استفاده از گندم سیاه؛ آموزش طریقه مصرف گندم سیاه در خانه

طریقه مصرف گندم سیاه
طریقه مصرف گندم سیاه

بهترین روش های استفاده از گندم سیاه : آیا در خصوص طریقه مصرف گندم سیاه سوال دارید؟ در مطلبی جداگانه به طور مفصل در مورد تمام خواص و ویژگی های منحصر به فرد گندم سیاه و تاثیر فوق العاده ای که بر روی سلامت بدن انسان دارد گفتیم در این مطلب قصد داریم در مورد استفاده از گندم سیاه در رژیم غذایی که انتخاب خیلی از شما عزیزان می باشد مطالب بسیار جالبی بخوانید. بنابراین در این بحث سعی داریم نکاتی را درباره نحوه تهیه گندم سیاه و کاربرد و مصرف آن در انواع خوراکی ها را با شما به اشتراک بگذاریم. پس حتما در ادامه همراه ما باشید تا با ایده های جالب و تازه ای در این باره آشنا شویم.

از کجا گندم سیاه را تهیه کنیم؟

در ابتدا شاید این پرسش پیش بیاید که اصلا گندم سیاه را از کجا می توان تهیه کرد. چراکه با توجه به نامتداول بودن این شبه غله در نگاه اول شاید تهیه آن مشکل به نظر بیاید. شما می توانید گندم سیاه یا چاودار را از انواع فروشگاه ها و مراکز خرید معتبر که محصولات ارگانیک را عرضه می کنند تهیه بفرمایید. این فروشگاه ها در شهرهای مختلف وجود دارند. اگر موفق به تهیه آن در شهر خود نشدید می توانید از انواع فروشگاه های آنلاین که محصولات رژیمی عرضه می کنند هم گندم سیاه یا چاودار را تهیه نمایید.

ارزش غذایی گندم سیاه
ارزش غذایی گندم سیاه

پیشنهاد هایی برای نحوه استفاده از گندم سیاه

درباره نحوه مصرف گندم سیاه باید گفت که باتوجه به شکل فراوری آن می تواند متفاوت باشد.

بنر گل من و تو

همانطور که گفتیم گندم سیاه به صورت های مختلفی از جمله آرد، نوشیدنی و یا به طور دانه و… می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

شما می توانید گندم سیاه را با آب و کمی نمک پخته و آن را در ظرف در دار تا 4 روز در یخچال نگه داری کنید. و هنگام نیاز از آن استفاده نمایید.

کاربردهای شگفت انگیز گندم سیاه

همانطور که نام گندم سیاه بین همه مردم جا افتاده نمی باشد پس کاربرد گندم سیاه نیز شناخته شده نمی باشد. در ادامه سعی داریم تمامی موارد مصرف گندم سیاه را به شما عزیزان بگوییم تا بتوانید بر اساس این لیست از گندم سیاه بهترین استفاده را داشته باشید.

گندم سیاه جایگزین عالی برای آرد گندم

از آرد آن می توانید برای تهیه انواع خوراکی هایی که از آرد درست می شوند استفاده کنید و در واقع آرد گندم سیاه را با آرد گندم یا آرد برنج جایگزین کرده و غذاهایی مانند پنکیک، کلوچه و…را تهیه کنید.

استفاده از گندم سیاه - جایگزین آرد
استفاده از گندم سیاه – جایگزین آرد

پودر گندم سیاه قوام دهنده به غذا

استفاده از آرد گندم سیاه برای خورشت یا سوپ و یا حتی آش می تواند یک قوام دهنده خوب برای غذایتان باشد و غلظت و شکل خوبی به آن بدهد.

استفاده از گندم سیاه برای صبحانه خوشمزه

می توانید شکل غله ای آن را پوره کرده و در وعده صبحانه به جای غلات دیگر نوش جان کنید.

