عسل بهترین دوست پوست؛ 14 خواص عسل برای پوست

خواص عسل برای پوست
خواص عسل برای پوست

خواص عسل برای پوست : عسل این خوراکی شیرین و خوشمزه دارای خواص خیلی زیادیه. عسل شامل گرده، صمغ و شهد گل هاست و این ترکیب شگفت انگیز که در قرآن ازش بعنوان ماده ی شفابخش یاد شده، در پیشگیری و درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار میگیره. حتما تا حالا شنیدین که عسل سرشار از آنزیم ها، مواد مغذی و آنتی اکسیدان هاست و برای سلامتی بسیار مفیده. از این محصول که توسط زنبور عسل ساخته میشه برای درمان مشکلات پوستی از جمله کوچک کردن منافذ، التیام دهنده زخم و جای زخم، درمان جوش و درخشندگی پوست استفاده میشه. از سایر خواص عسل میشه به درمان عفونت و پاکسازی بدن، رفع یبوست، تقویت سیستم ایمنی، درمان سرفه و موارد زیاد دیگه ای اشاره کرد که در این مطلب نمیگنجه.

با ترکیب عسل و سایر مواد میشه ماسک های متنوعی برای انواع پوست تهیه کرد. درسته که عسل حالت چسبناکی داره و یجورایی روی پوست غیرقابل تحمل هست اما بعد از شستشوی صورت باز وسوسه میشیم که حتما از عسل یرای زیبایی پوست استفاده کنیم. تو این مطلب سعی می کنیم تعدادی از این ماسک ها و طرز تهیه شون رو بهتون آموزش بدیم پس لطفا تا انتها همراهمون باشین.

خواص عسل برای پوست
خواص عسل برای پوست

ماسک عسل و دارچین برای پوست های چرب و مستعد جوش:

برای استفاده از خواص آنتی اکسیدانی عسل و دارچین کافیه دو قاشق چای خوری عسل رو با یک قاشق چایخوری دارچین مخلوط کرده و به مدت ده دقیقه روی پوست و به خصوص قسمت های چرب و جوشدار قرار بدید و بعد پوست رو با آب شست و شو بدید. حتما قبل از استفاده روی پوست صورت این ماسک رو تست کنین و در صورت حساسیت نشون ندادن روی صورت بمالید چرا که ممکنه پوست بعضی افراد به دارچین واکنش نشون بده.

بنر گل من و تو

ماسک عسل با خاصیت مرطوب کنندگی و آبرسانی:

عسل ماده ی هیدروکسی ای در خودش داره که باعث میشه رطوبت هوا رو جذب و در لایه های زیرین پوست این رطوبت رو حفظ کنه. در نتیجه این حفظ رطوبت و هدایتش به بخش های عمیق تر پوست، از دهیدراته شدنش جلوگیری میکنه. برای بهره مندی از این خاصیت فوق العاده میتونید عسل رو به تنهایی روی پوست مالیده و بعد از تقریبا یک ربع با آب ولرم بشورید. البته میتونید از سایر مواد با خاصیت آبرسانی هم به صورت ترکیبی با عسل استفاده کنید.

عسل برای پاکسازی و بستن منافذ باز پوست:

عسل به موجب آنزیم های موجود در خودش منافذ رو تمیز و تا حد زیادی جمع میکنه و در نتیجه به زیبایی و روشن تر شدن پوست هم کمک میکنه. میتونید عسل رو به تنهایی روی پوست بمالید و به خوبی روی منافذ مخصوصا منافذ بینی و گونه ها به صورت دورانی ماساژ بدید. بعد از 15 دقیقه پوست رو با آب ولرم بشورید و مجددا به صورتتون آب سرد بزنید تا منافذ پوست جمع بشن.

همینطور میتونید یک قاشق غذاخوری عسل رو با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا روغن جوجوبا ترکیب کنید و برای پاکسازی منافذ پوست ازش استفاده کنید.

انواع ماسک عسل برای پوست
انواع ماسک عسل برای پوست

ماسک عسل و جوش شیرین لایه بردار و مناسب پوست چرب:

جوش شیرین سلول های مرده پوست رو از بین برده و بعنوان یک لایه بردار عمل میکنه و باعث جوانسازی و روشن تر شدن پوست میشه. یک قاشق غذاخوری جوش شیرین رو با دو قاشق غذاخوری عسل ترکیب کرده و به صورت دورانی روی پوست ماساژ بدید و بعد از یک ربع با آب ولرم بشورید.

