معرفی و نگهداری درخت سیب

معرفی و نگهداری درخت سیب

با سلام همه درخت سیب رو از نزدیک دیدن یا تو حیاط خونشون یا باغشون این درختو داشتن امروز میخوایم اطلاعاتی در خصوص درخت سیب ، نحوه نگهداری، و آفات این درخت در اختیار شما عزیزان قرار بدیم پس با ما همراه باشید.

درخت یا بهتره بگم گیاه سيب (Malus domestica) از اعضای زيرخانواده پوموييده و تيره گل سرخ است. گلابی ، به و ازگيل نيز همانند سيب در همين تيره قرار می گيرند. جنس مالوس دست كم دارای ۱۵ گونه اصلی است اما ترديدهایی درباره تعداد گونه های اين جنس وجود دارد و در برخی از رده بندی ها، شمار گونه های آن به ۳۳ گونه بالغ می شود. لينه برای نخستين بار سيب را Pyrus malus ناميد، اما در دهه ۱۸۰۰ نام علمی آن به M.communis و M. pumila تغيير يافت.
هم اكنون ارقام بسيار زيادی از انواع سيب وجود دارد كه سويه های بسياری از آنها حاصل می شود. از بين انواع سيب می توان به واريته های سيب سرخ، سيب طلایی، سيب مكينتاش، سيب امپراتور و … اشاره كرد.
غرب تركيه و جنوب غربی روسيه واقع در آسيای صغير جایی است كه تنوع گونه های جنس مالوس در آنها بيش از هر جای ديگری است. به احتمال بسيار، سيب و ساير اعضای زير خانواده پوموييده نخستين بار در همين نواحی كاشته شدند و سپس از آن جا به سراسر اروپا انتشار يافتند. كيفيت محصول سيب طی هزاران سال و از طريق اصلاح نژاد به طور چشمگيری بهبود يافته است.

خصوصیات گیاه سیب

سيب گياهی به شكل درختچه يا درخت كوتاه با شاخه های بدون تيغ و برگ های ساده، تخم مرغی با لبه دالبر و رأس تيز و كوتاه است كه در سطح زيرين برهنه و بدون كرك و در سطح رویی كرك دار است. گوشوارك ها در مدت كوتاه می افتند. گل آذين ديهيم و كم گل است. كاسه گل كرك دار و گلبرگ ها بيضی شكل با ناخنك دراز و به رنگ صورتی اند. تعداد گلبرگ ها پنج تا است و پرچم نيز بين ۵۰ ـ ۲۰ عدد هستند.  تخمدان پنج خانه ای است. ميوه، گرد و كروی دارای درون بر سخت و غشایی است و در هر يك از خانه هايش دو عدد دانه به وجود می آيد.

شرایط نگهداری و محیطی درخت سیب

معرفی درخت سیب- گل من و تو

سیب درختی سردسیری، برگ ریز یا خزان کننده است. بنابراین به طور طبیعی در اقلیم سرد معتدله در هر دو نیمکره شمالی و جنوبی پراکنده است. اما به علت اصلاح و سازگاری، اکنون در پنج قاره دنیا منتشر شده.
اکثریت این باغ ها بین عرض های جغرافیایی 33 تا 55 درجه در نیمکره شمالی و در مقادیر کمتر در نیمکره جنوبی گسترده است. در این مناطق سرمای زمستان در حدی است که برای شکستن دوره خواب زمستانی ارقام پرورش کافی است بدون این که شدت سرما به آن ها آسیب برساند.
سرمای بهاره نیز از دیگر عوامل اقلیمی است که در بعضی مناطق و در بعضی سال ها موجب از بین رفتن شکوفه های سیب در اثر سرمای دیر وقت می شود. البته ارقام مختلف سیب به علت دیر باز کردن شکوفه ها، کمتر از انواع هسته دار دیگر مثل زردآلو و هلو در معرض سرمای بهاره قرار می گیرند.
میزان مقاومت جوانه های گل به درجات زیر صفر و طول مدت سرما در ارقام مختلف متفاوت است.

روش های جلو گیری از سرما

روش های مختلفی برای جلوگیری از سرمای دیررس بهاره وجود دارد که برخی از آن ها عبارتند از: انتخاب ارقام دیر گل، ایجاد دود برای کاهش تشعشع، گرم کردن باغ توسط بخاری های باغی، استفاده از ماشین های مولد باد، ایجاد بادشکن در اطراف باغ، سفید کردن تنه درختان، پاشیدن آب بر روی درختان، استفاده از ترکیبات شیمیایی مثل NAA که موجب تأخیر 2-1 هفته ای در زمان گل دهی می شود.
موقعیت و محل مناسب باغ یعنی: ایجاد باغ میوه در کنار جنگل ها، رود خانه ها، برکه ها و کنار سواحل که دارای هوای مرطوب و نقطه شبنم بالا هستند و نیز شیب های شمالی که در اوایل بهار دیرتر گرم شده و موجب تأخیر در بیدار شدن جوانه ها می شود.

