نکات کلیدی در نگهداری گیاه یوکا (Yucca plant) در خانه + بررسی مشکلات

شرایط درست نگهداری یوکا در خانه
شرایط درست نگهداری یوکا در خانه

شرایط درست نگهداری یوکا در خانه : یکی از گیاهانی که جلوه ای فوق العاده جذابی داره و میشه جزو گیاه جان سخت و مقاوم دسته بندی کرد و میتونید برای دکوراسیون خانه و محل کار انتخاب کنید گیاه یوکا هست، در جهان امروزي بیش از 40 نوع گياه ، درختچه و درخت چند ساله يوكا وجود داره، كه سهم گياه يوكا به عنوان گیاهان آپارتمانی بسياركم است. گياه یوکا بومی مکزیک و دریای کارائیب است كه رشد آهسته اي دارند و به شدت در خشکی مقاوم هستند. رشد اين گياه باورنكردني است و طي چند سال تمام فضاي آپارتمان را اشغال میکند ولی باید براش شرایط خوبی فراهم کنید که در ادامه تمامی نیازها و مشکلات این گیاه رو بررسی میکنیم.

بیاید با یوکا بیشتر آشنا بشیم

نام علمی این گیاه Yucaa هست که از خانواده لیلیاسه (Agavaceae) به حساب میاد و بومی آمریکای شمالی، دریای کارائیب است، یوکا گیاهان چند ساله علفی است، نور نسبتا زیاد رو دوست داره ولی میتونه در نور کم هم زنده بمونه، در مناطق زندگی خودش میتوهه گلهایی به رنگ سفید کرم و صورتی بده ولی این گلدهی در شرایط نگهداری گلخانه بسیار کم اتفاق میوفته (گلدهی اواسط تابستان، اوایل پاییز) اگر در خانه حیوانات خانگی داريد در مورد گياه يوكا احتياط كنيد، زيرا كه همه قسمت های آن برای سگ ها و گربه ها سمی هستند (حتما مطلب گیاهان سمی رو مطالعه کنید). یوکا گیاهی است که به خاطر خوشه های گل های سفید و برگ های شمشیری شناخته شده است.
اين گياهان را مي توانيد به راحتی در خانه‌ها و باغ‌های سراسر جهان پیدا کنید. اگر قصد پرورش اين گياه مشهور و جذاب را داريد تنها چیزی که لازم داريد افزايش دانش و اطلاعات خود از دستورالعمل های مراقبت مناسب گياه مي باشد.

نام های رایج یوکاگیاه یوکا – Yucca plant
نام علمی Yucca
PH خاکخنثی تا اسیدی
سمیتبرای حیوانات خانگی و نسبتاً حساسیت زا براي افراد
دما و رطوبت50 تا 85 درجه فارنهایت، رطوبت متوسط
رنگ گلهای گیاهسفید کرم، صورتی
جدول مشخصات گیاه یوکا

ویژگی های گیاه یوکا

گیاهان یوکا به خاطر برگ های سخت، همیشه سبز، شمشیری شکل و خوشه های بزرگ گل های سفیدشان شناخته شده اند. این گياهان شامل 40 تا 50 گونه از درختچه های چند ساله و درختان کوچک بومی مناطق گرم و خشک آمریکای شمالی و جنوبی و دریای کارائیب هستند. تنها یکی از گونه هاي اين گياه، به دلیل شاخ و برگ های بدون خار، اندازه قابل کنترل و سازگاری با شرایط رشد داخلی، برای استفاده به عنوان یک گیاه آپارتمانی مناسب است.
Y.elephantipes که با نام‌های یوکای بدون خار كه براي رشد آپارتماني مناسب است بومی مکزیک است و از همه گونه هاي یوکاها بلندتر است طوري كه در طبیعت، به شکل درخت مانند تا 30 متر رشد می کند. يوكاي بدون خار دارای برگهای باریک و سبز آبی تا 3 اینچ عرض و 4 متر طول در صورت بالغ شدن است. برگ ها به صورت مارپیچی رشد می کنند و گل های سفید آن در اوایل تابستان روی ساقه هايش می روید و زيبايي گياه را دوچندان مي كند.

