آموزش کامل کاشت کاهو در گلدان و خانه + عکس

آموزش کامل کاشت کاهو در گلدان و خانه
آموزش کامل کاشت کاهو در گلدان و خانه

نحوه کاشت کاهو در گلدان : یکی از انواع سبزیجات پر کاربرد که میشه با اون انواع سالاد تهیه کرد کاهو هست و چه خوب میشه اگه بتونید اونو توی خونه و به شکل ارگانیک پرورش بدیم ما به شما در اینجا نحوه کاشت کاهو در خانه رو به شکل کامل آموزش میدیم پس با ما همراه باشید.

مختصری در خصوص کاهو

از سبزیحاتی هست که هم برای سالاد و بیشتر ساندویچ ها ازش استفاده میشه و به همین خاطر بسیار پرکاربرد هست اگر آن را به همراه سس و یا لیموترش میل کنید که فوق العاده میشه البته کاهو سکنجبین برای ما ایرانی ها یک خوب در روزهای گرم سال داشته و داره این گیاه تنوع فراوانی داره و از انواع اون میشه به کاهوی معمولی، کاهو پیچ، کاهو برگ و … اشاره کرد.

اگر میخواهید که در خصوص فواید این گیاه بدونید باید گفت که حاوی ویتامین‌های A، B، K و C (بیشتر در برگ‌های سبز تر)، آهن، املاح معدنی مانند ید، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و فسفر و علاوه بر این مقدار زیادی آب و مواد قندی و ازته ‌می باشد پس یک سبزی همه چیز تموم هست. برگهای بیرونی آن برای کاهش و تنظیم فشار خون بسایر مفدی می باشد و گردش خون را بسایر عالی میکنه.

بنر گل من و تو
آموزش نحوه کاشت کاهو در گلدان و باغچه
آموزش نحوه کاشت کاهو در گلدان و باغچه

طبیعت این گیاه سرد هست و برای درمان یبوست و صفرا خیلی خوبه از دیگر خواص آن میتوان به کاهش سردرد و درد معده اشاره نمود البته میتویند خواص کاهو، کرفس و سیب از دیدگاه طب اسلامی را برای پی بردن به خواص آن مطالعه کنید.

زمان مناسب برای کاشت کاهو

اگر میخواهید این سبزی رو در گلدان بکارید که نمیشه فصل مشخصی برای اون در نظر گرفت چون شرایط داخل خانه میتونه شرایط گلخانه ای داشته باشه و در هر فصلی با فراهم کردن همه نیازها رشد خواهد کرد ولی اگر یمخواهید در محلی خارج از خانه مانند باغچه یا باغ اون رو بکارید باید گفت که حتما در اوایل فصل بهار باید اقدام به کاشت بذر کاهو کرد.اگر میخواهید که بازدهی خوبی داشته باشید و به مدت طولانی تری برداشت کاهو را داشته باشدی سعی کنید هر دو هفته یکبار کاشت بذر رو انجام بدید.

اگر محل زندگی شما دمای بالای 24 درجه سانتی گراد دارد مراقب کاهو ها باشید تا زود تخم نبندد، جالب است بدونید در زمانی که خاک سرد است کاهو خوب رشد می کند. حتی در نیمه فصل زمستان نیز می توانید بذر کاهو را بکارید.

دوره رشد کاهو تا برداشت از 30 تا 90 روز متغییر است و این زمان به دما و شرایط نگهداری شما بستگی دارد.

نور مورد نیاز

کاهو به نور زیاد ولی غیر مستقیم برای رشد نیاز دارد چون نور مستقیم باعث زرد شدن و تخم دادن گیاه می شود پس بهتر هستش مکانی از باغچه که هنگام ظهر دارای سایه است بکارید.

میزان آبیاری

در ابتدا و تا رشد و جوانه زدن سعی کنید هر روز غبارپاشی را انجام دهید ول یبعد از رشد روزانه به باید آبیاری شود و خاک گیاه دائم مرطوب بماند.

نحوه کاشت کاهو در گلدان

مراحل کاشت کاهو در گلدان به شکل زیر است

انتخاب گلدان و خاک مناسب

شما ابتدا باید یک گلدان برای کاشت انتخاب کنید که حداقل قطر دهانه آن 15 سانتی متر باشد ولی من به شما توصیه میکنم که گلدان بزرگتری انتخاب کنید البته اگر من خودم باشم از ظروف میوه (جعبه میوه پلاستیکی) استفاده میکنم به این شکل که جعبه میوه را با نایلون میپوشونم و داخل خاک میریزم فضای بیشتری برای کاشت داشته باشم، البته میتونید از انواع گلدان برای کاشت استفاده کنید. خاک مناسب میتونه ترکیبی از خاک باغچه + پرلیت + پیت ماس باشه که اگر در دسترس ندارید ترکیب خاک باغچه با ماسه و کود حیوانی یک ترکیب فوق العاده میتونه باشه

انتخاب بذر مناسب

همانوطر که در ابتدای مطلب گفتیم کاهو گونه های مختلفی داره که در ادامه معرفی میکنیم تا بتونید گونه مناسب برای کاشت را انتخاب کنید. در کل کاهو 4 مدل اصلی داره: کاهو برگ، کاهو کله گِرد، کاهو معمولی و کاهوی کلم‌پیچ.