خاک و آب مورد نیاز:

درخت سیب می تواند در هر خاکی که حاصلخیز و دست کم 2-1 متر ژرفا داشته باشد رشد کند ولی خاک های لمونی که دارای مواد آلی کافی باشند برای آن مناسب ترند. همچنین محل احداث باغ باید طوری باشد که سطح آب زیر زمینی زیاد بالا نباشد؛ زیرا از یک طرف سیب جلوگیری از گسترش و نفوذ ریشه درختان در زمین می شود و از طرف دیگر به دلیل رطوبت فوق العاده ذرات خاک مانع از رسیدن اکسیژن به ریشه درخت می شود.
 به طور کلی ریشه سیب در مقایسه با سایر انواع درختان میوه سردسیری به شرایط مرطوب و کمی هوای خاک مقاومت بیشتری نشان می دهد که البته درجه مقاومت در ارقام و گونه های مختلف با همدیگر فرق دارد و نباید به تصور مقاومت سیب به این شرایط از مساعد کردن خاک غافل شد.

شرایط مناسب درخت سیب

از جمله روش های مناسب در شرایط خاک مرطوب، قرار دادن باغ سیب زیر پوشش همیشه سبز است. علف های کاشته شده زیر درختان نفوذ هوا را در خاک افزایش داده و رطوبت اضافی را مصرف می کنند.البته نباید از جذب ازت خاک توسط ریشه این گیاهان غافل بود و باید مقداری بر میزان هرف کودهای ازته در این سیستم افزوده شود.

آفات و بیماری های رایج درخت سیب

معرفی درخت سیب-شکوفه درخت سیب

کرم سیب:

حشره کامل شب پره ای است که با بال های جلویی به شکل ذوزنقه و به رنگ خاکستری است روی بال های جلویی سه نوار موج دار به رنگ قهوه ای دیده می شود. در انتهای بال های جلویی یک لکه درشت قهوه ای رنگ وجود دارد که اطراف این لکه قهوه ای یک هاله طلایی دیده می شود. اطراف بال های عقبی پر از ریشک می باشد.
این آفت در همه جا حضور دارد. میزبان اصلی آن درخت سیب است ولی به گلابی نیز حمله می کند. در مواردی درختان انار، گردو، آلبالو، گیلاس و هلو هم مورد حمله قرار گرفته اند. هدف اصلی آفت، تغذیه دانه سیب است و به همین خاطر پوست را سوراخ کرده و دالان هایی را به طرف دانه حفر می کند و در هنگام حفر تا حدودی از قسمت های گوشتی تغذیه می کند و فضولات لاروی به بیرون ریخته می شوند و این میوه ها از درخت می ریزند. البته لاروهای خارج شده مختصر تغذیه ای از برگ ها دارد و بعد از 48 ساعت خود را به میوه می رساند.
روش های مبارزه با این آفات عبارتند از:
شخم زدن، هرس کردن، از بین بردن علف های هرز، جمع آوری میوه های آلوده، استفاده از سموم شیمیایی همانند سموم زولون (5/1 در هزار)، گزرانتیون (2 در هزار)، دیازینون (5/1 درهزار) که زمان مبارزه با استفاده از اطلاعیه های بیش آگاهی صورت می گیرد.

لیسه سیب:

حشره کامل شب پره، بال های جلویی دراز باریک، بر روی بال های جلویی به طور متوسط 19-18 عدد خال سیاه وجود دارد. این آفت در اکثر مناطق سیب کاری وجود دارد. میزبان اصلی درخت سیب، ولی به گلابی، آلو، بادام، زردآلو، به، زالز الک و حتی بید حمله می کند. لاروها در کلیه قسمت های برگ تغذیه می کنند و فقط رگبرگ ها باقی می گذارند و تارهایی را دور درخت می تنند در صورت شدت، درخت عاری از برگ می شود و چنین درختانی ضعیف شده، میوه ها ریخته و در صورت باقی ماندن بر روی درخت کوچک و غیر قابل استفاده می شوند و در صورت شدت حمله گاهی اوقات تغذی لاروها از میوه ها مشاهده می شود. سموم مورد استفاده علیه این آفت مالایتون (2در هزار)، دیازینون (1در هزار) و زولون (5/1 در هزار) که زمان استفاده از این سموم پس از متورم شدن جوانه ها و قبل از باز شدن گلهاست.

کرم سفید ریشه:

سوسکی با رنگ سوسکی با رنگ قهوه ای و در سطح بالپوش ها لکه های سفید متعددی جلب توجه می کند. این آفت در بیشتر استان ها دیده شده و به گیاهان مختلف از جمله سیب، به، زردآلو، آلو حمله ور می شود. اغلب از ریشه ها تغذیه کرده و باعث خشک شدن گیاه می شود.

