پرنده بهشتی؛ چطور باید گل استرلیتزیا در خانه نگهداری کنیم+ افسانه

شرایط نگهداری استرلیتزیا یا پرنده بهشتی
شرایط نگهداری استرلیتزیا یا پرنده بهشتی

شرایط نگهداری کامل گل پرنده بهشتی یا استرلیتزیا: اگر میخوای یک گیاه زیبا و فوق العاده جذاب که برای هدیه دادن میتونه گزینه منحصر به فردی باشه همین پرنده بهشتی هست که مرغ بهشتی هم بهش میگن، در این قسمت از گل من و تو قصد داریم به معرفی یکی از اعضای خانواده موز ها به نام استرلیتزیا یا پرنده بهشتی بپردازیم. برگ های این گیاه بسیار شبیه برگ موز است اما برخلاف آن میوه نمی‌دهد و صرفا جنبه‌ی زیبایی دارد.

این گل مانند انواعی از گیاهان نظیر لاله، لیلیوم، رز و غیره هم به صورت منقطع و جدا شده از بوته و هم به صورت گلدانی نگهداری می‌شود. مهم‌ترین دلیل مشهور و پرطرفدار شدن این گیاه ظاهر شکوفه‌ی آن است که واقعا شبیه به یک پرنده‌ی زیبا می‌باشد. استرلیتزیا به دسته گل ها، سبدهای گل و به سایر گل آرایی ها نما و جلو‌ه‌ای خاص و لوکس هدیه می‌دهد.

این گل همچنین برای کادو دادن نیز گزینه مناسبی است. همانطور که گفتیم این گیاه به صورت یک گیاه آپارتمانی و در گلدان نیز قابل پرورش و نگهداری است. ما در ادامه شما را با صفر تا صد این گیاه زیبا آشنا خواهیم کرد تا چنانچه قصد خرید آن را دارید با اطلاع کامل اقدام به این کار نموده و در روند نگهداری از آن نیز با مشکلی رو به رو نشوید.

بنر گل من و تو
نام گیاه پرنده بهشتی
نام گیاه پرنده بهشتی

استرلیتزیا یا پرنده بهشتی رو بیشتر بشناسید

پرنده بهشتی (Bird of paradise flower) یا استرلیتزیا (Strelitzia) یک گیاه گرمسیری و بومی سواحل شرقی آفریقای جنوبی است که نخستین بار در سال 1773 به اروپا آورده شد و از آنجا به سراسر جهان راه پیدا کرد. از اسامی دیگر این گل می‌توان به گل زبان پرنده، پرنده بهشتی سفید، گل مرغ عشق، گل درنا، گل مرغ سفید، مرغ درنا و گیاه موز وحشی اشاره کرد. گلدهی پرنده بهشتی از اوایل فصل زمستان آغاز شده و تا اواخر فصل بهار ادامه پیدا می‌کند، هر بوته این گیاه قادر است ۱۰ الی ۱۵ گل را شکوفا کند. این گیاه جز گیاهان مقاوم و همیشه سبز بوده که با توجه به سن و ارتفاع بوته قیمت گذاری می‌شود. گل‌های استرلیتزیا طول عمر زیادی دارند و به راحتی خراب نمی‌شوند، این دلیل در کنار زیبایی بی‌نظیر گل های پرنده مانند آن، موجب شده تا افراد زیادی در سراسر دنیا برای نگهداری از آن در منازلشان ترغیب شوند.

گیاه پرنده بهشتی نماد چیست؟

وقتی به ظاهر استرلیتزیا دقت کنید متوجه می‌شوید که شکوفه‌ی این گیاه از ترکیب ۳ گلبرگ آبی ارغوانی و ۳ گلبرگ نارنجی تشکیل شده است، این گلبرگ ها به گونه ای کنار هم قرار گرفته‌اند که در زمان بالغ شدنِ شکوفه، شبیه به یک پرنده‌ی زیبای در حال پرواز می‌شوند. به همین دلیل به استرلیتزیا ، گیاه پرنده بهشتی نیز گفته می‌شود.

