نکات کلیدی انتخاب گلدان سانسوریا که باید بدانید

انتخاب گلدان سانسوریا
انتخاب گلدان سانسوریا

نحوه صحیح انتخاب گلدان سانسوریا : خرید و انتخاب گلدان سانسوریا، مستلزم شناخت نسبی از این گیاه بخصوص میباشد، ویژگی ها و نیازهای هرگیاه به نور، رطوبت، خاک و فضای موردنیاز برای ریشه و همچنین شرایط نگهداری آنها، ایجاب میکند در انتخاب گلدان مناسب که دارای ویژگی های مناسب سانسوریاست، دقت لازم بعمل آید. ولی مهمترین نکته گلدان سانسوریا اندازه و زهکشی آن است. در ضمن باید توجه داشته باشید انتخاب گلدان میتواند برروی رشد و شکوفایی و حتی عمر این گیاهان تاثیر زیادی داشته باشد. انتخاب اشتباه گلدان در بیشتر موارد باعث مرگ سانسوریا میشود که حتما تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

انتخاب گلدان سانسوریا

همیشه متناسب با نوع گیاه و شرایط نگهداری که برای آن فراهم کره اید باید انتخاب گلدان را انجام دهید، در خرید و انتخاب گلدان سانسوریا به مواردی چون سایز گلدان، رنگ، جنس ، نوع گیاه و… باید توجه داشته باشید که تک تک این موارد را با هم بررسی میکنیم.

گلدان مناسب سانسوریا
گلدان مناسب سانسوریا

اندازه گلدان سانسوریا

سایز گلدان از موارد بسیار مهمی است که اگر به درستی رعایت نشود رشد گیاه شما برای مدتی متوقف خواهد شد. اگر برای تعویض گلدان میخواهید گلدان خریداری کنید بهتر است گلدان جدید فقط یک سایز از گلان قبلی بزرگتر باشد تا انرزی گیاه صرفا صرف بزرگ کردن ریشه نشود.

بنر گل من و تو

اولین عامل در نظر هرخریداری، توجه به زیبایی و همچنین اندازه گلدان سانسوریا، مانند تمامی گلدان های آپارتمانی است. هرچقدر ما در مورد خصوصیات و ویژگی های این گلدان صحبت کنیم، زیبایی های بصری و همچنین فضای موجود، ایجاب میکند که در انتخاب ارتقاع و حجم گلدان دقت بیشتری داشته باشیم که علاوه بر شرایط تحمیلی محیط از نظر مساحت و محل قرارگیری گلدان سانسوریا، به ویژگی خاص گیاه یا گل آن که به شکل فیزیکی و اندازه ان مرتبط می‌شود نیز باید توجه داشته باشیم و انداره آن دقت کنیم، گلدان های آپارتمانی هم از نظر نوع گیاه و شکل و ظاهر آن و هم گل مخصوص ان گیاه، باید تناسب لازم از نظر جلوه و زیبایی داشته باشند.

باید توجه داشت شاید یک سانسوریا، چند سال بگذرد اما گل ندهد که عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند اما دراین نوشتار به بررسی شرایط گل دادن این گیاه نمی پردازیم تنها به این حد اکتفا میکنیم که برای انتخاب بهترین گلدان برای گل سانسوریا باید نوع نژاد رایج آنرا بشناسیم. ابتدا ویژگی متفاوت برای دو نژاد رایج را به عنوان مثال توضیح داده و سپس سایر شرایط لازم برای انتخاب گلدان سانسوریا در تمامی نژادها باید مورد توجه قرار گیرد؛ را بررسی خواهیم کرد.

انتخاب گلدان سانسوریا پاکوتاه

یکی از انواع نژادهای گل سانسوریا، سانسوریا پاکوتاه است. همانند اسم انتخاب شده یک سانسوریای کم ارتفاع اما برگهای پهن است. لذا گلدان انتخاب شده برای این نوع گیاه، در کنار داشتن سایر شرایط اگر گلدان کم ارتفاعی باشد که حجم وسیعی داشته باشد، گل این نوع گیاه به زیبایی خود را نشان خواهد داد. علاوه بر این تناسب برگهای گیاه با این نوع گلدان، جلوه ای خاص و زیبایی را به محیط خواهد بخشید. سعی کنید از گلدان های بلند و شکم دار برای این گونه استفاده نکنید.

