نگاهی به خواص زعفران برای بدن

نگاهی به خواص زعفران برای بدن
زعفران

زعفران گیاهی با نام علمی Crocus sativus است. این گیاه، کوچک و چند ساله است. زعفران در جنوب غربی آسیا  و هچنین در جنوب اروپا یافت می شود اما بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در دنیا، کشور ایران است. قسمت مورد استفاده این گیاه، انتهای خامه و کلاله سه شاخه است که به نام زعفران مشهور است. زعفران، معطر و کمی تلخ است و عطر و بوی خاصی به غذا می بخشد که به خاطر ماده ی به نام سافرانال می باشد. زعفران به عنوان طلای سرخ هم شناخته می شود. در واقع زعفران  به دلیل خواص درمانی، رنگ و عطری که دارد، یکی از ارزشمندترین و گران‌‌ترین ادویه جات شناخته شده در سراسر جهان است. در این مطلب با گوشه ای از خواص زعفران آشنا می شویم.

 

خواص زعفران برای بدن:

– زعفران در افزایش سلامت قلب و عروق نقش دارد.

– زعفران به دلیل دارا بودن ماده ای به نام کروسین برای تقویت قوای جنسی مفید است و یک درمان طبیعی برای ناتوانی جنسی به شمار می رود.

بنر گل من و تو

– زعفران یک درمان بالقوه و طبیعی برای سرطان است.

– زعفران علائم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش می‌دهد.

– زعفران با ایجاد احساس سیری و مهار اشتها سبب کاهش وزن می شود.

– زعفران یک درمان مناسب برای اضطراب و افسردگی است.

– کروستین موجود در زعفران می‌تواند روند رسیدن اکسیژن به مغز را بهبود ببخشد، و به این ترتیب درمان آرتریت (التهاب مفاصل) را تسهیل می‌کند.

– ترکیبات موجود در زعفران می‌توانند به جلوگیری از کم شدن قوه‌ی بینایی و دژنراسیون (تحلیل رفتن) شبکیه کمک کنند. همچنین برای درمان رتینیت پیگمنتوزا مفید است.

– زعفران بی‌خوابی را برطرف می‌کند.

– زعفران حافظه را نیز بهبود می بخشد.

– زعفران برای درمان آسم مفید است.

– زعفران  فرآیند هضم را بهبود می بخشد. همچنین برای درمان زخم معده و کولیت اولسروز (کولیت زخمی) مفید است.

– زعفران می‌تواند زخم‌ها(به خصوص زخم‌هایی که در اثر سوختگی ایجاد شده‌اند) را بهبود بخشد.

– زعفران سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و سطح انرژی را بالا می‌برد.

– زعفران برای سلامت کبد مفید است.

– زعفران پوست را روشن و پرطراوت می‌کند.

 

نگاهی به خواص زعفران برای بدن
زعفران

 

عوارض جانبی زعفران:

– ترکیب زعفران با گیاهان دارویی یا مکمل‌های دیگری که دارای قابلیت کاهش فشار خون هستند، ممکن است خطر افت فشار خون را افزایش دهد. برخی از این گیاهان دارویی و مکمل‌ها عبارتند از نائین هاوندی، کازئین پپتیدها، پنجه گربه، روغن ماهی، کوآنزیم کوکیوتِن (CoQ۱۰)، ال آرژنین، گزنه، دیوخار (گرگ تیغ) و تیانین.

– مبتلایان به اختلال دوقطبی باید از مصرف زعفران اجتناب کنند. زیرا این گیاه می‌تواند خلق و خوی را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین ممکن است حتی سبب تحریک‌پذیری و رفتار تکانشی در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی شود.

– این گیاه ممکن است بر ضربان قلب تاثیر بگذارد. اگر چه این گیاه می‌تواند برای قلب مفید باشد، اما بیماران قلبی قبل از مصرف آن باید با پزشک خود مشورت کنند.

– ممکن است با مصرف زعفران، آسم ناشی از آلرژی و رینوکونژونکتیویت رخ دهد و واکنش‌های آنافیلاکتیک می‌توانند در عرض چند دقیقه پس از خوردن غذاهای تهیه شده با آن رخ بدهد.

– در دوران بارداری نباید از زعفران استفاده کرد. گزارش شده‌است که مصرف ۱۰ گرم از این گیاه می‌تواند باعث بروز سقط شود، و دوز کشنده‌ی آن ۱۲ تا ۲۰ گرم است.

– مصرف پنج گرم از این گیاه می‌تواند منجر به مسمومیت زعفران شود، و علائم این مسمومیت عبارتند از:

– زرد شدن رنگ پوست، صلبیه و غشاهای مخاطی (تقلید زردی)
– سرگیجه
– استفراغ
– اسهال خونی
– هماتوری (خون‌ادراری)
– خونریزی از لب‌ها، بینی، رحم یا پلک
– بی‌حسی
– واژگونی سطح اورمیک
– پورپورای ترومبوتیک که منجر به نکروز شدید بینی می‌شود