علت کمبود مواد غذایی در گیاهان چیست؟رفع آن

علت کمبود مواد غذایی در گیاهان
علت کمبود مواد غذایی در گیاهان

علت کمبود مواد غذایی در گیاهان : گیاهان آپارتمانی هم مانند انسان ها برای رشد و شادابی نیاز به تغذیه دارند، مواد مغذی را از طریق آب و خاک دریافت میکنند و در صورت کمبود این مواد در خاک باید شما با استفاده از کودهای مناسب آنها را تغذیه کنید، در مطلبی کامل به بررسی علائم کمبود مواد مغذی گیاهان پرداختیم که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید. سوالات خیلی زیادی که درمورد گیاهان آپارتمانی مطرح میشه کمبود مواد غذایی و چگونگی جبران آن می باشد که در این نوشته قصد داریم به بررسی آن بپردازیم با ما همراه باشید.

کمبود مواد مغذی چه علائمی دارد؟

علائم ظاهری کمبود عناصر غذايي در گياه به صورت علائمی مختلف قابل مشاهده است که میتوان به مواردی چون تغيير رنگ، سوختگی، توقف رشد جوانه های انتهايی، تغيير شکل ميوه ها، تفاوت در عملکرد، زودرسی، ديررسی، کوچک شدن ميوه ها، نارسايی در رشد، کاهش گسترش ريشه و کاهش خاصيت انبارداری ميو ه ها اشاره نمود.

نشانه و علت کمبود مواد غذایی در گیاهان
نشانه و علت کمبود مواد غذایی در گیاهان

البته همین کمبود هم در 2 صورت اتفاق میوفته:

بنر گل من و تو

کمبود واقعی : اگر خاک شما از کمبود عناصر غذايی و يا وجود ترکيب شيميايی که باعث میشه مواد قابل جذب گیاه جذب نشن میگن خاک دارای کمبود واقعی است.

کمبود دروغين : اگر شرایطی ایجاد شود (مانند سرد بودن خاک، غرقابی بودن خاک، اسيديته ( پی اچ ) نامناسب و اثر متقابل و منفی عناصر نسبت به يکديگر) که مواد غذایی از خاک کم شود را کمبود دروغین می گویند.

در اين حالت ريشه ها قادر به جذب عناصر موجود در خاک نمي باشند مانند موارد زير:

سرد بودن خاک

اگر خاک شما خیلی سرد باشد پتاسيم موجود در خاک جذب ريشه نمیشود و موجب ایجاد نشانه های کمبود پلاس خواهد شد.

غرقابی بودن خاک

مواد مغذی چون آهن، مس و کلسيم در خاک غرقابی جذب نمیشوند. به عنوان مثال آبياری پی در پی در خاک، شرايط احياء و اکسيداسيون در خاک را فعال نموده و عناصری مثل آهن و منگنز به خاطر اکسيده شدن غير قابل جذب میگردند. پس سعی کنید بین دو ابیاری حتما خاک گلدان یا باغچه خشک شود تا دچار این مشکل نشوید.

اسيديته (PH) نامناسب

در خاکهای خيلی اسيدی، منگنز و روی و در خاکهای قليايی آهن، منيزيم و بُر جذب نمیشود. اگر گیاهان شما خاک اسیدی دوست دارند خیلی کم با این مشکل مواجه میشوند ولی گیاهانی که خاک قلیایی را دوست دارند همیشه دچار نشانه هایی خواهند شد پس حتما اول گیاه و سپس نوع اسیدی یا قلیایی بودن خاک را بررسی کنید.

تاثیر عناصر مختلف بر هم 

در اين حالت حضور يک عنصر باعث عدم جذب عنصر ديگر می شود. مثلاً حضور پتاسيم بيش از حد باعث کمبود منيزيم می شود و يا حضور بيش از حد ازت باعث رشد سبزينه ای گياه شده و تعادل مصرف برخی عناصر مورد نياز در گياه را به هم می زند.

مواد غذایی گیاهان
کمبود مواد غذایی در گیاهان

سایر علت کمبود مواد غذایی در گیاهان

مواردی که در بالا گفته شد از علت های اصلی کمبود مواد مغذی در خاک گلدان می باشد ولی سه مورد دیگر وجود دارد که میتواند در کاهش مواد غذایی در گیاهان دخیل باشد

خاک را شستشو ندهید

شستشوی خاک بويژه در خاکهای سبک که باعث کمبود عناصر محلول در خاک مثل ازت و منيزيم میشود. در شرايط اسيدی خاک، اين حلاليت برای آهن و کلسيم بروز کرده و شسته میشوند و در شرايط قليايی شستشوی پتاسيم اتفاق می افتد. با فشرده شدن خاک و عدم تبادلات گازی در خاک، گاز دی اکسيد کربن محبوس شده و با کربناتهای خاک تشکيل بی کربنات داده و رسوب کلسيم می دهد و شرايط قليايی ايجاد شده در خاک، منجر به کمبود برخی عناصر می شود.

از کود حیوانی پوسیده استفاده کنید

مصرف کود حيوانی نپوسيده در ابتدا باعث می شود تا ازت موجود در خاک صرف پوسيدن کود شده و در نتيجه گياه با کمبود ازت مواجه شود و از طرفی با مصرف کود حيوانی، ميزان بعضی از عناصر، در خاک چندين برابر افزايش يافته و منجر به کمبود جذب ديگر عناصر موجود در خاک می شود.

مصرف بیش از حد کود شمیایی

استفاده از کودهای شيميايی پر مصرف و عدم کاربرد کودهای شيميايی کم مصرف، منجر به کمبود آنها در خاک شده که لزوم يک مديريت صحيح در مصرف کودهای پر مصرف و کم مصرف در خاک ضروری به نظر می رسد. در زمان خشکی و تبخير بيش از حد ازسطح خاک، برخی نمکهای محلول مثل کلرور پتاسيم و سديم و کمی هم کلسيم و منيزيم و يا ترکيبات نيترات به سطح خاک آمده و در نتيجه جذب اين عناصر براي ريشه امکان پذير نمی باشد.

نحوه رفع مشکل

ابتدا مطلب مربوط به نشانه کمبود مواد مغذی که لینک اون رو در بالا گذاشتیم مطالعه کنید و هر کدام از موادی که در خاک گلدان شما کم بود آن را با استفاده از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی و یا ریز مغذی ها جبران کنید تا حال گیاه شما به مرور خوب بشه، توجه داشته باشید که بلافاصله بعد از مصرف کودها گیاه شما خوب نخواهد شد و این روند زمان نیاز دارد.

مطالب مرتبط :

روش های اسیدی کردن خاک

10 فواید گل پوتوس برای نگهداری در خانه 

نحوه نگهداری و تکثیر گل شیپوری در خانه