوسیدگی ریشه می‌شوند.

نگهداری آچوریا
نگهداری آچوریا

مشکلات و بیماری های آچوریا

در مطلبی کامل به بررسی مشکلات و بیماری های اشوریا پرداختیم که میتونید مطالعه کنید ولی در ادامه به صورت خلاصه برخی از مشکلات رایج را بررسی میکینم

این گیاهان در برابر بیماری‌ها و آفات نسبتاً مقاوم هستند اما به هر حال آفاتی که به شکل متداول گیاهان خانگی را مورد حمله قرار می‌دهند برای این گیاهان نیز می‌توانند مشکلاتی را ایجاد کنند. از بین بیماری‌ها نیز به پوسیدگی ریشه که ناشی از سنگین بودن بافت خاک و یا آبیاری بیش از اندازه است حساسیت دارند که با رعایت فواصل مناسب آبیاری و سبک بودن بافت خاک می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد.

ایجاد لکه های سیاه رو برگ

این مشکل بیشتر بر اثر قرار دادن گیاه در معرض نور مستقیم خورشید می باشد، گیاه را به محلی با نور فیلتر شده منتقل کنید.

له شدن طوقه و لکه های سیاه آبدار

این مشکل بخاطر مشکلات قارچی و پوسیدگی ریشه هست که با قارچکش بنومیل میتونید درمان کنید.

اشوریا من رشد علفی داره

آبیاری کم و کمبود نور باعث رشد علفی در این گیاه می باشد حتما گیاه را به محلی با نور زیاد منتقل کنید.

سوختگی لبه برگ آچوریا

این مشکل از ابیاری کم یا زیاد، کمبود یا زیاد بودن نور و همچنین درجه حرات بالا میتوینه اتفق بیوفته که حتما شرایط رو بررسی کنید و نسبت به اون مشکل رو رفع کنید.

علت جمع شدن برگ آچوریا

این مشکل هم دلایل مختلفی اعم از : کمبود مواد مغذی در خاک، آبیاری نا مناسب دارد که حتما بین دو آبیاری اجازه بدین که خاک گلدان خشک بشه و سپس اقدام به آبیاری کنید. و برای تغذیه از کود کاکتوس هر ماه یکبار استفاده کنید.

در این مطلب به بررسی نحوه نگهداری آشوریا در خانه که به گیاه ساق عروس هم معروف هست پرداختیم، اگر سوال یا مشکلی در خصوص نگهداری این گیاه دارید حتما در کامنت مطرح کنید.

مطالب مرتبط :

چند نکته خیلی مهم برای نگهداری کاکتوس و ساکولنت

ساکولنت ها را از طریق برگ تکثیر کنید 

مبارزه با بیماریهای قارچی کاکتوس و ساکولنت