علت افتادگی برگ سانسوریا چیه و چطور مشکل را رفع کنیم؟

علت افتادن برگهای سانسوریا
علت افتادن برگهای سانسوریا

علت افتادگی برگ سانسوریا چیست؟ میدونیم که سانسوریا یکی از گیاهان مقاوم و زیبا برای خونه و محل کار شما هست و اگر میزان آبیاری کم باشه و یا نور خوبی براش فراهم نشه چندان سختگیر نیست و میتونه زنده بمونه، ولی یکی از مشکلات رایج که برای سانسوریا میتونه پیش بیاد افتادگی برگهای اون هست که دلایل مختلفی چون مناسب نبودن آبیاری، هوای نسبتا سرد، متناسب نبودن سایز گلدان و گیاه و… می باشد، که در ادامه به صورت کامل تک تک موارد رو بررسی میکنیم. این رو هم بگم که این مشکل رو میشه خیلی راحت رفع کرد ولی باید به موقع اقدام کنید.

من در مطلبی جداگانه مشکلات و بیماری های سانسوریا رو بررسی کردم که میتونید مطالعه کنید، راستی یکی از مشکلاتی که در کنار افتادن برگها پیش میاد چروک شدن برگ سانسوریا هست که این مورد رو هم در مطلبی جداگانه به صورت کامل بررسی کردم.

دلیل افتادن برگ سانسوریا چیه؟

همانطور که در مقدمه گفتم این وضعیت و مشکل در بیشتر مواقع به دلیل آبیاری بیش از حد، نداشتن زهکشی مناسب، استفاده از گلدان های نامناسب و همچنین حمله آفت به گیاه پیش میاد که مهمترین و اصلی ترین اونها آبیای نادرست هست که ابتدا باعث ایجاد بیماری قارچی و در نهایت مرگ گیاه خواهد شد. در این موارد حتما باید گیاه سمپاشی شود اگر بیماری خیلی پشرفت کرده باشه هم نگران نباشید با قلمه گرفتن میتونید گیاه رو نجات بدید.

بنر گل من و تو
افتادگی برگهای سانسوریا
افتادگی برگهای سانسوریا

ارتباط افتادگی برگ سانسوریا با آبیاری زیاد

سانسوریا رو از خانواده ساکولنت ها میدونند پس باید مثل یک ساکولنت باهاش رفتار کنید یعنی چه؟ این گیاهان مقدار زیادی آب رو در برگهای خودشون ذخیره میکنند و به مرور از اونها استفاده میکنند، یکی از دلایل اصلی مرگ سانسوریا آبیاری زیاد هست، وقتی شما گیاه رو خیلی زیاد آبیاری میکنید کم کم ریشه گیاه از بین میره و همین مورد باعث افتادگی برگهای سانسوریا خواهد شد. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه یا ساقه گیاه میشه و همچنین بیماری قارچی رو برای گیاه خواهد داشت.

پس سعی کنید گیاه رو زمانی آبیاری کنید که یک سوم از خاک گلدان خشک شده باشه، اینجوری هیچ وقت گیاه دچار افتادگی برگ نخواهد شد، در ضمن اگر میزان آبیاری خوب باشه ولی گلدان شما زهکشی خوبی نداشته باشه، یعنی بعد از آبیاری آب از زیر گلدان خارج نشه به مرور باعث پوسیدگی ریشه و مرگ سانسوریا خواهد شد. پس به اندازه ای گیاه رو آبیاری کنی که آب از زیر گلدان خارج بشه و بعد از خارج شدن اون آب رو دور بریزید مگر اینکه برای گلدان جزیره درست کرده باشید.

رفع پوسیدگی ریشه و نجات گیاه

اگر افتادگی برگ گیاه شما از آبیاری زیاد و پوسیده شدن ریشه بوده باید حتما گیاه رو با استفاده از قارچ کش ها نجات بدید، اگر میزان آسیب به ریشه خیلی شدید نباشه میتوندی به مدت سه ماه از پراکسید هیدروژن 3 درصد برای آبیاری استفاده کنید. اگر میزان پوسیدگی ریشه خیلی شدید باشه حتما گیاه رو از گلدان خارج کنید و ریشه های پوسیده رو جدا کنید و با قار کش ضدعفونی کنید و بعد در آب ریشه دار کنید و سپس در خاک بکارید.
اگر هیچ ریشه ای در گیاه باقی نمانده باشه فقط میتونید از گیاه قلمه تهیه کنید که روش تکثیر سانسوریا رو در مطلبی جدا به صورت ویدیو آموزش دادم که مشاهده کنید.

