14تا از شگفت انگیزترین خواص قهوه + کسانی که قهوه نباید بنوشند

خواص قهوه و فواید قهوه
خواص قهوه و فواید قهوه

با خواص قهوه بیشتر آشنا شوید : قهوه نام آشنایی است که امروزه استفاده زیادی از این نوشیدنی خوشمزه می شود. برخلاف سال های قبل که یک نوشیدنی گران قیمت به حساب می آمد امروزه در اکثر کافی شاپ ها قهوه سرو می شود. قهوه را ما بیشتر با خاصیت کاهش خواب آلودگی می شناسیم ولی قهوه خواص بیشماری دارد.

ابن سینا دانشمند بزرگ ایرانی بیش از هزار سال پیش (یعنی 1015 میلادی) در کتاب (قانون در پزشکی) از ماده موثر “بون” (کافئین) به عنوان بهترین ماده برای درمان افسردگی و رفع کسالت نام می برد و این اولین بار در تاریخ مکتوب بشریت است که از این گیاه یاد می شود.

قهوه چیست و چه طبعی دارد؟

طبع قهوه معمولا گرم می باشد. خاستگاه اصلی قهوه کشور یمن می باشد و از قرن 15 میلادی شروع به تولید قهوه کرده اند. قهوه در رنگ های قهوه ای تیره ، قهوه ای روشن ، بژ و سیاه وجود دارد. قهوه را بسته به عطر و طعم مورد نظر، درجه‌بندی‌ می کنند.

بنر گل من و تو

قهوه حاوی مقادیر زیادی از کافئین است (کافئین ترکیبی است که در دانه های قهوه ، برگ های چای ،دانه های کولا ، گوارانا ، یرما ماته و کاکائو یافت می شود و خاصیت تحریک کنندگی دارد که به آن یک تقویت کننده انرژی می گویند. اما گاهی کافئین را به نوشابه ها و انرژی زا ها نیز اضافه می کنند ) و همچنین از نوشیدنی های محبوب به حساب می آید ،به طوری که امروزه حدود یک سوم از جمعیت جهان قهوه مصرف می کنند.

قهوه نیز انواع مختلفی دارد که معروف ترین و پر طرفدار ترین  آن ها عربیکا و روبوستا است .

دیگر نمومه های قهوه : قهوه سبز ، قهوه ترک ،قهوه اسپرسو ، دابل اسپرسو ،کافه آمیرکانو ، کافه لاته ،کاپوچینو ،ماکیاتو ، فلت وایت ، موکا یا موکاچینو.

نوشیدنی است که از درختچه همیشه سبز گرمسیری به دست می آید ، درختچه با گل های کوچک سفید که عطری مانند گل یاس دارد و پس از آن میوه هایی به رنگ قرمز به وجود می آید که میوه ی بالغ و رسیده هستند که به نام گیلاس شناخته شده اند و دانه ها را  به نام لوبیا می شناسند.این دانه ها یا همان لوبیا ها را برداشت و فرآوری و خشک می کنند وسپس دانه های قهوه را به نوع و طعم مد نظر با درجات مختلفی بو داده میشوند و سپس دانه ها آماده ی جوشاندن میل کردن میشوند.

اینفوگرافی خواص قهوه
اینفوگرافی خواص قهوه

خواص قهوه؛ قهوه خوب یا بد؟

قهوه در واقع برای سلامتی مفید است ، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی مفید موجود در قهوه می تواند سلامتی را ارتقا دهد. با بررسی آزمایشات بالینی که در سال 2017 مشخص شد مصرف قهوه در حد معمول بی خطر است و به احتمال زیاد باعث بهبود سلامتی میشودمحققان فواید نوشیدن قهوه را برای شرایطی مانند دیابت ، بیماری های کبد و قلبی عروقی را بررسی کرده اند و آن ها از برخی از این ادعا ها پشتیبانی می کنند اما نه از همه آن ها

قهوه بدن را در برابر بیماری هایی همچون : دیابت نوع 2 ، بیماری پارکینسون (لرزش و کند شدن حرکات بدن )، آلزایمر ، افسردگی ،بیماری کبد و همچنین قهوه برای تقویت دستگاه گوارش بی خطر و موثر می باشدو ارتقا قلب سالم می شود.

مواد مغذی موجود در قهوه
  • ریبوفلاوین (ویتامین B2)
  • پانتوتنیک اسید (ویتامین B5)
  • منگنز و پتاسیم
  • منیزیم و نیاسین (ویتامین B3)
1- خواص قهوه و انرژی زایی

قهوه یک انرژی زا و هشیار کننده است شما با مصرف قهوه کافئین دار علاوه بر اینکه ذهن خود را هوشیار میکنید بلکه موجب تقویت حافظه و افزایش توانایی خود می شود زیرا پس از مصرف قهوه و وارد شدن کافئین به جریان خون و سپس مغز موجب افزایش موادی مانند دوپامین(در مغز نقش پیامرسان عصبی) و نوراپی (تمرکز و هوشیاری مغز)می شود.

