9 دلیل افتادگی برگ آگلونما و بیحال شدن آگلونما به همراه راه درمان

علت افتادگی برگ آگلونما چیست
علت افتادگی برگ آگلونما چیست

علت بیحال شدن و افتادگی برگ آگونما چیه؟ گیاه آگلونما بخاطر برگهای جذاب و زیبایی که داره طرفدارن و مشتاقان زیادی داره و اگر این برگها بیحال بشه زیبایی گیاه از دست خواهد رفت، از دلایل افتادگی و بیحال شدن آگلونما میشه به دریافت نور نامناسب، آبیاری نادرست ، حمله آفت و بیماری های مختلف به گیاه و بالا یا پایین بودن دمای محیط نگهداری اشاره کرد که در این مطلب سعی میکنم تمامی موارد رو به همراه راه درمان برای شما تشریح کنم. 

ولی به یاد داشته باشید که گیاه همیشه سبز چینی یکی از گیاهان فوق العاده مقاوم و زیبا هست که برای کسانی که تازه به نگهداری گل و گیاه علاقمند شده اند پینهاد میشه و بیحال شدن برگهای گیاه نشون میده شرایط درست برای اون فراهم نشده، در ضمن حتما مطلب زرد شدن برگ آگلونما رو مطالعه کنید چون برخی از دلایل افتادی برگ آگلونما مشترک می باشد. پس بریم و دلایل افتادگی برگ آگلونما به همراه راه درمان رو با هم بررسی کنیم.

دلایل افتادگی برگ های آگلونما چیست؟

شما باید برای گیاه آگلونما نور زیاد ولی فیلتر شده، آبیاری متوسط (زمانی که خاک تا عمق 2 الی 3 سانتی متر خشک شد آبیاری کنید)، دمای معمول اتاق یعنی 18 الی 23 درجه سانتی گراد و همچنین خاک سبک که به راحتی آب رو از خودش عبور بده فراهم کنید که در مطلبی نگهداری آگلونما کامل براتون توضیح دادم. اگر هر یک از این موارد رعایت نشه گیاهتون دچار مشکل و بیماری خواهد شد، از عمده علت های بیحالی و افتادگی برگهای آگلونما عبارت است از :

بنر گل من و تو
  1. آبیاری غیر اصولی و نادرست (زیاد یا کم)
  2. دریافت نور زیاد و مستقیم یا نور خیلی کم
  3. انتخاب اشتباه خاک گلدان برای آگلونما
  4. حمله شپشک، فلس، شته و.. به گیاه
  5. بیماری قارچی در گیاه
  6. کوددهی نادرست و استفاده از کود غیر استاندارد
  7. بالا رفتن دمای محل نگهداری گیاه
دلایل بیحال شدن آگلونما
دلایل بیحال شدن آگلونما

آیا آبیاری نادرست باعث بیحال شدن برگ آگلونما میشه؟

آبیاری زیاد یکی از دلایل اصلی میتونه باشه که باعث افتادگی و بیحال شدن برگهای آگلونما میشه، درسته این گیاه خاک مرطوب رو دوست داره ولی اگر خاک به شکل باتلاقی باشه کم کم گیاه نمیتونه مواد مغذی و آب کافی رو به برگها منتقل کنه و به مرور باعث بیحال شدن و افتادگی برگها خواهد شد، حتما خاک گلدان رو قبل از آبیاری چک کنید و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید، خاک زمانی که 2 الی 4 سانتی متر خشک شد اقدام به ابیاری کنید.

گلدان باید زهکشی خوبی داشته باشه یعنی حتما بعد از آبیاری باید آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه در غیر این صورت به مرور موجب پوسیدگی ریشه و افتادگی برگ آگلونما خواهد شد.
برای رفع مشکل ابتدا میزان آبیاری رو کاهش داده و اولین آبیاری بعدی رو با قارچ کش انجام بدید، به طور کلی باید گفت که زمان خشک شدن خاک در هر خانه و محل کاری متناسب با دما، رطوبت و نوع و جنس خاک متفاوت است پس نمیشه روز برای آبیاری مشخص کرد ولی به طور میانگین میشه گفت که شما در تابستان هفته ای یکیبار و در زمستان هر 15 الی 20 روز گیاه رو آبیاری کنید.

