آموزش کاشت کرفس در گلدان و باغچه مرحله به مرحله

آموزش کاشت کرفس در گلدان و باغچه
آموزش کاشت کرفس در گلدان و باغچه

آموزش کاشت کرفس : یکی از سبزیجاتی که خواص و استفاده های زیادی داره کرفس هست که میتونید خیلی راحت با رعایت چند نکته در خانه و گلدان پرورش بدید و یک محصول ارگانیک و سالم داشته باشید، اگر مطالبی که در خصوص کاشت سبزیجات در خانه را دنبال کرده باشید به شما تقریبا تمامی سبزی هایی که در خانه میشه کاشت رو مرحله به مرحله آموزش دادیم که میتونید خیلی راحت در گلدان و یا باغچه بکارید. این مطلب رو هم حتما تا انتها بخونید تا به راحتی پرورش کرفس رو آموزش ببینید.

مختصری در خصوص کرفس

نام علمی این گیاه (Celery (Apium graveolens می باشد که بومی نواحی مدیترانه ای می باشد و در آب و هوای مهتدل رشد بسایر خوبی خواهد داشت، توجه داشته باشید که این گیاه رو اگر میخواهید در باغچه بکارید حتما به آب و هوا و زمان کاشت دقت کنید چون رشد طولانی داره و در برخی از مناطق نمیشه پرورش داد ولی اگر در گلدان میخواهید بکارید مشکلی نداره بریم نیازها و زمان کاشت رو بررسی کنیم.

زمان کاشت بذر کرفس :

بهترین زمان برای کاشت بذر، زمانی است که دمای هوا به ۱۵ درجه ی سانتی گراد برسد. البته امکان رشد در دمای ۵ درجه نیز، وجود دارد. ولی بهتر است که دما کمتر از ۱۵ درجه و بیشتر از ۲۰ درجه نباشد. در مناطقی که دمای هوا پایین است، می توانید از شاسی یا گلخانه استفاده کنید و وقتی هوا مساعد شد، بوته ها را به مکانی گرمتر انتقال دهید. در شهرهای گرمی مانند خوزستان، تهیه ی خزانه در فصل پاییز اتفاق می افتد. و هنگامی که نشا رشد کرد، به مکان اصلی که بیرون گلخانه است، منتقل می شود.

بنر گل من و تو

البته اگر داخل خانه و گلدان قصد کاشت اونو دارید نیازهایی که در ادامه بهتون میگم رو تامین کنید هر فصلی میتونید اقدام به کاشت کنید.

پرورش کرفس در گلدان
پرورش کرفس در گلدان
شرایط نگهداری و نیازهای کرفس
خاک مناسب

بهترین خاک برای کاشت کرفس در گلدان، ترکیبی از خاک های پیت، لوم رسی و لوم می باشد. این نوع خاک ها دارای زهکشی مناسبی هستند که یکی از مسائل مهم در کاشت بذر است. ولی اگر قصد کاشت در باغچه رو دارید ترکیب کردن کود حیوانی با خاک میتونه برای رشد گیاه شما بسیار مفید باشه.

نور مورد نیاز

گلدانی که کرفس را در آن می کارید، در پشت پنجره قرار دهید تا نور کافی به آن برسد. چون کرفس به نور فراوان احتیاج دارد تا رشد خوبی داشته باشد.

بهترین دما

بهترین دما برای رشد کرفس، بین ۱۶ تا ۲۱ درجه ی سانتی گراد می باشد. که با بالا رفتن دما حتما میزان آبیاری رو افزایش دهید.

میزان آبیاری:

گیاه کرفس به آب زیادی نیاز دارد. پس گلدان را به صورت مرتب آبیاری کنید تا خاک مرطوب باشد. اما از آبیاری بیش از حد، خودداری کنید یعنی اجازه ندید که حاک گلدان باتلاقی بشه ولی اگر در باغچه کاشتید سعی کنید که هر دو روز یمبار یا هر روز بسته به میزان دما گیاه رو آبیاری کنید.

پرورش و نگهداری کرفس
پرورش و نگهداری کرفس
تغذیه و کوددهی

استفاده از کود های NPK تاثیر به سزایی در رشد بیشتر گیاه دارند. در طول دوره ی رشد گیاه، می توانید از این کودها استفاده کنید ولی به نظر من بهترین کود برای گلدان ورمی کمپوست می باشد و همچنین بریا باغچه استفاده از کود حیوانی پوسیده است که یک محصول ارگانیک به شما تحویل میده.

با انواع کرفس آشنا شوید

در جهان انواع مختلفی کرفس کشت میشه که متداول ترین اونها کرفس برگ و کرفس قمری هست، ما در ایران بیشتر از کرفس برگی استفاده میکنید و کرفس قمری بیشتر از ریشه آن استفاده میشه پس ما به شما نحوه کاشت کرفس برگی رو آموزش خواهیم داد.

آموزش کاشت کرفس در خانه

شما کرفس را هم در باغچه و هم در گلدان میتونید بکارید و برای این کار هم از دو روش نشا و مستقیم میتونید استفاده کنید که بسیار مشابه هم هستند ولی فقط در روش نشاء ابتدا شما کرفس را در خرانه کاشته و سپس به گلدان و یا باغچه منتقل میکنید.

