{ خواص زنیان برای بدن } بررسی فواید و کاربردهای شگفت انگیز زنیان

{ خواص زنیان برای بدن } بررسی فواید و کاربردهای شگفت انگیز زنیان
زنیان

بررسی خواص زنیان برای بدن: عوارض بالایی که برخی از داروهای شیمیایی دارند، باعث شده تا مردم به سوی درمان های گیاهی رو بیاورند. البته باید هرگز این نکته رو فراموش نکنیم که گیاهان دارویی نیز عوارض خود را دارد و برای استفاده از گیاهان دارویی حتما باید با مشورت و توصیه پزشک این کار را انجام بدهید.

یکی از گیاهان دارویی که خواص بسیاری برای بدن دارد، عبارت است از زنیان. زنیان گیاهی ست که به صوت خودرو در بخش هایی از سرزمین های شرقی و به خصوص غرب آسیا رشد می کند. حدود 30 تا 90 سانتی هم به صورت طولی رشد می کند. میوه این گیاه بیضی کل است و رنگ قهوه ای متمایل به زرد دارد. خواص گیاه زنیان غیر قابل شمارش است، اما ما تا جایی که بتونیم برخی از خواص این گیاه رو براتون بیان میکنیم.

معرفی زنیان

زنیان، گیاهی یک ساله با گل های سفید رنگ است که نام علمی آن Trachyspermum می باشد. این گیاه بومی کشور هند است که در ایران هم قایل رویش و رشد است. میوه ی آن که در واقع همان دانه های زنیان هستند، کوچک، بیضی شکل و رگه دار که بیشتر به رنگ های زرد، قهوه ای، سبز و خاکستری دیده می شوند، مزه ای تند و تیز دارند و عطر و بوی آن ها مانند آویشن می باشد. زنیان از جمله گیاهان دارویی ارزشمند در طب سنتی است که برای درمان سو هاضمه و معده درد مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، سبب لاغری و کاهش وزن شده و برای کاهش درد مفاصل در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید مفید می باشد. با ما همراه باشید تا با چند مورد از فواید و خواص زنیان برای سلامتی و ارزش غذایی آن آشنا شویم.

بنر گل من و تو
فواید زنیان برای بدن
فواید زنیان برای بدن

ارزش غذایی دانه های زنیان:

زنیان گیاهی مفید است که در هر صد گرم آن ۱۷/۱ درصد پروتئین، ۲۱/۸ درصد چربی، ۷/۹ درصد مواد معدنی، ۲۱/۲ درصد فیبر و ۲۴/۶ درصد کربوهیدرات وجود دارد. همچنین دارای کلسیم، تیامین، ریبوفلاوین، فسفر، آهن و نیاسین می باشد.

فواید و خواص دارویی زنیان:

در ادامه این مقاله به بیان برخی از فواید زنیان برای سلامتی و مشکلات گوارشی، می پردازیم. از جمله خواص زنیان می توان به فواید زنیان برای یبوست، فواید زنیان برای معده درد و فواید عرق زنیان برای اسهال نام برد.

خواص زنیان برای معده و دستگاه گوارش:

عرق زنیان در طب سنتی ایران، به عنوان یک بادشکن و ضد نفخ به کار می رود و سبب بهبود هضم غذا می شود، معده درد، رفلاکس معده، ترش کردن معده، زخم معده و گاز روده را درمان کرده و به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. همچنین زنیان دارای خواص ضد نفخ است که باعث کاهش گاز در روده ها شده و نفخ شکم را درمان می کند.

مهمترین فایده گیاه زنیان برای استفاده به عنوان داروی معده است. از جمله کارهایی که زنیان برای معده انجام می دهد، عبارت است از: کمک به رفع ورم معده و برطرف کردن زخم معده است. فایده دیگری که زنیان برای معده دارد همسان سازی سطح تولید اسید معده است. زنیان با تنظیم کردن میزان آنزیم ها در بدن، به تنظیم میزان تولید اسید در معده کمک میکند. نه کم و نه زیاد.

شاید بتوان گفت ریشه همه مشکلات معده در عدم هضم درست غذا می باشد. از جمله کارهایی که زنیان برای معده انجام می دهد این است که به هضم درست غذا در بدن کمک میکند. بنابراین می تونید از زنیان به عنوان یک هضم کننده مناسب استفاده کنید.

