آیا رنگ کردن ابرو در دوران بارداری مضر است؟

مضررات رنگ کردن ابرو در دوران بارداری
مضررات رنگ کردن ابرو در دوران بارداری

رنگ کردن ابرو در دوران بارداری یکی از سؤالاتی است که همیشه برای خانم‌های باردار پیش می‌آید. برخی خانم‌ها دوست دارند مو یا ابروی خود را رنگ و هاشور کنند. ناخن بکارند و لاک بزنند. اما واقعاً نمی‌دانند آیا این کار برای جنین مضر است یا خیر. در این مطلب به مضرات رنگ کردن ابرو در این دوران می‌پردازیم.

تأثیر و مضرات رنگ ابرو  در دوران بارداری:

همانطور که می‌دانیم رنگ مو و ابرو آسیب‌های خود را دارد. ابروها به دلیل رشد سریع و کوتاهی هر دو هفته یک بار نیاز به تمدید رنگ دارند. این تمدید رنگ باعث بروز مشکلات می‌شود که در ادامه به آنها می پردازیم :

سمی بودن مواد شمیایی برای جنین

ضرر رنگ کردن ابرو در دوران بارداری این است که رنگ حاوی ماده‌ای شیمیایی است. اکسیدان نیز که به رنگ مو اضافه می‌شود سمی است. این مواد می‌توانند جذب پوست شده و از طریق خون به جنین رسیده و بر سلامت جنین اثر بگذارند. همچنین باعث کاهش ایمنی بدن می‌شود.

بنر گل من و تو

هر چند رنگ ابرو به مقدار بسیار کم استفاده می‌شود، اما باید بگویم که همان مقدار کم هم حاوی مواد شیمیایی است. البته در برابر رنگ کردن موها شاید به نظر کم خطرتر بیاید. برخی مادران در این دوران نگران هستند که شاید انجام کارهایی زیبایی ماند رنگ، تتو و میکروپیگمنتیشن برای جنین مضر باشد.

نظر پزشکان در خصوص ضرر رنگ مو و ابرو

ضرر رنگ ابرو بر هیچ کسی پوشیده نیست.  رنگ‌ها مواد شیمیایی داشته و قطعاً برای سلامت ضرر دارد. پزشکان و متخصصان زیادی بر این باورند که در دوران بارداری رنگ کردن و استفاده از مواد شیمیایی برای مادر ممنوع است. حداقل در اولین ماه‌های بارداری نباید از این مواد استفاده شود که تأثیرات بدی بر روی جنین می‌گذارد. توصیه اکید ما این است که مادران باردار قبل از هفته سی و هفتم اقدام به رنگ کردن نکنند.

مواد شیمیایی باعث ترکیدن کیسه آب می شود

مواد شیمیایی می‌توانند باعث ترکیدن زودهنگام کیسه آب شوند. حتی توصیه می‌شود از لاک هم حتی‌المقدور سعی شود استفاده نشود. رنگ ابرو و یا مو می‌تواند توسط روزنه‌ها و حفره‌های پوست جذب شود. مواد سمی برای تنفس جنین خطرناک است.

ضرر رنگ کردن ابرو در دوران بارداری
ضرر رنگ کردن ابرو در دوران بارداری
مشکلاتی که برای جنین به وجود می آورد

ضرر رنگ کردن ابرو در دوران بارداری میتوان به وجود آمونیک در رنگها اشاره کرد، رنگ‌ها بیشتر دارای آمونیک هستند که ماده‌ای سمی و خطرناک بوده و برای مادر و جنین مضر است. آمونیاک بر روی چشمها تأثیر منفی دارد. همچنین استنشاق بوی رنگ می‌تواند مضر باشد.

  • اقدام به رنگ کردن ابرو می‌تواند مشکلات تنفسی و اختلال در رشد کودک بوجود بیاورد.
  • یکی از موارد دیگر که ممکن است برای جنین پیش آید نارسایی قلبی است.
  • رماتیسم مفصلی در مادر از دیگر عوارضی است که رنگ کردن می‌تواند باعث آن شود.
  • نارساییهای ژنتیکی در جنین ممکن است بوجود بیاید.
  • احتمال بروز سرطان در مادر و کودک وجود دارد.

مضرات رنگ ابرو، تتو و میکروپیگمنتیشن در دوران بارداری:

دوران بارداری دوران حساسی است. مادران باید برای سلامت خود و جنین از بسیاری کارها چشم‌پوشی کنند. یکی از کارهایی که باعث ایجاد استرس و فشار به مادر می‌شود انجام تتو در این دوران است.

