علت کوچک شدن برگ دیفن باخیا + بررسی دلایل و رفع مشکل

کوچک شدن برگ دیفن باخیا
کوچک شدن برگ دیفن باخیا

کوچک شدن برگ دیفن باخیا 2 دلیل اصلی دارد که در کنار آن میتواند دلایل مختلفی مانند آبیاری، بیماری و… را هم بررسی کرد که در ادامه تمامی موارد رو با هم چک میکنم تا یک گیاه دیفن باخیا با برگهای بزرگ و جذاب داشته باشید.

دیفن باخیا جزو گیاهان مقاوم هست که تو هر شرایطی میتونه به خوبی رشد کنه ولی خب این شرایط هرچقدر بدتر باشه رشد گیاه هم کاهش پیدا میکنه و فقط سعی میکنه که زنده بمونه پس با من همراه باشید تا تمامی مواردی که باعث کوچک شدن برگ دیفن باخیا میشه رو با هم بررسی کنیم. راستی در طملبی جداگانه به بررسی نحوه نگهداری دیفن باخیا پرداختیم که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید.

من برای اینکه نتیجه تغییرات کمبود نور و کود رو روی دیفن باخیا ببینم دو گیاه رو در شرایط مختلف که یکی نور کم و کوددهی کم بود قرار دادم و اونیکی رو در شرایطی که نور متوسط و تغذیه متوسط داشت قرار دادم که نتیجه این کار شد کوچک و بزرگ شن برگ دیفن باخیا.

بنر گل من و تو
کوچک شدن برگهای دیفن باخیا

مهمترین دلیل : نور کم باعث کوچک شدن برگ دیفن باخیا

برای تمامی گیاهان آپارتمانی نور فاکتور مهم و کلیدی است که در برخی گیاهان با کاهش نور رشد گیاه متوقف شده و کم کم باعث مرگ اون میشه و در برخی گیاهان هم با نشانه هایی چون کوچک شدن برگ، رنگ پریدگی، توفق رشد و… همراه است . در گیاه دیفن باخیا هم ابتدا رنگ برگها کم رنگ میشه و سپس برگهای جدید کوچک خواهند شد.

دیفن باخیا به نور غیر مستقیم و فیلتر شده نیاز داره که حداقل براش باید بین 6 الی 8 ساعت نور خوب فراهم کنید تا شاهد رشد برگهای اون و پر پشت شدنش باشید، البته بجز نور باید تغذیه، رطوبت و آبیاری هم مناسب باشه تا گیاهتون رشد داشته باشه ولی نور کلیدی ترین عامل به حساب میاد.

نور زیاد و مستقیم خورشید باعث سوختگی و از بین رفتن برگهای گیاه شما میشه، البته شاید بعضی جاها ببینید که گیاه رو داخل حیاط نگهداری میکنند، برای اینکه گیاه شما در این شرایط هم رشد کند باید گیاه را از ابتدای بهار در این موقعیت قرار بدید تا گیاه کم کم به نور زیاد عادت کند.

اگر نور خوبه ولی فاصله گلدان از پنجره زیاد هست هم میتونه باعث کوچک شدن برگ دیفن باخیا بشه، پس بهترین محل برای نگهداری گیاه دیفن باخیا پشت پنجره جنوبی با فاصله 1 الی 2 متری یا داشتن پرده یا شیشه مات هست.

برای رفع مشکل کوچک بودن برگ دیفن باخیا بر اثر نور کم بهتر است که گیاه رو به محلی با نور زیاد و فیلتر شده منتقل کنید تا کمبود نور رفع بشه و اگر خونه ا محل کار شما نور کافی نداره حتما از نور رشد استفاده کنید که بتونید نور مورد نیاز این گیاه رو فراهم کنید. در برخی موارد مشاهده شده که اگر نور خیلی زیاد و یا خیلی خیلی کم باشه بعضی از برگها لوله میشوند.

کوددهی کم عامل کوچک شدن برگ دیفن باخیا

برای اینکه گیاه شما رشد خوبی داشته باشد بهتر است در فصل بهار تا اواخر تابستان گیاه خودتون رو با کودهای مختلف تغذیه کنید تا شاهد رشد خوب گیاه باشید، هیچ وقت فکر نکنید که یک کود خاص میتونه رشد گیاه شما رو چند برابر کنه، چون هر گیاهی مثل دیفن باخیا برای رشد و بزرگ شدن برگها نیاز به عناصر ماکرو و میکرو دارد که با تعذیه و کوددهی اصولی میتونید این مواد رو به گیاه برسونید. برای گیاهان برگی مانند دیفن باخیا نیتروژن و پتاسیم میتونه کمک خیلی خوبی به رشد گیاه شما داشته باشه.