بنر گل من و تو
نیازهای گیاه یوکا
نیازهای گیاه یوکا

چطور از گیاه یوکا نگهداری کنیم؟

رشد هر گياه يا نياز به شرایط مناسب داره و گياهان يوکا نيز از اين قاعده مستثني نيستند و رشد آساني دارند حتي آبياري آساني دارند. بهترین شرایط برای گیاه یوکا گوشه اي آفتابی خانه با رطوبت نسبتا کم است. در مورد آفات نيز خيالتان راحت باشد، گیاهان یوکا مستعد ابتلا به بسیاری از آفات نیستند. برخي از شرايط نگهداري و مراقبت گياه يوكا :

بهترین خاک برای نگهداری گیاه یوکا چیست؟

گیاهان یوکا به طور طبیعی در بیابان های شنی و خشک رشد می کنند. در گلدن نيز بايد آن را در مخلوط گلدانی با زهکشی خوب بکارید و نیازی به فرمولاسیون خاص یا غنی نیست. من بهتون پیشنهاد میکنم که از ترکیب خاک برگ (پیت ماس) + پرلیت + خاک باغچه استفاده کنید معمولا یک کیسه مخلوط گلدانی ارزان قیمت و مقداری ماسه درشت و پرلیت برای بهبود زهکشی خاك عالي است. وقتی میخواهید از خاک های آماده استفاده کنید برند و شرکت معتبر استفاده کنید و همچنین بعد از تعویض گلدان هم دو آبیاری اول رو با قارچ کش انجام بدید.

یوکا چقدر نور نیاز داره؟

این گیاه میتونه در شرایطی که از ابتدار بهار در معرض نور مستقیم باشه این نور رو به خوبی تحمل بکنه ولی در غیر این صورت باید براش محلی با نور زیاد و فیلتر شده فراهم کنید چون نور شدید باعث سوختگی برگها خواهد شد، بهتره براش 6 الی 9 ساعت نور فیلتر شده و زیاد فراهم کنید. اگر نور این گیاه کم باشه رشد اون کم میشه و رنگ برهای زیبا نخواهند بود.

بهترین زمان و نحوه آبیاری گیاه یوکا چطور باشه؟

این گیاه آبیاری زیاد رو دوست نداره و به آبیاری زیاد حساس هست. در طول فصل رشد بهار و تابستان گیاه خود را به طور منظم آبیاری کنید، اما مطمئن شوید که زهکشی عالی داشته باشد و فواصل آبياري زياد نشود، بهترین زمان برای آبیاری گیاه یوکا زمانی هست که خا گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شده باشه. در فصل زمستان، سرعت آبیاری خود را به هر چند هفته یک بار (یا حتی کمتر، البته بهتره خاک گلدان رو چک کنید و سپس اقدام به آبیاری کنید) کاهش دهید. آبیاری بیش از حد و مداوم منجر به پوسیدگی ریشه و مرگ گياه می شود. یوکا را در برنامه زمان بندی شده آبیاری نکنید. بلكه زمانی که نیمه بالایی خاک خشک شد آبیاری را انجام دهيد.

نگهداری از گیاه یوکا
نگهداری از گیاه یوکا

بهترین دما و رطوبت برای نگهداری یوکا چقدر هست؟

گیاهان یوکا با بیابان با دماي بالای 33 درجه سانتی گراد و در شب تا دماي -1 درجه سانتی گراد سازگار هستند. بنابراین، یوکاها نسبتاً با اکثر شرایط و نوسانات دمای داخل خانه نيز سازگار مي باشند. از بین تمام عوامل مربوط به مراقبت از گیاه یوکا، درجه حرارت و رطوبت داخل خانه بسيار مهم است. گیاهان یوکا نسبت به بسیاری دیگر از گیاهان داخلی محبوب، دامنه دمایی وسیع تری را تحمل می کنند. محدوده ایده آل آنها بین 18 تا 23 درجه سانتی گراد است. با این حال، آنها در دمای 10 درجه یا 30 درجه سانتی گراد در خانه نيز رشد مي كنند. برخی از باغبان ها آنها را برای تابستان به خارج از منزل منتقل می کنند، در حالی که برخی دیگر آنها را تا زمستان در اتاق های خنک نگه می دارند.در هوای بسیار خشک، شاخ و برگ یوکا ممکنه قهوه ای شود، اما در بیشتر خانه ها هوا رطوبت کافی برای حفظ ظاهر برگ ها فراهم می کند.

