سولاریوم چیست؟ آیا سولاریوم انتخاب درستی هست؟

سولاریوم چیست و مزایای آن
سولاریوم چیست و مزایای آن

سولاریم چیست و چه عوارضی دارد؟ برنزه کردن پوست یکی از مواردی‌ست که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه افراد به‌ویژه بانوان می‌باشد. در کنار دیگر مسائل مربوط به زیبایی، این مسئله نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. برای برنزه کردن پوست روش‌های مختلفی وجود دارند. یکی از این روش‌ها که در ایران طرفداران زیادی پیدا کرده است، سولاریوم است.

سولاریوم چیست؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای اغلب افرادی که به دنبال زیبایی ظاهری خود هستند پیش بیاید این است که سولاریوم چیست؟ در پاسخ به این سوال به‌شکل ساده می‌توان گفت که سولاریوم دستگاهی می‌باشد به کمک آن پوست را برنزه می‌کنند. استفاده از این دستگاه روش کار خاص خود را دارد. نحوه کارکرد دستگاه سولاریوم به این صورت است که با استفاده از لامپ‌هایی که پرتوهای UV ماورای بنفش ایجاد می‌کنند، سبب برنزه شدن پوست می‌شود.

دستگاه سولاریوم شبیه تخت است که افراد روی آن دراز کشیده و درب آن بسته می‌شود و از جهت‌های مختلف اشعه به پوست آن‌ها تابیده می‌شود. این دستگاه دارای یک تشک خورشیدی می‌باشد که در آن نیز لامپ‌های ماورای بنفش تعبیه شده‌اند.

بنر گل من و تو

چطور می‌شود به دستگاه سولاریوم دسترسی داشت؟ در واقع می‌توان گفت که این دستگاه غالباً در مراکزی که تحت عنوان مرکز سولار معرفی می‌شوند یافت می‌شوند. در حقیقت مرکز سولار محلی برای استفاده از این دستگاه و برنزه کردن پوست است. البته در اسپاها و همچنین در برخی از سالن‌های زیبایی نیز این دستگاه یافت می‌شود و در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که قصد دارند پوستی برنزه داشته باشند.

دستگاه سولاریوم
دستگاه سولاریوم

روش کار دستگاه سولاریوم چیست؟

بهتر است پیش از هر چیز این نکته را یادآور شویم که سولاریوم تنها در یک جلسه کامل نمی‌شود. این به آن معناست که افراد در نوبت‌های متوالی و با برنامه‌ریزی اقدام به استفاده از این دستگاه می‌کنند. نکات مهمی که در این زمینه باید به آن توجه داشت نحوه استفاده و زمان‌بندی قرار گرفتن در دستگاه می‌باشد.

گفته می‌شود که بهتر است در جلسات ابتدایی زمان کمی را در درون دستگاه سپری کنید. این زمان از چیزی حدود سه تا پنج دقیقه شروع شده و کم‌کم به جلسه‌ای بیست دقیقه افزایش می‌یابد.

نکات مهم در هنگام سولاریوم

موارد متعددی وجود دارند که در هنگام استفاده از دستگاه سولاریوم باید به آن توجه نمود. در ادامه به این موارد می‌پردازیم. یکی از مسائل مهم پیش از استفاده از سولاریوم تمیز بودن پوست است. توجه داشته باشید که نباید هیچ گونه آرایشی بر روی پوست‌تان باشد. توصیه می‌شود که چند روز پیش از انجام سولاریوم لایه‌برداری کنید.

برای پیشگیری از عوارض جانبی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد بهتر است از ضد آفتاب و روغن‌های مخصوص استفاده کنید. نکته‌ی مهم دیگری که باید در این راستا به آن دقت کنید این است که پس از انجام سولاریوم نباید تا چندین ساعت به حمام بروید. همچنین یادتان باشد که در زمان حمام کردن پس از سولاریوم از کیسه و یا لیف استفاده نکنید. این کار باعث خواهد شد تا رنگ پوست‌تان زودتر از بین برود.

مزایای سولاریوم
مزایای سولاریوم

مزایای استفاده از سولاریوم

همان‌طور که می‌دانیم هدف اصلی استفاده از سولاریوم برنزه کردن پوست است. پس برای بررسی مزیت عمده‌ای این دستگاه بهتر است به بررسی کارآمد بودن آن بپردازیم. طبق برداشت‌ها و بررسی‌های عملکرد دستگاه سولاریوم، این مسئله ثابت شده است که دستگاه سولاریوم عملکردی بهینه در برنزه کردن پوست دارد.

پس اگر واقعاً به دنبال پوستی برنزه می‌گردید و احساس می‌کنید با پوست برنزه زیباتر به نظر می‌آیید، استفاده از این دستگاه می‌تواند راهگشا باشد. ضمنا اغلب افراد برای برنزه کردن مجبورند زمان زیادی را در مقابل خورشید سپری کرده و از مواد مختلفی استفاده نمایند. استفاده از دستگاه سولاریوم فرد را از این موارد نجات داده و راه ساده‌ای را پیش پایش می‌گذارد.

دستگاه سولاریوم که شبیه‌ساز نور خورشید است، با بازدهی بیشتری عمل برنزه کردن را به انجام می‌رساند. نکته جالب توجه این است که مهم نیست هوای بیرون چطور است. حتی اگر خیابان‌ها پر از برف باشند، درون این دستگاه هوا آفتابی و داغ است. این هوای آفتابی منتظر است تا شما را برنزه کند.

