راز نگهداری گیاه پاپیتال در خانه Hedera helix [گیاه عشقه یا پیچک انگلیسی]

نگهداری از گیاه پاپیتال در خانه
نگهداری از گیاه پاپیتال در خانه

معرفی و شرایط نگهداری پاپیتال یا همون گیاه عشقه در خانه : اپاپیتال رو با اسم پیچک انگلیسی (Hedera helix) میشناسند که جزو گیاهان همیشه سبز و گیاهان تصفیه کننده هوا به حساب میاد، بخاطر این که این گیاه رو میشه توی خونه هر انگلیسی پیدا کرد بهش این اسم رو دادن، گیاه عشقه رو میتونید به عنوان یک گیاه پوششی برای دیوار و زمین استفاده کنید که جذابیت دیوار شما رو صد برابر میکنه . راستی خواص خیلی زیادی هم داره که به عنوان یک گیاه دارویی هم کاشته میشه و بیشترین کاربرد اون برای سرفه هست. راستی از پاپیتال میتونید برای گلدان آوریز هم استفاده کنید که فوق العاده جذاب و دوست داشتنی میشه

این گیاه ریشه های هوایی داره که مثل موچسب به دیوار میچسبه و میتونه به راحتی حدود 24 متر رشد داشته باشه، با فراهم شدن شایط دسرت براش گلهای سبز رنگ میده ولی هیچ کس اون رو بخاطر گلهاش نگهداری نمیکنه بلکه برگهای اون هست که باعث شده خیلی ها طرفدار این گیاه باشند. بهترین زمان برای کاشت این گیاه بهار هست که میتونید در بالکن یا حیاط اون رو بکارید، البته داخل گلدان هم میشه پرورش داد. فقط یادتون باشه که مراقب کودکان و حیوانات خانگی باشید چون پیچک انگلیسی برای انسان و حیوانات سمی است. در ادامه هر آنچه برای نگهداری این گیاه و تکثیر اون نیاز باشه بهتون میگم، پس همراه من باشید.

با گیاه پاپیتال بیشتر آشنا بشیم

پاپیتال به انگلیسی Hedera helix هست که بهش پیچک انگلیسی یا گیاه عشقه هم میگن که از خانواده بزرگ Araliaceae به حساب میاد و بومی اروپا می باشد. پاپيتال(عشقه) گياه پوششی و هميشه سبزی هستش كه داراي ساقه هاي دائمی چوبی و بالا رونده چسبنده ميباشد. این گیاه برای اولین بار در اروپا، آسيا و شمال آفريقا زیست داشته .عشقه هميشه در بيشه ها، پرچينها و محلهای سايه رشد كرده و براي پوشش ديوارها و فنسها یک ایده بسیار جذاب هستش.

بنر گل من و تو
نگهداری از پاپیتال
نگهداری از پاپیتال

درسته گیاه پاپیتال (عشقه) زیبا هست ولی باید بدوندی که این گیاه تا حدی سمی است و به شکل وحشی روی صخره ها ،در جنگل ها و روی دیوارها می روید . اغلب آن را به عنوان گیاه تزیینی می کارند و چند نوع پرورشی از آن وجود دارد. برگهای آن مصرف دارویی دارد که آن را با دست چیده و در مقابل آفتاب در جایی که هوا جریان دارد خشک می کنند.

نام های رایجپاپیتال، عشقه، پیچک انگلیسی
نام های رایج انگلیسیEnglish ivy, common ivy, European ivy
نام علمیHedera helix
PH خاکخنثی تا کمی قلیایی
زمان گلدهیپاییز
سمیتبرای انسان و حیوانات خانگی سمی است
جدول مشخصات گیاه پاپیتال

شکوفه های زیبای این گیاه آخر تابستان و اوایل بهار به رنگ سبز و زرد خودنمایی میکنند بوی گلهای عشقه شبیه بوی عسل هست این گیاه تا سن 5-10 سالگی گل نمی دهد. جالب هست بدونید که این گیاه میتونه بیشتر از 70 گونه مختلف حشره رو ب خودش جذب بکنه چرا؟ چون این حشرات عاشق شیره ای هستند که از پاپیتال خارج میشه و از اون تغذیه میکنند بعد از گذشت فصل پاییز و شروع زمستان شکوفه های گیاه تبدیل به میوه های زرد و نارنجی رنگی میشن که برای پرندگان عالی هست. پس به تنهایی کلی حشره و پرنده رو سیر میکنه 😍

