نحوه قلمه زدن سانسوریا و 5 روش تکثیر سانسوریا در خانه ( حتی ابلق)

آموزش تکثیر و قلمه زدن سانسوریا

نحوه تکثیر سانسوریا در خانه : تکثیر سانسوریا کار چندان سختی نیست و فقط کافیه ازش قلمه تهیه کنید و در آبی یا خاک ریشه دارش کنید دیگه کار همینجا تموم میشه، درسته سانسوریا جزو گیاهان قیمت بالا هست ولی شما میتونید به کمک تکثیر سانسوریا تعداد زیادی از اون رو توی خونه داشته باشید، سانسوریا گیاهی با انواع مختلف و بسیار زیبا و مقاوم است که محبوب بسیاری از خانواده‌های ایرانی شده است. این گیاه محکم و مقاوم که نقش تصفیه‌کننده هوا را نیز دارد، به زیبایی منازل و خانه‌های شما افزوده و نقش مهمی در ایجاد زیبایی بصری دکوراسیون دارد. در اینجا قصد داریم به نحوه کاشت سانسوریا و نیز نحوه تکثیر سانسوریا و روش قلمه زدن سانسوریا بپردازیم. اگر در تکثیر سانسوریا ابلق مشکل دارید حتما این آموزش را مطالعه کنید.

ابتدا مختصری در خصوص نحوه نگهداری و نیازهای سانسوریا صحبت میکنیم و سپس مرحله به مرحله تکثیر سانسوریا رو به شما آموزش میدیم پس همراه ما باشید.

آشنایی مختصری با گیاه سانسوریا:

سانسوریا یا گیاه شمشیری که به آن زبان مادرشوهر هم می‌گویند، حدود 70 گونه مختلف دارد که سانسوریا ابلق یکی از این گونه ها می باشد. سانسوریا جزو گیاهان سخت بوده و به اصطلاح نامیرا می باشد. سانسوریا نیاز آبی کمی دارد پس اگر مشغله زیادی دارید یکی از بهترین گزینه ها خوبی برای نگهداری است و برعکس اگر میزان آبیاری خیلی زیاد باشه و یا گلدان شما زهکشی خوبی نداشته باشه شاهد مرگ اون خواهید بود.

بنر گل من و تو

در ضمن سانسوریا با نور کم هم میتواند رشد کند پس اگر خانه ای کم نور دارید حتما سانسوریا تهیه کنید تا خانه ای سرسبز داشته باشید. پس با این حساب دوستانی که در نگهداری گل و گیاه مبتدی هستند با خرید سانسوریا شروع کنید. راسی این رو هم بگم که سانسوریا جزو گیاهان تصفیه کننده هوا هست و در این آلودگی هوا داشتن یک گلدان سانسوریا برای هر خانه و حتی هر اتاقی جزو واجبات است.

ویدیو نحوه تکثیر سانسوریا در خانه

اگر حوصله مطالعه مقاله رو ندارید پیشنهاد میکنم حتما ویدیو زیر رو ببیند که بهتون خیلی کمک میکنه تا با روند قلمه زدن سانسوریا آشنا بشید.

آیا میشه سانسوریا را در خانه تکثیر کرد؟

بله همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم تکثیر سانسوریا مثل نگهداری اون خیلی راحت و لذت بخش هست. تکثیر سانسوریا می تواند یک تجربه لذت بخش برای کسانی که گل و گیاه نگهداری میکنند باشه. رایج ترین روش تکثیر این گیاه از طریق قلمه برگ است، ولی خب میتونید با روش های مختلف مثل تقسیم پا جوش، کاشت بذر و… اون رو تکثیر کنید که پیشنهاد میکنم از همون تقسیم بوته یا قلمه گرفتن استفاده کنید.

بعد از قلمه زدن چندین روش برای ریشه دار کردن سانسوریا وجود داره که برای افراد مبتدی ریشه دار کردن در آب و پرلیت رو پیشنهاد میکنم و برای کسانی که کمی حرفه ای هستند تکثیر و ریشه دار کردن سانسوریا در خاک میتونه گزینه عالی باشه

کاشت سانسوریا در گلدان و در منزل:

اگر وقت نگهداری از گل و گیاه را ندارید، اما علاقمندید در فضای کار یا خانه گلدان داشته باشید، گلدانی از سانسوریا بخرید چون استفاده از سانسوریا برای دکوراسیون باعث زیبایی آن خواهد شد. سانسوریا نیاز به مراقبت کمی دارد و شرایط نگهداری‌اش نیز آسان می‌باشد. این گیاه رشد خوبی دارد، پاجوش زده و می‌توانید به راحتی می توانید آن را تکثیر نمایید و چند گلدان از آن داشته باشید.