هر چند وقت یکبار سانسوریا رو آبیاری کنیم؟

برای اینکه میدونستم خیلی ها این سوال براشون پیش میاد که هر چند وقت یکبار باید سانسوریا رو آبیاری کرد یک مطلب کامل در خصوص آبیاری سانسوریا نوشتم ولی در حالت کلی باید بگم که این گیاه نیاز خیلی زیادی به آبیاری نداره و حتما اجازه بدید که خاک گلدان شما به اندازه یک سوم خشک بشه و بعد اقدام به آبیاری کنید. برای این کار هم میتونید خاک گلدون رو کنار بزنید و سپس اقدام به آبیاری کنید، البته از سیخ چوبی و سنسور رطوبت سنج میتونید استفاده کنید.

افتادگی برگ های سانسوریا - آبیاری زیاد
افتادگی برگ های سانسوریا – آبیاری زیاد

استفاده از خاک سنگین و افتادن برگ سانسوریا

در قسمت آبیاری زیاد اشاره کردم که اگر خاک گلدون و گلدون شما زهکشی خوبی نداشته باشه باعث افتادن برگ سانسوریا خواهد شد، بهتره از یک ترکیب خوب برای خاک گلدان سانسوریا استفاده کنید که بتونه آب رو به خوبی از خودش عبور بده (هرچند سانسوریا به خاک نسبتا سنگین هم عادت داره ولی نکته مهم در اینجور موارد زهکشی خوب گلدان هست). برای اینکه میزان زهکشی گلدان بالا بره اول حتما چند سوراخ در کف گلدان این گیاه ایجاد کنید و بعد برای بالاتر بردن میزان زهکشی از سنگریزه برای کف گلدان استفاده کنیدو بعد خاک رو اضافه کنید.
میتونید از ترکیب خاک کاکتوس یا گیاهان آپارتمانی که میزان پرلیت بالایی دارند هم برای سانسوریا استفاده کنید(تاکید میکنم حتما از سنگ ریزه برای کف استفاده کنید) راستی خاک مناسب سانسوریا رو هم در مطلبی جدا بررسی کردیم که میتونید مطالعه کنید.

برای درمان افتادگی برگ سانسوریا در این حالت همون روشی که در بخش آبیاری گفتم رو انجام بدید.

گلدان های استوانه ای استفاده نکنید

یکی از مواردی که این روزها خیلی رایج شده اینه که گلدان های استوانه ای برای این مدل گیاهان از نظر زیبایی بسیار عالی جواب میده ولی استفاده از اونها چند نکته داره که اگر رعایت نکنید به هیچ وجه سراغش نرید، این گلدان ها عمق زیادی دارند و همین باعث میشه آب در کف گلدان جمع بشه و به مرور باعث پوسیدگی ریشه گیاه بشه و در نهایت افتادن برگ سانسوریا، حالا دوست داریم از این مدل گلدان ها استفاده کنیم باید چه نکاتی رو رعایت کنیم؟

برای اینکه گیاه رو در گلدان بکاریم باید مقداری از این گلدان ها رو پر کنیم و بعد گیاه رو در گلدان بکاریم، بهتره برای این کار از خاک استفاده نکنید چون میزان زهکشی رو کاهش میده، برای پر کردن از سنگریزه و سنگ های درشت استفاده کنید (حداقل یک سوم گلدان) و بعد از اون یک لایه خاک و سپس گیاه رو در گلدان بکارید و یا از یک گلدان پلاستیکی برای کف استفاده کنید و بعد ری گلدان پلاستیکی خاک بریزید و سپس سانسوریا رو بکارید، اینجوری میزان زهکشی بالا میره و احتمال پوسیده شدن کاهش پیدا میکنه

سرما عامل افتادن برگ سانسوریا
سرما عامل افتادن برگ سانسوریا

سرما دلیل افتادن برگ سانسوریا

یکی از دلایل دیگه افتادگی برگهای سانسوریا دمای پایین هست، ای گیاه به خوبی میتونه دمای خیلی بالا رو به شراط آبیاری و رطوبت خوب تحمل بکنه ولی به هیچ وجه نمیتونه دای پایین تر از 10 درجه سانتی گراد (این عدد رو تو منابع مختلف نوشتن ولی تجربه ثابت کرده تا 1 درجه رو هم میتونه تحمل بکنه به شرطی که یکدفعه هوا سرد نشه) رو تحل بکنه، اگر در مناطق سردسیر هستید گیاه رو در زمستان بیارید داخل تا همچین مشکلی براش پیش نیاد، این مورد هم به این خاطر اتفاق میوفته که آب داخل برگها کم کم یخ میزنه و باعث افتادگی برگ ها سانسوریا میشه. راستی اگر چسبیده به پنجره باشه و هوای خی سرد بهش بخوره اون سمتی که به سمت پنجره است بیشتر احتمال افتادگی پیدا میکنه