اما این گیاه نام اصلی خود یعنی استرلیتزیا را به افتخار همسر جورج سوم، ملکه شارلوت، که شاهزاده ی مکتب مکلنبورگ استرلیتز دوشس بود گرفته است. شاعران و نقاشان سنتی، استرلیتزیا را سرچشمه‌ی الهام می‌دانستند و آن را به عنوان یکی از نماد های مهم در هنرهای تجسمی می‌شناختند. این گیاه بی‌نظیر به دلیل تضاد در رنگ گلبرگ هایش، سمبل و نماد بهشت، ابدیت، عشق، شگفتی و هیجان و لذت می‌باشد و همچنین معانی بی‌شمار دیگری را نیز در سینه‌ی خود جای داده است.

این گل از آن جهت که تداعی گرِ عشق، معصومیت، پاکی، احساسات ناب و خالص و ابراز علاقه است به همین علت گزینه‌ی مناسب برای هدیه دادن های عاشقانه تبدیل شده است. همچنین در مواقع هدیه دادن به کسی که می‌خواهید برایش آرزوی موفقیت داشته باشید، می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

این گیاه همچنین به نماد جایی که در آنجا رشد می‌کند نیز بدل شده. در هاوایی به این گیاه جهان کوچک می‌گویند و آن را سمبلی از عظمت و شکوه می‌شناسند . اهالی آفریقا در نهمین سالگرد ازدواجشان پرنده بهشتی هدیه می‌دهند و معتقدند با ۹ ساله شدن یک ازدواج پایه های آن مستحکم شده و این زوج و خانواده آینده‌ای روشن و درخشان خواهند داشت.

پرنده بهشتی نماد چیست؟
پرنده بهشتی نماد چیست؟

افسانه‌ی تولد اولین استرلیتزیا یا پرنده بهشتی چیست؟

در افسانه ها آمده که روزگاری پسرک نابینایی بود که تنها و بدون هیچ خانواده‌ای در کلبه‌ای خارج از دهکده و دور از سایر افراد زندگی می‌کرد. مادر این پسر هنگام زا از دنیا رفت و پسر به‌ صورت مادرزادی نابینا بدنیا آمد اندکی پس از تولد پدر این پسر نیز توسط خرس ها کشته شد. این ماجراها باعث شد تا اهالی دهکده آن پسر را شوم و نحس بدانند و اجازه ندهند در روستا زندگی کند.

آنها پسرک را به پیرزنی که در کلبه‌ی چوبی خارج دهکده زندگی می‌کرد سپردند. پیرزن نام پسر را «چستر» نامید. هنگامی که چستر۱۰ ساله شد پیرزن فوت کرد و از آن پس او به تنهایی زندگی می‌کرد.

روزی تک دختر یکی از اهالی ثروتمند دهکده به نام «درنا» برای چیدن تمشک به جنگل می‌رود که با تاریک شدن هوا راهش را گم کرده و نمی‌تواند به خانه بازگردد، چستر درنا را که بسیار ترسیده بود به طور اتفاقی پیدا کرده و آن شب در منزلش، از او مراقبت می‌کند. آن شب آغازگر عشق درنا و چستر بود. آنها بسیار عاشق هم می‌شوند و اهالی دهکده نیز بخاطر نجات دادن درنا با چستر آشتی می‌کنند.

سالها گذشت و چستر و درنا هر روز عاشق تر می‌شدند، شدت عشق آنها به حدی زیاد بود که درنا شبانه روز دعا می‌کرد تا به ازای نابینا شدن یک چشم او‌، چستر بتواند دنیا را ببیند. یک روز رویای درنا به حقیقت پیوست و خدایان در ازای یک چشم درنا یکی از چشم های چستر را بینا کردند.

چستر بعد از بینا شدنش با دیدن درنا کاملا متعجب شد او تصور می‌کرد که درنا بسیار زیباست اما واقعیت خلاف آن بود، حالا درنا نه تنها زیبا نبود بلکه با یک چشم غیرقابل تحمل تر نیز شده بود. مدتی نگذشت که چستر عاشق یکی از دختران زیبای دهکده بنام «بلامی» شد.

بلامی برای چستر شرطی گذاشت و آن گرفتن یک چشم دیگر درنا و کشتن او بود. چستر با برنامه‌ای زیرکارانه درنا را فریب داد و او را راضی کرد تا به طور همزمان از پرتگاهی بپرند و بتوانند در آن دنیا با دو چشم سالم در کنار هم باشند. زمان پریدن فرا رسید، آنها هر دو به لبه‌ی پرتگاه رفتند دستان بکدیگر را گرفتند اما موقع پرش، چستر دستانش را رها کرد و درنا را به تنهایی به پایین پرتاب کرد.