عسل التیام دهنده ی جای زخم ها:

عسل دارای خواص ضدباکتریایی و ضد التهابیه و به بازسازی بافت تازه ی پوست و کمرنگ شدن جای زخم ها کمک میکنه. هم میتونید عسل رو به تنهایی روی پوست ماساژ بدید و هم اون رو با انواع روغن ها مثل روغن زیتون یا نارگیل به میزان مساوی ترکیب کنید و به آرامی روی پوست پخش کرده و ماساژ بدید. با این کار گردش خون زیر پوست بیشتر شده و روند بازسازی پوست رو سرعت میبخشه.

ماسک عسل و آلوئه ورا برای پوست های حساس:

عسل و آلوئه ورا هر دو دارای خواص ضدالتهابی بوده و ترکیبشون با هم معجزه ای برای پوست های حساسه و قرمزی و سایر التهابات رو کاهش میده. به این منظور میتونید یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا رو با دو قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و به مدت 15 الی 20 دقیقه روی پوست قرار بدید. این ماسک باعث درخشندگی پوست هم میشه.

ماسک عسل، سفیده تخم مرغ و آبلیمو برای انواع پوست ها:

قبلا گفتیم که عسل خاصیت آبرسانی و جوانسازی داره و لیمو دارای خواص روشن کنندگی و شاداب کنندگیه و سفیده تخم مرغ بدلیل دارا بودن پروتئین و ویتامین D پوست رو لیفت کرده و منافذ رو کوچک تر میکنه. برای تهیه این ماسک کافیه یک قاشق مرباخوری عسل رو با یک عدد لیمو و یک عدد سفیده تخم مرغ ترکیب کنید و به مدت یک ربع روی پوست قرار بدید و بعد با آب ولرم شست و شو بدید.

ماسک عسل، موز و روغن زیتون نرم کننده فوق العاده پوست:

عسل به مرطوب شدن پوست کمک میکنه و موز و روغن زیتون هم اثرات بد رادیکال های آزاد روی پوست رو از بین میبرن و خنثی میکنن. گفته میشه که روغن زیتون به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی باعث تولید منظم سبوم (چربی پوست) میشه. با توجه به اونچه که گفته شد این ماسک آرامش بخش، نرم کننده و مرطوب کننده ست. به همین دلیل یکی از بهترین انواع ماسک برای پوست های خشکه.

برای تهیه این ماسک یک عدد موز رسیده و یک قاشق غذاخوری عسل رو با یک قاشق چایخوریروغن زیتون ترکیب کرده و خمیر به دست اومده رو به مدت 15 الی 20 دقیقه روی پوست قرار بدید و بعد با آب ولرم بشورید. تا 2 بار در هفته میتونید از این ماسک استفاده کنید.

خواص عسل برای پوست خشک
خواص عسل برای پوست خشک

ماسک عسل و آواکادو برای پوست های خشک:

ترکیب عسل و آووکادو آبرسان بسیار بسیار عالی برای پوست های خشکه. پودر بادام هم لایه بردار خفیفه و چربی رو به پوستتون برمیگردونه. به علاوه به نرمی و لطافت پوست هم خیلی کمک میکنه. اگه میخواید رطوبت بیشتری به پوستتون بده، یک قاشق غذاخوری روغن مثل زیتون یا نارگیل بهش اضافه کنید.

طرز تهیه این ماسک به این صورته که دو قاشق غذاخوری عسل( یا یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق روغن مثل روغن جوجوبا یابادام شیرین) رو با یک چهارم آووکادوی له شده و دو قاشق غذاخوری بادام کوبیده یا رنده شده مخلوط کنید و 15 تا 20 دقیقه روی پوست بذارید و بعد با آب ولرم پوست رو تمیز کنید. ای ماسک هم تا 2 بار در هفته قابل استفاده ست.