کوچک بودن گلدان و ریزش برگ سانسوریا

درسته میزان رشد سانسوریا خیلی کم هست و نیاز نیست هر سال شما عمل تعویض گلدان رو انجام بدید ولی بعد از گذشت مدتی اگر گیاه رشد ریشه رو کامل انجام داده باشه و شما تعویض گلدان رو انجام ندید احتمال داره بخاطر دریافت نکردن اکسیژن کافی در ریشه باعث ایجاد بیماری های قارچی در گیاه بشه و همین هم عامل افتادگی برگهای سانسوریا بشه ، برای اینکه چنین مشکلی پیش نیاد هر دو الی سه سال عمل تعویض گلدان رو انجام بدید و یا هر زمان دیدید ریشه گیاه از زیر گلدان خارج شده و یا رشد گیاه متوقف شده این کار رو انجام بدید.
اگر دوست ندارید تعویض گلدان انجام بدید بهتره هرس ریشه رو انجام بدید که من برای کسانی که مبتدی هستند پیشنهاد نمیکنم، و یا حداقل پاجوش های گیاه رو از اون جدا کنید تا ریشه کمی آزاد بشه

حمله آفت به سانسوریا

این گیاه خیلی درگیر آفت و بیماری نمیشه ولی تنها بیماری که باعث افتادن برگ سانسوریا میشه همون بیماری قارچی هست که در بالا به صورت کامل در موردش و نحوه درمان صحبت کردیم، سایر مشکلات و بیماری های سایرمثل کنه‌های عنکبوتی و شپشک‌های آردآلود هستند به این شکل هستند که گیاه قبل از اینکه دچار افتادگی برگ بشه نشانه هایی از خودش نشون میده مثل ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ و یا وجود قسمت های سفید پودری که باید سریعا با آفت کش ها سم پاشی انجام بشه( به صورت کامل در خصوص شپشک آردآلود و نحوه درمان اون صحبت کردیم که برای همه واجبه اون مطلب رو بخونه)

نور هم میتونه یک دلیل باشه ولی خیلی مهم نیست

سانسوریا به نور کم مقاوم هست و میتونه سایه رو به خوبی تحمل بکنه ولی خب اگر میزان نور دریافتی خیلی کم باشه احتمال افتادن برگ های سانسوریا وجود داره (احتما خیلی ضعیف) و سعی کنید گیاه رو در محلی قرار بدید که حداقل روزانه 8 ساعت نور فیلتر شده دریافت بکنهف اگر میزان نور دریافتی خیلی شدید و مستقیم باشه احتمال سوختگی برگ در گیاه وجود داره

قرار گرفتن در کنار وسایل گرمایشی

سانسوریا هیچ وقت دوست نداره در کنار وسایل گرمایشی و یا سرمایشی قرار داشته باشه (مخصوصا وسایل گرمایشی) چون در این حالت برگهای گیاه اسیب میبینه و به مرر باعث افتادگی برگها خواهد شد. سعی کنید گیاه رو در فاصله حداقل 1 الی 2 متری از وسایل گرمایشی قرار بدید.

نحوه درمان افتادگی برگ های سانسوریا

بیشترین موردی که باعث افتادگی برگهای سانسوریا میشه همون بیماری قارچی و پوسیدگی ریشه است که شما باید ابتدا میزان آبیاری رو کاهش بدید و اگر ریشه و ساقه گیاه درگیر بیماری قارچی شده با استفاده از قارچ کش های اون رو از بین ببرید و اگر میزان و شدت قارچی شدن خیلی بالا باشه باید از گیاه قلمه تهیه کنید چون به هیچ وجه دیگه نمیشه این مورد رو رفع کرد.

سعی کردم تمامی عواملی که باعث مشکل افتادن برگ سانسوریا میشه رو از بزرگ و اصلی تا کوچک و ضعیف بهتون بگم، شما چه تجربه ای در نگهداری این گیاه و افتادن برگهای اون دارید؟ حتما سوال و نظرات خودتون رو در بخش دیدگاه برای ما بنویسید تا کارشناسان گل من و تو در سریعترین زمان پاسخ رو برای شما ارسال کنند.