اگر سانسوریا دارید و رشد ندارد و یا دچار بیماری هایی مانند پوسیدگی ، سوختگی برگ و یا افتادگی برگ مشاهده می شود ما در مطلبی جدا به بررسی مشکلات و بیماری های سانسوریا پرداختیم که میتونید مشکلات خودتون رو با مطالعه اون رفع کنید.

ریشه دار کردن ساسنوریا در خانه
ریشه دار کردن سانسوریا در خانه

انتخاب گلدان مناسب برای سانسوریا:

یکی از نکاتی که باید در هنگام انتخاب گلدان به آن دقت نمایید، زهکشی خوب گلدان است. خاکی سبک انتخاب نمایید و همچنین سعی کنید برای گیاهتان گلدان کوچکی تهیه کنید، زیرا وقتی سایز گلدان کوچک باشد، گیاه پاجوش زده و زیاد می‌شود. ولی در صورت بزرگ بودن گلدان، انرژی گیاه صرف گستردن ریشه شده و در نتیجه زیاد پاجوش نمی‌زند و گلدان خلوت تری خواهید داشت.

روش های تکثیر سانسوریا:

سانسوریا از جمله گیاهانی است که می‌توان آن را به روش های مختلف و البته آسان تکثیر نمود. این گیاه رشد کمی دارد و باید هنگام تکثیر آن صبور باشید.

  1. تکثیر سانسوریا از طریق تقسیم بوته و جدا کردن ریزوم
  2. تکثیر سانسوریا از طریق قلمه زدن برگ
  3. تکثیر سانسوریا از طریق پاجوش
قلمه زدن سانسوریا
قلمه زدن سانسوریا

1.تکثیر سانسوریای سبز از طریق قلمه زدن برگ:

قلمه زدن سانسوریا کار آسانی است. برای این کار بهتر است برگ های سالم و بزرگ تر را انتخاب کنید. برگی که انتخاب میکنید بهتر است بالغ بوده و طولشان 20 تا 30 سانتی متر باشد. قلمه‌هایی سالم نتیجه بهتری خواهند داد. حتما برای قلمه زدن سانسوریا از چاقوی تیز و استریل استفاده کنید تا قلمه های شما دچار بیماری و مشکل نشن و درصد موفقیت شما بابا بره

ابتدا برگ مورد نظرتان را از قسمت پایین ببرید. توجه داشته باشید چاقویی که استفاده می‌کنید تیز و ضدعفونی کنید. می‌توانید چاقو و یا قیچی را با الکل و یا روی آتش ضد عفونی نمایید. اگر چاقو تیز نباشد و محل برشتان له شود، قلمه ریشه نمی‌زند.

حالا برگ را به قسمت های 8 تا 10سانتی متری تقسیم نمایید. فقط پس از برش روی آن قسمت بریده شده گیاه مادر  وازلین بزنید. این کار اجازه آفت زدن به گیاه را نمی دهد.

برگها را حدود  دوازده ساعت در جایی نیمه تاریک قرار دهید تا قسمت برش خورده حالت پینه به خود بگیرد. این مرحله از کار بسیار مهم است زیرا هم از له شدگی برگ در زمان ریشه زایی جلوگیری می کند هم باعث میشود گیاه سریع تر ریشه بدهد. 

مواظب باشید قلمه‌ها را سروته نکنید زیرا فقط از قسمت پایین گیاه ریشه زایی انجام می‌شود.

ریشه دار کردن سانسوریا در خاک

اگه یک راه گلخانه ای رو بخوام بهتون بگم که اینجوریه که فقط کافیه برگ ها را عمودی کاشته و برگ را تا نیمه در ماسه فرو کنید. لازم نیست گلدانی که قلمه‌ها در آن کاشته می‌شود بزرگ باشد. هر روز قلمه‌ها را آبیاری نمایید و پس از آن یک پلاستیک رویشان بکشید. بدین صورت رطوبت حفظ شده و قلمه‌ها سریعتر رشد خواهند کرد. حدود 2 تا 3هفته بعد قلمه‌ها ریشه می‌زنند. حالا باید منتظر پاجوش بمانید.. البته قلمه‌ها رشد کمی دارند و باید صبور باشید. اگر قلمه‌ها را در یک گلدان می‌کارید باید به فاصله 2سانت از هم بکارید. اگر نتیجه بهتری می‌خواهید انتهای قلمه‌ها را به هورمونهای ریشه‌زایی آغشته کنید. اما این مرحله اختیاری است.

