کاملترین آموزش کاشت کدو سبز خورشتی در گلدان و باغچه

کاشت کدو سبز خورشتی در گلدان و باغچه
کاشت کدو سبز خورشتی در گلدان و باغچه

نحوه کاشت کدو سبز در گلدان و باغچه : این روزها علاقه به محصولات ارگانیک و کاشت اون در خونه بسیار افزایش پیدا کرده و ممکن است جزو افرادی باشید که به تازگی علاقه مند شده اید، باغبانی و کاشت گیاهان در گلدان را تجربه کنید. اگر این طور است، بهتر است باغبانی را با کاشت کدو شروع کنید. کاشت کدو بسیار آسان است و می تواند علاقه ی شما را به باغبانی، دو چندان کند. بهترین زمان کاشت کدوی سبز یا زرد در فصول بهار و تابستان می باشد. در ادامه به شما تمامی نکاتی که برای کاشت و نگهداری مدو خورشتی نیاز دارید خواهیم گفت پس با من همراه باشید.

حتما مطالبی که در خصوص کاشت سبزیجات و صیفی جات در سایت قرار داده شده را مطالعه کنید تا محصولات ارگانیک بیشتری رو بتونید پرورش بدید.

مختصری در خصوص کدو سبز

نام این گیاه Zucchini می باشد که شباهت بسایر زیادی به خیار دارد ولی سایز این کمی بزرگتر از خیار خواهد شد و دارای رنگی سبز و خالخالی می باشد، کدو دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی مانند ضد سرطان بودن، پیشگیری از بیناری های قلبی و دیابتی می باشد و همچنین یکی از خواص شگفت انگیز آن کاهش وزن اشاره کرد، نحوه کاشت آن هم از طریق بذر و نشاء می باشد که در ادامه هم شرایط نگهداری و هر آنچه برای کاشت نیاز هست را بیان میکنیم.

بنر گل من و تو
چه زمانی باید کدو سبز را کاشت؟

بهترین زمان برای کاشت این گیاه اوایل بهار تا اواخر بهار هست که بتونید محصول خودتون رو به راحتی و به تعداد دفعات زیاد برداشت کنید، هرچقدر دما، نور، آبیاری گیاه بهتر باشه شما کدوهای بیشتر و با کیفیت تری برداشت خواهید کرد، البته برای کاشت در گلدان اگر شرایط نگهداری را فراهم کنید هر فصلی میتویند اقدام به کاشت کنید.

کاشت کدو خورشتی
کاشت کدو خورشتی
نیازهای کدو سبز برای کاشت و نگهداری

این گیاه به نور زیاد و مستقیم، دمای حدود 18 الی 25 درجه و خاکی با زهکشی بالا و غنی برای کاشت در گلدان و باغچه نیاز داره، البته اگر ثدی کاشت در باغچه رو دارید حتما به خاک کود حیوانی پوسیده اضافه کنید تا هم گیاه رشد بهتری داشته باشه و هم رطوبت مورد نیاز براش فراهم بشهف آبیاری رو زمانی انجام بدید که سطح خاک خشک شده باشه آبیاری زیاد در گلدان باعث پوسیدگی ریشه و ساقه خواهد شد. گلدان باید زهکشی مناسبی داشته باشد تا آب اضافی آن خارج گردد. این کار ار پوسیدگی ریشه، جلوگیری می کند.

برای رشد خوب میتویند از کودهای ارگانیک و ورمی کمپوست استفاده کنید در ابتدای رشد گیاه میتویند از کود سه بیست هم استفاده کنید. راستی براتون نحوه کاشت کدو حلوایی در گلدان و باغچه را هم در سایت قرار دادیم مطالعه کنید.

مراحل نگهداری و کاشت کدو سبز در گلدان و باغچه

نکاتی که قبل از کاشت باید توجه کنید این است که : اگر در گلدان عمل کاشت را انجام میدهید حتما گلدان شما دارای عمق حداقل 15 سانتی متری باشد، بذرهای اصلاح شده تهیه کنید و حتما از خاک سبک مانند پرلیت+ پیت ماس+ خاک باغچه و مقداری ورمی کمپوست استفاده کنید. راستی بهتره یک روز قبل از کاشت بذرها اون رو داخل آب بندازید تا خیس بخوره تا رشد سریعتری داشته باشه

نحوه کاشت کدو سبز در گلدان

برای کاشت کدو خورشتی در گلدان بعد از انتخاب و تهیه ی بذر مناسب از مراکز فروش، گلدان کوچکی انتخاب کنید و گلدان را تا 5 سانتی متر مانده به لبه گلدان پر از خاک کنید و سپس و بذر ها را در عمق ۲ تا ۵ سانتی متری خاک بکارید. فقط توجه کنید که بین هر دو بذر، ۳۰ تا ۳۵ سانتی متر فاصله وجود داشته باشد بهتر است که در هر گلدان 1 الی 2 بذر بکارید و بعد از جوانه زدن جوانه اضافی را از گلدان خارج کرده و در گلدان دیگر بکارید.