در گلدان حتما براش قیم درست کنید

اين گياه پوششی تا زمانی که در كنار يك دیوارقرار نگیره رشد رونده ای به سمت بالا نخواهد داشت پس اگر قصد کاشت اون رو توی گلدان دارید حتما براش از قیم استفاده کنید، در حیاط کنار دیوار یا درخت اون رو بکارید. راستی رشد گیاه عشقه اوایل بسیار کند هست و با گذشت زمان رشد اون هم شدت پیدا میکنه، جالبه بدونید در بعضی از کشورها اون رو به عنوان گیاه مهاجم میشناسن

شرایط درست نگهداری پاپیتال در خانه و باغچه

به صورت خلاصه اگر بخوام شرایط نگهداری گیاه پاپیتال رو بهتون بگم اینجوریه که نور خیلی خوب ، آبیاری متوسط، کوددهی کم، خاک سبک با زهکشی بالا (اگر داخل گلدون میکارید) و رطوبت معمول نیاز داره که در ادامه تک تک موارد به همراه راه تکثیر پاپیتال رو بهتون آموزش دادم.

گیاه پاپیتال برای رشد چقدر نور میخواد؟

یکی از شرایط اساسی برای رشد خوب فراهم کردن نور زیاد برای این گیاه هست، گیاه عشقه نور مستقیم خورشید رو میتونه به راحتی تحمل بکنه و در این شرایط رشد خیلی خوبی هم خواهد داشت، اگر گیاه رو در گلدان کاشتید و تا الان بیرون از خانه قرار ندادید بهتره محلی براش مشخص کنید که بیشترین نور رو دریافت کنه ولی نور به شکل مستقیم بهش نخوره چون چند هفته اول رو شروع به خشک کردن برگها میکنه و بعد به مرور به محیطط عادت میکنه و حالش خوب میشه، ولی در حالت کلی به حداقل 8 الی 10 ساعت نور زیاد در طول روز نیاز داره، اگر گیاه رو در خانه نگهداری میکنید پر نور ترین مکان خونه رو بهش اختصاص بدید، یکی از بهترین گزینه ها برای بالکن هست. راستی گونه ابلق پاپیتال نسبت به گونه سبز نور بیشتری میخواد و اگر از این مدل گیاه تهیه کردید حتما جای پرنورتری براش فراهم کنید.
در مطلبی جداگانه شرایط و نور مناسب گیاهان آپارتمانی رو بهتون توضیح دادم.

راز نگهداری گیاه پاپیتال در خانه Hedera helix [گیاه عشقه یا پیچک انگلیسی]
گیاه عشقه یا پیچک انگلیسی

دمای و رطوبت مناسب رشد پاپیتال چند درجه هست؟

این گیاه دمای بین 16 الی 24 درجه سانتی گراد رو دوست داره و میتونه در این دما رشد خوبی داشته باشه، هرچقدر دما بالا میره باید میزان آبیاری هم افزایش پیدا کنه، در کنار دما برای رشد خوب رطوبت بالا هم باعث افزایش رشد در گیاه میشه، میتونه به خوبی دمای پایین و زمستان رو تحمل بکنه و در این شریط زنده میمونه ولی دمای اگر خیلی پایین بیاد (زیر -10 درجه سانتی گراد) احتمال خشک شدن برخی از ساقه های گیاه وجود داره، برای تامین رطوبت هم میتونید هر روز گیاه رو با اسپری کردن آب روی برگها رطوبت مورد نیاز رو برای گیاه فراهم کنید، اگر گیاه رو در باغچه کاشتید میتونید عصرها آب روی برگهای اون بپاشید.

