معرفی و نگهداری بگونیا هیمالیس زیبا

معرفی و نگهداری بگونیا هیمالیس
معرفی و نگهداری بگونیا هیمالیس

معرفی و نگهداری بگونیا هیمالیس : اگر شما هم دوست دارید که برای خود گلی زیبا داشته باشید ولی حسن یوسف و یا شمعدانی نباشه بهترین گزینه بگونیا هیمالیس میتونه باشه که یک گیاه گلدار بسیار زیبا هست که گلهای اون میتونه در رنگ های صورتی، قرمز، نارنجی و زرد در بازار پیدا کنید. ولی قبل از این که این گیاه رو تهیه کنید حتما شرایط نگهداری اون رو مطالعه کنید ما در ادامه به طور کامل تمامی شرایط مورد نیاز برای نگهداری و گلدهی این گیاه رو بیان میکنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی بگونیا هیمالیس

نام علمی این گیاه BEGONIA X HIEMALIS می باشد که از خانواده بگونیا ها هست و بومی جنوب و مرکز آمریکا، آفریقا و جنوب آسیا می باشد.میشه گفت این گیاه رو در آزمایشگاه های گیاه شناسی ساخته اند و اون هم بخاطر ما .ارتفاع نهایی آن بین ۳۰ تا ۴۵ سانتی متر خواهد شد. این گیاه روز کوتاه هست و برای گلدهی در نیمه دوم سال خودش رو آماده میکنه. ایده اصلی این بوده که شما ۶ ماه از سال از گلهای این گیاه لذت ببرید پس میشه گفت که یک گیاه یکساله هست ولی من خودم تونستم اونو تا یک سال نگهداری کنم.

خیلی ها به دلیل آگاهی نداشتن از نحوه نگهداری این گیاه تجربه های ناموفقی در نگهداری اون داشتن و از نگهداری این گیاه نا امید شدن ولی ما اینجا هستیم تا این اتفاق برای شما نیوفته

بنر گل من و تو
نگهداری بگونیا همیالیس
نگهداری بگونیا همیالیس

نیازها و نگهداری بگونیا همیالیس

نور مناسب

این گیاه به نور غیر مستقیم و زیاد نیاز داره که بهترین نور و موقعیت برای اون پشت پنجره جنوبی هست نه این گیاه بلکه تمامی گیاهانی که گلدهی دارند به نور زیاد برای رشد و گلدهی نیاز دارند. اگر گیاه شما گل نمیده و یا داره از بین میره حتما این عامل رو بررسی کنید. همانوطر که گفتیم بگونیا گیاهی روز کوتاه است و نیمه دوم سال به گل میشینه. اگر خانه شما نور کافی برای رشد این گیاه رو نداره اصلا طرفش نرید و یا اگر هم رفتید از نور مصنوعی برای رشد گیاه استفاده کنید.

راستی اگر نور کافی برای بگونیا فراهم نکنید گل و غنچه ها شروع به ریزش میکنن، برگ ها زرد و بی جون میشن و احتمال ابتلا به بیماری های قارچی خیلی زیاد میشه،گیاه شما به گلدهی نمیرسه ولی توجه کنید که این گیاه رو نباید در نور مستقیم خورشید قرار بدید چون باعث سوختگی برگها میشه.

دما

زیادی این گیاه به دمای خاصی نیاز نداره و همین شرایط معمول اتاق براش خوبه ولی توجه داشته باشید که دمای ایده آل آن روز 24 درجه و شب 16 درجه بهترین دما می باشد. اگر میخواهید گل شما برای گلدهی انگیخته بشه اون رو 2 ماه در دمای 15 دجه قرار دهید. و همچین همین اختلاف دمای بین شب و روز باعث میشه که طول عمر گیاه شما بیشتر بشه و شادابی اون دو چندان هم میشه.

آبیاری بگونیا هیمالیس

برای آبیاری بگونیا هیمالیس بهتر هست اجازه بدین که بین دو آبیاری خاک گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متری کاملا خشک بشه و سپس اقدام به آبیاری کنید. اگر شما در آبیاری این گیاه افراط کنید باعث زرد شدن برگها و پوسیدگی ریشه خواهد شد که به هیچ وجه برای گیاه خوب نیت و علت مرگ آبیاری بگونیا هیمالیس می باشد.بعد از پایان دوره گلدهی اجازه دهید خاک گلدان کاملا خشک شود تا گیاه وارد دوره استراحت خود شود.