2- قهوه چربی سوز عالی

قهوه نیز میتواند یک چربی سوز باشد و سرعت سوخت وساز بدن را 3 تا 11 درصد افزایش دهد ، کافئین خود به تنهایی در تمامی مکمل های چربی سوز وجود دارد. اما به مرور و مصرف زیاد این نوشیدنی این نوع تاثیر را در بدن کم میکند.

3- خواص قهوه برای دیابت

ن روز ها بیماری دیابت نوع گریبان  گیر خیلی ها می شود خبر خوب در این لاره این است که قهوه تاثیر مثبتی بر این بیماری دارد.  مطالعات نشان می‌دهد ریسک ابتلا به این بیماری در افرادی که بیشترین میزان قهوه را مصرف می‌کنند، 23 %تا 67 %کمتر است ،یک متاآنالیز با آزمایشی که بر روی داوطلبان انجام داد به این نتیجه رسید که مصرف هر فنجان اضافی قهوه کافئین دار و بدون کافئین که در روز به ترتیب  9% و 6% با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است ..

4- خواص قهوه برای بیماران قلبی

در سال 2016 یک فرا تحلیل نشان داد که مصرف قهوه باعث کاهش مرگ بیماران دارای سکته قلبی می شود و همچنین موجب پیشگیری از آن می شود و حتی پس از سکته‌قلبی، روند بهبود قلب را تقویت کرده و احتمال حمله قلبی بعدی را کاهش دهد البته برای رسیدن به چنین وضعیت مطلوبی نیاز است قهوه به اندازه مصرف شود.

5- قهوه مناسب برای پیشگیری از الزایمر

قهوه برای جلوگیری از ابتلا به اختلالات مغزی همچون آلزایمر که موجب اختلال عملکرد مغز و زوال عقل میشود تاثیر گذار است و افرادی که قهوه مصرف می کنند بین 23 تا 60 کمتر در معرض این بیماری قرار می گیرند.

خواص قهوه برای بیماری ها - قهوه برای دیابت
خواص قهوه برای بیماری ها – قهوه برای دیابت
6- قهوه بخاطر داشتن کافئین پارکینسون رو کاهش میدهد

از دیگر خواص درمانی قهوه میتوان به کاهش پارکینسون اشاره کرد، از بیماری های بسیار رایج بین مردم پس از آلزایمر پارکینسون (لرزش و کند شدن حرکات بدن ) هست که موجب آسیب رسیدن به مغز میشه، طبق مطالعاتی انجام شده مصرف کافئین و قهوه موجب کاهش 30 الی 60 درصدی این بیماری در سنین بالاتر میشود، توجه داشته باشید که از بین بردن مرگ سلول ها بر اثر مصرف کافئین می باشد و کسانی که قهوه بدون کافئین مصرف میکنن نباید انتظار کاهش این بیماری رو داشته باشند.

7- قهوه برای سیروز  مناسب است؟

یکی دیگر از بیماری های شایع کبد که سیروز نام دارد را می توان با مصرف قهوه  از ابتلا به آن پیشگیری کرد تحقیقات نشان می دهد افرادی که روزانه 4 فنجان قهوه می نوشند 80% کمتر به این بیماری مبتلا می شوند ( سیروز: بافت کبد به دلیل عفونت مزمن، فرسوده و در اکثر موارد منجر به مرگ می‌شود)

8- سرطان و قهوه

اثرات مصرف قهوه بر خطر به سرطان به طور کلی نشان می دهد که بی خطر است و خطر ابتلا به سرطان را پایین می آورد، امروزه به دلیل مصرف غذاهای ناسالم و سبک زندگی نادرست خطر ابتلا به سرطان خیلی ها را و حتی همه ما را تهدید می کند.

طبق تحقیقاتی  که بر روی حدود ۵۰ هزار نفر انجام شد، احتمال ابتلا به سرطان روده‌ بزرگ در کسانی که روزانه ۴ یا ۵ فنجان قهوه می‌خوردند، ۱۵ درصد کمتر بود. علاوه بر این یکی دیگر از خواص و فواید درمانی قهوه کمک به بهبود سرطان پروستات است. و همچنین مصرف منظم قهوه موجب می شود انسولین خون تنظیم شود.