میزان و نحوه کوددهی گیاه یوکا

يوكا گیاهان آپارتمانی بسیار مقرون به صرفه اي است. فقط دو بار در سال، در بهار و اواسط تابستان، نياز به كوددهی و تغذيه دارند. برای رشد سریع تر ولی برای داشتن رشد بهتر باید اونها رو با استفاده از کدهای کامل مانند 121236 و 202020 تغذیه کنید. کود مایع را تا یک چهارم رقیق کنید و از آن برای جایگزینی آب معمولی استفاده کنید. یک بار در ماه، به جای محلول کود ، از آب معمولی استفاده کنید تا نمک های انباشته شده در کود به گیاه آسیب نرساند.

آیا گیاه یوکا نیاز به هرس دارد؟

این گیاه نیاز چندانی به هرس ندار و زمانی که مشاهده کردید برگها دچار مشکل یا آسیب شده با دست و یا چاقوی تیز و ساتریل شده اونها رو از گیاه جدا کنید. با این کار انرژی گیاه رو برای رشد سایر برگهای سالم ذخیره میکنید، میتونید برگهای شل رو هم از گیاه جدا کنید.

آیا گیاه یوکا نیاز به تعویض گلدان دارد؟

این گیاه نیاز چندانی به تعویض گلدان در هر سال یا 2 سال یکبار نداره، اجازه بدید که گیاه رشد ریشه خود رو کامل بکنه چون راز رشد عالی این گیاه متناسب بودن گلدان با سایز گیاه است.

گلدهی یوکا
گلدهی یوکا

چیکار کنیم یوکا گل بده؟

گیاهان یوکا به شکوفه های فراوان و زیبا مشهور هستند. اگر یوکا شما گل نمیده، باید در فصل رشد گیاه رو با کودهای پتاس بالا تغذیه کنید، کودهایی مانند 121236، اگر خاک داراي کمبود مواد مغذی است، کودی را انتخاب کنید که غنی از فسفر یا پتاس باشد .علاوه بر اين، گیاه یوکا خود را بیش از حد آبیاری نکنید. آب بیش از حد منجر به بیماری های قارچی مي شود و از گلدهی گياه جلوگيري مي كند. در نهایت، توجه داشته باشید که علاوه بر موارد گفته شده در بالا اولین شرط گلدهی یوکا رسیدن به سن بلوغ هست، پس هیچوقت برای گلدهی این گیاه عجله نکنید.

چیزهایی که درباره استفاده از یوکا نمی دانید

يوكا گیاه زینتی است و استفاده از آن متفاوت است، به عنوان نمونه از آن براي شامپوهای مراسم بومیان آمریکا استفاده مي كنند و يا از برگ های آن به دلیل دمای اشتعال پایین در آتش سوزی استفاده می شود.
گل و گیاه یوکا دارای کربوهیدارت بسیار بالا هست و در کنار این مورد دارای مقدار بسیار زیادی ویتامین های B ،C، آهن و کلسیم می باشد. از ریشخ این گیاه به عنوان ضدالتهاب استفاده میشه، و همچنین به علت بالا بودن کلسیم، ویتامین C و آنتی اکسیدان برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن هم مورد استفاده قرار میگیرد.

نحوه تکثیر گیاهان یوکا

ساده ترین راه برای تکثیر یوکا بدون خار قلمه های ساقه است. قلمه ها باید در بهار برداشت شوند، اگرچه در صورت نیاز می توان آنها را در تابستان نیز برداشت. از یک چاقوی تمیز و تیز یا قیچی هرس استفاده کنید و قلمه ای به اندازه 4 اینچ زیر شاخ و برگ بردارید. برگ های قهوه ای یا زرد را از ساقه جدا كنيد سپس قلمه را به مدت دو یا سه روز در مکانی خنک، خشک و تاریک قرار دهید. این باعث می شود قلمه مقداری خشک شود و ریشه زایی بهتر انجام گيرد. سپس قلمه را در مخلوط 50/50 خاک گلدان و خاك پرلیت در یک گلدان 4 اینچی بكاريد.