آیا آبیاری کم در بیحال شدن آگلونما تاثیر داره؟

وقتی گیاه به اندازه کافی آبیاری نشه ریشه ها نمیتونند آب مورد نیاز رشد گیاه و برگها رو به اونها برسونند و به همین خاطر برگها با از دست دادن آب میان بافتی شروع به بیحال شدن و افتادگی خواهند کرد. برای درمان این مشکل میتونید گیاه رو به مدت 20 دقیقه داخل تشت آب قرار بدید تا تشنگی گیاه رفع بشه و بعد از اون فاصله آبیاری رو کم کنید (البته قبل از آبیاری حتما خاک گلدان رو چک کنید)

آیا نور دریافتی در بیحال شدن آگلونما تاثیر داره؟

درسته گیاه آگلونما رو میتونیم جزو گیاهان آپارتمانی مقاوم به نور کم هم دسته بندی کرد ولی اگر میزان نور دریافتی خیلی کم باشه گیاه نمیتونه به اندازه کافی کلروفیل در برگها تولید کند که به مرور باعث بیحال شدن گیاه خواهد شد در مقابل اگر گیاه رو در مکانی با نور خیلی زیاد و مستقیم قرار بدید میزان تبخیر آب از برگها بالا رفته و بیحال شدن برگها اتفاق خواهد افتاد، بهترین محل برای نگهداری این گیاه جایی هست که حداقل روزانه بین 6 الی 8 ساعت نور زیاد و فیلتر شده دریافت کنید. اگر میخواهید گیاه رو در بالکن یا حیاط نگهداری کنید اولین نکته این هست که گیاه رو از ابتدای فصل رشد در آن مکان قرار بدید و مکانی رو برای اون انتخاب کنید که حداقل ظهر که بیشترین نور به گیاه میرسه، گیاه در سایه قرار داشته باشه

به محض مشاهده نشانه هایی از بیحال، زرد و ایجاد لکه روی برگها در گیاه، آگلونما رو به محلی با نور مناسب منتقل کنید. اگر نور دریافتی کم هست و خانه یا محل کار شما نور کافی نداره حتما براش نور مصنوعی تهیه کنید. تا رشد گیاه متوقف نشه

تاثیر دما بر افتادگی برگ آگلونما چیست؟

هم دمای زیاد و هم دمای پایین میتونه از عوامل افتادگی برگها باشه، وقتی دمای محل نگهداری گیاه بالا بره میزان تبخیر از روی برگها بیشتر شده و اگر آبیاری به اندازه کافی انجام نشه و رطوبت محل نگهداری پایین باشه برگها شروع به بیحال شدن و خشک شدن خواهد کرد این گیاه بومی مناطق گرمسیری است پس اگر برای گیاه این شرایط رو تداعی کنید رشد عالی خواهد داشت. در مقابل پایین بودن دمای محل نگهداری و سرد شدن ناگهانی هوا هم میتونه باعث ضعیف شدن برگها و بیحال شدگی و افتادگی برگهای آگلونما بشه، بهترین دمای برای نگهداری این گیاه 18 الی 23 درجه سانتی گراد هست و با بیشتر شدن دما بیشتر حواستون به آبیاری و خشک شدن زودهنگام خاک گلدان باشه.

اگر در مناطق سردسیر زندگی میکنید و گیاهتون بیرون از خانه هست و یا در کنار پنجره قرار داره، گیاه رو به داخل خونه منتقل کنید و یا کمی از پنجره فاصله بدید تا تغییر ناگهانی دما باعث بیخال شدن گیاه نشود.
پس اگر بعد از تغییر ناگهانی دما بیحال شدن برای گیاه شما پیش آمد حتما اون رو به محلی با دمای ایده آل منتقل کنید.

زرد شدن و افتادگی برگ آگلونما
زرد شدن و افتادگی برگ آگلونما

آیا کوددهی و تغذیه بر افتادگی برگ آگلونما تاثیر دارد؟

تغذیه و کوددهی به خودی خود هیچ تاثیر در افتادگی، بیحال شدن و رشد آگلونما نداره ولی اگر میزان و تعداد دفعات این کار خیلی زیاد بشه (یعنی زیاد کوددهی بشه یا از کود با غلظت بالا استفاده بشه) به مرور باعث ایجاد مشکلات در گیاهتون میشه، استفاده از کود زیاد و یا کودهای غیر استاندارد و معتبر باعث افزایش شوری خاک شده و همین یکی از علت های نرسیدن آب کافی به برگها می باشد. برای هیمن ما در فروشگاه گل من و تو خرید کود گیاهان آپارتمانی رو با تضمین بهتون پیشنهاد میکنم چون خودمون همه کودها رو تست میکنیم.