کاشت کرفس در گلدان

برای کاشت کرفس در گلدان ابتدا شما گلدانی (گلدان حداقل باید 15 سانتی متر قطر و 15 سانتی متر عمق داشته باشد) با خاک که به شما در بالا گفتیم آماده میکنید و حدود 3 الی 5 سانتی متر از بالای گلدان راخالی بگذارید و سپس بذر ها را با فاصله حداقل 5 الی 6 سانتی متر از هم داخل خاک قرار دهید و سپس با استفاده از ترکیب ورمی کمپوست و خاک سبک روی بذر ها را بپوشانید و سپس با استفاده از آب پاش گلدان را آبیاری کنید و در محلی با دمای مناسب و نور زیاد قرار دهید.

اگر میخواهید که رشد جوانه ها سریعتر باشد میتونید روی گلدان را با استفاده از یک نالیون شفاف بپوشاند و هر روز به مدت یک الی 2 ساعت نیالون را بردارید تا روی خاک کپک نزنه، توجه داشته باشید تا زمانی که بذرها جوانه نزده رطوبت سطح خاک را حفظ کنید.

کاشت کرفس در گلدان
کاشت کرفس در گلدان
کاشت کرفس در باغچه

برای کاشت کرفس در باغچه هم میتوایند نشا را در گلان آماده کنید و سپس به خاک باغچه منتقل کنید که در این روش سرعت رشد گیاه بالاتر خواهد رفت و هم میتونید مستقیما بذر را در باغچه بکارید.

خاک را شخم زده و صاف کنید و سپس کرت هایی آماده کنید و بذرها یا نشاء را در خاک با فاصله حدود 7 الی 10 سانتی متر بکارید و سپس با استفاده از کود حیوانی پوسیده و خاک روی بذرها را بپوشانید و با استفاده از آبپاش سطح خاک را آبیاری کنید. توجه کنید که آبیاری را هر روز صبح و عصر تا زمانی که بذرها جوانه بزند ادامه دهید.

علاوه بر کاشت بذر کرفس میتوان از خود کرفس هم برای رشد استفاده کرد که کافیه انتهای کرفس رو در آب قرار بدید، در آموزشی جدا نحوه پرورش کرفس در آب رو آموزش خواهیم داد.

گل دادن به موقع کرفس:

اگر گیاه کرفس، در زمان غیر مناسبی گل دهد، کیفیت خود را از دست می دهد. از آنجایی که پرورش کرفس نسبت به گیاهان دیگر سخت تر است، بذر دادن بوته در زمان نامناسب، اثرات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت. اگر دمای هوا در زمان کوچک بودن بوته ها خیلی پایین باشد، بوته ها در سال اول گل می دهند. همچنین هنگامی که دما پایین است، کود دادن به گیاه، باعث آشکار شدن ساقه های کرفس می شود.

یکی دیگر از عواملی که باعث بذر دهی نامناسب گیاه کرفس می شود، وراثت است. بعض گونه های کرفس، زودتر از بعضی دیگر گل می دهند که با توجه به جنس و گونه ی گیاه متفاوت است.

عوامل مختلفی مثل دمای پایین، بیماری های گیاه و خشکی، در زمان به گل نشستن گیاه تاثیر می گذارند.

پرورش مجدد کرفس در آب
پرورش مجدد کرفس در آب

آفات و بیماری ها:

شته ها، نماتود ها، مگس سفید و حشرات دیگر، گیاه کرفس را مورد هجوم قرار می دهند و به گیاه آسیب می رسانند.

چه زمانی می توانیم کرفس را برداشت کنیم؟

برداشت کرفس، از مرداد ماه آغاز می شود. و تا اولین ماه پاییز ادامه دارد. لازم است تا برای برداشت، از چنگک دستی استفاده کنید. فقط مراقب باشید که صدمه ای به گیاهان دیگر وارد نشود.

چند نکته ی مهم:

۱) لازم است بوته ها در عمق ۳۰ سانتی متری خاک کاشته شوند. چون در غیر این صورت، بوته ها نشا نمی شوند‌. هرچه قدر که زمان بگذرد و بوته ها بیشتر رشد کنند، خاک درون شیار ها را فرا می گیرد. برای جلوگیری از رفتن خاک به درون شیار ها و درنتیجه مرکز بوته، باید برگ ها را به دور هم جمع کرد. در این مرحله مقداری خاک به زیر بوته ریخته می شود. پوسیده شدن گیاه، یکی از عواقب راه یافتن خاک، به مرکز بوته می باشد.

۲) گاهی اوقات نشا، درون خاک کاشته می شود. و همزمان با رشد گیاه به پای بوته خاک ریخته می شود.

۳) بهتر است، نهال کرفس با سطح خاک ۲۷ سانتی متر فاصله داشته باشند. تا همزمان با رشد، تاج هایش به سطح زمین برسد. لازم به ذکر است که کاشتن نهال های کرفس به صورت شبکه ای، باعث رشد بهتر این گیاه خواهد شد.

دوستای عزیز اسا شما تجربه کاشت کرفس و یا سایر سبزیجات رو در گلدان و یا باغچه دارید؟ حتما نظر و تجربیات خودتون رو با ما به اشتراک بگذارید.

سایر آموزش های :

آموزش کاشت کلم پیچ در گلدان

کاشت فلفل دلمه ای در گلدان و باغچه