معرفی ، نگهداری وکاشت گیاه فراموشم نکن یا کژ دم چمن

معرفی و نگهداری گل فراموشم نکن
معرفی و نگهداری گل فراموشم نکن

گل فراموشم نکن یا «forget me not» : یکی از گلهای زیبا و شناخته شده در جهان است. این گیاه از خانواده گل گاو زبان بوده و اگر دقت کنید گلهایی نیز سبیه و به رنگ گل گاو زبان دارد. فراموشم نکن گیاهی علفی و یک ساله بوده و بومی آسیا و اروپاست. با ما همراه باشید تا بیشتر با این گیاه آشنا شده و روش کاشت آن را نیز یاد بگیرید.

آشنایی بیشتر با گل فراموشم نکن

نام علمی این گیاه Myosotis scorpioides هست که بومی اروپا می باشد، گیاه فراموشم نکن گیاهی خودرو بوده که معمولاً در کنار جاده‌ها دیده می‌شود. این گیاه گلهایی ریز با 5گلبرگ داشته و مرکزی به رنگ زرد دارد. معمولاً گلهای فراموشم نکن به رنگ آبی هستند و به ندرت صورتی و گاهی سفید دیه شده است.

این گیاه انواع گوناگونی دارد و بیش از 50 گونه در جهان از آن موجود است. گل فراموشم نکن دارای انواع یک ساله، دو ساله و چند ساله است. بوته‌ای کوچک با انشعاباتی فراوان دارد.

بنر گل من و تو
دلیل نامگذاری گل فراموشم نکن در افسانه‌ها:

در افسانه‌های آلمانی در مورد نامگذاری این گیاه آمده است که خداوند تمامی گلها را نامگذاری کرد و یک گل کوچک را فراموش کرد نامگذاری کند. بنابراین این گل کوچک گریه می‌کند و به خداوند می‌گوید «فراموشم نکن» و خداوند به او پاسخ داد، تو را به همین نان نامگذاری می‌کنم.

در افسانه‌ای دیگر آمده که خداوند تصور کرد به همه گلها رنگ و لعاب بخشیده است، اما صدای گل فراموشم نکن را شنید که تنها و کمی آبی رنگ مانده بود، ولی با همین رنگ هم شاد بود.

گل فراموشم مکن
گل فراموشم مکن

افسانه جالب دیگری که در مورد این گیاه بر سر زبان‌ها هست. بدین ترتیب که عاشق و معشوقی در کناره رود دانوب مشغول راز و نیاز بودند، ناگهان معشوق گلی زیبا را در رودخانه می‌بیند و با نگاه به عاشقش می‌فهماند که آن گل را می‌خواهد. عاشق بی ملاحظه نیز خود را به آب و آتش می‌زند تا گل را برایش بیاورد. عاشق که داشته در آب غرق می‌شده گلها را به سمت معشوق پرت کرده و می‌گوید: «فراموشم نکن». از ن به بعد این گل به همین نام خوانده می‌شود. این گیاه به نام کژ دم چمن نیز خوانده می‌شود.

شکل ظاهری گیاه فراموشم نکن:

ارتفاع گیاه به 15تا 30 سانت می‌رسد، زمان گلدهی گیاه از اواسط بهار شروع‌می‌شود و تا اواخر بهار نیز ادامه‌دارد. این گیاه گلهایی بصورت خوشه‌ای مانند دارد. اگر بذر آن را در پاییز بکارید، در تابستان به گل خواهد نشست.

برگهای گیاه بیضی شکل به رنگ سبز روشن و طول 8سانتیمتر است. برگهای گیاه که کوچکند، گاهی مستطیل شکل و گاهی قاشقی هستند و کرکهای ضخیمی دارند. ابتدا گلها به رنگ سفید و گلی بوده و بعداً آبی کمرنگ و آسمانی می‌شوند.

میوه‌های این گیاه قهوه‌ای تیره و براق می‌باشند.

معرفی و نگهداری گیاه فراموشم نکن
معرفی و نگهداری گیاه فراموشم نکن

شرایط پرورش و کاشت گیاه فراموشم نکن:

گیاه فراموشم نکن به سرما مقاوم بوده و با زمستان‌ها سازگارتر است. این گیاه زینتی نیز بوده و آن را بین گلهای بهاری مانند لاله می‌توانید بکارید. همچنین در کنار گل پامچال زیبایی دوچندان دارد. این گل را در گلدان نیز می‌توانید بکارید و از زیبایی بی نظیرش لذت ببرید.

خاک مناسب:

این گیاه نیز مانند هر گیاه دیگری خاک مورد نیاز خود را می‌طلبد، ولی با هر گونه خاکی نیز می‌تواند بخوبی سازگار باشد. بهتر است که خاک را زهکشی خوبی کنید. اگر قصد پرورش این گیاه را دارید، بهتر است در جایی آفتابی و یا حداقل سایه آفتابی آن را بکارید.

گل فراموشم نکن نیاز به خاکی عمیق و مرطوب، اسیدی و غنی با مواد آلی دارد. همچنین می‌تواند در خاک‌های رسی سنگین رشد کند.

نور و محل نگهداری

این گیاه را باید در مکانی که نور کافی بهش برسه بکارید که حداقل 5 الی 8 ساعت در روز بهش نور برسه همچنین، گل فراموشم نکن در برابر باد نیز مقاوم بوده و برگهایش را در طول سال حفظ می‌کند. برخی افراد این گیاه را برای گلکاری و پرچین می‌کارند. برخی نیز در باغ آن را کشت می‌کنند. در باغچه‌ها نیز برای پوشاندن بستر باغچه آن را می‌کارند. از شاخه‌های گلش نیز برای تزئین انواع دسته گل استفاده می‌شود.

آبیاری:

برای آبیاری این گیاه دقت لازم را نموده و بهتر است به صورت اسپری به آن آب بپاشید.

کاشت بذر گل فراموشم نکن
کاشت بذر گل فراموشم نکن

آفات گل فراموشم نکن:

گل فراموشم نکن نیز مانند بسیاری گیاهان دیگر آفات خاص خود را دارد و باید از آن نگداری کرد و هنگام بیماریها آن را درمان نمود. از جمله آفات گیاه حلزون، زنگ، سفیدک پودری و کپک خاکستری است.

نحوه تکثیر و کاشت گیاه فراموشم نکن:

برای تکثیر گیاه بذر آن را بکارید. در فصل پاییز آن را بصورت مستقیم در خاک بکارید، یا قبل از پایان زمستان، بذرها را در گلخانه بکارید. بهتر است بذرهای گیاه را به مدت 72ساعت در یخچال بگذارید تا بهتر جوانه بدهند. این گیاه را همچنین می‌توانید از طریق ریشه و تقسیم بوته نیز بکارید.

مطالب مرتبط :

زیبایی و طراوت خانه با چیدمان خاص گل و گیاه

گل و گیاه آپارتمانی طبیعی در دکوراسیون منزل