گلدان سانسوریا پابلند یا شمشیری

خیلی ها دوست دارند که برای سانوریا گلدان استوانه ای بلند خریداری کنند که اگر نکات مهم آن را ندادند گیاهشان دچار مرگ تدریجی خواهد شد، پس زمانی که گلدان استوانه ای یا قد بلند انتخاب میکنید بهتر از یا کف گلدان یک گلدان پلاستیکی رو برعکس قرار بدید و یا مقداری از گلدان رو با سنگ ریزه پر کنید تا زهکشی به خوبی انجام شود. برای سانسوریا بلند نیز نباید از گلدان های شکم دار استفاده کرد. همیشه باید سایز گلدان متناسب با انداز گیاه باشد و اگر گیاه شما دو الی سه برگ دارید به هیچ وجه گلدان سایز 30 یا 40 خریداری نکنید.

نوع دیگر رایج گل سانسوریا، پابلند یا همان شمشیری بوده که به نظر می رسد بخاطر شباهت آن به مانند شمشیر، اسم شمشیری انتخاب شده است. مقاومت بیشتری نسبت به سایر نژاد ها داشته و بیشتر مورد توجه طراحان دکوراسیون های داخلی بوده است.برخلاف معیاری که برای انتخاب گلدان مناسب برای سانسوریا پاکوتاه گفته شد؛ برای انتخاب بهترین گلدان برای گل سانسوریا، درصورتی که از این نژاد استفاده کرده باشیم، بهتراست گلدانی با ارتفاع مناسب اما حجم کمتر باشد تا گل سانسوریا بتواند زیبایی خود را به رخ بکشد و علاوه بر آن استحکام گلدان سانسوریا را بیشتر کند.

قدرت زهکشی گلدان

در انتخاب گلدان سانسوریا زهکشی از همه مهمتر است، بیشتر فروشندگان گلدان برای سانسوریا، همواره با این سئوال خریداران مواجه میشوند که آیا گلدان سانسوریا باید سوراخ داشته باشد؟ یکی از مهمترین معیارهای تاثیرگذار در انتخاب گلدان سانسوریا، داشتن قدرت زهکشی بالا است. به همان دلایلی که در شناخت این گیاه توضیح داده شد، این گیاه به آبیاری بیش از حد حساس است. به حدی که داشتن رطوبت زیاد میتواند باعث پوسیدگی آن گردد، زهکشی گلدان سانسوریا باید به نحوی باشد که درصورت آبیاری زیاد از حد بتواند آب مازاد را خارج نماید.

داشتن سوراخ های کوچک به تعداد 2 یا 3 سوراخ ریز در زیر گلدان میتواند این اطمینان را ایجاد نماید که آب مازاد در خاک و ریشه این گیاه باقی نمی ماند، لذا گلدان مناسب برای سانسوریا یا باید دارای سوراخ باشد یا بتوان با ابزار مناسب این سوراخ ها را تعبیه کرد.

طبیعی با توجه به اهمیت زهکشی و این مسئله که نمیتوانیم معمولا بطور دقیق میزان آبیاری و دفعات آنرا کنترل نماییم مخصوصا در محیط کار یا منزل ممکن است افراد خانواده فکر کنند کسی به گلدان آب نداده و مجددا آبیاری کنند لذا داشتن سوراخ در گلدان سانسوریا، اهمیت ویژه ای دارد که میتواند آب مازاد را تخلیه کند.

گلدان سانسوریا
گلدان سانسوریا

جنس گلدان سانسوریا

بهترین نوع جنس در انتخاب گلدان مناسب برای سانسوریا، گلدان های رایج سفالی یا گلی است که در اندازه ها و قالبهای متنوع در بازار موجود است. به دلیل داشتن خلل در دیواره ها، رطوبت اضافی از آن خارج میشود و هوادهی هم انجام میگردد. البته دارای معایبی مانند سنگینی و شکستنی بودن هم هستند و همچنین ترک خوردن بدنه آنها در آب و هوای سرد، اما با توجه به ویژگی های گفته شده و خصوصیات این نوع گلدان، انتخاب گلدان سفالی، بهترین گلدان برای گل سانسوریاست.