ولی اگر میخواهید به صورت نشاء گیاه را پرورش بدید بذر ها را با فاصله 1 سانتی در گلدان بکارید و پس از جوانه زدن زکانی که به اندازه ی کافی رشد کرد، آن را به باغچه یا گلدان جدید انتقال دهید.

کاشت کدو سبز در گلدان
کاشت کدو سبز در گلدان
کاشت کدو سبز در باغچه

برای کاشت کدو سبز در باغچه ابتدا زمین را خوب شخم بزنید و سپس شیارهایی در خاک ایجاد کنید که آب از کنار آن عبور کند و سپس کرت ها را آبیاری کنید و سپس با استفاده از یک چوب سوراخی به عمق 2 الی 3 سانتی متر در خاک ایجاد کنید و بذر را داخل آن بیندازید و سپس روی بذر را بپوشانید تا زمانی که بذرها جوانه نزده آبیاری را انجام ندهید ولی اگر از روش نشا استفاده میکند زمین را آبیاری کنید و سپس نشا های آماده شده را در خاک بکارید و پس از اینکه زمین خشک شد مجدد عمل آبیاری را انجام دهید.

نکته : حتما قاصله بین بذر یا نشا ها بین 20 الی 30 سانتی متر را رعایت کنید.

دوره رشد از هنگام باروری تا برداشت محصول:

از زمان کاشت کدوی سبز تا زمان برداشت آن، حدود ۴۵ تا ۶۵ روز طول می کشد. بهتر است در این مدت، نور مستقیم خورشید به گلدان برسد. کدوی سبز ، جز گیاهانی است که به آبیاری زیادی احتیاج دارد. پس دقت کنید که خاک گلدان، همیشه مرطوب باشد.

آموزش کاشت کدو سبز در باغچه
آموزش کاشت کدو سبز در باغچه

مراقب از گیاه بعد از کاشت

توجه کنید که بعد از کاشت گیاه در گلدان، باید به صورت مرتب آن را آبیاری کنید تا خاک، خشک نشده و مرطوب باقی بماند. اما این به معنی این نیست که آبیاری را از حد بگذرانید. چون آب زیاد باعث کپک زدن برگ ها و پوسیدگی ریشه خواهد شد.

اگر خواستید ار کود برای تقویت گیاه استفاده کنید، صبر کنید تا اولین شکوفه های کدو، آشکار شوند.

اگر کدو بعد از رشد، روی زمین بیفتد می گندد. پس لازم است زیر آن یک فوم قرار دهید. همچنین می توانید یک داربست چوبی یا فلزی درست کنید. این کار باعث می شود که گیاه خمیده نشده و روی زمین نیز نیفتد.

بیماری هایی نظیر نخسانه که توسط کرم انگلی ایجاد می شود، شپش و مایت و بیماری های دیگر، کدو را درگیر می کنند. مراقبت های لازم را برای جلوگیری از بیماری ها انجام دهید.

زمان برداشت کدو:

از زمانی که بذر کدو را در گلدان می کارید، ۲ ماه طول می کشد که گیاه بارور شود. در این مرحله، قابل برداشت خواهد شد . زمان برداشت کدوی صدفی و قلیانی باهم متفاوت است. کدوی صدفی در ارتفاع ۵ تا ۸ سانتی متر و کدوی قلیانی در ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر، قابل برداشت است. در کل، بهترین زمان برداشت کدو وقتی است که ارتفاع آن ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر باشد.

هنگام برداشت، نزدیک ترین فاصله ی ساقه با میوه را با چاقو یا قیچی، برش دهید. توجه داشته باشید که هنگام برش باید از دستکش استفاده کنید. زیرا ساقه کدو دارای تیغ است و ممکن است به دستتان آسیب برسد.

آیا شما تجربه کاشت کدو خورشتی در گلدان و یا باغچه را داشتید؟ حتما نظر و تجربه خودتون رو در بخش دیگاه مطرح کنید.

مطالب مرتبط :

آموزش کاشت کرفس در گلدان و باغچه

آموزش کاشت کلم پیچ در گلدان