بهترین کود خانگی برای کاکتوس چیه؟! و چطور استفاده کنیم؟

کود خانگی برای کاکتوس
کود خانگی برای کاکتوس

کود خانگی برای کاکتوس: شاید شما هم مثل من جزو اون دسته از آدمایی باشید که ارادت خاصی به کاکتوس ها دارید و ممکنه براتون طرز صحیح نگهداری ازشون و نیازمندی هاشون براتون مهم باشه… اما گاهی هزینه و تایمی که باید برای این گیاهان بقدری زیاد میشه که دیگه قید پرورششون رو ممکنه بزنید، توی این مطلب بهتون طرز تهیه کود خانگی برای کاکتوس رو یاد میدیم که هم همیشه در دسترس شما میتونه قرار بگیره و هم هزینه ی کمی براتون داره.

ساکولنت ها (که کاکتوس ها توی این دسته قرار میگیرن) گیاهان خانگی محبوبی هستن چون بیشتر گونه های اونها کوچیک و رنگارنگ هستن. کود برای این گیاهان خیلی مفید و خوبه چون میتونه رشدشون رو زیاد بکنه و رنگشون رو تثبیت بکنه. کودهای آماده به راحتی در دسترس هستن، اما همیشه می تونید از کود خانگی استفاده کنید که قیمت کمتری داشته باشن و همچنین موثر باشند. پس بریم ببینیم چطور میتونیم کود خانگی برای کاکتوس درست کنیم؟ این نکته رو ایجا باید اشاره کنم که هدف از این مطلب این نیست که شما از کودهای اماده موجود در بازار استفاده نکنید، نه بیشتر منظور این سهت که شما با کودهای خانگی برای کاکتوس آشنا بشید وگرنه همیشه اولین راه برای تغذیه کاکتوس و ساکولنت خرید کود هست.

تهیه کود خانگی برای کاکتوس:

در ادامه مواردی رو که میشه به عنوان کود خانگی برای کاکتوس استفاده کرد رو براتون به صورت موردی میگم و میتونید این موارد رو به راحتی توی خونه پیدا بکنید و به عنوان کود برای کاکتوس تون استفاده بکنید.

بنر گل من و تو

1.نحوه استفاده از پوست موز برای کاکتوس

موز پتاسیم داره که برای رشد گیاه خیلی مهم و ضروریه. یادتونه توی کود NPK نسبت هایی از پتاسیم رو داشتیم؟! پس از این عنصر معدنیه مهم غافل نشید. برای استفاده، کافیه قبل از کاشت ساکولنت، در خاک چند سوراخ ایجاد کنید و یک یا دو پوست موز رو داخل اون قرار بدید. همچنین می تونید اون رو زیر پوشش مالچ برای کمپوست قرار بدید یا پوست موز له شده رو مستقیماً توی گیاهان بریزید. ولی پیشنهاد میکنم که حتما پوست موز رو قبل از استفاده خشک کنید و بعد از اون برای گیاهان استفاده کنید، البته میتونید پوست موز رو داخل آب قرار بدید تا عصاره اون به مدت 24 ساعت خارج بشه و بعد برای گیاهاتون استفاده کنید. پی موز میتونه یک کود خانگی برای کاکتوس میتونه باشه

تفاله قهوه کود خانگی برای کاکتوس
تفاله قهوه کود خانگی برای کاکتوس

2. پودر قهوه برای کاکتوس خوبه یا نه؟

قهوه آسیاب شده برای گیاهان شما مثل خرید کود 121236 عمل میکنه، این ماده گیاهان شمارو با نیتروژن، پتاسیم، فسفر و بقیه مواد معدنی کمیاب تامین می کنه. قهوه خاصیت اسیدی داره و برای گیاهانی که خاک اسیدی دوست دارند خیلی خوبه، ولی نکته اینجاست که میزان نیتروژن موجود در تفاله قهوه به شدت بالاست و برای گیاهان گوشتی به هیچ وجه مناسب نیست (البته استفاده خیلی کم از اون مشکلی پیش نخواهد آورد) و اگر جایی دیدید که قهوه رو برای کاکتوس و ساکولنت پیشنهاد داده بدونید یک توصیه اشتباه هست. ولی اگر میخواهید از قهوه و تفاله قهوه استفاده کنید به این شکل هست که، کافیه قهوه آسیاب شده رو با خاک اطراف گیاه مخلوط کنید. همچنین می تونید قهوه آسیاب شده رو به عنوان کود مایع با مخلوط کردن اون در آب به مدت یک هفته استفاده کنید. وقتی آب آماده شد، به سادگی اون رو روی گیاهان بریزید. حتما مطلب قهوه برای گیاهان آپارمانی رو مطالعه کنید.