چقدر و چطور گیاه پاپیتال رو آبیاری کنیم؟

اگر گیاه عشقه رو در گلدان کاشتید حتما قبل از آبیاری خاک گلدان رو چک کنید و اگر به اندازه 2 الی 3 سانتی متر خشک شده بود گیاه رو آبیاری کنید، در کل نیاز به آبیاری متوسط داره و از آبیاری زیاد متنفر هست، در حیاط هم میتونید هر دو روز یکبار گیاه رو صبح یا عصر آبیاری کنید. آبیاری گیاه در گلدان باید به نحوی باشه که بعد از آبیاری آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه در غیر این صورت و خارج نشدن آب از زیر گلدان نشون میده که گلدان زهکشی خوبی نداره و به مرور باعث زرد شدن برگها و پوسیدگی ریشه خواهد شد.

بهترین خاک برای کاشت پاپیتال چیست؟

خیلی زیاد درگیر خاک برای این گیاه نخواهید شد، میتونید از خاک های آماده گیاهان آپارتمانی برای کاشت پاپیتال در گلدان استفاده کنید و یا از ترکیب خاک باغچه + پرلیت + کمی ماسه هم استفاده کنید، اگر میخواهید گیاه رو داخل باغچه بکارید حتما به ترکیب خاک باغچه کود حیوانی پوسیده یا ورمی کمپوست اضافه کنید تا خاک غنی بشه، بالا بودن زهکشی در خاک گلدان اهمسیت داره پس قبل از کاشت کف گلدان رو با سنگ ریزه پر کنید و سپس از خاک سبک برای گیاه استفاده کنید. راستی آنچنان به PH خاک حساس نیست و میتونه در هر خاکی رشد خوبی داشته باشه

پاپیتال رو هر چند وقت یکبار کوددهی کنیم؟

اگر به ترکیب خاک گلدان و یا باغچه ورمی کمپوست یا کود حیوانی پوسیده اضافه کنید نیاز چندانی به تغذیه با سایر کودها رو نداره ولی بهتره برای رشد سریع گیاه اون رو از اول بهار تا اواخر تابستون با استفاده از کودهایی مثل 121236 و سه بیست تغذیه کنید، توجه داشته باشید که کوددهی باید با شروع فصل پاییز کاهش و به صفر نزدیک بشه تا گیاه بتونه در فصول سرد سال استراحت بکنه، توجه داشته باشید که این گیاه یک گیاه برگی هست و هرچقدر کود نیتروژن بالا دریافت کند برگهای اون رشد و قیافه جذابی خواهند داشت، یادتون باشه هر دو ماه کیبار بشه کود آهن هم بدید تا برگها سبزتر باشه، برای گونه ابلق کود سه بیست و آهن کمتر استفاده کنید. برای خرید کود میتونید به فروشگاه گل من و تو مراجعه کنید.

آیا گیاه عشقه نیاز به تعویض گلدان دارد؟

اگر پاپیتال رو در گلدان کاشته باشید بالای ۳ سال سن را در فصل بهار تغییر گلدان دهید. گیاهان در حال رشد ممکن است به هر سال دوبار تعویض گلدان نیاز داشته باشند البته توجه کنید که آیا ریشه گیاه از زیر گلدان خارج میشه یا نه و بعد اقدام به تعویض گلدان کنید. در صورت سنگین بودن و عدم امکان، خاکهای سطحی گلدان را با خاک تازه و غنی تعویض کنید.

آیا گیاه پاپیتال نیاز به هرس دارد؟

توجه کنید که اگر گیاه رو در گلدان کاشتید باید اون و هرس کنید چون میتونه هر سال 20 الی 40 سانتی متر رشد داشته باشه ولی در حالت کلی پاپیتال به هرس خاصي نياز ندارد اما در گياه جوان، شاخه ها و ساقه هايی را كه ضعيف به نظر ميرسند حذف مينمايند تا رويشهای قويتری رشد كنند. پس از تثبيت گياه نيز هر از چندگاهی آن را سر شاخه زنی نماييد تا رشد آن كنترل شود. اما هيچگاه حذف شاخه ها و ساقه ها را تا محل ساقه هاي مسن تر از 4 تا 5 سال انجام ندهيد زيرا ساقه های با اين سن، بسيار كند تجديد حيات مينمايند. در مورد انواع ابلق نيز به محض ظهور شاخه هاي سبز يك دست آنها را حذف نماييد چرا كه اين شاخه هاي سبز مقاوم تر هستند و اگر حذف نگردند، غالب شده و به تدريج شاخه ابلق در روي گياه ديده نميشود. در مناطقي كه احتمال نشستن گرد و غبار بر روي شاخه و برگ اين گياه وجود دارد نيز هر چند وقت يكبار گياه را سرشاخه زني نماييد.