در کنار این نوع گلدان، گلدان های پلاستیکی، سرامیکی و نوع بتنی نیز مورد استفاده قرار میگرد. این نوع گلدان ها، علیرغم نداشتن خلل در بدنه خود، در صورت داشتن سوراخ های مناسب برای تخلیه آب و رطوبت اضافی میتواند برای گلدان سانسوریا، با توجه به معیارهایی مانند قیمت، سبکی، زیبایی و شکل خاص و سایر موارد، مورد استفاده قرار گیرد.

نکته: در صورت داشتن توجه به دو عامل مهم، یعنی داشتن سوراخ برای تخلیه آب مازاد و منفذهایی برای تبادل رطوبت و هوا با بیرون، از هر جنسی برای گلدان سانسوریا میشود استفاده کرد تا بهترین گلدان برای گل سانسوریا داشته باشیم.

رنگ گلدان سانسوریا

هرچند این ویژگی، میتواند بیشتر به سلیقه و رنگ محیط و دکوراسیون مرتبط باشد، اما اگر بخواهیم بهترین گلدان برای گل سانسوریا از هرجهت را داشته باشیم می‌توانیم به توصیه های افرادی که معتقد به داشتن اثر فنگ شویی و انرژی مثبت دارند نیز نگاهی داشته باشیم. این گروه از افراد رنگ بنفش گلدان را برای افزایش ثروت و رفاه، رنگ قهوه ای یا سبز را برای ایجاد سلامتی و هماهنگی، رنگ هایی قرمز و صورتی و خاکی برای ایجاد روابط عاشقانه و همچنین رنگ سفید برای افزایش خلاقیت و آرامش و ممانعت از اضطراب مخصوصا در کودکان را توصیه می نمایند. همچنین اگر به فنگشویی علاقه دارید حتما مقاله سانسوریا در فنگ شویی را مطالعه کنید.

نکته : در انتخاب گلدان برای سانسوریا، در محیط های کم نور ویا دمای پایین تر، باید از رنگ های تیره تر استفاده شود تا بتواند نور و گرمای بیشتری را جذب نماید.

چگونه گلدان سانسوریا را عوض کنم؟

به دلایل مختلف نیاز به تعویض گلدان سانسوریا در زمانهای مختلف وجود خواهد داشت، ازجمله خرید گلدان تازه و یا رشد گل سانسوریا و نیاز به تغییر اندازه آن، با رعایت نکات ساده ای میتوان این تعویض را به شکلی انجام داد تا این گیاه آسیب نبینید.

اولین مسئله انتخاب زمان مناسب است، باید سعی گردد در اواخر فصل زمستان و یا اوایل فصل بهار این تعویض انجام گیرد تا در زمان خواب و قبل از شروع رشد مجدد در فصل بهار گلدان، تعویض انجام شده تا آسیبی به گیاه وارد نگردد. البته با فراهم کردن شرایط درست نگهداری برای گیاه هر زمان از سال میتوان این کار را انجام داد.

باید توجه نمایید زمانی باید گلدان سانسوریا را تعویض نمود که گیاه در سلامت کامل باشد و هیچ گونه آفت یا قارچی نداشته باشد که نشانه آن داشتن برگ های سبز و خوش حالت می باشد.

نکته : بزرگ شدن گیاه به اندازه ای که احساس کنیم گلدان سانسوریا براثر فشار برآمده شده است ( در گلدان های پلاستیکی میتواند نمود داشته باشد). و یا بیرون آمدن و تراکم ریشه های گیاه از سوراخ های زهکشی، نشانه فرارسیدن زمان تعویض گلدان سانسوریا به گلدانی بزرگ تر است.

تعویض گلدان سانسوریا زیاد سخت نیست، اگر موارد گفته شده را بصورت قدم به قدم و دقیق انجام دهید میتوانید بدون آسیب دیدن به گلدان سانسوریا، آنرا تعویض نمایید قبل از انجام تعویض باید توجه داشت که گلدان جدید معمولا بین 3 الی 5 سانتی متر باید بزرگتر از گلدان قبلی باشد و زمانی که با درنظر گرفتن تمامی موارد گفته شده، انتخاب گلدان برای گل سانسوریا انجام گردید.