از آنجایی که گوارش یکی از سیستم‌های حیاتی بدن است، مراقبت از آن بسیار مهم است. استفاده از زنیان در تغذیه می‌تواند بهبود عملکرد گوارشی را تسهیل کند. عرق زنیان برای درمان مشکلاتی همچون اسهال، نفخ، یبوست و مشکلات معده می‌تواند به عنوان یک روش طبیعی و ایمن مورد استفاده قرار بگیرد. با این حال، قبل از استفاده از هر نوع درمان، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین روش را برای خودتان انتخاب کنید.

پاک سازی ریه ها:

همانطور که گفته شد زنیان حاوی مقادیر بالای تیمول است که در نتیجه دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری طبیعی است،  به همین علت باعث پاک سازی ریه ها و بهبود بیماری های سرماخوردگی، برونشیت و آسم را می شود.

{ خواص زنیان برای بدن } بررسی فواید و کاربردهای شگفت انگیز زنیان
تصویر گل زنیان

درمان درد آرتروز:

دانه های زنیان با دارابودن مقادیر بالای تیمول دارای خواص ضد درد و ضد التهابی طبیعی هستند و برای کاهش خطر ابتلا به آتروز و درمان درد ناشی از این بیماری مفید و موثر هستند.

لاغری و کاهش وزن:

دانه های زنیان با دارابودن مقادیر بالای فیبر سبب افزایش سوخت و ساز بدن شده و با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن کمک می کنند.

علاوه بر این عرق زنیان منجر به سم زدایی و پاک سازی روده ها شده و از این طریق باعث کاهش چربی شکم می شود. همچنین عرق زنیان به هضم سریع غذا در بدن کمک می کند و با هضم سریع غذا، مانع از جذب چربی غذا در بدن شده و منجر به کاهش وزن و لاغری می شود.

{ خواص زنیان برای بدن } بررسی فواید و کاربردهای شگفت انگیز زنیان
فواید و خواص زنیان: لاغری و کاهش وزن

درمان دندان درد شدید:

زنیان با دارا بودن خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی خود، به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای برطرف کردن سریع دندان درد شدید محسوب می شود.

کلسترول خون و قلب:

دانه های زنیان دارای مقادیر بالای فیبر و چربی های غیر اشباع هستند که برای کاهش کلسترول خون بالا سودمند و موثر هستند و سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شوند.

فواید و خواص زنیان:
فواید و خواص زنیان: کلسترول خون و قلب

 

درمان یبوست و اسهال:

دانه های زنیان به برطرف شدن مشکلات مربوط به هاضمه کمک می کنند. یکی از مشکلاتی که با مصرف زنیان می توان برطرف نمود، یبوست است. همچنین این دانه ها برای درمان اسهال خونی و اسهال گزینه مناسبی محسوب می شوند. بدین منظور حدود یک مشت از دانه های زنیان را در یک لیوان آب جوشانده و صبر کنید تا خنک شود و دو مرتبه در روز میل کنید. این شیوه برای درمان سوءهاضمه و اسهال خونی سودمند و موثر است.

درمان ناراحتی های کلیوی:

دانه های زنیان برای برطرف کردن سنگ‌های کلیه بسیار مفید و تاثیرگذار هستند. علاوه بر این به درمان یا کاهش دردهای ناشی از اختلالات کلیوی کمک می کنند.

فواید و خواص زنیان:
فواید و خواص زنیان: درمان ناراحتی های کلیوی

عرق زنیان برای اسهال

عرق زنیان به دلیل حاوی مواد ضدمیکروبی و ضدالتهابی، می‌تواند در درمان اسهال موثر باشد. در واقع عرق زنیان حاصل عصاره گیری از این گیاه است که باعث می شود تا آب این گیاه گرفته شود.

 زنیان برای یبوست

نه تنها گیاه زنیان برای رفع مشکل اسهال بسیار کارساز است، بلکه زنیان میتواند شما را در برطرف کردن مشکل یبوست نیز کمک کند. یبوست دقیقا در نقطه مقابل اسهال قرار دارد و زمانی یبوست شکل میگیرد که سیستم دافعه بدن دچار مشکل شود.

عرق زنیانی که از این گیاهان تهیه می‌شود، می‌تواند باعث تحرک بیشتر روده و آسان‌تر کردن خروج مزاج‌های صلب شود. استفاده از زنیان در موارد یبوست معمولاً به صورت دم کردن گیاه انجام می‌شود.