خاک را آبیاری کنید و قلمه گلدانی را در محلی با نور روشن و غیر مستقیم قرار دهید. ریشه ها در عرض چهار هفته شروع به رشد می کنند. تا پایان دو ماهگی، گیاه داراي ریشه های زیادی مي شود كه بايد آن را در گلدان بزرگتري قرار دهيد.

تکثیر بذر یوکا و كاشت آن روش دیگری برای تکثیر درخت یوکا است. یوکا به راحتی از بذر رشد می کند. اگر ابتدا بذر را خراش دهيد ، بهترین نتیجه را دريافت خواهيد كرد. براي خراش دانه ميتوانيد از کاغذ سنباده یا سوهان استفاده كنيد. پس از انجام این کار، بذرها را در یک مخلوط گلدانی با زهکشی خوب بکارید و گیاه را در مکانی گرم و آفتابی قرار دهید. حدود یک تا دو هفته دیگر خاک را آبیاری کنید تا زمانی که نهال شود. اگر در این زمان نهال را مشاهده نکردید، اجازه دهید خاک کاملا خشک شود و آبیاری را از سر بگیرید. در هر دو صورت قلمه گیاه یوکا یا بذر یوکا، تکثیر گیاهان یوکا بسیار آسان است.

توجه كنيد: شیره و شاخ و برگ هاي يوكا حاوی ترکیبی سمی است که اگرچه لزوما کشنده نیست، اما می تواند باعث ناراحتی جدی دستگاه گوارش شود. بنابراین کسانی که حیوانات خانگی و کودکان خردسال دارند باید مراقب باشند. علاوه بر این، شیره آن آلرژی زا است و ذرات می توانند به راحتی در هوا منتقل شوند.

معرفی انواع گونه های گیاه یوکا

بیش از 40 گونه دراز گیاه یوکا در کشورهای مختلف وجود دارد، اما تنها دو گونه از ایم گیاه رو میشه به راحتی داخل خانه نگهداری کرد که در ادامه معرفی میکنیم :

  • Yucca guatemalensis (Y. elephantipes) : به این گیاه یوکای بدون خار یا نیشکر هم میگن که در کشور ما بسیار رایج هست، اگر شکل ظاهری آن را بخواهیم توصیف کنیم باید گفت که از پایه‌های پیازی با برگ‌های بلند و شمشیری‌مانند که فاقد ستون فقرات معمولی نوک برگ تشکیل شده است. این تا حد زیادی محبوب ترین گونه برای رشد به عنوان یک گیاه آپارتمانی است.
  • Yucca aloifolia : نام دیگر آن سرنیزه اسپانیایی می باشد، این گیاه یوکا دارای برگ های سفت با نوک تیز ختم می باشد. برگها تا 50 سانتی متر طول دارند و می توانند به طرز خطرناکی تیز باشند.این گیاه رو برای خانه هایی که در آن کودک هست به هیچ وجه توصیه نمیشود.
مشکلات و بیماری یوکا
مشکلات و بیماری یوکا

بیماری ها و آفاتی گياه يوكا

این گیاه خیلی زیاد دچار بیماری و آفت نمیشه ولی در ادامه برخی از بیماری هایی که میتونند به این گیاه حمله کنند و گیاه شما رو دچار مشکل کنند رو بررسی کردیم.

علت خاكستري شدن برگ ها یوکا چیست؟

این یک مشکل کاملاً رایج برای بسیاری از گیاهان است. این مشکل در گیاهانی که سن بالایی دارند و یا برگهای پیر کمی عادی هست و باید حتما از گیاه جدا بشن، ولی وقتی روی برگهای جدید و جوان مشاهده کردید حتما برگها رو جدا کنید و گیاه رو با قارچ کش سم پاشی کنید.