میکروپیگمنتیشن نیز جزو تتوها محسوب می‌شود. البته کمی فرق دارد. این کار با دستگاه و رنگ استانداردی انجام می‌شود که بهداشت و سلامت را بهتر تضمین می‌کنند. کارتریج‌های آنها یک بار مصرف بوده و در عمق کمتری از پوست نسبت به تتو بکار می‌روند. در این روش که رنگ مانند تارهای نازک مو توسط زیر پوست کشیده می‌شود، درد و خونریزی ایجاد نمی‌شود. میکروپیگمنتیشن رنگ کاملاً طبیعی دارد. همچنین همانطور که گفته شد از لحاظ بهداشت بسیار بهتر از تتو می‌باشد. اما به هیچ عنوان نمیتوان به رنگ هایی که در آرایشگاه ها استفاده میشود اعتماد کردند خیلی از رنگ های مورد استفاده دارای سرب می باشند و همین سرب برای جنین بسیار خطرناک می باشد.

از چه روشهایی بجای رنگ کردن ابرو استفاده کنیم؟

 توصیه ما این است این کار را به دوران دیگری محول کنید. اما اگر اصرار به انجام دارید، بهتر است از روشهایی استفاده کنید که ضرر کمتری دارند. یا حداقل تا سه ماهه دوم بارداری اقدامی نکنید. بعد از طی این دوره که جنین کمی رشد کرد می‌توانید در صورت ضرورت این کار را انجام دهید.

حنا، ماده‌ای جایگزین برای رنگ کردن ابرو:

حنا گیاهی کاملاً طبیعی است که حاوی مواد مضر و شیمیایی نیست. هر چند برخی توصیه می‌کنند در دوران بارداری از حنا هم استفاده نشود، اما در هر حال بهتر از رنگ‌های شیمیایی است.

نحوه رنگ کردن ابرو با حنا:

حنا را در ظرفی بخیسانید و بگذارید چند ساعت بماند. با برس مخصوص ابرو آن را روی ابروها بمالید و بعد از کمی بشویید. می‌توانید از ترکیب حنا، برگ چای و تخم مرغ استفاده کنید.

قهوه، جایگزینی برای رنگ در دوران بارداری:

پس از مخلوط نمودن قهوه و آب کمی آن را روی حرارت قرار دهید تا کمی بجوشد. پس از خنک شدن با برس مخصوص آن را روی ابرو بمالید. و پس از گذشت 15دقیقه آن را بشویید.

رنگ‌های گیاهی جایگزینی برای رنگ ابرو:

رنگ‌های گیاهی از لحاظ سلامت و ایمنی بهتر از رنگ‌های شیمیایی بوده و حاوی مواد سمی نیستند.

نکات و توصیه‌های مهم در مورد رنگ ابرو در دوران بارداری:

  • سعی کنید رنگی با مارک معتبر خریداری کنید، به دنبال جنس ارزان نباشید.
  • هر چه کمتر رنگ روی ابرو قرار بگیرد بهتر است. پس مدت زمان را کاهش دهید.
  • بعد از رنگ زدن صورت را بشویید.
  • استفاده از رنگ دائم و نیمه دائم را کم کنید.
  • بهتر است در محیطی باز و دارای تهویه مناسب این کار را انجام دهید تا مواد سمی را استنشاق نکنید.
  • ابتدا بر روی قسمتی از ابرو رنگ را امتحان کنید تا حساسیت نداشته باشید.
  • از ماسک و دستکش استفاده کنید.
رنگ کردن ابرو در بارداری
رنگ کردن ابرو در بارداری

نتیجه گیری رنگ کردن ابرو در دوران بارداری

 خانم‌ها تمایل به زیبایی دارند و رنگ کردن ابرو در زیبایی بی تأثیر نیست. اما بهتر است مادران بیشتر به مراقبت از خود و جنین اهمیت دهند و رنگ کردن ابرو را در دوران بارداری به تعویق بیاندازند تا خطری تهدیدشان نکند. به شما تمامی مضرات رنگ ابرو  در دوران بارداری را گفتیم ولی میتونید از روش های جایگزنی که معرفی شد هم استفاده کنید تا همچنان که به جنین رسیدگی میکنید و به فکر آن هستید زبیایی شما هم تحت تاثیر قرار نگیرد چون روحیه در دوران بارداری بسیار مهم می باشد.

مطالب مرتبط:

مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک در بارداری

آیا خون دماغ شدن در بارداری خطرناک است؟