روش های مبارزه با این آفت عبارتند از:

شخم عمیق، از بین بردن علف های هرز، روش شیمیایی که در اینجا 4 تا 5 گرم پودر دیازینون را در هر متر مربع خاک می باشند که پس از پاشش آبیاری صورت می گیرد که معمولاً این کار در اوائل بهار و اوائل تابستان صورت می گیرد.

سوسک شاخه بلند رزاسه:

سیب-گل من و تو

حشره به رنگ تیره، شاخک ها درازتر از طول بدن، این آفت در بیشتر استان ها دیده شده و به سیب، گلابی، به، گیلاس، هلو، زردآلو، بادام حمله می کند. لاروهای این آفت با حرکت در داخل چوب سبب قطع شاخه های چند ساله و تنه های بسیار جوان می شوند. در این شاخه ها لارو، سوراخی ایجاد کرده و فضولات خود را که به صورت خاک اره می باشد به بیرون می ریزد این آفت به درختانی بیشتر حمله می کند که جوان هستند.
با توجه به اینکه آفت مزبور اغلب به درختان تشنه،کم آب و ضعیف حمله می کند لذا با افزایش رطوبت خاک با آبیاری های منظم و نیز دادن کودهای حیوانی و شیمیایی مناسب می توان تا حدود زیادی درختان میزبان را حمله آن در امان نگه داشت.
همچنین با قطع و سوزاندن شاخه های آلوده می توان جمعیت آفت را کاهش داد. برای سمپاشی این آفت اولین سمپاشی در اول تیرماه انجام و برای کسب نتیجه موفقیت آمیز دومین سمپاشی به فاصله 15-10 روز بعد تکرار می گردد برای سمپاشی بایستی از سموم نفوذی قوی نظیر گوزانتیون استفاده نمود.

سرخرطومی سیب :

این آفت دارای خرطوم می باشد رنگ عمومی بدن قهوه ای و توسط موهای نرم و ریز به رنگ سفید مایل به زرد پوشیده شده است. میزبان اصلی سیب ولی روی گلابی هم دیده شده است. لارو با تغذیه از محتویات داخل گل آن را خالی کرده و در ناحیه تخمدان مستقر می شود این حشره قبل از تخمگذاری تا حدودی نیز از جوانه، برگ و گلهای کاملاً بسته و حتی شاخه های بسیار کوچک حامل جوانه های گل و برگ تغذیه می کند.
در سال های طغیان شدید آفت مناسب ترین زمان سمپاشی هنگام ظهور حشرات کامل و فعالیت تغذیه ای آنها که مصادف با تورم جوانه ها است می باشد برای مبارزه شیمیایی می توان از سموم دیازینون (1 در هزار) و زولون (5/1 در هزار) استفاده کرد در واقع سمپاشی در مرحله غنچه قبل از باز شدن گلها صورت می گیرد.

شته مویی سیب:

بدن این شته پوسیده از ترشحات مویی، سفیر رنگ، پنبه ای می باشد. در بیشتر استان ها دیده شده است. میزبان اصلی درخت سیب است ملی به ندرت روی گلابی هم دیده می شود. این آفت روی تنه، شاخه، طوقه و ریشه درخت سیب استقرار یافته و در اثر تغذیه از گیاه و ترشح مواد بزاقی قسمت های مورد حمله تغییر شکل یافته و متورم می شود.
این محلهای متورم به تدریج ترک برداشته و شکاف طولی و عرضی ایجاد می شود. شاخه های موجود در قسمت بالایی محل خسارت دیده خشکیده و این خشکیدگی به تدریج تمام درخت را فرا می گیرد.در صورت له شدن بدن شته مایع قرمز رنگی خارج می شود. در صورت وجود آفت می توان سمپاشی را شروع کرد که از سموم دیازینون (1 در هزار) متاسیستوکس (1در هزار) استفاده کرد.

سفیدک سطحی سیب:

هر کجا که سیب کشت می شود این بیماری نیز وجود دارد. علائم سفیدک سطحی روی برگ ها به صورت لکه های خاکستری تا سفید ظاهر می شود و برگ های جوان دچار پیچیدگی شده و نهایتاً خشک می شود و در اثر آلودگی شکوفه ها و گلبرگ ها چروکیده و کاسبرگ ها گوشتی و کلفت می شوند و توانایی تشکیل میوه را از دست می دهند. روی سر شاخه ها منظره سفید رنگی ایجاد می شود.
رشد این شاخه ها متوقف می شود.حالت شبکه ای چوب پنبه در سطح میوه ها دیده می شود از روش های مبارزه با این بیماری می توان به هرس شاخه ها و سرشاخه ها، استفاده از ارقام مقاوم مانند سیب زرد لبنانی، (لیشنر،گلدن)، استفاده از قارچ کش های گوگرددار و کاراتان، که زمان استفاده از آن نوبت اول هنگام تورم جوانه ها، نوبت دوم بعد از ریزش گلبرگ ها و نوبت سوم بستگی به شرایط جوی دارد.