معرفی 6 گیاه جادویی که به راحتی در زیرزمین رشد می‌کنند

گیاهان مناسب زیر زمین
گیاهان مناسب زیر زمین

با توجه به اینکه زیر زمین‌های منازل معمولا مرطوب‌تر و خنک‌تر هستند و همچنین نوربسیار کمی به زیرزمین می‌تابد، نگهداری گل و گیاه در این مکان کار دشواری است. اما نگران نباشید، زیرا گیاهانی وجود دارند که با این شرایط کنار می‌آیند و به خوبی رشد می‌کنند.

در ادامه در نظر داریم به گیاهانی که به خوبی در زیر زمین رشد می کنند اشاره کنیم و توضیحاتی در مورد شرایط رشد آنها در اختیار شما قرار دهیم. از آنجایی که زیر زمین خانه مرطوب تر و خنک تر از سایر بخش های خانه است، هر گیاهی توانایی رشد خوبی در این محیط را ندارد. البته گیاهان مختلفی هستند که در این شرایط سخت به خوبی رشد می کنند. افرادی که قصد رشد و پرورش گیاه در این بخش از خانه را دارند می توانند با بررسی گیاهان مناسب برای زیر زمین تصمیم خوبی بگیرند. اگر برای زیر زمین منزل خود به دنبال گیاه مناسب هستید تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی گیاهان مناسب زیر زمین

گیاه مناسب زیر زمین باید گیاهی باشد که قادر به رشد در محیط های کم نور یا حتی نور مصنوعی باشد. در این صورت است که میتوان آن را در اولویت قرار داد. متاسفانه اکثر گیاهان برای رشد مطلوب به شدت نیازمند نور خورشید هستند. در صورتی که در طول روز به آنها نور کافی نتابد ریشه و ساقه شان پوسیده شده و در کوتاه مدت از بین می روند. با این حال گیاهانی هستند که می توانند در دماهای خنک تر و با نور کم تر نیز رشد خوبی داشته باشند. گیاهانی که نیاز به آبیاری کمتری دارند نیز در این محیط ها قابل پرورش هستند. در صورتی که زیر زمین رطوبت بیشتری دارد رشد و نگهداری گیاهانی که به آبیاری زیاد نیازمند هستند، توصیه نمی شود. متناسب با محیط و شرایط خود می توانید گیاهان مختلف را انتخاب کنید. در این صورت قادر خواهید بود به خوبی از آنها نگهداری و مراقبت کنید.

بنر گل من و تو
مواردی که باید در نگهداری گیاهان مناسب زیر زمین رعایت کنید  
گیاه را بیش از حد آبیاری نکنید. هر زمان خاک آن تا عمق 1 سانتی متر خشک شد، سپس آبیاری کنید
در زمستان آبیاری گیاه را کاهش دهید.
گیاه را با کودهای مایع تقویت کنید.
مرتب هرس کنید.
خاک روی برگ گیاه را با دستمال تمیز کنید.
در صورت نیاز گیاه را سم پاشی کنید.
گیاهان مناسب زیر زمین
گیاهان مناسب زیر زمین

1) ساکولنت ها

گیاهان مناسب زیر زمین را با دقت کامل انتخاب کنید. ساکولنت ها به نور بسیار کمی نیاز دارند. به همین دلیل توانسته اند در لیست ما باشند. سانسوریا و زاموفیلیا دو نوع از معروف ترین ساکولنت ها  هستند که می توانند انتخاب خوبی برای شما باشند. آبیاری این گیاهان زمانی خواهد بود که خاک گیاه به طور کامل خشک شده باشد. سانسوریا در دمای 15 تا 30 درجه سانتیگراد رشد می کند. در حالیکه بهترین دما برای رشد زاموفیلیا بین 15 تا 24 درجه سانتیگراد است. توجه کنید این نوع از گیاهان سمی هستند و باید دور از دسترس حیوانات و همچنین کودکان باشند. از جویدن برگ آنها ممکن است حیوانات مسموم شوند.