بلامی که در پایین پرتگاه ایستاده بود به سراغ جسد درنا رفت تا چشمانش را در آورده و به چستر بدهد. اما بلافاصله بعد از جدا کردن چشم درنا، بلامی و چستر به سنگ تبدیل شدند و چشمان درنا از دست بلامی به زمین افتاد و از همان مکان گلی رویید.

افسانه ها می‌گویند جسد درنا نیز هیچوقت پیدا نشد چرا که او به پرنده ای تبدیل شد و به بهشت رفت و هرساله موقع گل دادن استرلیتزیا به صورت شکوفه های آن گل ظاهر می‌شود.

شرایط نگهداری استرلیتزیا
شرایط نگهداری استرلیتزیا

شرایط نگهداری پرنده‌ی بهشتی یا استرلیتزیا

به صورت خلاصه باید گفت که شرایط نگهداری استرلیتزیا زیاد سخت نیست و ششما کافیه نور متوسط و فیلتر شده، آبیاری زیاد، رطوبت بالا و دمای معمول اتاق رو براش فراهم کنید تا رشد خوبی داشته باشد ولی در ادامه تمامی نیاز ها رو به صورت کامل مورد بررسی قرار میدیم.

نور مورد نیاز استرلیتزیا چقدر هست؟

این گیاه به نور متوسط تا زیاد نیازمند است، هر قدر مقدار نور دریافتی بیشتر باشد احتمال گلدهی گیاه بالاتر خواهد بود. البته این گیاه رو نباید یکدفعه در معرض نور مستقیم خورشید قرار داد. قرار دادن استرلیتزیا در سایه یا نور کم‌ موجب عدم گلدهی یا کاهش طول عمر گل های شکوفا شده خواهد شد.

قرار گرفتن این گیاه در سایه همچنین باعث عدم دریافت نور مورد نیاز برای فتوسنتز و در نتیجه کاهش رشد و در طولانی مدت زردی برگ ها خواهد بود.

از قرار دادن پرنده‌ی بهشتی در معرض تابش مستقیم و فیلتر نشده‌ی آفتاب خوداری نمایید. بهترین مکان برای قرار دادن این گیاه در منزل محیطی با نور طبیعی زیاد و غیرمستقیم است. در صورت عدم دسترسی به نور طبیعی، نور مورد نیاز گیاه را از طریق لامپ های نور رشد گیاه مصنوعی تامین نمایید.

خاک مناسب برای کاشت استرلیتزیا چیست؟

این گیاه به ترکیب خاک حساسیت چندانی نشان نمی‌دهد و قادر است تا خود را با اکثر ترکیبات متفاوت خاک وفق دهد. اما خاکی را ترجیح می‌دهد که PH آن قلیایی بوده و همواره از اسیدی شدن فاصله داشته باشد. با این حال بهترین ترکیب خاک برای گیاه پرنده‌ی بهشتی به صورت زیل است؛

ماسه + خاک باغچه + پرلیت + کود حیوانی پوسیده و غنی

نکته‌ی مهم در مورد حجم خاک استرلیتزیا این است که گلدان مورد استفاده برای این گیاه باید بزرگ باشد تا بتواند حداقل نیم متر خاک را در خود جای دهد. این گیاه به دلیل داشتن ریشه های قوی و گسترده به گلدانی مستحکم و نسبتا عمیق نیاز خواهد داشت. پس سعی کنید گلدانی برای آن تهیه کنید که عمق بیشتری داشته باشد.

گیاه پرنده بهشتی چقدر آب نیاز دارد؟

سرعت رشد و فتوسنتز بالای این گل باعث شده تا به آب زیادی نیاز داشته باشد، مقدار آبیاری پرنده بهشتی بخصوص در فصول رشد باید به گونه ای باشد که سطح خاک همواره مرطوب باقی بماند. در زمان رشد اگر استرلیتزیا را در باغچه کاشته اید هر روز و چنانچه در منزل و در گلدان از آن نگهداری می‌کنید هر دو روز یا سه روز یکبار به آن آب دهید.(البته حتما خاک گلدان را چک کنید اگر تا 1 الی 2 سانتی متری خشک شده بود به گیاه آب بدید)

البته از اواسط تیر تا اواخر مرداد ماه که گیاه پرنده بهشتی به خواب می‌رود به جهت جلوگیری از پوسیدگی ریشه ها از آبیاری آن اجتناب نمایید. توجه داشته باشید که درست هست این گیاه آبیاری زیاد رو دوست داره ولی به هیچ وجه باتلاقی شدن خاک رو هم دوست نداره و گلدان حتما باید زهکشی خوبی داشته باشد.