تعویض گلدان سانسوریا
تعویض گلدان سانسوریا

مراحل تعویض گلدان سانسوریا

  • بهتر است گیاه را کمی آبیاری کنید و سپس اگر گلدان پلاستیکی دارید اطراف گلدان را فشار دهید و در غیر این صورت با وسیله ای خاک چسبیده به گلدان را جدا کنید.
  • سپس با وارونه کردن گلدان سانسوریا، گیاه سانسوریا را از قسمتی که با خاک تماس دارد آرام و به نحوی از گلدان خارج کنید که برگ ها و ریشه سانسوریا از هم جدا شود.از جدا کردن خاک های چسبیده به ریشه کاملا خودداری نمایید (برای جلو گیری از آسیب دیدن ریشه )
  • گیاه را درون گلدان جدید قرار به نحوی قرار دهید که در مرکز گلدان باشد. آنقدر خاک بریزید تا روی گیاه را پوشانده و به حالت عمودی قرارگیرد.

نکته بسیار مهم : حتما قبل و بعد از تعویض گلدان از آمینو اسید استفاده کنید تا شوک وارد شده به گیاه کنترل شود. به همین راحتی گلدان سانسوریا تعویض گردید! اما مهمترین مسئله بعد از تعویض آن، نگهداری مناسب و توجه به آن بخصوص روزهای اول تعویض می باشد.

نکات تعویض گلدان سانسوریا

رعایت این موارد بعد از تعویض ضروری است :

  • هنگام تعویض گیاه، باید بشدت مواظب ریشه های این گیاه باشیم.
  • از دادن کود به گلدان سانسوریا تا حدود یکماه بعد از تعویض خودداری نماییم
  • آبیاری گیاه مخصوصا روزهای بعد از تعویض باید زمانی انجام گیرد که خاک آن کاملا خشک باشد.

در مورد خاک مناسب برای گلدان سانسوریا، زمان خرید خاک از فروشندگان درخواست کنید تا از ترکیب ورمی کولیت، پیت ماس و پرلیت خاکی مناسب برای شما خاک متاسب را بسته بندی نماید. خاک این گیاه باید خاکی سبک باشد تا آب براحتی از آن عبور کند و به اندازه ای سبک باشد که ریشه بتواند به اندازه کافی از آن تغذیه نماید. حتما مقاله خاک مناسب سانسوریا را مطالعه کنید.

معرفی گیاه سانسوریا

حال که با گلدان سانسوریا آشنا شدید بهتر است یک معرفی کوتاه از گیاه داشته باشیم، انواع سانسوریا در بازار داریم که متعلق به خانواده سوسنیان بوده و از زیرمجموعه های ساکولنت ها بشمار می‌رود برای همین، بیشتر ویژگیهای خانواده سوسنیان را دارد. این نوع گیاهان و مخصوصا زیرمجموعه های ساکولنت ها، تحمل بالایی در کم آبی و دمای زیاد دارند.

همیشه سرسبز بودن سانسوریا تیز از ویژگی های مشترک این گونه گیاهان است. مناطق آفریقای جنوبی به عنوان زیستگاه اصلی این گیاه شناخته می‌شود که در آن مناطق به شکل بوته رشد میکند، زیستگاه اصلی این گیاه دلیل ویژگی های این گیاهان در نیازکم به آب که یکی از معیارهای مهم در انتخاب گلدان ساانسوریا مطرح میگردد.

ذکر این نکته نیز جالب است که به دلیل داشتن تیغ های زیاد بر روی ان، در بین برخی مردم به اسم گیاه مادرشوهر نیز نام گذاری شده است. اما خاصیت تصفیه کنندگی آن باعث گردیده در بیشتر منازل آپارتمانی و حتی دفاتر کاری اداری و شرکت‌های خصوصی و دولتی، شاهد انواع گلدان سانسوریا در اندازه ها و شکل های متفاوت باشیم. کسانی که به فنگ شوئی و انرژی مثبت اعتقاد دارند نیز، حضور گلدان سانسوریا را باعث انرژی مثبت در آن محیط می دانند.

خلاصه انتخاب گلدان سانسوریا

برای انتخاب گلدان مناسب سانسوریا خیلی سختگیر نباشید، اگر فقط زهکشی و سایز مناسب را انتخاب کنید کار شما به اتمام رسیده و بقیه موارد میتواند جزئیات باشد، اگر شما هم تجربه یا موردی در خصوص گلدان گیاه سانسوریا دارید حتما در بخش دیدگاه مطرح کنید.