ولی میخوام یک آپدیت به این موضوع بدم ، یک گلدان با ترکیب خاک کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت آماده کنید و قلمه ها رو داخل اون بکارید اینجوری هر زمان سطح خاک خشک شد بهش آب بدید، و در این مدت از کود 105210 هم استفاده کنید، با این کار شما راحت تر از ماسه میتونی قلمه سانسوریا رو ریشه دار کنید و بعد از اینکه پاجوش دیدید میتونید هر کدوم رو به یک گلدان مجزا منتقل کنید.

توجه: با این روش سانسوریای سبز تولید خواهد شد، حتی اگر سانسوریای مادر ابلق باشد. در ادامه به شما یاد می‌دهیم چطور سانسوریای ابلق داشته باشید.

ریشه دار کردن سانسوریا در پرلیت
ریشه دار کردن سانسوریا در پرلیت

ریشه دار کردن قلمه سانسوریا در پرلیت

روشی که خود برای قلمه زدن سانسوریا و ریشه دار کردن اون خیلی دوست دارم و برای افراد مبتدی هم پیشنهاد میدم همین روش هست، شما کافیه یک ظرف رو کمی پرلیت پر کنید و بعد قلمه هارو داخل اون قرار بدید و بعد اطراف قلمه رو با پرلیت پر کنید و ظرف رو آبیاری کنید، اینجوری ریشه های قوی و سالم براتون به دست میاد که بعد از انتقال به خاک هم مقاومت خوبی خواهند داشت.

نحوه ریشه دار کردن سانسوریا در آب

اگر شما هم برای ریشه دار کردن قلمه سانسوریا تازه کار هستید یا اصلا این روش رو برای تکثیر گیاه مار دوست دارید فقط کافیه که یک ظرف شیشه ای رو با آب بدون املاح پر کنید و قلمه هایی که پینه بسته رو داخل آب قرار بدید و منتظر ریشه دادنشون باشید، اگر بخواهید قلمه ها را در آب ریشه دار کنید باید ابتدا انتهای بطری را با سنگریزه پر کنید و سپس قلمه ها را در آب قرار دهید. قلمه ها به هیچ وجه نباید با انتهای ظرف در تماس باشند. تماس قلمه با کف ظرف باعث پوسیده شدن اون میشه، بعد از ریشه دادن میتونید به گلدان با خاک سبک منتقل کنید.

نحوه صحیح تکثیر سانسوریا ابلق:

برای تکثیر سانسوریا ابلق همانطور که در روش قلمه زدن سانسوریا گفته شد باید عمل کرد. فقط دقت کنید که در صورتی گیاه ابلق می‌شود، که قلمه را از گیاه ابلق بگیرید.  فقط برای ابلق باید قسمت پایین قلمه را بصورت هشتی برش دهید و سپس آن قسمت را در خاک قرار دهید.

تکثیر و قلمه زدن سانسوریا ابلق از طریق برگ
تکثیر و قلمه زدن سانسوریا ابلق از طریق برگ

حال چرا گیاه ابلق می‌شود؟ چون با بریدن به شکل هشتی در واقع بخش سبز رنگ گیاه را می‌برید و گیاه برای رشد و جوانه باید از دو نوار طلایی دو طرف برگ استفاده کرده و به همین خاطر گیاه جدید ابلق می‌شود. فقط کمی صبوری لازم دارد.

یادتان باشد با این کار صد درصد گیاه ابلق نخواهید داشت چون احتمال خطا وجود دارد. اگر قصد دارید گیاه ابلقی داشته باشید بهتر است از طریق تکثیر ریزوم و یا پاجوش این کار را انجام دهید.

خاک مناسب برای تکثیر سانسوریا ابلق چیست؟

بهترین و مناسب‌ترین خاک برای آن مخلوط 2 قسمت خاک برگ پوسیده و یک قسمت خاک لومی است. که میتونید از خاکهای آماده هم استفاده کنید. البته داخل پرلیت و ترکیب خاک پرلیت و کوکوپیت هم میتونید این مدل سانسوریا رو هم تکثیر کنید.

