چطور گل شمعدانی اژدر را در خانه نگهداری کنیم + انواع شمعدانی

گل شمعدانی اژدر
گل شمعدانی اژدر

معرفی و نگهداری گل شمعدانی اژدر : کسانی که به شمعدانی علاقه دارند حتما سراغ این گیاه هم میرند بهاطر داشتن گل های زیبا طرفداران خیلی زیادی داره و میتونید به راحتی با رعایت نکاتی که در ادامه به شما میگم نگهداری اون رو توی خونه خیلی راحت انجام بدید و گیاه شما پر از گل باشه، گل اژدر نوعی شمعدانی عطری از گونه پلارگونیوم بوده و بین طرفداران گل‌و‌گیاه بسیار محبوب است. این گیاه با گلهایی درشت و حس نوستالژیکی که به همراه دارد، مورد توجه افراد زیادی بوده و  به رنگهایی جذاب همچون صورتی و قرمز وجود دارد.

آشنایی با گل اژدر

نام علمی این گیاه Pelargonium domesticum می باشد که در فارسی نام دیگر گیاه شمعدانی اژدر، رویال، رگال، شمعدانی آلمانی و گل درشت و بومی آفریقای جنوبی است. رنگهای متنوعی داشته و گاهی ترکیبی از دو رنگ است. گلدهی گیاه نیز از اول فروردین تا پایان مرداد می‌باشد.

برگ‌های این گیاه متمایل به بالا بوده و بزرگ و گرد و دندانه‌دارند. این گل چندساله و همیشه سبز می‌باشد. نگهداری این گل برای برخی افراد مشکل است، اما فقط کمی صبر و حوصله می‌خواهد. در این صورت می‌توانید گلدانی زیبا داشته‌ باشید. این گیاه به دلیل اینکه گلهایش عطری خوش دارند، در عطرسازی نیز بکار می‌رود.

بنر گل من و تو

گیاه اژدر را می‌توانید هم در باغچه و هم در گلدان کاشت. با آب‌ و‌ هوای سرد و خشک سازگار است و خوب است بعد از پایان زمان گلدهی هرس شود. با رسیدن فصل سرما می‌توانید گلدان‌ها را داخل برده تا از سرمازدگی اجتناب‌ شود.

گل اژدر
گل اژدر

نیازها و شرایط نگهداری گل شمعدانی اژدر

گل اژدر به دمای معمول اتاق، نور زیاد، آبیاری متوسط  خاکی با زهکشی بالا برای رشد و گلدهی خوب نیاز دارد که در ادامه تمامی موارد را به صورت کامل بررسی میکنیم:

دمای مناسب

این گیاه برای گلدهی و رشد خوب به دمای حدود 18 الی 25 درجه سانتی گراد نیاز دارند و همین دما زمان و نحوه گلدهی آنها را تعیین میکند که با قرار دادن گلدان در پشت پنجره و مکانی با دمای حدود 22 الی 25 درجه میتویند شاهد رشد خوب گیاه باشید توجه کنید که هرچقدر دما بالاتر بره میزان ابیاری هم باید افزایش پیدا کنه،گلهای شمعدانی را در فصول سرد سال از سرما محافظت‌ کنید. شمعدانی عطری در دمای 5تا 10درجه گلدهی و رشدش بیشتر است.

نور مناسب برای پرورش اژدر

گل اژدر نیاز به نور کافی دارد تا هم خوب رشد کند و هم خوب گل دهد. پس باید در جایی نورگیر و آفتابی قرار بگیرد. جایی مانند بالکن خانه یا ایوان و تراس که هم مکان مناسبی بوده و هم زینت بخش بالکن و تراس می‌شود. سعی کنید محلی که انتخاب میکنید در طول روز حدود 5 الی 8 ساعت نور مستقیم داشته باشد و در صورت کافی نبودن نور این گیاه غنچه نخواهد داد ولی در فصل های گرم سال که نور ظهر بسیار شدید هست گیاه را در محلی نیمه سایه قرار بدید.