استفاده از گندم سیاه در انواع کوکو و کتلت

هم چنین می توانید گندم سیاه پخته را به جای حبوبات دیگر مانند لوبیا و نخود و یا حتی سویا در پخت انواع کوکو ها و کتلت هم استفاده کنید. حتما طعم متفاوت و خوبی خواهد داشت.

گندم سیاه یک پیش غذای سالم

در واقع گندم سیاه کاربرد هایی برای انواع سالاد شما دارد. برای این کار کافی است که آن را در آب و نمک بجوشانید و به سالاد مورد نظر خود اضافه کرده و یک پیش غذای سالم داشته باشید.

تهیه یک غذای خلاقانه با گندم سیاه

می توانید با خلاقیت خود یک غذای جدید بسازید. در کنار موادی همچون مرغ سرخ شده و یا تخم مرغ و سبزیجات پخته مقداری گندم سیاه را بپزید و سپس همراه سایر مواد سرخ کنید و یک ناهار سالم و مقوی داشته باشید.

گندم سیاه گزینه ای عالی برای دسر

گندم سیاه می تواند یک گزینه خوب برای تهیه دسر های خوشمزه تان باشد. انواع مافین های خود را می توانید با آرد گندم سیاه آماده کنید، تا سالم تر و مفید تر باشد.

گندم سیاه بهترین جایگزین برنج

حتی در یک نمونه متفاوت از چلوگوشت می توان گندم سیاه را به جای برنج پخت و همراه گوشت میل کرد. احتمالا ترکیب جالبی می شود.

گندم سیاه جایگزین تنقلات ناسالم

اگر می خواهید یه میان وعده سالم و رژیمی داشته باشید و به جای تنقلات آماده و ناسالم آن را میل کنید. می توانید گندم سیاه را به مدت 24 ساعت خیس کرده و سپس آن را برشته کنید. حتما جایگزین خوبی به جای انواع شیرینی و یاچیپس و پفک می تواند باشد.

علاوه بر تمامی مواردی که ب شما عزیزان در مورد موارد مصرف گندم سیاه در سفره های شما توضیح دادیم در ادامه قصد داریم دستور پخت چند خوراکی خوشمزه و مفید با گندم سیاه را به شما عزیزان آموزش دهیم.

نحوه نگهداری از گندم سیاه

گندم سیاه را باید در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید. حواستان باشد گندم سیاه نباید با هوا در تماس باشد. پس بهترین مکان برای نگهداری از گندم سیاه یخچال می باشد.

تهیه خوراک با گندم سیاه - استفاده از گندم سیاه
تهیه خوراک با گندم سیاه – استفاده از گندم سیاه

طرز تهیه شیرینی زنجبیلی با استفاده از آرد گندم سیاه

یک شیرین سالم و رژیمی که به کمک گندم سیاه تهیه می شود و بسیار آسان وکاربردی هم می باشد.

مواد لازم برای تهیه شیرینی زنجبیلی با آردگندم سیاه:

  • 200 گرم آرد گندم سیاه
  • 1 قاشق غذاخوری شکر
  • 1 عدد تخم مرغ
  • 100 گرم کرد
  • 150 میلی لیتر شیر
  • 100 گرم ملاس
  • زنجبیل و دارچین و میخک و جوش شیرین

طرز تهیه شیرینی زنجبیلی با آرد گندم سیاه

ابتدا آردگندم سیاه را با شکر و دارچین و میخک و زنجبیل و جوش شیرین مخلوط می کنیم و سپس ملاس و کره ذوب شده را باهم ترکیب کرده به مواد خشک اضافه می کنیم. حالا تخم مرغ و شیر را افزوده و به خوبی هم می زنیم. سپس مواد را به شکل دلخواه قالب زده درون فر با دمای 150 درجه سانتی گراد قرار می دهیم.

شیرین زنجبیلی رژیمی ما آماده است. به همین راحتی.

طرز تهیه خوراک مخصوص گندم سیاه

یک خوراک بسیار مفید که می تواند پیشنهاد ویژه ای برای علاقه مندان به غذاهای گیاهی باشد.

