پوست چگونه پیر می شود؟

پوست چگونه پیر می شود؟
پوست چگونه پیر می شود؟

پیر شدن پوست پدیده ای طبیعی است که برای هر شخصی اتفاق می افتد. مراحل آن به ترتیب عبارتند از : کاهش تولید کلاژن ، آهسته تر شدن آزاد سازی پوست مرده و کم شدن رطوبت و چربی. همه این عوامل در نهایت به کم شدن خاصیت کشسانی و نرمی و زیبایی پوست می انجامد.

برای از بین بردن اثرات فوق از شیوه های متعددی مثل لیزر یا پلیمر های نامحلول در آب ( بوتاکس ، فیلر ها ، حجم دهنده ها ) استفاده می شود که معمولا اینها دستاوردهای صوری و کوتاه مدت هستند. تنها راه حل پایدار برای مسئله پیری پوست، استفاده از محصولات و متد هایی است که به صورت علمی امتحان و ثابت شده اند و تاثیر خود را در نواحی از پوست ( لایه های زیرین پوست ) که پروسه تولید کلاژن اتفاق می افتد می گذارند.
اساس پروسه پیری بر دو دسته ذاتی ( درونی ) ، بیرونی ( محیطی ) می باشد. دانشمندان ثابت کرده اند که هر دو پروسه توسط دو عامل رادیکال آزاد و التهاب های پوستی ایجاد می گردند و کل اساس صنعت نگهداری پوست، برای مقابله با این دو عامل طراحی شده اند.

پیر شدن پوست
پیر شدن پوست

پیری پوست : رادیکال های آزاد

بدن ما در ابعاد سلولی از اکسیژن استفاده می کند تا انرژی تولید کند. طی این پروسه علاوه بر انرژی ، مقداری ماده مضر ( رادیکال اکسیژن ) تولید می کند که این مولکول مضر مسئول تمام بیماریهایی است که به بالا رفتن سن مربوط است ، مثل بیماریهای قلبی ، سرطان ، آلزایمر و پیری سلول های پوستی.

بنر گل من و تو

اجتناب از رادیکال آزاد اکسیژن غیر ممکن است، چرا که ( رادیکال های اکسیژن ) محصول جانبی زنده ماندن یا زیستن است.

رادیکال آزاد اکسیژن معمولا به DNA سلول های پوست و یا دیواره آن حمله می کند و آنرا از بین می برد. بدن افرادی که سیگار مصرف می کنند و یا در محیط های آلوده هستند میزان بیشتری از این ترکیب را تولید می کنند. دانشمندان راه مقابله با این شیوه ( Oxidative Stress ) را استفاده از خنثی کننده اکسیژن می دانند و برای این منظور معمولا ویتامین های A و E و C مصرف می گردد و هر فردی برای کم کردن اثر این پروسه باید به طور روزانه از این محصولات استفاده کند.
دلیل استفاده از آنتی اکسیدان ها در محصولات مراقبت از پوست ، خنثی سازی این مولکول های رادیکال جهت محافظت از DNA سلولی می باشد.

پیری پوست :  التهاب های پوستی

التهاب های پوستی توسط چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند (Sub-clinical Inflammation ) :
التهاب های پوستی در محیط های آلوده ، در برابر UV یا مصرف سیگار تشدید می گردند و اثر نهایی این التهاب ها از بین رفتن چربی سلول ها است که دیواره سلولی را تشکیل می دهند. در نهایت از سنین 50 سالگی، پوست خشک می گردد و به دلیل کاهش میزان چربی به راحتی کبود می شود و در خانم ها یائسگی سطح هورمون استروژن را کاهش می دهد که نتیجه آن خشکی، نازکی و حساسیت پوست می باشد. پیشگیری کلید کاهش چروک های پوستی و عوارض دیگر می باشد.