رطوبت مورد نیاز پرنده‌ی بهشتی چقدر است؟

استرلیتزیا یک گیاه بسیار رطوبت دوست است، میزان رطوبت اتاق برای این گیاه کافی نیست و‌ لازم است تا با یکی از روش های تامین رطوبت، نسبتا به فراهم نمودن میزان رطوبت مورد نیاز گیاه ایدام نمایید. بهترین و ایده ال ترین میزان رطوبت برای پرنده بهشتی ۵۰ الی ۷۰ درصد است که می توانید آن را از طریق دستگاه بخار و یا ایجاد جزیره تامین نمایید. نحوه ساخت جزیره برای گلدان را در یک مطلب به شکل ویدیویی آموزش دادیم که حتما مطالعه کنید.

استرلیتزیا را در چه دمایی رشد خوبی دارد ؟

پرنده‌ی بهشتی گیاه مقاومی است و تنها نقطه ضعف آن حساسیت در مقابل سرما است. این گیاه نمی‌تواند برای مدت طولانی دماهای پایین را تحمل کند بنابراین بهترین دما برای آن دمای اتاق است. در صورت فرارسیدن فصل سرما گلدان استرلیتزیا را به درون خانه منتقل کنید و یا اگر آن را در باغ کاشته اید توسط نایلونی نسبت به کاور کردن آن اقدام نمایید.

اگر چه استرلیتزیا در دمای ۲۰ الی ۲۵ درجه سرعت رشد بالاتری دارد، اما چنانچه می‌خواهید شاهد گلدهی آن باشید باید از اوایل تابستان تا اواخر بهار، دمای اتاق را بین ۱۷ الی ۲۰ درجه تنظیم نمایید.

دمای ۱۳ درجه نیز باعث توقف گلدهی و دمای کمتر از آن موجب کاهش رشد گیاه خواهد شد. این گیاه دمای صفر درجه را برای مدت کوتاهی تحمل می‌کند اما چنانچه طولانی مدت در محیط یخ بندان قرار بگیرد نابود خواهد شد.

نحوه‌ی کوددهی و تغذیه گیاه پرنده بهشتی

برای تقویت گیاه پرنده بهشتی می‌توانید هم از کوهای شیمیایی و هم از کودهای حیوانی و دامی بهره ببرید. یکی از کودهای شیمیایی کود 20_20_20 NPK (کود سه بیست) است. این کود را هر ۱۵ الی ۲۰ روز یکبار و در فصول رشد به گیاه بدهید.

ترکیب کود دامی + کمپوست نیز می‌تواند از گزینه های دیگر تقویت استرلیتزیا باشد، به این منظور سطح ابتدایی خاک را تا ۱۰ الی ۱۵ ساعت با این ترکیب تعویض نموده و سپس نسبت به آبیاری اقدام نمایید.

نحوه تکثیر پرنده بهشتی
نحوه تکثیر پرنده بهشتی

آموزش تکثیر گیاه استرلیتزیا یا پرنده بهشتی

برای تکثیر این گیاه زیبا روش های گوناگونی وجود دارد که هر کدام از آنها صبر زیادی را می‌طلبد. در ادامه مهم ترین این روش ها را برای شما شرح خواهیم داد.

تکثیر استرلیتزیا از طریق کاشت بذر

پروسه بدست آوردن بذر از استرلیتزیا کمی دشوار است، در شرایط عادی هنگامی که گیاه خیلی مسن و‌ پیر شود بذر تولید می‌کند. اما طولانی بودن آن زمان موجب شده تا با تلقیح مصنوعی نسبت به تهیه بذر این گیاه اقدام شود. بذرهای پرنده بهشتی ، توده ای قهوه‌ای رنگ با کرک های نارنجی است.