آیا گیاه پاپیتال سمی است؟

این گیاه جزو گیاهان سمی است، برگهای گیاه در برخی از افراد باعث ایجاد آلرژی میشود، پس اگر پوست حساس دارید مراقب دست زدن به برگهای این گیاه باشید. باید مراقب باشید که میوه و برگهای گیاه توسط کودکان و حیوانات شما بلعیده نشه چون باعث ایجاد تهوع، دل‌پیچه یا حتی اختلال در سیستم عصبی میشه

نحوه تکثیر پاپیتال در خانه

شما میتوانید این گیاه رو با استفاده از قلمه زدن و کاشت بذر تکثیر کنید، زمانی که پیچک انگلیسی رو هرس میکنید میتوانید ساخه ها را مجدد در آب یا در خام ریشه دار کنید و یک گیاه جدید داشته باشد. برای قلمه زدن و تکثیر به این شکل عمل کنید : از ساقه های سالمی که 10 الی 15 سانتی متر طول دارند استفاده کنید.
بعد از قلمه زدن پاپیتال میتونید قلمه ها را مستقیم در داخل آب قرر بدید تا ریشه بزنه، البته کاشت قلمه در خاک و پرلیت هم از دیگر روش های ریشه دار کردن قلمه گیاه عشقه هست. بعد از ریشه دار شدن قلمه ها در آب یا پرلیت اونها رو به گلدان یا زمین منتقل کنید.
از دیگر روش های تکثیر این گیاه استفاده از خوابانیدن ساقه هست، در این روش کافیه ساقه گیاه رو در گلدان جدید و یا روی خاک قرار بدید تا به راحتی ریشه بزنه و گیاه جدید تولید کنه

نگهداری پاپیتال در آب امکان داره؟

بله شما میتونید این گیاه رو به مدت طولانی در اب نگهداری کنید، یکی از روش های تکثیر اون هم تکثیر پاپیتال در آب هست در این روش شما گیاه رو در آب ریشه دار میکنید و بعد به خاک منتقل میکنید، البته اگر اون رو به خاک منتقل نکنید هم مشکلی تا یک مدت پیش نخواهد اومد و فقط باید با کود سه بیست گیاه رو تغذیه کنید. میتونید در مطلب جداگانه گیاهانی که در آب رشد میکنند رو مطالعه کنید.

گونه های گیاه پاپیتال
گونه های گیاه پاپیتال

انواع گونه های پاپیتال رو بشناسید

پاپيتال داراي برگهايي بزرگ يا كوچك با بريدگيهايي در حاشيه هستند كه پس از بلوغ تغيير شكل داده، فاقد لب، تيره رنگتر و ضخيم تر می شوند و همچنين جوانه هاي گياه نيز سخت تر ميشوند. رنگ برگها از سبز تيره تا سبز مايل به خاكستري و يا برگهاي ابلق «سبز و زرد» بسته به واريته گياه تغيير ميكند. در کل نسبت به شرايط محيطي داراي قدرت سازگاري بالايي هست و در حرارت بالا و پايين و روشنايي كم و زياد ميتواند رشد كند.

