بهترین روش تکثیر کراسولا خرفه + ویدیو قلمه زدن کراسولا خرفه ای

نحوه تکثیر کراسولا خرفه ای
نحوه تکثیر کراسولا خرفه ای

تکثیر کراسولا خرفه ای به روش قلمه : در ادامه به شما مرحله به مرحله همراه تصاویر و ویدیو نحوه تکثیر کراسولا خرفه ای از طریق قلمه (ریشه دار کردن در آب و خاک)، قلمه ساقه پیر و برگ رو آموزش میدم تا بتونید به راحتی تو خونه این گیاه زیبا که قابلیت بونسای شدن رو داره تکثیر کنید (روش های گرفتن قلمه کراسولا). فقط نکات رو به خوبی مطالعه کنید که اصل مطلب نکات هست. خیلی از سایت ها نوشتن تابستان قلمه بگیرید درسته که قلمه در تابستان بهتر جواب میده ولی شما در طول سال میتونید از این گیاه زیبا قلمه بگیرید من خودم که گرفتم شده.

حتما پیشنهاد میکنم مطلب شرایط نگهداری کراسولا خرفه را مطالعه کنید.

نحوه گرفتن قلمه کراسولا خرفه

روش های مختلفی برای تکثیر کراسولا خرفه ای وجود داره ولی روشی که خود استفاده میکنم و هیمشه ازش جواب گرفتن قلمه زدن کراسولا خرفه هست، شما میتونید قلمه ها رو هم در آب و هم در خاک ریشه دارد کنید.همچنین شما میتونید از ساقه های قدیمی و چوبی شکل برای تکثیر و هم از شاخه های جدید استفاده کنید که روش های اون رو در ادامه بهتون توضیح میدم.

بنر گل من و تو

گرفتن قلمه کراسولا از شاخه جوان

این روش یکی از بهترین روش ها برای ایجاد گلدان پر از کراسولا هست که شما میتونید به راحتی در یک گلدان از 5 الی 10 قلمه استفاده کنید که به نظر من پس از رشد بسیار زیبا میشه و حتی میتونید اونها رو در هم بپیچید تا زیبایی دو چندان بشه.

خب ابتدا شاخه ها را انتخاب کنید و آنها را برش بزنید. حداقل باید هر قلمه شما 10 الی 15 سانتی متر طول داشته باشد. حالا برای بهتر نتیجه گرفتن برگهای پایینی رو از قلمه جدا کنید.

گرفتن قلمه کراسولا
قلمه زدن کراسولا خرفه ای

مهترین مرحله تکثیر کراسولا خرفه ای

حالا پس از برش آنها را به مدت 24 ساعت در محیط اتاق قرار دهید تا محل برش خودشو خوب بگیره همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید. این یکی از فوت های کوزه گری هست که با رعایت کردن اون هم قلمه ها در آب و هم در خاک به راحتی ریشه دار میشن پس تا وقتی محل برش مثل شکل زیر نشده به گلدان منتقل نکنید.

گرفتن محل برش قبمه
گرفتن محل برش قلمه

حالا نوبت انتقال قلمه ها به خاک می باشد برای کاشت شما میتونید از خاک با مخلوط ماسه و پیت ماس یا کوکوپیت + پرلیت استفاده کنید. حتما سعی کنید قبل از استفاده خاک رو استریل کنید. که روش ضدعفونی کردن خاک گلدان (روش های خانگی) رو در مطلبی جدا قرار دادیم که مطالعه اون خالی از لطف نیست.حتما انتهای گلدان سوراخ باشه و اگر میتونید چند سنگ کوچیک هم در انتهای گلدان قرار بدید تا زهکشی بالا بره

خیلی ها میپرسن که میشه از خاک های آماده استفاده کرد؟ بله میتونید از خاک هایی مخصوص کاکتوس یا کاشت قلمه هم استفاده کنید ولی توجه کنید زمانی که برای خرید میرید برند یا فروشگاهی رو انتخاب کنید که قابل اعتماد باشه چون استفاده از خاک های آلوده هم موجب آفت دار شدن قلمه و سایر گیاهان میشه

تکثیر کراسولا خرفه ای - خاک مناسب قلمه
تکثیر کراسولا خرفه ای – خاک مناسب قلمه

حالا خاک رو آبیاری کنید و سپس با استفاده از یک عدد خلال دندون خاک رو کنار بزنید و قلمه ها رو داخل خاک قرار بدید همانند تصویر زیر، از خودکار یا هر وسیله ای که بشه سوراخی در خاک ایجاد کرده میشه استفاده کنید فق دقت کنید به اندازه یک بند انگشت قلمه ها داخل خاک برن.