آبیاری بگونیا هیمالیس
آبیاری بگونیا هیمالیس
رطوبت

بگونیا محیط مرطوب و گرم رو دوست داره پس برای تامین رطوب میتونید از روش جزیره استفاده کنید به این شکل که زیر گلدانی را با سنگریزه پر کنید و آن را پر از آب کنید ولی نباید آب با کف گلدان تماس داشته باشد به این روش شما میتوانید زطوبت مورد نیاز گیاه خودتون رو فراهم کنید. این گیاه به غبارپاشی حساسه و باقی موندن قطرات آب روی برگ ها باعث بیماری های قارچی و سیاه شدن برگ ها خواهد شد پس تا حد امکان از غبار پاشی خودداری کنید.

خاک

شما باید برای بگونیا خاکی انتخاب کنید که زهکشی خوبی داشته باشه و باعث جمع شدن آب در خاک گلدان نشه چون این امر باعث پوسیدگی ریشه و همچنین بیماری های قارچی خواهد شد برای مثال شما میتونید از ترکیب پیت ماس و پرلیت برای خاک گلدان استفاده کنید.

تعویض گلدان

بگونیا خیلی حساس هست و با تعویض گلدان به احتمال خیلی گیاه شوکه خواهد شد و باعث ریزش برگهای اون میه پس تا اونجا که میتونید از تعویض گلدان خودداری کنید.

گلدهی بگونیا هیمالیس

همانطور که قبلا هم اشاره شد این گیاه برای گلدهی در نیمه دوم سال طراحی شده و روز کوتاه هست بنابراین باید حدود 14 ساعت در تاریکی شب قرار بگیره تا گلدهی رو آغاز کنه توجه داشته باشید که پس از پایان دوره گلدهی شما باید آبیاری رو کاهش بدیدن و گیاه رو به مکانی تاریکتر منتقل کنید. با کار بعد از ۲ ماه شاخ و برگ خشک خواهند شد و گیاه شما وارده دوره خواب خواهد شد و حتما شما گیاه رو تا 7 سانتی متر کفبر کنید.

در فصل بهار بعدی اجازه دهید تا اواخر تابستان کاملا پر پشت بشه و سپس دوباره در فصل پاییز شروع به گلدهی خواهد کرد. البته شما با فهمیدن این موضوع میتونید گیاه رو با روش های غیر انسانی فریب بدین و اون رو مجبور به گلدهی کنید یعنی یک پارچه سیاه از ساعت ۷ شب تا ۷ صبح بعد از ۲۰ روز گیاه رو فریب بدید و وادار به گلدهی کنید.

گلدهی بگونیا هیمالیس
گلدهی بگونیا هیمالیس

کوددهی

برای اینکه گیاه شما وادار به گلدهی شود شما حتما باید اون رو کوددهی و یا تغذیه کنید که بهترین روش استفاده از کود کریستالون صورتی 20-20-20 هست و یا از کودهای مخصوص گیاهان گلدار استفاده کنید البته توجه کنید که کوددهی رو باید هر دو هفته یکبار و در زمان آبیاری انجام دهید.

تکثیر بگونیا هیمالیس

درسته نشاء این گیاه رو از هلند وارد میکنن ولی میهش اون رو تکثیر کرد ، برای تکثیر بگونیا هیمالیس شما میتونید از روش قلمه ساقه استفاده کنید به این ترتیب که بعد از پایان گلدهی گیاه رو از ۷ سانتی متری سطح خاک کفبر میکنیم و بعد از اینکه تو بهار شاخه های جدید رشد کرد همون هارو میبریم و توی بستری از ماسه یا پرلیت و کوکوپیت قرار میدیم و منتظر بمونید تا ریشه دار بشه حالا اونو به خاک اصلیش منتقل کنید.

شما برای تکثیر بگونیا هیمالیس میتونید از ریشه دار کردن برگ ها هم استفاده کنید که من خودم امتحان کردم و جواب خوبی داده.

تکثیر بگونیا هیمالیس
تکثیر بگونیا هیمالیس
مشکلات و بیماری

همانطور که در بالا گفتیم عمده مشکل این گیاه پوسیدگی ریشه و همچنین عوامل قارچی هستند ولی به طور تخصصی اگر بخواهیم بگیم این گیاه بیشتر مستعد کنه و تریپس هست، اگر شما رطوبت مناسب برای آن رو فراهم کنید دیگه دچار این مشکل نخواهد شد، همینطور سفیدک پودری و قارچ کپک خاکستری(بوتریتیس) از جمله بیماریهایی هستند که گیاه را تهدید میکنند که شما میتونید از قارچ کش ها برای رفع ای مشکل استفاده کنید.

مطالب مرتبط :

معرفی و نگهداری بگونیا برگی (رکس)

معرفی گل های پاییزی

نگهداری گل شمعدانی

معرفی و شرایط نگهداری گل سنگ