کاهش سردرهای میگرنی:

دانه‌های زنیان برای کاهش سردردهای میگرنی مفید و موثر هستند. بدین منظور کافی است که آن ها را در یک ورق کاغذ پیچانده و بو کنید. علاوه بر این برای برطرف کردن و معالجه سایر مشکلات مربوط به سر، می توان این دانه ها سوزانده و استنشاق نمود.

درمان جای جوش:

علاوه بر خواص ذکر شده، زنیان برای درمان جای جوش هم کارایی دارد و موثر است. بدین منظور کافی است پور تهیه شده از دانه های زنیان را با مقداری ماست مخلوط کرده و روی صورت خود قرار دهید. اجازه دهید به مدت سی دقیقه روی صورت بماند. سپس صورت خود را با آب گرم بشویید. با این شیوه درمانی می توانید جای جوش های خود را کمرنگ تر کنید.

فواید و خواص زنیان:
فواید و خواص زنیان: درمان جای جوش

درمان آسم:

برای تسکین سریع تر سرماخوردگی، می توانید دانه های زنیان را با آب گرم مصرف کنید که سبب دفع سرفه و مخاط از بدن هم می شوند. علاوه بر این زنیان برای درمان برونشیت و آسم هم موثر و مفید است. می توان دو مرتبه در روز دانهٔ زنیان را به‌همراه شکر زرد استفاده نمود.

عوارض جانبی زنیان:

تا اینجا در خصوص فواید زنیان صحبت کردیم ولی باید بدانید که مصرف بیش از حد و همچنین برای برخی از گروه های سنی این گیاه مضر هست که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم

نوزادان و کودکان:

هنوز اطلاعاتی درباره اثر زنیان بر روی نوزادان و کودکان وجود ندارد، بنابراین بهتر است که از مصرف زنیان در نوزادان و کودکان اجتناب کنید.

جنین و زنان باردار:

درباره اثر زنیان بر روی جنین و خانم های باردار هم هنوز اطلاعاتی وجود ندارد، پس براساس توصیه متخصصان، خانم های باردار نباید از زنیان استفاده کنند.

آلرژی و حساسیت:

امکان دارد که مصرف بیش از اندازه زنیان عوارضی مثل آلرژی و حساسیت را به دنبال داشته باشد که با علائمی مانند تهوع، استفراغ، سوزش پوست و سردرد قابل تشخیص است.

کبد:

مصرف زنیان ممکن است سبب برخی عوارض برای کبد شود بنابراین افراد مبتلا به بیماری های کبد بهتر است از مصرف زنیان خودداری کنند.

خطر خونریزی:

مصرف این گیاه باعث روان شدگی خون شده و خطر خونریزی را افزایش می دهد.

آیا عسل زنیان خواص دارد؟

طبق بررسی های انجام شده عسل زنیان خواص بسیار متعددی دارد. این خواص بیشتر به واسطه‌ی ترکیبات مختلف موجود در آن به وجود می آید. برخی از خواص عسل زنبور عسل عبارتند از:

آنتی‌باکتریال: عسل زنیان دارای ویژگی‌های ضد باکتریایی است که می‌تواند در مقابل عفونت‌ها و بیماری‌های باکتریایی مؤثر باشد.

آنتی‌اکسیدانی: حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که می‌توانند در مقابل اثرات آزادسازنده‌های رادیکالی و پیری زودرس سلول‌ها محافظت کنند.

ضد التهابی: قابلیت‌های ضد التهابی دارد که می‌تواند در کاهش التهاب‌ها و تسکین علائم مرتبط با آنها کمک کند.

کنترل کننده چربی: عسل زنیان به خوبی متواند چربی خون شما را کنترل کند.

خلاصه خواص زنیان

سعی کردیم در این مقاله به تمامی فواید گیاه زنیان بپردازیم، این خواص عبارتند از : تنظیم سطح کلسترول، کنترل فشار خون، درمان التهاب، درمان سرفه و سرماخوردگی، کمک به درمان آسم، درمان وبا، مفید برای معده و گوارش و…. همچنین خواص زنیان برای لاغری،خواص زنیان برای دیابت، خواص زنیان برای رحم، خواص زنیان برای علائم کبد چرب،خواص زنیان برای سنگ کلیه، خواص زنیان برای پوست صورت هم پرداختیم که خوشحال میشیم که شما هم اگر نظری در خصوص این مقاله و تجربه شخصی دارید حتما بیان کنید.