2) گیاه آگلونما برفی

گیاه آگلونما برفی از دیگر انواع گیاهان مناسب برای رشد در زیر زمین خانه است. این گیاه همیشه سبز و پایا در لیست گیاهان زینتی نیز قرار گرفته است. قیمت گل آگلونما برفی، مقاومت و تحمل بسیار زیاد این گیاه، محبوبیت آن را در بین افراد دو چندان کرده است. از آن می توان در شرایط مختلف به راحتی استفاده کرد. گیاه آگلونما گونه های مختلفی دارد و معروف ترین گونه ی آن نیز رنگ تیره دارد. این گیاه هر چه نور آفتاب بیشتری دریافت کند برگ های آن سبز رنگ تر خواهد بود. توجه کنید لازم نیست نور آفتاب به طور مستقیم به آن بتابد. تابش مستقیم آفتاب می تواند باعث خشکی خاک گیاه شود. این گیاه در برابر شرایط بی آبی تحمل زیادی دارد.  با این وجود ناگفته نماند بی آبی و خشکی بسیار زیاد می تواند به گیاه آسیب بزند. در فصل زمستان میزان آب مورد نیاز آن کاهش می یابد. باید رطوبت کافی برای این گیاه تامین شود. 

گیاه آگلونما برفی، یکی از انواع گیاهان مناسب زیر زمین
گیاه آگلونما برفی، یکی از انواع گیاهان مناسب زیر زمین

3) گیاه دیفن باخیا

گیاهان مناسب زیر زمین انواع مختلفی دارند. یکی دیگر از محبوب ترین آنها، گیاه دیفن باخیا است که بومی آمریکای استوایی می باشد. برای مشاهده قیمت گل دیفن باخیا و خرید آنلاین می‌توانید بر روی لینک کلیک کنید.

این گیاه عاشق رطوبت است. به همین دلیل زیر زمین منزل با شرایطی که دارد می تواند یک محیط ایده آل برای رشد و پرورش آن باشد. برگ های سبز رنگ آن با مخلوطی از رنگ سفید می تواند هر بیننده ای را به خود جلب کند. لازم به ذکر است که گیاه دیفن باخیا می تواند برای تصفیه هوا به خوبی عمل کند. این گیاه قادر است آلودگی های هوا را به خوبی  جذب کرده و هوای تمیز ایجاد کند. نام علمی آن Dieffenbachia Seguine است. 

این گیاه برای انسان و حیوان سمی است. از مهمترین مزیت انتخاب این گیاه می توان به نگهداری آسان و کم دردسر آن اشاره کرد. گیاه دیفن باخیا قابلیت رشد در فضاهای نورانی با مقدار سایه را دارد. برخی از گونه های آن همچنین با نور مصنوعی نیز رشد خوبی دارند

در صورتی که این گیاه در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد، برگ های آن خواهند سوخت. نور بسیار کم نیز می تواند سبب از بین رفتن کلروفیل های گیاه باشد.

گیاه دیفن باخیا، گیاهی سمی و مناسب برای زیر زمین
گیاه دیفن باخیا، گیاهی سمی و مناسب برای زیر زمین

4) گیاهان رونده

گیاهان رونده از دیگر انواع گیاهان مناسب زیر زمین هستند. پتوس به عنوان یکی از مشهورترین گیاهان رونده بسیار مقاوم و سرسخت است. بهترین دما برای رشد این گیاه دمای بین 15 تا 24 درجه سانتیگراد می باشد. شما می توانید این گیاه را در گلدان های آویز قرار دهید. پتوس توانایی رشد بسیار مطلوبی در نور کم را دارد. به همین دلیل است که یک گیاه مناسب زیر زمین می باشد. از دیگر انواع گیاهان رونده می توان سیسوس را در اولویت قرار داد. این گیاهان نیز مانند پتوس عدم وجود نور خورشید را می توانند به خوبی تحمل کنند. همچنین لازم بذکر است که برای آبیاری آنها باید خاک گیاه کاملا خشک باشد. همین عامل سبب شده است که در محیط های مرطوب مانند زیر زمین مشکلی در رشد آنها حاصل نشود. توصیه می کنیم قبل از انتخاب این گیاهان حتما اطلاعات کامل در مورد شرایط نگهداری آنها را بخوانید.