2.تکثیر سانسوریا از طریق پاجوش:

این زمانی امکان داره که یاه شما پاجوش داده باشه و اون پاجوش ها بسته به نوع سانسوریا 5 الی 20 سانتی متر داشته باشند. برای تکثیر سانسوریا از طریق پاجوش‌ها، ابتدا گیاهتان را از گلدان خارج کرده و پاجوش‌های 5 الی 20 سانتی را از گیاه جدا کنید. این کار را با دقت انجام دهید. سپس پاجوش های بریده را در گلدانی با خاک مناسب بکارید. خاک را فشرده کنید.

اگر پاجوش ها کوچک باشند نباید انتظار رشد زیادی از گیاه داشته باشید پس در جدا کردن پاجوش ها عجله نکنید.

برای رشد بهتر پاجوش ها گلدانی کوچک انتخاب کنید تا گیاه مجبور شود پاجوش بیشتری بزند. اگر رشد پاجوش کند است، نگران نباشید که طبیعی است.

تکثیر سانسوریا از طریق پاجوش
تکثیر سانسوریا از طریق پاجوش

در ویدیو زیر شما میتونید تمام روند تکثیر سانسوریا از طریق پاجوش رو مشاهده کنید و نکات مورد نظر رو بهش دقت کنید.

3. تکثیر سانسوریا از طریق تقسیم بوته و جدا کردن ریزوم:

با شروع فصل بهار می‌توانید به تقسیم بوته در سانسوریا بپردازید. گلدانی پر از برگ که برگهای بلندی دارند را انتخاب نمایید. زیرا در این صورت ریزوم‌ها تمام گلدان را پر کرده‌اند.

گیاه مادر را از گلدان خارج کنید و قسمتی از گیاه را که زیر خاک بوده به چند قسمت تقسیم کنید. حتما این کار را با چاقویی تیز انجام دهید.

تکثیر سانسوریا از طریق تقسیم بوته - مشاهده ریزوم ها
تکثیر سانسوریا از طریق تقسیم بوته – مشاهده ریزوم ها

همانطور که در تصویر بالا میبینید این قسمت دارای یک ریزوم برای تقسیم کردن می باشد،طوری آنها را قسمت بندی کنید که در هر قسمت، بخشی ریزوم وجود داشته باشد. توجه داشته باشید که هنگام تقسیم آسیب زیادی به ریشه وارد نشود. حالا گیاهان را در گلدانی با خاک مناسب بکارید. بدین طریق شما می‌توانید چندین گلدان سانسوریای جدید داشته باشید. در تصویر زیر ریزوم جدا شده رو مشاهده میکنید.

تکثیر سانسوریا از طریق تقسیم بوته- بوته جدا شده
تکثیر سانسوریا از طریق تقسیم بوته- بوته جدا شده

تقویت کردن و کوددهی به قلمه‌ها:

برای تقویت و کوددهی به قلمه‌ها می‌توانید از کود فسفر بالا مانند 105210 استفاده کنید. هر دو هفته یک بار این کار را تکرار کنید. بدین شکل گیاه زودتر پاجوش می‌زند. یادتون باشه استفاده از هیومیک اسید هر دو الی سه ماه یکبار هم میتونه باعث بشه که جذب مواد موغذی در گیاهاتون بالا بره

گلدهی سانسوریا

اگر سانسوریای شما در شرایط ایده آل قرار بگیرد شما شاهد گلدهی این گل زیبا خواهید بود که عطر بسیار خوبی دارد. حتما مقاله گلدهی سانسوریا را مطالعه کنید.

جمع بندی تکثیر سانسوریا

در این مقاله سعی کردم تمام نکات مربوط به قلمه زدن سانسوریا و همچنین تکثیر سانسوریا به روش های مختلف رو آموزش بدم، تقسیم بوته و یا پاجوش از آسونترین روشها و بی دردسر ترین روشها هست ولی قلمه زدن سانسوریا هم میتونه یکی از گزینه های خوب برای تکثیر این گیاه باشه که ریشه دار کردن قلمه در آب و پرلیت از اسون ترین روشها هست که به همراه ویدیو آموزش دادیم، اگر شما هم در خصوص سانسوریا ها مثل سانسوریا نیزه ای و روش تکثیر اونها و یا مشکلات اون مانند رفع پوسیدگی سانسوریا مخملی نکته یا تجربه ای دارید حتما در بخش دیدگاه بنویسید.