نحوه انتقال قلمه به گلدان
نحوه انتقال قلمه به گلدان – قلمه زدن کراسولا خرفه ای

به همین راحتی و خوشمزگی شما میتونید یک گلدان پر از کراسولا داشته باشید.

ویدیو قلمه زدن کراسولا خرفه ای

در ویدیو زیر مشاهده میکنید که ما گیاه رو میخواهیم هرس کنیم و بعد از هرس قلمه های ایجاد شده رو تکثیر میکنیم تا گلدانی جدید داشته باشیم.

 

تکثیر کراسولا خرفه ای در آب

شاید این سوال براتون پیش بیاد که مگه میشه ساکولنت رو در آب ریشه دار کرد؟ در پاسخ باید بگم که بله شما فقط کافیه اون مرحله که قلمه رو به مدت 24 ساعت در محلی قرار میدید که محل برش پینه ببنده رو انجام بدید و سپس برگهای اضافی گیاه رو ازش جدا کنید(2 الی 3 برگ روی قلمه بمونه کافیه) سپس قلمه ها رو داخل ظرف شیشه ای شفاف قرار بدید و اون رو در محلی با نور غیر مستقیم و دمای حدود 19 الی 2 درجه نگهداری کنید و هر زمان مشهده کردید که آب کدر شده آب رو تعویض کنید.

توجه کنید که آب رو به مدت 24 ساعت در محلی قرار بدید تا کلر اون خارج بشه و هم دمای با محیط هم بشه حدودا بعد از 3 الی 4 هفته قلمه ها ریشه دار میشن، هر زمان اندازه ریشه قلمه ها به 2 سانتی متر رسدی همانند کاشت قلمه در خاک که در بالا گفته شد عمل کنید و ابتدا گلدان رو آبیاری کنید و سپس با استفاده از یک خودکار در گلدان سوراخ ایجاد کنید و قلمه ها رو داخل اون بکارید.

در زمان انتقال قلمه ها به خاک نباید ریشه ها اسیب ببینند و اصلا اجازه ندید که قلمه های ریشه دار شده بیشتر در آب بمانند چون به محیط ابی عادت میکنند و بعد از انتقال به خاک درصد موفقیت شما پایین خواهد اومد.

تکثیر کراسولا خرفه ای در آب
تکثیر کراسولا خرفه ای در آب

گرفتن قلمه کراسولا از شاخه قدیمی

شما برای این کار ساقه هایی (شاخه) که چوبی شده اند رو انتخاب کنید و با استفاده از یکی قیچی و یا کارتر تمیز و استریل شده از گیاه مادری جدا کنید. و همانند قبل شاخه ها را در یکی محل به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید تا محل برش خشک شود و سپس ساقه رو در داخل هورمون ریشه زایی قرار دهید تا قلمه شما خیلی زود به ریشه زایی برسه، اگر هم هورمون نگران نباشید فقط زمان ریشه زایی بیشتر میشه. حالا قلمه رو به خاک منتقل کنید. کار شما تموم شد.

تکثیر کراسولا خرفه ای با برگ

این روش هم زمان زیادی میخواد و هم درصد موفقیت اون خیلی پایین هست من پیشنهاد میکنم قلمه گرفتن از کراسولا خرفه ای رو انجام بدید و این گیاه رو تکثیر کنید ولی در ادامه توضیحاتی هم در خصوص تکثیر کراسولا خرفه ای با برگ میدم، برای این کار کافیه شما برگهای جوان اون رو جدا کنید و روی خاکی سبک (خاک اماده کاکتوس) که مخلوطی از  شن + پرلیت است قرار دهید. بعد از حدود 2 الی 3 هفته برگها ریشه دار خواهند شد و در این مدت نباید آبیاری زیادی انجام دهید چون باعث پوسیدگی برگها میشه

نکات مهم برای تکثیر کراسولا خرفه

  1. تقریبا ریشه زایی حدود 2 الی 3 هفته زمان بر خواهد بود و در این مدت گیاه شما نیاز به آبیاری زیاد نداره چون باعث پوسیدگی و از بین رفتن گیاه شما خواهد شد.
  2. تا زمانی که گیاه شما ریشه دار نشده گیاه رو در معرض نور مستقیم قرار ندهید.
  3. بعد از ریشه زدن کامل میتونید آبیاری معمولی انجام دهید و گیاه را در جای با نور زیاد قرار دهید.

متونید نظر و مشکلات خودتون رو در خصوص تکثیر و قلمه زدن کراسولا خرفه ای در دیگاه برامون بنویسید تا بقیه هم از تجربه و نظر شما استفاده کنه، راستی اگر دنبال مشکلات کراسولا هستید حتا مطلب اون رو در سایت مطالعه کنید.

مطالب مرتبط :