بهترین زمان کاشت بذر ها فصل بهار می‌باشد. رویش بذرها در دستگاهای مخصوص با دمای ثابت ۲۴ درجه، شش ماه و در محیط معمولی با دمای ۱۷ الی ۲۱ درجه، کمی بیشتر طول خواهد کشید.

کاشت بذرها به صورت تقریبا سطحی است و‌باید در خاک سبکی به عمق نهایت ۲ سانت کشت شوند. برای تکثیر بذر ها می‌توانید از ترکیب پیت + خاک معمولی استفاده کنید.

اگر همه چیز خوب پیش برود در پاییز شاهد اولین جوانه ها خواهید بود. این جوانه ها بعد از کاشت جداگانه ، ۳ الی ۴ سال زمان نیاز دارند تا به سن گلدهی برسند.

تکثیر استرلیتزیا از طریق پاجوش

گیاه بالغ پاجوش های فراوانی می‌زند که می‌توانید از آنها به منظور تکثیر استفاده نمایید. این روش آسانترین و مطمئن ترین روش تکثیر استرلیتزیا است. از جدا نمودن پاجوش های گیاهان جوان خودداری کنید. هنگامی تکثیر از طریق پاجوش را انجام دهید که گیاه کاملا بالغ و قوی شده باشد، تا جداسازی پاجوش ها به گیاه مادری صدمه ای وارد نکند.

قبل از جداسازی، گیاه مادری را آبیاری نموده تا ریشه ها نرم شوند، سپس گیاه را از گلدان خارج کرده و بررسی کنید که کدام پاجوش ریشه‌ی منفک و جدا از ریشه مادری دارد. سپس به آرامی آن را از گیاه اصلی جدا کنید.

یکی دیگر از نکات مهم هنگام جدا کردن پاجوش ها توجه به تعداد برگ های آنهاست، از جدا کردن پاجوش هایی که کمتر از ۳ برگ دارند اجتناب نمایید. پس از کشت پاجوش ها در بستر مناسب ۲ الی ۳ سال زمان نیاز خواهد بود تا گیاه به سن گلدهی برسد.

آفات و مشکلات رایج گیاه پرنده بهشتی را بشناسیم

خوشبختانه گیاه پرنده بهشتی جز گیاهانی است که کمتر دچار بیماری و آفات می‌شود و‌ در برابر انواع امراض مقاومت بالایی را از خود نشان می‌دهد. با این حال ممکن است بنابر شرایط و یا دلایلی، این گیاه دچار بیماری گردد، در ادامه به شایع ترین مشکلاتی که این گیاه با آن مواجه می‌شود اشاره خواهیم کرد.

⚠️ زرد شدن برگ های گیاه استرلیتزیا، چرا برگ های پرنده بهشتی زرد می‌شوند ؟

✍️ از مهم‌ترین دلایل زرد شدن برگ های استرلیتزیا می‌توان به عدم توجه به اصول آبیاری اشاره کرد ، اگر چه این گیاه نیاز به آبیاری نسبتا زیادی دارد اما باید توجه کنید که نباید در آبدهی آن زیاده روی شود. علی الخصوص در دوره زمانی استراحت گیاه ( یعنی اواسط تیر تا اواخر مرداد ). در این زمان بهتر است آبیاری گیاه را قطع کنید.

همچنین در زمان رشد گیاه نیز همواره قبل از آبیاری سطح خاک را چک کرده و چنانچه خاک نیم خشک شده بود نسبت به آبیاری اقدام نمایید .

⚠️ زرد و قهوه‌ای شدن همزمان برگ های استرلیتزیا، چرا برگ های پرنده بهشتی زرد و قهوه‌ای می‌شوند ؟

✍️ بسته به نوع زردی و یا قهوه‌ای شدن برگ می‌توان علت آن را یافت. اگر رنگ قهوه‌ای برگ به صورت لکه های ریز و‌ دون دون باشد، علت آن بیماری های باکتریایی یا قارچی است که بعد از تشخیص باید توسط آفت کش ها درمان شود. اما چنانکه سطوح قهوه‌ای و زرد در سراسر برگ پراکنده بود دلیل آن می‌تواند کم آبی و علی الخصوص کمبود رطوبت باشد، چرا که استرلیتزیا گیاهی بسیار رطوبت دوست است، در این قبیل موارد می‌بایست رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین نمایید.