البته زیبایی تنها بخشی از خاصیت و مزایای این دستگاه می‌باشد. گفته می‌شود که استفاده از دستگاه سولاریوم تاثیر به‌سزایی در کاهش دردهای عضلانی و حتی اسکلتی در بدن دارد. اما این مسئله چطور ممکن است؟

محیط درونی سولاریوم به دلیل تابش اشعه‌های ماورای بنفش از نوع UVA و UVB گرمای مطبوعی دارد. این گرما به راحتی در بافت‌های زیر پوست نفوذ می‌کند. در حقیقت دلیل کاهش انواع دردهای نام برده در سطرهای بالا نیز همین نفوذ گرما به بافت‌های بدن می‌باشد. اما با وجود تمام موارد گفته شده سولاریوم عوارض بسیار زیادی دارد که حتما باید با آگاهی از تمام موارد این روش را انتخاب کنید.

عوارض سولاریوم
عوارض سولاریوم

عوارض سولاریوم چیست

وجود اشعه‌های ماورای بنفش در تابش لامپ‌های موجود در دستگاه سولاریوم می‌تواند عوارضی را نیز با خود به همراه داشته باشد. به عنوان مثال گفتنی‌ست که استفاده از دستگاه‌هایی که استانداردهای لازم را دارا نیستند می‌تواند بسیار خطر آفرین باشد. همچنین استفاده طولانی مدت از این دستگاه می‌تواند باعث بروز اختلالات مختلف پوستی شود.

بسیاری از متخصان پوست استفاده از دستگاه سولاریوم را دلیل اصلی سرطان های پوستی می دانند براساس آمار چهانی 70 درصد از کسانی که قبل از 30 سالگی از دستگاه سولاریوم استفاده کرده اند دچار سرطان پوست شده اند.

از دیگر عوارض مهم استفاده از سولاریوم پیری زودرس، افزایش چین و چروک پوست می باشد. افرادی که از سواریوم به صورت مداوم استفاده می کنند خیلی زودتر از دیگران دچار پیری پوست، لکه های پوستی و خیم شدن پوست می شوند.

برای کودکان و نوجوانان خوب نیست

استفاده از این دستگاه به افراد با سن پایین توصیه نمی‌شود. اگر سابقه‌ی آفتاب سوختگی دارید بهتر است از این دستگاه استفاده نکنید. استفاده بیش از اندازه از دستگاه سولاریوم می‌تواند باعث بروز انواع بیماری‌های پوستی در افراد شود. این مسئله می‌تواند تا جایی پیش برود که فرد به سرطان پوست دچار شود.

از طرفی تنظیمات قابل اعمال در دستگاه با توجه به پوست کاربر و رنگ آن تعیین می‌شود. لذا وجود یک اپراتور مجرب در کنار دستگاه بسیار مهم می‌باشد تا بتواند موارد مهم را رعایت نموده و از خطرهای احتمالی پیشگیری نماید. این پارامترها تاثیر مستقیمی بر زمان مورد نیاز برای سولاریوم می‌گذارند.
یکی دیگر از عوارضی که در صورت عدم رعایت موارد لازم در استفاده از سولاریوم ممکن است رخ دهد، پیری زودرس می باشد. افزایش چین و چروک‌های پوست مسئله‌ی دیگری‌ست که ممکن است در این راستا رخ دهد.

همچنین ممکن است عدم توجه به نکات مهم باعث شود که رگ‌های خونی فرد دچار آسیب شوند. سوختگی پوست نیز ممکن است در این زمینه رخ دهد و فرد را درگیر مشکلات جانبی مختلفی کند. آسیب چشم‌ها از جمله موارد رایج در بین عوارض دستگاه سولاریوم می‌باشد. با توجه به مسائل بالا بهتر است مرکزی معتبر را برای انجام سولاریوم انتخاب کنید و به نکات جانبی دیگر نیز توجه کافی نشان دهید.

هزینه‌ی سولاریوم

قیمت استفاده از دستگاه سولاریوم به صورت جلسه‌ای و با توجه به مدت زمان استفاده از آن تعیین می‌شود. این قیمت در مراکز مختلف متنوع بوده و نمی‌توان عدد ثابتی را برای آن‌ها در نظر گرفت.

نتیجه گیری

با توجه به تمام موارد گفته شده علاوه بر مزایای دستگاه سواریوم نمیتوان از عوارض آن چشم پوشی کرد. در اکثر نقاط جهان آفتاب و سولاریوم برای برنزه کردن ممنوع شده است اما با این ممنوعیت استفاده از دستگاه سولاریوم برای برنزه کردن در ایران طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. اما بر اساس تحقیقات بسیار زیاد باید روش های دیگری جایگزین شود که آسیب کمتری در پی داشته باشد. نظر شما در خصصو سولاریوم چیست؟ آیا تجربه ای در استفاده از این دستگاه دارید؟ حتما در بخش دیدگاه ها مطرح کنید.

مطالب مرتبط :

عسل بهترین دوست پوست؛ 14 خواص عسل برای پوست

معجزه سفید شدن پوست صورت با 5 روش طبیعی و 8 ماسک خانگی

آموزش ساخت ماسک تخم کتان برای پوستی صاف و شفاف