علت پوسیدگی ساقه گیاه یوکا چیست؟

پوسیدگی ساقه یک مسئله رایج برای اکثر گياهان يوكا است. این مشکل بیشتر بخاطر آبیاری زیاد و یا نداشتن زهکشی خوب پیش میاد و گیاه بعد از مدتی قارچی شده و کم کم ساقه و ریشه پوسیده میشه، در برخی موارد وجود باکتری هم میتونه باعث به وجود آمدن این مشکل بشه، به این شکل که باکتری موجب ترشحات مولکولی در ساقه می شود و بوي واقعا ناخوشایندي ايجاد مي كند.برای جلوگیری از این امر باید از خاک مناسب گلدان و گلدان های استریل شده در حین کاشت قلمه استفاده کنید.

علت وجود لکه های قهوه ای روی برگهای یوکا چیست؟

در صورت مشاهده لکه های قهوه ای، تنها کاری که باید انجام دهید اینکه تمام برگ های آسیب دیده و قدیمی را بردارید و سپس به بقیه را با قارچ کش بپاشید. اينكار برای جلوگیری از بروز مجدد لکه های قهوه ای مفید است.در هرصورت یوکا در برابر بیشتر آفات مقاوم است. هجوم حشره یا فلس شاید بدترین اتفاقی باشد که براي گياه رخ دهد. در صورت مشاهده هر گونه مشکل، یک محلول مخصوص، مخلوط آب و مایع ظرفشویی تهیه کنید و گیاه را سمپاشی کنید. در غير اينصورت از حشره کش تجاری استفاده کنید.

پاسخ به پرسش های رایج شما

آیا گیاه یوکا در داخل خانه رشد مي كند یا در فضای باز؟

یوکا یک گیاه خانگی محبوب در آمریکای شمالی است. با توجه به نوع گياه يوكا شرايط رشد نيز متفاوت است .مثلا گياه يوكا بدون خار براي فضاي اپارتماني مناسب است و گونه هاي ديگر براي رشد نياز به فضاي باز دارند. پس میتونید هم در خانه و هم در فضای بیرونی از آن استفاده کنید.

آیا گیاهان یوکا به آفتاب کامل نیاز دارند؟

گیاهان یوکای آپارتماني بايد در نور روشن و غیر مستقیم خورشید قرار گيرند. ولی میتونه نور مستقیم خورشید رو هم تحمل بکنه

چند بار بايد گیاه یوکا آبیاری را كرد؟

زمانی که 2 تا 3 سانتی متر قسمت بالاي گياه خشک شد نشان دهنده اينكه بايد آبياري شود.

آیا باید برگ های مرده را از یوکای خود جدا کنم؟

یوکاها سازگار شده اند تا برگ های مرده خود را برای مدتی نگه دارند تا از قسمت های جوان تر و حساس تر تنه محافظت کنند. ، بهتر است تا زمانی که برگ هابه طور طبیعی جدا نشوند به گياه دست نزنيد و تنها زماني كه حذف شاخ و برگ ها زرد یا قهوه ای شد آنها را جداسازي كنيد.

گیاهان یوکا چقدر عمر می کنند؟

گیاهان یوکا با مراقبت مناسب و در صورت نور و مقدار آب مناسب چندین دهه زندگی مي كنند.

گیاه یوکا را در کجا قرار دهم؟

گیاهان یوکا در مکان هایی با نور کامل رشد می کنند، بنابراین بنابراني بايد قسمتي از آپارتمان را به آن اختصاصا دهيد كه خیلی روشن باشد.

چه گیاهانی شبیه گیاهان یوکا هستند؟

اگر ظاهر و نیازهای مراقبت از گیاه یوکا را دوست دارید، می توانید پرورش گیاهي مشابه يوكا مانند دراسنا را امتحان کنید .

گیاهان یوکا با چه سرعتی رشد می کنند؟

گیاهان یوکا نسبتاً آهسته رشد می کنند مثلا حداقل مي توانند پنج سال در داخل خانه رشد كنند بدون اینکه مجبور به کاشت مجدد یا هرس آنها شوید.