⚠️لوله و زرد شدن همزمان گیاه استرلیتزیا، چرا برگ های پرنده بهشتی به طور همزمان جمع و زرد می‌شوند؟

✍️ در بسیاری از موارد علی الخصوص در روزهای گرم‌ و یا زمانی که گیاه در باغچه کاشته شده است، ممکن است شاهد لوله شدن برگ ها و رنگ پریدگی آنها باشید. این رنگ پریدگی ممکن است در قسمت های مختلف متفاوت بوده و در مناطق شدید برگ کاملا زرد شده باشد. این عامل به دلیل کمبود آب و تشنگی طولانی مدت گیاه رخ خواهد داد. اگر برنامه آبدهی گیاه مناسب نباشد و گیاه به طور منظم آب دریافت نکن با این مشکل مواجه خواهد شد.

مشکلات پرنده بهشتی
مشکلات پرنده بهشتی

⚠️ سوختن نوک و حواشی برگ، چرا نوک و کناره های برگ های پرنده بهشتی می‌سوزد ؟

✍️ نوع و میزان تابش خورشید بر سطح برگ های استرلیتزیا عامل اصلی سوختگی است، مخصوصا زمانیکه سطح رطوبت و میزان آبیاری کم باشد و یا اینکه زیر تابش مستقیم خورشید غبارپاشی صورت گرفته باشد. این گیاه همواره به نور فیلتر شده و غیر مستقیم نیاز دارد البته ممکن است بتواند آفتاب نه چندان داغ زمستان و پاییز را به صورت مستقیم تحمل کند.

⚠️ عدم گلدهی گیاه استرلیتزیا، چرا گیاه پرنده بهشتی گلدهی نمی‌کند ؟

✍️ ابتدا باید بدانید که برخلاف اکثر گیاهان که بهار و تابستان گل می‌دهند، استرلیتزیا در زمستان به گل می‌نشیند پس اگر این گیاه را تازه خریده اید در دو فصل ابتدای سال منتظر گلدهی آن نباشید. اما عدم گلدهی استرلیتزیا در زمستان ممکن است به دلایل مختلفی باشد. که از مهم ترین آنها می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • گرم بودن محیط
  • بالغ نبودن گیاه و به سن گلدهی نرسیدن
  • مسن بودن گیاه و عبور از سن گلدهی
  • عدم تقویت و کوددهی گیاه که منجر به ضعیف شدن آن شده
  • عدم دریافت نور کافی توسط گیاه
  • بیماری ها و آفات
  • خاک نامناسب

⚠️رنگ پریدگی برگ های گیاه استرلیتزیا، چرا برگ های پرنده بهشتی کمرنگ و یا پژمرده شده ؟

✍️ همانطور که گفتیم به جهت گسترده بودن ریشه های این گیاه برای کاشت آن به گلدان های عمیق نیاز داریم، عمق زیاد این گلدان ها موجب می‌شود تا اگر زهکشی مناسب نباشد و یا از خاک نامناسب استفاده شود، همچنین در موارد آبیاری اشتباه، با ورود آسیب به ریشه ها گیاه دچار رنگ پریدگی و پژمردگی گردد. با تعویض سالانه گلدان علاوه بر تخریک رشد جوانه های بیشتر، احتمال رنگ پریدگی گیاه نیز کاهش می‌باید . البته بهتر است همواره قبل از آبیاری زهکشی گلدان بررسی شود.

گل استرلیتزیا
گل استرلیتزیا

سوالات متداول که برای پرنده بهشتی مطرح میشه

✍️ پرنده‌‌ی بهشتی در رنج گل‌های گران قیمت است یا ارزان قیمت ؟

✔️ این گل محبوب جز گل‌هایی با قیمت مناسب است که در اکثر گل‌فروشی ها موجود می‌باشد.

✍️ میزان و درجه سختی نگهداری پرنده‌ی بهشتی چگونه است ؟

✔️ بسیاری از افراد گیاه استرلیتزیا را می‌شناسند و از آن برای زیبا سازی محیط زندگی یا محل کار خود استفاده می‌کنند. غالبا اکثر افراد در نگهداری از این کل با مشکل جدی مواجه نمی‌شوند، از این رو می‌توان پرنده‌ی بهشتی را در دسته گلهایی با نگهداری آسان طبقه بندی نمود.

