هر آنچه برای نگهداری و کاشت گیاه استفانی باید بدانید

معرفی و کاشت گیاه استفانی
معرفی و کاشت گیاه استفانی

معرفی و نگهداری گیاه استفانی : یکی از گیاهانی که جدیدا وارد کشور شده و به شدت پیاز اون داره به فروش میرسه همین استفانی است که از گیاهان ریزوم دار به حساب میاد که مشا باید اونو در لیکاپون بکارید تا رشد خوبی داشته باشه ما در این مطلب میخواهیم شرایط ایده آل نگهداری و نحوه کاشت را برای شما توضیح بدیم پس با ما همراه باشید.

معرفی گیاه استفانی

نام علمی این گیاه زیبا Stephania است که از خانواده Moonseed ، Menispermaceae میباشد استفانی بومی شرق و جنوب آسیا و استرالیا میباشد که در این کشورها به عنوان گیاه باغبانی کاشته میشود و با فراهم کردن شرایط مناسب رشد آن تا 1 متر هم خواهد رسید. برگ های این گیاه به شکل مارپیچی بر روی ساقه دیده خواهد شد، شما میتوانید با فراهم کردن شرایط نگهداری مناسب به گلدهی این گیاه هم برسید که در نتیجه گلهای نر آن 6 تا 5 گلبرگ خواهند داشت و گلهای ماده 3 الی 5 گلبرگ و در نهایت این گلها به میوه تبدیل خواهند شد.

گیاه استفانی
گیاه استفانی

یک گونه از این گیاه وجود دارد که یوانی ها به آن Stephana می گویند و به معنی تاج می باشد و این نام گذاری هم به علت شکل تاجی این گیاه می باشد.

بنر گل من و تو

نیازهای نگهداری گیاه استفانی

این گیاه در جنگل های استرالیا بیشتر دیده شده و مناطقی که دمای معتدل و بدون سرما داشته باشد رشد خوبی خواهد داشت ولی میتوان از آن برای داخل خانه و پشت پنجره با نور فیلتر شده ، راه رو ها و باکن استفاده کنیم که در ادامه تمامی نیازهای و شرایط نگهداری آن را بیان خواهیم کرد.

نیاز نوری استفانی

گیاه استفانی به نور تقریبا زیاد ولی فیلتر شده نیاز دارد حتما در موقع نور ظهر گیاه را در سایه قرار دیهدی وگرنه گیاه دچار مشکل و سوختگی برگها خواهد شد. اگر رنگ برگهای گیاه شما زرد و یا قهوه ای شدند بدانید شدت تابش نور به گیاه بسیار زیاد بوده و گیاه را به محلی با نور کم منتقل کنید.

میزان آبیاری

از زمان شروع رشد گیاه در بهار تا زمانی که ساقه ها و شاخ و برگها در پاییز از بین بروند ، به آبیاری متوسط ​​نیاز دارد، سعی کنید که خاک را تقریبا مرطوب نگهداری کنید ولی این دلیل نمیشه که خاک را باتلاقی کنید در صورت باتلاقی شدن خاک گیاه شما بعد از چند هفته از بین خواهد رفت. در طول دوره خواب در زمستان آبیاری باید به طور کامل متوقف شود.

نگهداری گیاه استفانی
نگهداری گیاه استفانی
خاک مناسب

بهترین خاک برای این گیاه خاکی با زهکشی فوق العاده می باشد میتوانید از دانه های لیکا و خاک کاکتوس برای کاشت آن استفاده کنید. توجه داشته باشید حتما قبل از کاشت زهکشی گلدان را بررسی کنید و سوراخ های گلدان باید باز باشد و زمانی که گیاه را آبیاری کردید آب اضافی از زیر گلدان خارج شود.

دمای مناسب

این گیاه در دمای معمول اتاق هم رشد خوبی خواهد داشت ولی دمای شب نباید از 10 الی 16 درجه سانتی گراد پایین باشد چون گیاه دچار سرمازدگی خواهد شد و همچنین دمای روز بین 18 الی 22 درجه باشد گیاه رشد خوبی خواهد داشت.

رطوبت مورد نیاز

این گیاه چون در بومی مناطقی هست که رطوبت بالا در محیط وجود داشته در خانه نیز نیاز به روطبت نسبتا زیادی دارد که میتوانید با قرار دادن یک ظرف آب در کنار گیاه و تبخیر آن در طول روز نیاز به رطوبت را برای گیاه فراهم کنید.

نحوه کاشت گیاه استفانی

گیاه استفانی دارای ریزیوم می باشد که باید در خاک سبک آن را کاشت برای این کار هم شما بعد از تهیه ریزوم استفانی قسمت انتهایی ریزوم را در خاک قرار بدهید مقداری خاک را کنار آن بریزید و حتما باید نیمه راسی بیرون از خاک باشد و هر سه روز یکبار میتوانید گیاه را آبیاری کنید و حتما آب اضافی از زیر گلدان خارج شود.

کاشت استفانی
کاشت استفانی
رشد استفانی بعد از کاشت
رشد استفانی بعد از کاشت
مطالب مرتبط :

با گیاهان هوازی بیشتر آشنا بشیم

همه چیز درباره کود دادن به گیاهان خانگی

هرآنچه برای نگهداری و تکثیر گل زاموفیلیا باید بدانید