آیا اندومتریوز درمان دارد؟ حتما مطالعه کنید

راه تشخیص و درمان اندومتریوز
راه تشخیص و درمان اندومتریوز

راه تشخیص و درمان اندومتریوز (آندومتریوز ) : اندومتریوز بیماری هست که موجب رشد بافت رحم در جایی بیرون رحم میشود، ممکن است در هر جایی از حفره لگنی وجود داشته و فعالیت کنند، بر روی تخمدان ها، لوله های فالوپ، دیواره لگن، واژن، روده، مثانه در موارد نادر بر کلیه و آپاندیس و حتی در مواردی در ریه هم ممکن است ایجاد شود. علت این بیماری قطعی مشخص نشده است ولی برخی برگشت خون قاعدگی، برخی عوامل وراثتی و برخی دیر اقدام کردن برای بچه دار شدن را علت این بیماری میدانند.

در ادامه راه تشخیص و درمان اندومتریوز رو به همراه درمان طب سنتی مورد بررسی قرار خواهیم داد ولی اگر میخواهید بدونید که اندومتریوز چیست در سایت گل من و تو مطالعه کنید.

علایم اندومتریوز در شما

علایمی که شما رو برای تشخیص احتمالی وجود این بیماری آگاه می‌کنه : دردهای بسیار شدید به ویژه در دوره قاعدگی، درد حین رابطه جنسی، درد هنگام دفع ادرار و مدفوع، تهوع و سردرد و دردهای عضلانی، لک بینی های طولانی مدت قبل از شروع قاعدگی و در نهایت می توان یکی از عوامل ناباوری به شمار آورد. ممکن است همگی این علایم و گاه یکی از این موارد مشاهده شود ولی اغلب افرادی که با این مشکل دست و پنجه نرم میکنند از دردهای شدید در زمان قاعدگی خود رنج می برند.

بنر گل من و تو
آیا کیست شکلاتی همان آندومتریوز است:

اگر این بافت نابجای رحمی در تخمدان ایجاد شده باشد منجر به تشکیل کیست‌هایی پر از خون و عفونت می شود که به آن کیست شکلاتی می گویند و در صورتی که پاره شود و محتویات آن وارد شکم شود مشکلات بسیار جدی برای بیمار ایجاد می کند.

نحوه تشخیص اندومتریوز چیست؟

سونوگرافی ترانس واژینال روش ابتدایی خوبی برای تشخیص اندومتریوز است ولی تشخیص دقیق تر به شیوه لاپاراسکوپی انجام میشود. تشخیص این بیماری با MRI نیز مقدور است و از نظر دقت تشخیصی تفاوت زیادی با سونوگرافی ندارد ولی زمان بر و پرهزینه تر میباشد و البته انجام آن نیز میبایست در مرکزی انجام شود که رادیولوژیست تفسیر کننده ی آن آشنایی کافی با این بیماری و تظاهرات آن داشته باشد .

تشخیص اندومتریوز
تشخیص اندومتریوز

آیا اندومتریوز درمان دارد؟

باید گفت درمان قطعی ندارد و تنها میتوان از طریق لاپاراسکوپی بافتهای ایجاد شده را خارج کرد و هیچ تضمینی در رشد مجدد آن نیست. اما راه کنترلی آن استفاده از قرصهای جلوگیری از بارداری است. زیرا بافتهای آندومتریوز با دوره های قاعدگی پیشرفت می کنند. البته این راه کنترلی برای اشخاصی که فرصتی برای وقفه انداختن در بارداری ندارند و ذخیره تخمدانی آنها کاهش یافته است توصیه نمیشود.

عزیزانی که ذخیره تخمدانی کمی دارند بایستی پس از برداشتن زایده ها و دوره استراحت کوتاه طبق نظر پزشک اقدام به بارداری نمایند. چیزی که باید به آن توجه داشت این نکته است که همیشه بایستی طبق نظر پزشک خود در دوره های مشخص اقدام به انجام سونوگرافی داشته باشید تا بر وضعیت خود اشراف داشته باشید. افراد مجرد نیز می توانند با انجام آزمایش ذخیره تخمدانی از شرایط تخمدان خود آگاهی داشته باشند تا در صورت نیاز اقدام به فریز تخمک‌های خود نمایند تا در آینده نگرانی برای بچه دار شدن نداشته باشند.

روشهای طب سنتی برای درمان اندومتریوز:

همانطور که گفته شد از آنجا که منشا دقیق این بیماری هنوز نامشخص است پس نمی توان درمان قطعی هم برای آن ادعا کرد. ولی راههایی وجود دارد که افراد را در کنترل میزان پیشرفت کمک می کند.
دوری از استرس و ناراحتی پایه ای ترین توصیه است. ورزش و متعادل سازی وزن توصیه ای دیگر است که در اغلب بیماریها منجمله آندومتریوز موثر واقع میشود.

درمان اندومتریوز
درمان اندومتریوز

در طب سنتی توصیه میشود این افراد کمتر گوشت قرمز مصرف نمایند و گیاهخواری و استفاده از گوشت سفید مفید واقع شده است. مصرف ماهی بدلیل داشتن امگا۳ برای این افراد بسیار توصیه می‌شود. از مصرف خودسرانه قرصهای آهن جدا باید پرهیز شود زیرا فزونی ذخیره آهن در بدن، خود از عوامل ایجاد این بیماری شناخته شده است. در مواردی هم مشاهده شده است که بیمارانی که از کیست شکلاتی که همان بافت آندومتریوز در تخمدان است با مصرف چهل روزه گیاه پنیرک نتیجه مثبت گرفته اند.

پنیرک و درمان اندومتریوز:

استفاده از پنیرک و درمان اندومتریوز از دیگر روشهای طب سنتی می باشد. گیاه پنیرک که در این مورد برگهای آن بایستی مورد استفاده قرار گیرد به این شیوه مصرف گزارش شده است

دم‌کرده گیاه پنیرک در دو وعده صبح ناشتا و شب قبل از خواب(به گونه ای که خوراکی روی آن خورده نشود) به مدت چهل روز به میزان یک لیوان در هر وعده استفاده شود. گرم نگه داشتن شکم و تخمدانها برای بانوان بسیار مهم است. هرگز نگذارید این نواحی سرمارا جذب کند. در ایام قاعدگی دفعات استحمام خود را کم و مدت زمان آن را کاهش دهید. میتوانید از ترکیب سیاه دانه و عسل برای گرم کردن رحم و تقویت تخمدانهایتان بهره بگیرید. همچنین از روغن این گیاه برای گرم کردن موضعی استفاده کنید.

پنیرک و درمان اندومتریوز
پنیرک و درمان اندومتریوز

در اکثر اشخاص مصرف لبنیات سبب افزایش درد شده است. در صورتی که شما هم جزو این دسته هستید مصرف محصولات لبنی خود را کاهش داده یا با مصلح آنها مصرف نمایید تا دچار پوکی استخوان نشوید.

مطالب مرتبط :

ضخامت آندومتر و عوامل افزایش ضخامت اندومتر

هر آنچه که باید در خصوص درد پریود بدانید

هر آنچه باید در خصوص قرص ضد بارداری بدانید