3. پوسته تخم مرغ یک کود عالی برای کاکتوس

درست کردن کود خانگی کاکتوس با پوسته تخم مرغ که سرشار از کلسیم و پتاسیم هست خیلی کمک کننده میتونه باشه. پوسته تخم مرغ حاوی 83 درصد کربنات کلسیم هست و به کاهش اسیدیته خاک کمک می کنه. برای استفاده به عنوان کود ابتدا اون رو بشویید تا زرده یا سفیده تخم مرغ گرفته بشه بعد اون رو خرد کنید و بپاشید یا توی خاک مخلوط کنید.

همچنین می تونید جای پوسته تخم مرغ کامل اون رو با خیساندن پوسته تخم مرغ خرد شده در آب جوش تهیه کنید تا مواد مغذی اون آزاد بشه. وقتی مایع خنک شد، اون رو روی گیاهان بریزید. پیشنهاد میکنم حتما مطلب پوست تخم مرغ برای گیاهان آپارتمانی رو مطالعه کنید.

4. گیاهان به عنوان کود خانگی کاکتوس

از علف های هرز می تونید به عنوان کود استفاده کنید. اونها نیتروژن مورد نیاز گیاه رو تامین می کنن و مواد مغذی رو از گیاهان نمی گیرن. می تونید اون رو به قطعات کوچک برش بدید و در آب خیس کنید و بذارید یک یا دو روز بمونه. 1 فنجان از محلول رو با 10 فنجان آب مخلوط کرده و در پایه آبمیوه گیری بریزید. البته این مقدار نیتروژن خیلی کم هست و گیاه میتونه اون رو به خوبی دریافت و مصرف کنه

5. کود خانگی حیوانی برای کاکتوس

کود مرغ، اسب و گاو و گوسفند هم کود مناسبی برای گیاهان هست. مطمئن بشید که این نوع کودها قدیمی هستن چون برای گیاهان بهترین کارایی رو دارن.

همچنین می تونید با خیساندن این کود های حیوانی توی آب یا چای خیس بکنید و از فضولات حیوانات کمپوست درست کنید. البته این کود های حیوانی حاوی باکتری هایی هستن که میتونن به راحتی گیاه شما رو از پا در بیارن لذا باید فرآیند از بین بردن پاتوژن های مضری که می تونن به گیاه آسیب برسونن رو در نظر داشته باشید. بعد از تکمیل فرآیند، محصول نهایی رو توی یه کیسه چای کیسه ای قرار بدید. بعد از از اون کیسه ها آماده خیساندن در آبی هستن که در نهایت روی خاک گیاهان ریخته خواهد شد. در کل جایگزین کود حیوانی میتونن گزینه هایی باشن که استفاده از اونها کم ریسک تر هست و همچنین همون کارایی رو به گیاهان شما خواهند داد…

تقویت کاکتوس با کود خانگی
تقویت کاکتوس با کود خانگی

6. آیا زغال چوب برای گیاهان خوبه؟

زغال چوب ممکنه حاوی مواد مغذی مشابه سایر کودهای خانگی نباشه، اما به کاهش دی اکسید کربن کمک می کنه. این اجازه می ده تا ریشه ها رشد خوبی بکنن. می تونید اون رو به پایه خاک اضافه کنید چون جریان هوا رو تشویق می کنه و به جذب آب اضافی کمک می کنه، رطوبت رو کنترل می کند و از پوسیدگی ریشه جلوگیری میکنه. این مورد که زغال برای پیشگیری از بیماری قارچی و پوسیدگی ریشه مناسب هست یکی از ویژگی ها بارز اون برای گیاهان آپارتمانی مخصوصا کاکتوس و ساکولنت هست. در مطلبی جداگانه در خصوص زغال برای گیاهان آپارتمانی صحبت کردیم که حتما مطالعه کنید.

ساخت کود خانگی برای کاکتوس:

سایر کودهای ارگانیک که می تونید برای ساکولنت ها استفاده کنید جلبک دریایی، نمک اپسوم و چای سبز هستن. جلبک دریایی حاوی عناصر کمیاب هست که به عنوان غذا برای میکروب های خاک عمل می کنه. نمک اپسوم سرشار از سولفات و منیزیم و می‌تونه به تغذیه گیاهان برای رشد سبزتر و سالم‌تر کمک کنه.

به سادگی 1 قاشق غذاخوری نمک اپسوم رو توی یه ظرف آب حل کنید و از این مخلوط برای آبیاری گیاهان خودتون استفاده کنید. چای سبز اکسیژن رسانی به خاک رو بهبود می بخشه و سطح مواد مغذی رو داخل خاک افزایش میده و به ریشه ها اجازه رشد و نموی بهتری میده. اگه حوصله ی انجام این کارارو ندارید اما یه کاکتوس خوب و سرحال میخواید، میتونید از پک کود کاکتوس استفاده کنید.

مزایا و معایب کود خانگی برای کاکتوس:

 هر کار و هر بلایی بخوایم سر گل و گیاهان بیاریم حتما یه سری مزایا و معایبی رو خواهد داشت، پس اگه دارید کاری رو میکنید مزایا و معایب اون رو باید بدونید و بتونید پیشبینی بکنید.