کاهو برگ رشدش سریع‌تره، پرورشش آسون‌تره، بعد از یک ماه هم میشه اونو برداشتش کنیم.

کاهو کله گِرد، همونطور که از اسمش پیداست کله گِرد و کوتاهی داره، برگ‌هاش نرم و کِرِم رنگ هستن و طعم شیرین و مطبوعی داره.

کاهو معمولی، برگ‌هاش کشیده و بلند، خوشمزه و ترد و شکننده هستن.

کاهو کلم‌پیچ، همون کاهوی چینیه، ترد و خوشمزه با برگ‌های روشن و پر آب. اگه خواستین بذر کاهو کلم‌پیچ بکارید، بهتره فاصله بین بذرها حدود 30 سانتی متر باشه.

انواع کاهو
انواع کاهو
کاشت بذر

برای کاشت بذر میتونید بذر ها رو با فاصله روی خاک قرار بدید و سپس روشون با استفاده از کود حیوانی و یا ورمی کمپوست بپوشونید و یا با استفاده از یک مداد سوراخی روی خاک ایجاد کنید و سپس بذر ها را داخل آن قرار دهید.ولی حتما سعی کنید روی خاک یک لایه کود حیوانی یا ورمی کمپوست بریزید.

کاشت کاهو در گلدان
کاشت کاهو در گلدان

توجه کنید که قاصله استاندارد بین کاهوی برگ باید حدود ۷ تا ۸ سانتی‌متر – کاهوی معمولی و کاهو کله‌گرد باید حداقل ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر باشد. کاهوی چینی هم حداقل 30 سانتی متر نیاز دارد رعایت کردن این فاصله میتونه برای شما کاهو پر و خوب به همراه داشته باشه.

فاصله مناسب کاشت بذر کاهو
فاصله مناسب کاشت بذر کاهو

البته میتونید ابتدا بذرهای زیادی را در خاک گلدان بکارید و به مرور و رشد گیاه آن را تنک کرد، کاهو هایی را که از خاک جدا میکنید به راحتی در یک گلدان دیگه کاشته میشه

آبیاری

بعد از کاشت بذر با استفاده از آب پاش سطح خاک را مرطوب کنید و با استفاده از یک نایلون روی گلدان را بپوشانید تا بذر رشد سریعتری داشته باشد و زود جوانه بزند، هر روز به مدت یک الی 2  ساعت نایلون را بردارید تا هوا جریان پیدا کند. توجه کنید که تا زمانی که کاهو ها جوانه بزنند خاک باید همیشه مرطوب بماند.

مراحل کاشت در باغچه

برای این کار ابتدا زمین را تا عمق 40 سانتی متری شخم بزنید و سپس آن را با استفاده از وسایل کشاورزی صاف کنید سپس شیارهایی به عمق نیم الی 1 سانتی متر در خاک ایجاد کنید و سپس بذر کاهو را داخل آن قرار دهید و سپس با استفاده از خاک یا کود حیوانی روی آن را بپوشانید. فاصله هایی که در بالا برای کاهو ها گفته شد را حتما رعایت کنید.

کاشت کاهو در باغچه
کاشت کاهو در باغچه

سپس بهتر است که با اسفتفاده از شلنگ روی خاک را مرطوب کنید، اگر از روش های دیگه برای آبیاری بجز روش بارانی استفاده میکنید عمق کاشت را بیشتر کنید تا بذرها جابجا نشوند. تا ریشه و جوانه زدن بذرها گیاه را با آب پاش آبیاری کنید و سپس میتونید از سایر روش ها استفاده کنید.

سعی کنید که خاک همیشه مرطوب بماند و اگر علف هرزی در اطراف خاک آن رشد کند حتما آن را هرس کنید چون مانع رشد خوب کاهو شما خواهد شد.

بیماری و آفات کاهو

کاشت کاهو در گلدان احتمال دچار شدن گیاه به بیماری رو کاهش میده و شاید اصلا آفت و بیماری سراغ اون نیاد، اگه هم حشره یا آفتی روی برگ یا قسمت‌های نزدیک به ریشه‌ی کاهو ها دیدید نگران نباشید و نیازی به سمپاشی نیست و به راحتی با ترکیب مایع ظرفف شویی با آبپاش متیوند مشکل رو حل کنید.

برداشت کاهو

بهتره برگ های گیاه رو جدا کنید و یمجا اون رو از خاک خارج نکنید، درسته همیشه کاهو را با مغز از مغازه میخریم ولی اگر میخواهید کله کاهو را کامل و درسته برداشت کنید بهتره از فاصله 1.5 سانتی‌متری از ریشه این کار را انجام بدید. این کار باعث میشه تا ریشه باقی مونده در خاک دوباره جوانه بزند و دوباره پس از مدتی کاهو داشته باشید.

به همین راحتی میتونید کاشت کاهو در باغچه و گلدان را انجام بدید و از این سبزی خوشمزه و پرطرفدار توی هونه به شکل ارگانیک استفاده کنید.

مطالب مرتبط :

آموزش کاشت اسفناج در گلدان و باغچه

آموزش کاشت ریحان در گلدان مرحله به مرحله

کاشت سبزیجات در خانه