کاملترین روش قلمه زدن بنجامین و تکثیر بنجامین با تصویر

آموزش کامل قلمه زدن و تکثیر بنجامین
آموزش کامل قلمه زدن و تکثیر بنجامین

نحوه قلمه زدن و تکثیر بنجامین : یکی از گیاهانی که خیلی سخت میشه تکثیرش کرد و برای این کار باید تمام شرایط فراهم باشه فیکوس بنجامین هست ، این گیاه زیبا رو میشه به دو روش قلمه زدن و همچنین ریشه دار کردن برگ تکثیر نمود که ما هر دو رش رو به شکل کامل براتون توضیح خواهیم داد و اگر دوست دارید با شرایط نگهداری گیاه بنجامین اشنا بشید حتما مطلب اونو مطالعه کنید. پس با ما همراه باشید.

قلمه زدن بنجامین و روش تکثیر بنجامین  به دو روش

خب همانطور که گفتیم تکثیر این گیاه در خانه کار دشواری هست و اولین نکته که برای تکثیر باید دقت کنیم زمان مناسب هست که برای این گیاه از اوایل بهار تا اواخر تابستان بهترین فصل تکثیر به حساب می آید و همچنین استفاده از هورمون ریشه زایی در قلمه زدن بنجامین تاثیر بسیار زیادی در موفق بودن عمل قلمه دارد.

تکثیر بنجامین به روش قلمه زدن

برای این کار ابتدا شما باید یک ساقه مناسب برای این کار انتخاب کنید ساقه باید حداقل 15 سانتی متر طول داشته باشد و همچنین قطر حداقل ساقه به اندازه یک مداد باید باشد در انتخاب ساقه باید دقت کنید که ساقه شما نباید زیاد پیر و زیاد جوان باشد و به اصطلاح باید نیمه چوبی باشد.

بنر گل من و تو
محل برش قلمه

یکی از نکاتی که باید در هنگام برش قلمه فیکوس بنجامین دقت کنید محل برش هست، شما باید زیر گره را برای برش انتخاب کنید که در عکس زیر آن را مشاهده میکنید. درضمن توجه کنید که حتما بعد از برش قلمه ساقه باقی مانده را از بالای گره پایینی برش بزنید این کار موجب رشد بهتر گیاه شما خواهد شد.

انتخاب محل برش مناسب
انتخاب محل برش مناسب
چیدن برگهای پایینی

برگ های پایینی قلمه بریده شده را با دست از ساقه جدا کنید و فقط 1 الی 2 برگ روی قلمه بماند کافی هست چون برگهای اضافی انرژی گیاه رو برای ریشه دهی کم خواهد کرد.

ریشه دار کردن قلمه

ریشه دار کردن رو میشه هم در خاک انجام داد و هم در آب که به نظر من بهترین انتخاب خاک هست ولی هر دو روش رو مورد بررسی قرار میدیم.

ریشه دار کردن در خاک

اگر هورمون ریشه زایی در دسترس دارید انتهای قلمه را در این هورمون قرار دهید و سپس به خاک (که از ترکیب پیت موس+پرلایت میباشد) قرار دهید، البته توجه داشته باشید که حتما قبل از کاشت قلمه خاک را خوب آبیاری کنید. اگر میخواهید که عمل ریشه دهی به خوبی انجام بشه حتما شریط گلخانه را برای گیاه فراهم کنید برای این کار هم میتویند روی قلمه نایلون پلاستیکی روشن بکشید و روزانه حدود 2 الی 3 ساعت نایلون را بردارید تا گیاه دچار مشکلات قارچی نشود.

ریشه دار کردن قلمه در خاک
ریشه دار کردن قلمه در خاک

خاک گلدان را مرطوب نگهدارید (به هیچ وجه محیط باتلاقی مناسب نیست) عمل ریشه دهی حدود 8 هفته به طول میکشه پس باید صبور باشید. دمای محیط نگهداری هم حدود 21 الی 23 درجه باید باشد.

