آموزش تصویری قلمه زن و تکثیر برگ بیدی در خانه + ویدیو

نحوه قلمه زدن و تکثیر برگ بیدی در خانه
نحوه قلمه زدن و تکثیر برگ بیدی در خانه

آموزش قلمه زدن و تکثیر برگ بیدی : نحوه قلمه زدن برگ بیدی چگونه است؟ چطور ریشه دار میشه و از این سوالات که در ادامه تمامی مراحل رو به صورت کامل و تصویری بهتون آموزش میدم راستی تکثیر برگ بیدی صورتی، سبز و کلاً تمامی گونه های این گیاه رو میشه به همین روش تکثیر کرد، برگ بیدی یکی از گیاهانی است که نگهداری خیلی راحتی داره و میتونید راحت هم تکثیر کنید، این گیاه جزو گیاهان سایه دوست به حساب میاد ولی برای گلدهی سعی کنید نور خوب برای فراهم کنید.

نگهداری روش های تکثیر برگ بیدی

این گیاه رو میشه از طریق بذر و قلمه زدن تکثیر کرد که در خانه بهترین روش قلمه زدن می باشد. پس با باشید تا برگی بیدی رو قلمه بزنیم و ریشه دارش کنیم. در ادامه به صورت خلاصه شرایطی که برای نگهداری باید فراهم کنید رو هم میگم تا اطلاعات شما در خصوص این گیاه کامل بشه ولی پیشنهاد میکنم مطلب معرفی و نگهداری برگ بیدی رو حتما مطالعه کنید.

برگ بیدی  برای رشد خوب نیاز به نور متوسط و غیر مستقیم ، دمای نسبتا زیاد (این گیاه به سرما به شدت حساس است)، خاکی مرطوب دارد که با فراهم شدن این شرایط گلهای زیبای اون رو میتونید ببنید.

بنر گل من و تو
شرایط نگهداری برگ بیدی
شرایط نگهداری برگ بیدی

نحوه قلمه زدن برگ بیدی

برای این کار شما ابتدا باید ساقه های جوان و تازه رو انتخاب کنید و با استفاده از یک چاقوی تیز و استریل شده با الکل اون رو از گیاه مادری جدا کنید، چون این گیاه شکننده هست شما میتویند از قسمت گره که روی ساقه ها وجود داره با دست قلمه ها رو جدا کنید در ویدیو نشون دادم.

حالا برگهای اضافی قلمه رو جدا کنید و فقط 2 الی 3 برگ ابتدایی رو ابتدای رو روی گیاه بذارید بمونه این کار باعث میشه که انرژی گیاه صرف ریشه دار کردن قلمه ها بشه و بهتر نتیجه بگیرید.

نحوه ریشه دار کردن قلمه ها

2 روش برای ریشه دار کردن این گیاه وجود داره یکی در آب و دیگری در خاک که برای کسانی که تازه کار هستند ریشه دار کردن در آب رو توصیه میکنم چون سریعتر ریشه میزنه و فقط دردسر اون انتقال به خاک هست که باید خیلی مراقب باشید. ولی اصولی ترین روش انتقال قلمه ها به خاک می باشد.

قلمه زدن و تکثیر برگ بیدی
قلمه زدن و تکثیر برگ بیدی

نحوه ریشه دار کردن برگ بیدی در آب

برای این کار شما یک ظرف شیشه ای یا پلاستیکی آماده کنید که کاملا شفاف باشه و سپس 1/3 اون رو پر از آب کنید و سپس قلمه ها رو داخل اون قرار بدید، حالا ظرف رو به محلی با نور متوسط منتقل کنید و هر هفته یکبار آب رو تعویض کنید.

توجه داشته باشید که حتما ظرف رو در محلی با نور فیلتر شده و غیر مستقیم قرار بدید تا قلمه ها دچار آسیب نشوند.تا زمان ریشه دهی به هیچ وجه نباید برگ گیاه در آب بیوفته، همچنین آب رو بررسی کنید و هر زمان کدر شد زمان تعویض آب فرا رسیده است.

 

انتقال قلمه به خاک

مرحله پایانی تکثیر برگ بیدی از طریق قلمه انتقال به خاک هست، پس از اینکه قلمه های شما 2 الی 3 سانتی متر ریشه داشتند اونهارو میتونید به خاک منتقل کنید، پس یک گلدان با خاکی سبک و زهکشی بالا (خاک آماده یا ترکیب خاک برگ + پرلیت البته ابتدا باید زیر گلدان رو سوراخ کنید تا آب اضافی از اون خارج بشه ) منتقل کنید، برای اینکه یک گلدان پرپشت و خوب داشته باشید چندین قلمه رو در یک گلدان بکارید. راستی گلدان رو متناسب با تعداد و اندازه قلمه ها انتخاب کنید.

ابتدا چند سنگ ریزه داخل گلدان قرار بدید و سپس 1/3 آن را با خاک پر کنید و سپس قلمه را داخل خاک گذاشته و سپس با استفاده از قاشق گلدان را از خاک پر میکنیم و در انتها خاک رو با دست فشار بدید تا کاملا ریشه ها رو بگیره و سپس گلدان رو آبیاری کنید.

حالا میتونید گلدان آماده شده رو در محلی با نور متوسط و فیلتر شده قرار بدید، نور زیاد موجب بیحال شدن و سوختگی برگ خواهد شد.

نحوه ریشه دار کردن برگ بیدی در خاک

پس از اینکه قلمه ها رو برش زدید و برگهای اضافی رو جدا کردید یک گلدان با شرایطی که در قسمت ریشه دار کردن برگ بیدی در آب گفتیم تهیه کنید و سپس قلمه ها رو داخل اون قرار بدید و با خاک سبک اطراف قلمه ها رو پر کنید و در انتها گلدان رو آبیاری کنید به نحوی که آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه حالا گلدان رو پشت پنجره که نور فیلتر شده داره قرار بدید. حدود 1 ماه طول میکشه تا قلمه ها ریشه بزنند در این مدت سعی کنید هر روز خاک رو چک کنید و هر زمان رطوبت کم شد بهش آب بدید.

  • اگر میخواهید قلمه ها زودتر ریشه بزنند حتما با نیالون پلاستیکی روی گلدان را بپوشانید و چند سوراخ روی نایلون ایجاد کنید تا رطوبت خاک براش حفظ بشه
  • گلدان رو خیلی زیاد آبیاری نکنید که باعث پوسیدگی قلمه ها بشه و حتما گلدان شما دارای زهشی باشه
نحوه تکثیر برگ بیدی
نحوه تکثیر برگ بیدی

برخی از رایج ترین مشکلات برگ بیدی

چرا برگ گیاه من خشک میشه؟  این مشکل میتونه از آبیاری زیاد و یا تشنگی اتفاق بیوفه که حتما شرایط رو بررسی کنید.

وجود لکه های خشک و شکننده؟ این مشکل از نور شدید و مستقیم هست که باید گیاه رو به محلی با نور غیر مستقیم منتقل کنید.

از بین رفتن ابلق برگها : کمبود مواد مغذی و همچنین نور زیاد دلیل این مشکل هست.

دلیل چروک شدن برگها : این مشکل از آبیاری کم می باشد پس تعداد دفعات آبیاری را افزایش دهید.

به همین راحتی تونستید تکثیر برگ بیدی صورتی، بنفشف سبز رو توی خونه انجام بدید، ایا شما نظر یا تجربه ای در خصوص قلمه زدن برگ بیدی در خانه دارید؟ حتما در بخش دیدگاه برامون بنویسید تا سایر دوستان هم استفاده کنند.