✍️ استرلیتزیا در چه مناطقی از کشور بهترین راندمان را دارد ؟

✔️ این گیاه در شمال کشور به دلیل آب و هوای شرجی و معتدل، بهترین عملکرد را خواهد داشت و در زیباترین حالت خود خواهد بود، به گونه ای که حتی در باغچه نیز می‌توان آن را کاشت ( البته در زمستان باید در برابر سرما پوشانده شود ). در سایر نقاط نیز درون منزل و‌ با فراهم نمودن نیازهایش به صورت مناسب رشد خواهد کرد.

✍️ برای نگهداری گیاه استرلیتزیا به چه مقدار فضا نیاز داریم ؟

✔️ این گیاه در شرایط مناسب می‌تواند حداکثر تا ۱ متر و حتی بیشتر قد بکشد، بنابراین بهترین گزینه برای مکان هایی با سقف های بلند است.

✍️ چرا استرلیتزیا یا پرنده بهشتی من گل نمی‌دهد ؟

✔️ در صورت فراهم نبودن نور کافی یا گرم بودن بیش از حد محیط این گیاه به گل نخواهد نشست، استرلیتزیا برای گلدهی به دمای بالایی نیاز ندارد از این روست که شروع زمان گلدهی آن اوایل زمستان می‌باشد. یکی از دلایل دیگر عدم گلدهی نابالغ بودن گیاه است. جوانه های جوان این گیاه ۳ سال بعد از کاشت شروع به گلدهی خواهند کرد و هر مقدار بالغ شوند ( ۵ تا ۷ سال پس از شروع گلدهی ) گل های بیشتری را شکوفا خواهند نمود. این گیاه هنگام کهولت سن نیز کمتر یا اصلا گل نخواهد داد. ( به طور کلی استرلیتزیا در شرایط منزل به ندرت به گل می‌رسد )

✍️ آیا استرلیتزیا جز گیاهان مقاوم است ؟

✔️ این گیاه در طبقه بندی گیاهان مقاوم جای می‌گیرد چرا که می‌تواند خود را با هر محیطی وفق دهد، تنها نکته قابل توجه در نگهداری پرنده‌ی بهشتی این است که بدانید، این گیاه به سرما حساس است، اگر چه می‌تواند دمای صفر درجه را برای مدت کوتاه تحمل کند، اما دماهای سرد تر و طولانی مدت در معرض سرما قرار گرفتن را تاب نمی‌آورد.

✍️ آیا استرلیتزیا خزان دارد ؟

✔️ انواع مختلف استرلیتزیا وجود دارند که همگی آنها علفی، چندساله و همیشه سبز هستند. انواع گونه‌ها دارای برگ های سبز نسبتا روشن و تخم مرغی شکل بوده که همیشه سبز و شبیه برگ موز می‌باشند.

✍️ انواع مختلف استرلیتزیا یا پرنده بهشتی چه نام دارند ؟

✔️ از مهم‌ترین آنها می‌توان موارد زیر را نام برد ؛

  • استریلیتزیا پرولیفرا (Strelitzia Prolifera)
  • استریلیتزیا پومیلا (PumilaStrelitzia)
  • استرلیتزیا سفید (Strelitzia Nicolai)
  • استریلیتزیا رجینا (Strelitzia reginae)

✍️ آیا گیاه پرنده‌ی بهشتی سمی است ؟

✔️ برگ های این گیاه در صورت جویده و بلعیده شدن توسط حیوانات خانگی علی الخصوص گربه ها ممکن است خطرناک و‌ مشکل ساز باشد.

✍️ آیا پرنده‌ی بهشتی نیاز به تعویض گلدان دارد ؟

✔️ تعویض منظم گلدان استرلیتزیا باعث افزایش رویش جوانه های جدید خواهد شد. سالانه یکبار و در فصل بهار ( بعد از پایان گلدهی ) نسبت به تعویض گلدان اقدام نمایید.

✍️ آیا پرنده بهشتی به هرس نیاز دارد ؟

✔️ سالانه به جهت افزایش رشد گیاه اصلی، جوانه های جدید و برگ های خمیده و زرد را هرس نمایید. همچنین چنانچه تراکم برگ ها مانع گردش هوای مناسب شده بود نسبت به تنک کردن آنها اقدام کنید.