چرا از کود خانگی برای کاکتوس استفاده کنیم؟

کود خانگی برای کاکتوس، اجزای ساختاری خاک کشت رو بهتر میکنند و هوادهی خاک رو افزایش میدن.
کود های خانگی دوستار محیط زیست هستن و تجزیه پذیر.
کود های خانگی ملایم و رقیق شده هستن اصولا، به جلوگیری از شستشو و تجمع نمک سمی کمک می کنن.
مقرون به صرفه هستن چون معمولاً توی خونه یا توی محیط وجود دارن.
اونها خاک ناسالم رو تغییر میدن و اون رو برای گیاهان مناسب تر می کنن.

چرا از کود خانگی برای کاکتوس استفاده نکنیم؟

  • ترشح کندتر مواد مغذی توی کود های خانگی وجود داره، به این معنی که ممکنه مدتی طول بکشه تا نتایج مورد نظر خودتون رو مشاهده کنید.
  • علیرغم سهم بیشتر کودهای خانگی، ممکنه عرضه کم باشه چون اکثر تولیدکنندگان گیاهان و محصولات زراعی برای خودشون هم از کودهای طبیعی استفاده می کنن.
  • کود خانگی نامرتبه و ممکنه بعضی این ویژگی رو آزاردهنده بدونن. خیلی از آدما ممکنه نتونن بوی بد مواد آلی پوسیده و کود رو تحمل کنن.
  • ارزش غذایی کودهای خانگی معمولا کمتر از کودهای آماده ست

کود مناسب برای رشد سریع کاکتوس:

گیاهان ساکولنت به خوبی رشد می کنن و در صورت مراقبت و توجه مناسب، رنگ های درخشان تری رو برای ما خواهند داشت. کودهای آماده در سالم‌تر و شاداب تر نگه داشتن گیاهان ساکولنت خیلی ماثر تره، اما می‌تونید از کود خانگی برای کاکتوس و ساکولنت‌ها هم استفاده کنید.

این کودهای طبیعی و ارگانیک سازگار با محیط زیست هستن، مقرون به صرفه هستن و معمولاً توی خونه یا مزرعه در دسترس هستن. با این حال، بعضی از صاحبان کارخانه ممکنه اونهارو دوست نداشته باشن، چون ممکنه کثیف باشه یا بوی نامطبوعی بده.

تقویت و رشد کاکتوس با کود خانگی
تقویت و رشد کاکتوس با کود خانگی

چه چیز هایی به عنوان کود خانگی برای کاکتوس قابل استفاده هستند؟

کود خانگی کاکتوس، کود مناسب برای رشد سریع کاکتوس به جای کود های آماده ی صنعتی استفاده میشن بدون اینکه حاوی مقادیر زیادی نیتروژن باشن، بسته به نوع کود مورد استفاده شما این مقدار میتونه برای گیاهان کوچیک مکفی باشه. کود گاوی و اسبی برای کاکتوس ها و ساکولنت ها و بعد از اون کود گوسفندی و بز بهترین گزینه هستن، در حالی که کود مرغ و کبوتران به دلیل غلظت بالای نیتروژن اونها ایده آل نیستن.

بهترین کود خانگی برای کاکتوس ها چیست؟

  • پوست موز، موز حاوی پتاسیمه که برای رشد گیاه مهمه.
  • تفاله قهوه. تفاله های قهوه نیتروژن، پتاسیم، فسفر و سایر مواد معدنی کمیاب رو برای گیاهان شما فراهم می کنن.
  • پوسته تخم مرغ، پوسته تخم مرغ سرشار از کلسیم و پتاسیمه.
  • علف های هرز.
  • کود کشاورزی.
  • زغال چوب.

این کودهای طبیعی و ارگانیک سازگار با محیط زیست، مقرون به صرفه و معمولاً توی خونه یا مزرعه در دسترس هستن. با این حال، بعضیا ممکنه اونهارو دوست نداشته باشن، چون ممکنه کثیف باشن یا بوی نامطبوعی بدن. در کل برای داشتن گیاهانی شاداب باید بهشون کود بدید و این به شما بستگی داره که از کود های خانگی برای کاکتوس استفاده کنید یا از کود های صنعتی، مهم تر اینه که بدونید به چه مقدار باید به گیاهتون کود و غذارسانی بکنید… در غیر اینصورت میتونید به راحتی کاکتوس هاتونو شوهر بدید بره. مراقب کاکتوس و خوبی هاتون باشید. ولی یادتون باشه که استفاده از کودهای استاندار بخاطر داشتن شرح مصرف میتونه باعث رشد بهتر گیاهاتون بشه که میتونید خرید کود گیاهان خودتون رو از فروشگاه گل من و تو انجام بدید چون تمامی کود و سم ها رو ما تست میکنیم.