مواد مورد نیاز برای تهیه خوراک گندم سیاه:

  • 5/1 فنجان گندم سیاه پخته شده
  • 1 عدد کلم پیچ
  • 4 حبه سیر
  • 4 عدد فلفل دلمه ای
  • حدود 2 فنجان کنگر فرنگی یا آرتیشو
  • 5/1 فنجان جعفری تازه خرد شده
  • 5/1 فنجان ریحان تازه خرد شده
  • 4 قاشق روغن کنجد

طرز تهیه خوراک گندم سیاه

کلم پیچ و کنگر فرنگی و فلفل دلمه و سیر را خرد کنید و کنار بگذارید.

حالا در ماهیتابه مقداری روغن کنجد ریخته و سیر ها را سرخ کنید. سپس کلم را اضافه کرده تفت دهید .

فلفل دلمه ای های خرد شده را هم به همین منوال با روغن کنجد سرخ کنید.

مواد سرخ شده را کنار بگذارید. حالا گندم سیاه که از قبل پخته اید را هم در ماهیتابه ای به همراه روغن کنجد تفت دهید.

تمام مواد سرخ شده را به همراه جعفری و ریحان و کنگر فرنگی مخلوط کرده و خوراک خوشمزه تان را در ظرفی مناسب سرو کنید.

طریقه مصرف گندم سیاه در غذاها
طریقه مصرف گندم سیاه در غذاها

طرز تهیه پنکیک گندم سیاه

پنکیک یک پیشنهاد خوشمزه و مورد علاقه همه به ویژه برای کودکان است. که امتحان آن با آردگندم سیاه می تواند یه تجربه جالب باشد.

مواد لازم برای تهیه پنکیک گندم سیاه

  • 1فنجان آرد گندم سیاه
  • 1 قاشق غذاخوری دارچین
  • 2قاشق غذاخوری بکین پودر
  • 2قاشق غذاخوری شکر
  • 1قاشق چای خوری وانیل
  • 1 عدد تخم مرغ
  • 4/3 فنجان شیرکمی نمک

ابتدا مواد خشک را باهم مخلوط کرده کنار می گذارید. سپس مواد مایع را باهم ترکیب کرده و به خوبی با همزن برقی مخلوط می کنید. حالا مواد مایع هم زده شده را به مواد خشک اضافه کنید و پس از هم زدن به کمک همزن برقی در ماهیتابه سرخ کنید. حدود 1 دقیقه برای هر طرف کافی است.
پنکیک خوشمزه شما آماده است. نوش جان!

طریقه مصرف گندم سیاه-تهیه ماسک
طریقه مصرف گندم سیاه-تهیه ماسک

استفاده از گندم سیاه در آرایش و زیبایی

علاوه بر مواردی که از مصرف غذایی گندم سیاه گفتیم باتوجه به خواصی که برای سلامت پوست و حتی ناخن دارد می توان برای موارد آرایشی و سلامت پوست هم از آن استفاده کرد.

معجزه ماسک گندم سیاه

برای این کار کافی است که آرد گندم سیاه را به همراه مقداری آب گرم مخلوط کرده و بجوشانید و کمی هم به آن ماست اضافه نموده و سپس این ترکیب را حد,د 10 تا 20 دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید و بعد آن را آب ولرم بشویید.

این روش به ویژه برای آکنده صورت بسیار مفید است.

سخن پایانی در خصوص استفاده از گندم سیاه

گندم سیاه به عنوان یک شبه غله بسیار مفید و سالم در عین حال گمنام و ناشناخته است. امیدواریم با توجه به آنچه گفته شد توانسته باشیم مزایا و کاربرد های آن را برایتان شرح دهیم و به شما در استفاده از آن کمک کرده باشیم. اگر تجربه استفاده از گندم سیاه و یا روش های جدید استفاده از این شگفت انگیز را دارید میتوانید در قسمت ثبت دیدگاه با ما درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط :

گلوتن چیست

خواص جو برای سلامتی