نحوه آبیاری گل اژدر

حین آبیاری گیاه به گلها آب نپاشید، چون باعث پوسیدگی می‌شود. زمانی که سطح خاک گلدان خشک شد، نوبت آبیاری فرا رسیده‌است. آبیاری بیش از حد ریشه را خراب می‌کند. آبیاری باید بصورت منظم صورت گیرد. زمانی که هوا سرد است آبیاری را کم و برعکس با بالا رفتن دما تعداد دفعات آبیاری افزایش پیدا خواهد کرد ولی همانطور که گفته شد شما خاک گلدان را بررسی کنید هر زمانی که سطح خاک تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شد گیاه را آبیاری کنید.

خاک مناسب برای پرورش

60درصد خاک باغچه را با 20درصد کود حیوانی و 20درصد ماسه مخلوط نمایید این خاک برای شمعدانیتان مناسب است. در کل خاکی که زهکشی خوبی داشته باشه رو دوست داره، در مناطق گرمسیر نیمی از خاک گلدان را از تورب استفاده‌ کنید تا رطوبت خاک حفظ‌ شود. PHمناسب شمعدانی حدود 6.5 است، اگر مقدار تورب زیاد باشد، به علت اسیدی شدن خاک رشد کاهش می‌یابد.

حتما مطلب انواع خاک گلدان را مطالعه کنید.

نگهداری گل شمعدانی اژدر
نگهداری گل شمعدانی اژدر
کوددهی و تقویت شمعدانی اژدر

این گیاه هم همانند سایر گیاهانی که در خانه نگهداری میکنید نیاز به کوددهی دارد اگر میخواهید که گلهای زیبا و پر داشته باشید در فصل رشد حتما هر دو هفته یکبار گیاه رو با کود مخصوص گیاهان گلدار کوددهی کنید، در زمستان نیازی به کود ندارد، ولی به جز زمستان، کوددهی اگر زیاد باشد، رشد بیش از حد شده و گلدهی کم می‌شود.

جابجایی و تعویض گلدان گیاه اژدر:

وقتی شمعدانی را از بیرون می‌خرید معمولاً در خاک رس کاشته شده، هرچند خاک رس بسیار مغذی است، اما اگر زیاد در این خاک بماند، ریشه خفه می‌شود. پس خاکش را تعویض‌کنید. خاکی با ترکیبی که گفته‌شد درست کرده و برگهای گلتان را هرس نمایید. شمعدانی را از گلدان درآورید، با آب کمی خاک را نرم کنید تا از ریشه جدا شود و ریشه آسیبی نبیند. هرس نمودن گیاه هنگام جابجایی الزامی است، زیرا شرایط جدید پیش آمده که گیاه نمی‌تواند با آن همه برگ به زنده‌ماندن ادامه‌دهد.

نحوه تکثیر گل شمعدانی اژدر

یکی از روشهای ساده برای تکثیر گیاه، قلمه زدن است. قلمه‌ها خیلی راحت در آب ریشه‌می‌زنند. قلمه را از زیر گره ببرید و درون ماسه در گلخانه نگهداری کنید. ابتدا بهتر است قلمه‌ها در سایه نگهداری شوند وسپس کم‌کم نور کافی به آنها داده‌ شود. شما میتویند آموزش نحوه تکثیر شمعدانی رو به همراه ویدیو در سایت قرار داده شده را مشاهده کنید و به همین شکل تکثیر  شمعدانی اژدر را انجام دهید.

گلدهی گل اژدر:

کوددهی، نور برای گلدهی این گیاه بسایر مهم می باشد، اگر روزی 6ساعت در روز نیاز به نور مستقیم دارد. برخی از آنها اگر تابش نور آفتاب بیش از حد شود، گل نمی‌دهند. پس باید جایی باشند که بعدازظهرها سایه باشد. هفته بگذارید بماند. در دمای پایین گیاه تحریک شده و غنچه می‌دهد. سپس در اوایل بهار آن را به جایی گرم‌تر منتقل‌کنید. سعی کنید در فصوص سرد سال گیاه دچار سرمازدگی نشود.