ریشه دار کردن بنجامین در آب (تکثیر بنجامین در آب)

شما میتویند تکثیر بنجامین و ریشه دار کردن اون رو در آب هم انجام بدین به این شکل که قلمه های تهیه شده را در یک لیوان تمیز با آب هم دما شده محیط قرار بدید و پشت بنجره با فاصله حدودا 1 الی 2 متری قرار بدین، سعی کنید که نور فیلتر شده به گیاه شما بتابد و هر هفته آب اونو تعویض کنید تا عمل ریشه دهی دچار مشکل نشود. در این روش عمل ریشه دهی حدود 3 الی 4 هفته طول میشکه که از روش ریشه دهی در خاک سریعتر می باشد.

محل قرار گرفتن لیوان پشت پنجره
محل قرار گرفتن لیوان پشت پنجره
انتقال به خاک

پس از این که گیاه شما در آب به اندازه کافی ریشه دار شد یک گلدان کوچک با خاک سبک آماده کنید و قلمه را در آن بکارید. دقت کنید که عمل کاشت قلمه ریشه دار شده در خاک رو باید خیلی دقیق انجام بدید چون ریشه های بسایر شکننده و آسیب پذیر هستند.

بعد از منتقل شدن به گلدان اقدام به آبیاری کنید و این عمل رو زمانی که خاک گلدان خشک شد مجددا انجام دهید و دقت کنید که گلدان رو پشت پنجره و در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

فراهم کردن شرایط مناسب برای رشد بهتر

اگر میخواهید که گیاه شما رشد بهتری داشته باشه وقلمه خیلی زود به گیاه بالغ تبدیل بشه باید تمام شرایط نگهداری گیاه اعم از نور، دما، آبیاری و تغذیه براش فراهم باشه که به طور خلاصه باید گفت که این گیاه به نور زیاد و غیر مستقیم ، دمای بین 18 تا 24 درجه سلسیوس، مرطوب نگه داشتن خاک و همچنین غبارپاشی برای رشد خوب نیاز داره تامین رطوبت محیط و غبار پاشی از عواملی هست که میتونه با رشد بهتر گیاه شما کمک کنه.

توجه داشته باشید که این گیاه به جابجایی و تغییرات دمایی بسیار حساس هست و به هیچ وجه این شرایط رو دوست نداره و همیشه دوست داره شرایط نگهداری برای اون ثابت باشه و از عواملی که باعث ریزش برگهای اون میشه جابجایی و تغییر دمای محیط هست.

تکثیر بنجامین از طریق برگ

همانند ویدیو که در زیر مشاهده میکنید ابتدا برگهایی از گیاه رو جدا کنید و سپس ظرفی را پر از خاک ماسه ای کنید و سپس برگ ها را درون اون قرار بدید توجه داشته باشید که خاک همیشه تا زمانی که برگها ریشه نداده اند باید مرطوب نگهداری شود. به هیچ وجه این برگها را در معرض نور مستقیم قرار ندهید که باعث خشک شد برگها میشود.

شما میتوانید بعد از حدود یک ماه قلمه های ریشه دار شده را به خاک سبک منتقل کنید ولی تا این برگها به گیاه بالغ تبدیل شوند زمان زیادی لازم هست و صبر و حوصله میخواد.

نکات بسیار مهم در خصوص تکثیر گل بنجامین

اگر برگهای قلمه شما به صورت ناگهانی شروع به افتادن بکنند نشانه آن هست که در روش ریشه دهی در خاک آبیاری زیاد بوده و قلمه شما دچار مشکل شده است.

همه برگهای قلمه را نباید جدا کنید چون 1 الی 2 عدد برای ریشه دهی لازم می باشد

ماندن برگهای اضافی روی قلمه باعث کاهش درصد موفقیت خواهد شد پس روی قلمه حدود 1 الی 3 برگ اجازه بدین بماند و مابقی را حذف کنید.

همانطور که گفتی خاک مناسب برای قلمه زدن و کاشت در گلدان ترکیب پرلیت و پیت ماس به اندازه مساوی می باشد.

مطالب مرتبط :

دلیل ریزش برگ بنجامین

مشکلات نگهداری فیکوس بنجامین

نیازهای اولیه نگهداری گل های آپارتمانی چیه؟