برای رفع مشکل میتونید از روش شستشویی خاک یا استفاده از گوگرد ارگانیک استفاده کنید، البته هیومیک اسید هم میتونه در این کار به شما کمک کنه

تاثیر بیماری قارچی در بیحال شدن آگلونما

یکی از مشکلات گیاهان آپارتمانی و آگلونما پوسیدگی ریشه هست که بیشتر مواقع از آبیاری زیاد و وجود قارچ و باکتری در خاک گلدان میباشد. وقتی گیاه دچار بیماری قارچی در ریشه بشود ریشه به مرور پوسیده شده و مواد مغذی و آب کافی رو نمیتواند به ساقه گیاه بسراند و همین باعث بیحال شدن برگهای گیاه خواهد شد. حتما گیاه رو قارچ کشی کنید و اگر میزان پوسیدگی زیاد هست از خاک خارج کرده و مجدد در آب ریشه دار کنید. حتما گیاه رو با قارچ کش قارچ کشی کنید.

انتخاب خاک نادرست و افتادگی برگ آگلونما

این گیاه خاک سبک با زهکشی بالا را دوست داره و اگر خاک سنگین باشه ریشه نمیتونه به درستی رشد داشته باشه و همین موجب کاهش رشد گیاه و همچنین کافی نبودن آب دریافتی و انتقال اون به برگها  و در نتیجه برگها کم کم بیحال خواهند شد. سعی کنید از خاک های آماده مناسب گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

جابجایی و تعویض گلدان و بیحال شدن آگلونما

وقتی به تازگی گلدان گیاه خودتون رو تعویض کرید عادی هست که گیاه به مدت 1 الی 2 هفته بیحال باشه و برخی از برگها شروع به زرد شدن بکنه، در این حالت به هیچ وجه نگران نباشید چون کاملا عادی هست و باید شرایط خوب رو برای گیاهتون فراهم کنید تا به مرور به حالت اولیه برگرده، اگر موقع تعویض گلدان به ریشه آسیب ریسده باشه این زمانی کمی طولانی تر خواهد شد.

همچنین بعد از خرید و انتقال گیاه از گلخانه به خانه احتمال بیحال شدن وجود داره چون شرایط نگهداری گیاه مثل آبیاری،دمای محل نگهداری و رطوبت متفاوت هست و این جابجایی باعث شوک به گیاه شما خوهد شد. اصلا نگران نباشید. بهتره برای رفع شوک از آمینو اسید استفاده کنید که میزان تنش محیطی کاهش پیدا کنه

کدام آفت و بیماری ها باعث بیحال شدن برگ آگلونما میشوند؟

آفت هایی مانند شپشک آردآلود، شته، فلس و… با متصل شده به ساقه و برگ گیاهان از شریه و مواد مغذی موجود در ساقه گیاهان تغذیه میکنند و به مرور باعث ضعیف و بیحال شدن گیاهان خواهند شد. پس هیمشه حواستون به برگهای گیاهان باشه و پست و رو بین برگها رو هر ماه یکبار بررسی کنید و به محض مشاهده شیره و یا ماده چسبناک و یا غده های سفید رنگ اونها رو از بین ببرید و از سموم مخصوص گیاهان آپارتمانی و دفع حشرات استفاده کنید. میتونید از سموم شیمیایی مرطوبه نظیر دیازینون و مالاتیون از بین ببرید (البته با رعایت دوز مناسب) و صابون حشره کش برای از بین بردن مشکل استفاده کنید.

جمع بندی افتادگی برگ آگلونما

سعی کنید در نگهداری هر گیاه آپارتمانی مخصوصا آگلونما تمام شرایط نگهداری رو فراهم کنید در این حالت میتونید گیاه آگلونما رو از مرگ نجات بدید و همچنین مانع از افتادگی و بیحال شدن برگهای اون خواهدی شد، آبیاری درست، دمای مناسب و مراقبت از حمله بیماری ها از اصلی ترین دلایل افتادگی برگ همیشه سبز چینی است، اگر شما هم سوال یا مشکلی در خصوص نگهداری و بیحال شدن برگ آگلونما دارید در بخش دیدگاه مطرح کنید. خوشحال میشم در خصوص تجربه شخصی خودتون هم برامون بنویسید.