در حالت کلی پیشنهاد میکنم هر 3 ماه یکبار با استفاده از هیومیک اسید گیاهتون رو تغذیه کنید تا میزان جذب مواد مغذی بالا بره و کودهای استفاده شده در بیشترین حالت جذب گیاه بشه و سپس هر دو هفته یکبار با کود 202020 و 121236 گیاهتون رو تغذیه کنید (هر چند یکبار هم از کود 105210 استفاده کنید)، راستی کود کلات آهن هم میتونه به خوشرنگ شدن برگ گیاه شما کمک خیلی زیادی بکنه.

کودها کمک میکنند تا رشد ریشه، ساقه و برگ به خوبی انجام بشه و در صورت فراهم بودن سایر شرایط برای گیاه شما شاهد رشد عالی دیفن باخیا خواهید بود. برای خرید کود مطمئن میتونید به فروشگاه گل من و تو مراجعه کنید.

نکته مهم

خیلی دقت کنید که به هیچ وجه تعداد دفعات زیاد و یا دز بالا برای این گیاه استفاده نکنید چون بعد از گذشت مدتی گیاه دچار مسمومیت خواهد شد که اثرات اون به مراتب از کود ندادن بیشتر هست، پس همیشه حد اعتدال رو رعایت کنید.

علت کوچک شدن برگ دیفن باخیا + بررسی دلایل و رفع مشکل
برگهای کوچک دیفن باخیا

سایر عوامل کوچک بودن برگ دیفن باخیا

هر چقدر شما بتوانید شرایط محل بومی این گیاه رو براش فراهم کنید شاهد برگهای پهن و زیبا خواهید بود، اگر دو موردی که در بالا گفتم رو برای گیاه فراهم کردید ولی باز برگ دیفن باخیا کوچک هست باید سایر موارد رو هم بررسی کنید.

1- تامین رطوبت

رطوبت یکی دیگر از فاکتور های مهم برای نگهداری دیفن باخیا است، اگر شما بتوانید رطوبت مناسب برای این گیاه فراهم کنید برگهای اون بزرگ و پهن خواهند شد، رطوبت معمول برای دیفن باخیا بین 50 الی 80 درصد است که با افزایش رطوبت باید تهویه خوبی هم برای گیاه فراهم کنید. در غیر این صورت گیاه شما دچار بیماری قارچی خواهد شد.

2- آفت و بیماری

در برخی موارد مشاهده شده که آفت های مختلف به گیاه شما متصل شده و از شیره گیاه تغذیه میکنند، این تغذیه کردن باعث کوچک شدن برگ دیفن باخیا میشه حالا دلیلش چیه؟ آفت ها کل انرژی گیاه رو از طریق اون شیره جذب میکنند و دیگه انرژی برای رشد گیاه وجود نداره، پس سیعی کنید هر دو الی 3 هفته یکبار تمام قسمت های گیاه رو بررسی کنید تا آفت و بیماری وجود نداشته باشه

هجوم آفاتی مانند کنه های عنکبوتی یا بیماری هایی مانند پوسیدگی ریشه نیز می تواند بر سلامت کلی گیاه تأثیر بگذارد و در نتیجه برگ های آن کوچکتر شود.

3- آبیاری کم

زمانی که شما گیاه را به اندازه کافی آبیاری نمیکنید انرژی گیاه برای رشد برگها کم میشه و گیاه مجبور هست که بعضی از برگها رو بریزه و برگها جدید که تولید میکنه رو کمتر رشد بده تا زنده بمونه

4- کوچک بودن گلدان

اگر ریشه گیاه شما از گلدان خود بیشتر رشد کرده باشد و دیگر فضایی برای رشد نداشته باشد، ممکن است در جذب مواد مغذی و آب دچار مشکل شود و همین باعث کوچک شدن برگهای دیفن باخیا شود سعی کنید ابتدا سایز گلدان را با سایز گیاه بررسی کنید و اگر خیلی کوچک شده بود اقدام به تعویض گلدان کنید.

5- شوک محیطی

سعی کنید همیشه برای گیاه خود یک شرایط یکسان فراهم کنید، توجه داشته باشید که تغییرات ناگهانی در دما، نور، باد سرد و گرم یا سایر عوامل استرس زای محیطی می تواند باعث کوچکتر شدن برگ های دیفن باخیا شود.

جمع بندی کوچک شدن برگ دیفن باخیا

همیشه قبل از خرید هر گیاهی در خصوص شرایط نگهداری و مراقبت اون مطالعه و سپس اقدام به خرید کنید، همچنین اصلی ترین دلایل کوچک شدن برگ دیفن باخیا نور کم و تغذیه نشدن گیاه است که میتواند رشد گیاه شما را کاهش دهد. پس سعی کنید این موارد را رعایت کنید، حتما در کامنت از تجربه خودتون بنویسید و اگر سوالی هم دارید مطرح کنید.