گونه Hedera helix “Pedata”

برگهاي اين گونه 5 لوبي، همانند پاي مرغ، به رنگ سبز ـ خاكستري متاليك با رگههاي سفيد ـ خاكستري ميباشد. اين گونه براي پوشش زمين مناسب نميباشد. ارتفاع آن به 4 متر (2 فوت) ميرسد. ويژگيها: محيط نيمه سايه و خاك با زهكشي خوب را ترجيح ميدهد و نسبت به سرما بسيار مقاوم است (تا 15ـ درجه سانتيگراد)

گونه Hedera helix “Gracilis”

اين گونه داراي برگهايي با لوبهاي نوك تيز به رنگ سبز تيره ميباشد كه در زمستان تا حدودي ارغواني ميشود. اين گونه براي پوشش زمين مناسب نميباشد . ارتفاع و ميزان گستردگي آن 5 متر (15 فوت) است. ويژگي ها: محيط نيمه سايه و خاك بازهكشی خوب را ترجيح ميدهد و نسبت به كاهش دما نيز بسيار مقاوم است (تا 15 ـ درجه سانتيگراد)

گونه Hedera helix “Woener”

برگهاي آن داراي لوبهاي ضخيم سبز خاكستري با رگه هاي كمرنگ بوده كه در زمستان ارغواني ميشوند. اين گونه براي ديوارهاي شمالي و شرقي بسيار مناسب است. ارتفاع آن به 4 متر (12 فوت) و ميزان گستردگي آن به 3 متر (10 فوت) ميرسد. ويژگيها: محيط نيمه سايه و خاك با زهكشي خوب را ترجيح ميدهد و نسبت به كاهش دما بسيار مقاوم است (15 ـ درجه سانتيگراد)

و گونه های Hedera helix “Anne Marie” – Hedera helix “Eva”- Hedera helix “Galcier – Hedera helix “Heise -Hedera helix“ Nigra”-Hedera helix “Atropurpurea” می توان اشاره کرد.

آن دسته از پاپيتالها كه برگهاي ابلق دارند، نسبت به سرما و خسارات ناشي از باد متحمل تر ميباشند. انواع ضعيف پاپيتال را ميتوان در گلخانه و محيط هاي بسته پرورش داد

خواص درمانی پاپیتال چیست؟

این گیاه همچنین فعالیت کیسه صفرا و کبد را تحریک می کند . برگ های خرد شده تازه گیاه و جوشیده آن در کمپرس زخم هایی که به سختی خوب می شوند به کار می رود. همچنین برگ های خرد شده را برای از بین بردن پوست های مرده کف پا استفاده می کنند .این گیاه در عین حال می تواند باعث تحریک و آسیب پوست های حساس شود

خواص درمانی گیاه پاپیتال
خواص درمانی گیاه پاپیتال

مشکلات و بیماری های رایج پاپیتال

آفت های چون شته‌ها، کنه‌های عنکبوتی، شپشک‌های آردآلود میتونند به این گیاه حمله کنند که شما برای پیشگیری و رفع مشکل میتونید با آب پاشید و با روغن چریش یا صابون حشره‌کش این بیماری ها رو از بین ببرید. یکی از درمان‌های خانگی برای شته‌ها اسپری کردن آب و مایع ظرفشویی روی شاخه و برگها است.

علت زرد شدن برگهای پاپیتال چیست؟

زمانی که گیاه عشقه دچار شوک میشه برگها شروع به زرد شدن میکنند، تغییر دما، تغییر نور آبیاری زیاد میتونه از عوامل زرد شدن برگهای این گیاه باشه

علت قهوه ای شدن برگهای گیاه عشقه چیست؟

اگر میزان آبیاری زیاد باشه و یا گلدان پاپیتال زهکشی خوبی نداشته باشه ریشه کم کم پوسیده میشه و برگها شروع به قهوه ای شدن میکنند. برگهای قهوه ای رو کنده، میزان ابیاری رو کاشه بدید و گیاه رو با قارچ کش، قارچ کشی کنید و اولین آبیاری رو با قارچ کش انجام بدید. برای رفع شدن مشکل باید به گیاه حداقل یک ماه زمان بدید.

در این مطلب سعی کردم هر انچه برای نگهداری پاپیتال نیاز بود بدونید رو از آبیاری تا نور و خاک گفتم، نگهداری از گیاه عشقه بسیار راحت هست و مثل آب خوردن میشه ازش نگهداری کرد، فقط نور خوب براش فراهم کنید و به موقع بهش اب بدید اینجوری گیاه رشد عالی خواهد داشت. شما چه تجربه ای در نگهداری پیچک انگلیسی دارید؟ حتما نظر و سوال خودتون رو در بخش دیدگاه مطرح کنید.