5) گیاهان برگ زینتی

گیاهان مناسب زیر زمین را می توانید در اولویت قرار دهید تا یک فضای شیک و زیبا ایجاد کنید. گیاهان برگ زینتی از جمله گیاهان بیرومیا و عبایی از گیاهانی هستند که قابلیت رشد در زیر زمین را دارند. آنها برگ هایی کوچک و براق داشته و می توانند در دمای بین 15 تا 21 رشد خوبی داشته باشند. توجه کنید خاک گیاه باید بین دو آبیاری کاملا خشک شود. ناگفته نماند آنها می توانند دمای زیر 7 درجه سانتیگراد را نیز به خوبی تحمل کنند. در طول بهار و تابستان می توانید این نوع از گیاهان را در زیر زمین منزل خود به راحتی و با اطمینان خاطر پرورش دهید.

6) گیاه دراسنا کامپکت

گیاه دراسنا کامپکت به عنوان یکی دیگر از انواع گیاهان مناسب زیر زمین می تواند یک انتخاب ایده آل برای شما باشد، زیرا قیمت گل کامپکت مناسب است و همچنین این گیاه نیاز به مراقبت کمی هم دارد.

گیاه دراسنا کامپکت بومی مناطق جنوب شرقی قاره ی آفریقا می باشد که نام علمی آن Dracaena Compacta است. برگ های این گیاه سبز بوده و متراکم می باشند. گیاه دراسنا کامپکت معروف ترین گیاه آپارتمانی بوده که به دلیل مقاومت بالایی که دارد از آن می توان در زیر زمین خانه نیز با اطمینان خاطر نگهداری کرد. این گیاه در محیط های کم نور می تواند رشد خوبی داشته باشد. میزان نیاز آن به آب نیز کم است. همین دو عامل سبب شده این گیاه در بین بهترین و محبوب ترین گیاهان زیر زمینی باشد. گیاه دراسنا گونه های مختلفی دارد و همه ی گونه های آن، سایه و نور غیر مستقیم را دوست دارند. به همین دلیل است که در فضای بسته می توانند به خوبی تکثیر یابند.

از این گیاه در برابر نور مستقیم محافظت کنید. می توانید با انتخاب چراغ لامپ رشد گیاه، فضای مطلوبی را برای پرورش آن فراهم کنید. ناگفته نماند این گیاه در محیط های روشن، رشد بسیار خوبی دارد.

شرایط نگهداری از گیاه دراسنا کامپکت راحت است.
شرایط نگهداری از گیاه دراسنا کامپکت راحت است.

نور مناسب برای رشد گیاهان در زیر زمین

گیاهان مناسب زیر زمین می توانند در برخی از مواقع با دریافت نور مصنوعی نیز رشد کنند. نور فلورسنت برای پرورش این نوع از گیاهان در داخل خانه یک انتخاب ایده آل است. برای رشد گیاهان می توانید لامپ های فلورسنت آبی و قرمز را با طول موج مورد نیاز گیاه انتخاب کنید. در صورتی که از پنجره زیر زمین مقداری نور به داخل بتابد می توانید به مدت 12 تا 14 ساعت این لامپ ها را در طول روز روشن نگه دارید. در غیر این صورت پیشنهاد می شود تا 18 ساعت گیاهان در معرض نور فلورسنت باشند. در زیر زمین خانه به ازای هر متر مربع می توانید 3 عدد لامپ فلورسنت 5 واتی را نصب کنید.

جمع بندی

گیاهان مناسب زیر زمین را با بررسی انتخاب کنید. همه ی گیاهان در این محیط قابلیت رشد را ندارند. شما باید گیاهانی را در اولویت قرار دهید که نیاز آنها به نور خورشید و آب کم باشد. در این صورت می توانید در این بخش از خانه بدون نگرانی از آنها مراقبت کنید. در این مقاله سعی کرده ایم به برخی از مهمترین انواع گیاهان مناسب برای زیر زمین پرداخته و اطلاعات خوبی برای رشد آنها در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با انتخاب گیاه مناسب زیر زمین می توانید یک محیط زیبا در زیر زمین منزل خود ایجاد کنید.