ماسک عسل و نعناع برای جوانسازی پوست:

تا حالا با خواص بسیار عسل آشنا شدید. نعناع هم سرشار از آنتی اکسیدانه که برای درخشش پوست و رفع تیرگی به کار میره و همینطور در روند پیری حافظ پوسته. به علاوه باعث افزایش گردش خون در سطح پوست میشه و خنک کننده پوست هم هست. نعناع مثل عسل خاصیت آبرسانی داره و همچنین ضد تورم و التهابه. برای درست کردن این ماسک به دو قشق چایخوری پودر نعناع، دو قاشق غذاخوری آرد جو، دو قاشق غذاخوری عسل و سه قاشق غذاخوری شیر احتیاج داریم. این مواد رو با هم ترکیب می کنیم و در صورت نیاز تا جایی شیر اضافه می کنیم که حالت کشدار بشه. مسک رو به مدت نیم ساعت روی پوست قرار داده و بعد با آب ولرم میشوریم

ماسک عسل و زردچوبه برای پوست های چرب و آکنه دار:

شیر خام به دلیل داشتن اسید لاکتیک به عنوان یه لایه بردار ملایم عمل میکنه و همین طور از رنگ گرفتن پوست در صورت استفاده از زردچوبه جلوگیری میکنه. زردچوبه هم خواص ضدالتهابی و ضد باکتری داره و به رفع مشکلات پوستی کمک زیادی میکنه و جوش ها و حتی تیرگی های پوست رو به مرور از بین میبره. راجع به خواص آنتی اکسیدانی و روشن کنندگی پوست هم تا به اینجا زیاد گفتیم.

یک قاشق غذاخوری عسل رو با دو قاشق غذاخوری شیر و یک قاشق چایخوری زردچوبه مخلوط کرده و به مدت 15 الی 20 دقیقه روی پوست قرار بدید.

خواص عسل برای پوست چرب - ماسک عسل و زردچوبه
خواص عسل برای پوست چرب – ماسک عسل و زردچوبه

ماسک عسل و ماست برای جلوگیری از جوش زدن

عسل علاوه بر خاصیت ضدعفونی کنندگی پوست باعث خارج شدن جوش های سر سیاه هم می شود. ماست هم با حفط تعادل اسیدیته پوست باعث شادابی و جلوگیری از ایجاد جوش های چرکی می شود.

برای تهیه این ماسک فوق العاده دو قاشق ماست را با یک قاشق عسل مخلوط کنید و استفاده کنید. بعد از 15 الی 20 دقیقه صورتتون رو بشورید و از شادابی پوستتون لذت ببرید.

ماسک خیار ، عسل و لیمو ترش کاهش چین و چروک

این ماسک برای سفت شدن پوست صورت و کاهش چین و چروک همچنین خنکی پوست صورت شما می شود.

یک عدد خیار را رنده کرده و آب دو عدد لیمو ترش را به آن اضافه کنید. یک قاشق عسل را به مخلوط اضافه کرده و هم می زنیم. از رنده شده پوست لیمو هم میتوانید استفاده کنید.

خواص عسل برای پوست خشک

عسل به خاطر خاصیت رطوبت رسانی عالی که دارد یکی از بهترین رطوبت رسان های پوست محسوب می شود. خشکی پوست با بسته بودن مناف پوستی همراه هست. عسل با باز کردن مناف پوست باعث درخششش و شفافیت پوست می شود. پوست خشک نشانه های پیری را زودتر از پوست های دیگر نشان می دهد. پس اگر پوستی خشک دارید عسل یک همراه عالی برای شماست.
برای اینکه پوستی نرم و لطیف داشته باشید مقداری عسل را بر روی پوست بمالید و بعد از 20 الی 30 دقیقه با آب بشویید.

اگر از عسل به عنوان پاک کننده می خواهید استفاده کنید باید دو قاشق روغن نارگیل را با مقداری عسل مخلوط کنید و روی پوست ماساژ دهید و بعد از نیم ساعت صورت را با آب بشویید.

جمع بندی

گفتیم که عسل خواص زیادی مانند: رطوبت رسان پوست، پاکسازی پوست، لایه بردار، درمان کننده آکنه، درمان کننده آفتاب سوختگی می باشد و در خصوص فواید عسل برای پوست صحبت کردیم و ماسک های متنوعی رو معرفی کردیم که هر یک خواصی برای پوست های چرب و خشک داشتند اگر شما هم نظر و تجربه ای در خصوص این ماده شگفت انگیز دارید حتما در بخش دیدگاه مطرح کنید.

مطالب مرتبط :

ویدیو نحوه درست کردن ماسک تابستونی با سدر و عسل

با خواص عسل برای بدن آشنا شوید

3 ماسک فوق العاده با عسل