گلدهی گیاه اژدر
گلدهی گیاه اژدر

هرس کردن گیاه اژدر:

اگر گیاه را هرس کنید، رشد بهتری خواهد داشت. زمان هرس فصل پاییز است.

با انواع شمعدانی آشنا شوید:

گلهای شمعدانی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

گل شمعدانی معمولی:

1.شمعدانی حرامزاده: این گونه از شمعدانی، پاکوتاه و دارای گلهای زیادی است. در بهار، تابستان و پاییز گل می‌دهد. برگایی درشت و حاشیه‌دار دارد.

2.شمعدانی سفید: این نمونه دارای برگهایی ریزتر و گلهایی سفید است.

3.شمعدانی بهار هلویی: گلهایی دو رنگ به رنگهای زرد و صورتی داشته و ارتفاع آن حدود 40تا 50سانت است.

4.شمعدانی نقره‌ای: مرکز برگ‌ها سبز و اطرافش هاله‌هایی سفید و نقره‌ای دارد. گلهایش نیز قرمز آتشین است.

5.شمعدانی ترمه‌ای: برگ‌هایش سبز و حاشیه آنها کرمی بوده و گلهایی به رنگ صورتی پر رنگ و کم پر دارد.

گل شمعدانی اژدر:

در این مقاله کلاً در مورد این شمعدانی به تفصیل سخن گفته‌شده‌است.

گل شمعدانی برگ عشقه‌ای یا شمعدانی پیچ روسی:

ساقه‌هایی نازک و دارای پیچ‌و‌تاب داشته و به همین علت این گونه نامگذاری شده‌است. این گیاه به قیم نیاز دارد. برگهایی ضخیم و در مرکز تیره دارد. گلها نیز به رنگهای بنفش، صورتی و قرمزند. در بهار شروع به گلدهی کرده و تا پاییز ادامه دارد.

گل شمعدانی عطری:

این گل زینتی بوده و در عطرسازی کاربرد دارد. برگهایش بوی خوبی دارند و برای عطرسازی بکار می‌روند.

نگهداری گل اژدر
نگهداری گل اژدر

آفات و بیماریهای گل شمعدانی اژدر

اژدر معمولاً شته می‌گیرد. باید از یک سری سموم استفاده‌کنید که خود گیاه صدمه نبیند. سم ملاتیون مناسب است.

عوامل قارچی نیز باعث بیماری شمعدانی می‌شوند که ریشه و طوقه را درگیر می‌کند و به سیاهی طوقه منجر می‌شود.

زرد شدن برگهای اژدر نیز مرتبط با عواملی چون آبیاری کم یا زیاد، کمبود مواد مغذی، شرایط نامناسب آب‌و‌هوایی و خشکی بیش از اندازه است.

پوسیدگی ریشه نیز یکی دیگر از مشکلات گیاه اژدر است که بخاطر آبیاری بیش از حد، اکسیژن کم و زیاد شدن نمک‌های محلول در آب است.

ایجاد تار بر روی برگ شمعدانی دو دلیل دارد. یا مربوط به کنه است که باید با کونفیدور سمپاشی شود، یا مربوط به عنکبوتند که برای گیاه مفید نیز هستند و نیازی نیست اقدامی صورت بگیرد.

سیاه شدن سرشاخه‌ها به دلیل سرمازدگی و یخ‌زدگی است. گل را به جایی گرمتر ببرید.

قرمز شدن برگ‌ها به دلیل کمبود فسفر موجود در خاک بوده، چون سرما باعث می‌شود فسفر نامحلول موجود در خاک باشد و گیاه از آن استفاده نکند.

ریزش گل‌ها به دلیل تغییر ناگهانی هوا مانند گرم و یا سرد شدن است.

پرورش و نگهداری گیاه اژدر در منزل و محیط کار به محیط طراوت و شادابی داده و باعث سرزندگی می‌شود. آیا شما تجربه ای در نگهداری گل اژدر در خانه دارید؟ حتما نظر و تجربه خود را در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط :

علت زرد شدن برگهای شمعدانی چیست

هر آنچه که برای گلدهی شمعدانی باید بدانید