9- قهوه شادی آور عالی

قهوه علاوه بر انرژی زا بودن شادی آور است و از افسردگی جلوگیری می کند. زیرا قهوه دوپامین و  سروتونین ( به گفته خیلی ها ایجاد کننده حس خوب در بدن ) افزایش می دهد. آمار تحقیقات نشان می دهد که خانم هایی که روزانه 4 فنجان قهوه مصرف می کنند 20% کمتر از افراد دیگر به افسردگی مبتلا می شوند.

10- خواص قهوه برای تقویت نیرو

یکی دیگر از خواص و فواید درمانی قهوه این است که در زمان نوشیدن قهوه ماده‌ای به نام عامل نرون‌زای مغزی (BDNF) در مغز ترشح می‌شود که باعث تقویت نیروی عضلانی می‌شود. در صورت عدم ترشح BDNF ماهیچه‌ها تحلیل می‌روند. به این ترتیب کافئین موجود در قهوه از کاهش نیرو بر اثر کهولت سن پیشگیری می‌کند و از این طریق خطر آسیب دیدن ماهیچه‌ها به خصوص در ورزشکاران کمتر می‌شود.

خواص درمانی قهوه
خواص درمانی قهوه
11- قهوه موجب کاهش آسب های ماهیچه ای

در حالی که میزان کاهش درد ناشی از آسیب ماهیچه‌ها به خصوص در میان ورزشکاران با داروی مسکن ناپروکسن حدود 20% تا 30% است، براساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه ایلینو ایالات متحده افرادی که روزانه 2 تا 3 فنجان قهوه مصرف می‌کنند 48%بیشتر کاهش درد را احساس می‌کنند. به این ترتیب کاهش درد از جمله مهم‌ترین خواص و فواید درمانی قهوه به شمار می‌رود.

12- خواص قهوه برای افزایش طول عمر

همانطور که گفته شد قهوه موجب کاهش بسیاری از بیماری ها میشوئ و همین خود نشان دهنده این است که کیفیت و طول عمر شما را افزایش خواهد داد، طبق تحقیقاتی که انجام شده کسانی که روزانه قهوه مصرف میکنند به مدت 18 الی 24 سال موجب میشود که میزان مرگ و میر را به حدود 20 درصد کاهش دهد. و همانوطر که گفتین بیماران دیابت نوع 2 با مصرف قهوه میتوانند 30 درصد کاهش مرگ و میر را داشته باشند.

13- خواص قهوه برای سنگ صفرا

زیر کبد کیسه صفرا قرار دارد که قطعات جامدی در آن شکل میگیرند که سنگ صفرا نامیده میشود و با مسدود شدن لوله های صفرا موجب درد خواهند شد، اگر شما رژیم غذایی با کلسترل بالا دارید مستعد این سنگ میباشد، یکی از نوشیدنی هایی که موجب کاهش ایجاد سنگ صفرا میشه قهوه است و میتونه برای پیشگیری و درمان از آن استفاده کرد.

14 – رژیم غذای عالی سرشار از آنتی اکسیدان

در کشورهای اروپایی و آمریکایی کسانی که برای خود یک رژیم غذایی استاندارد دارند قهوه جزو سالم ترین رژیم ها به حساب می اید، این هم بخاطر وجود مقدار خیلی زیادی از آنتی اکسیدان در ترکیبات قهوه می باشد و میتواند یک ؤزیم غذایی فوق العاده برای تمام افراد جامعه باشد.

14تا از شگفت انگیزترین خواص قهوه + کسانی که قهوه نباید بنوشند
خواص قهوه

عوارض جانبی قهوه:

– قهوه فشار خون را بالا می‌برد. بنابراین افراد مبتلا به فشار خون بالا باید از مصرف قهوه خودداری کنند.

مصرف زیاد قهوه ممکن است باعث افزایش دفع کلسیم از ادرار شده و خطرابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد.

– افراط در مصرف قهوه ممکن است سبب بی خوابی شود.

– قهوه تا حد بالایی می‌تواند سبب بازگشت اسید معده و سوزش معده در افراد مستعد این مشکل شود.

– توصیه می‌شود درمدت بارداری نوشیدن قهوه به ۱ تا ۲ فنجان در روز کاهش یابد. همچنین خانم‌هایی که سقط‌های مکرر داشته و یا برای بارداری مشکلاتی دارند باید قهوه را به طور کامل کنار بگذارند.

– نوشیدن قهوه به همراه غذا به خاطر وجود تانین، جذب آهن را کم می‌کند. افراد مبتلا به کم خونی باید قهوه را مانند چای یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا بنوشند.

مطالب مرتبط :

11 خواص گریپ فروت ؛ گریپ فروت بهترین میوه برای کاهش وزن

خواص فوق العاده سفید آب + آموزش ساخت چند ماسک برای انواع پوست ها

13 خواص شگفت انگیز بادرنجبویه؛ مفید برای استرس، قاعدگی، کبد