با جویدن آدامس چند کالری به بدن ما می رسد؟

با جویدن آدامس چند کالری به بدن ما می رسد؟
با جویدن آدامس چند کالری به بدن ما می رسد؟

آدامس یکی از وفادارترین دوست های ماست. همیشه گوشه کناری قرار می گیرد و منظر می ماند تا وقتی که بهش نیاز داریم با جویدن آدامش به دادمون برسه بخصوص موقع خوردن پیاز و سیر.

در مورد آدامس بدانید که جـويـدن آدامس مـنحصر به انسانهاي امروزي نبوده بطوري كه قديمي ترين تـــكه آدامس كشف شده متعلق به 9000 سال قبل ميــباشد. نخستين آدامس هاي تجاري در سال1850 به بازار عرضه گرديد.

آیا تا بحال شده به این فکر کنید که با جویدن آدامس چند کالری به بدن ما می رسد؟

بنر گل من و تو

اگه فقط به تکه های کوچک آدامس فکر کنیم احتمالا همه ما بگیم که هر تکه آدامس مگر چند کالری می تواند داشته باشد؟ راستش، بعد از اینکه بفهمید همین آدامس در درازمدت چه کالری زیادی دارد احتمالا در آینده برای از بین بردن بوی بد دهان ترجیح بدهید یک برگ نعناع بجوید.

کالری موجود در آدامس

کالری موجود در آدامس - جویدن آدامس
کالری موجود در آدامس – جویدن آدامس

هر تکه آدامس بدون قند (Suger free) کالری‌اش بین ۲ تا ۵ است، که به نظر اصلا زیاد نمی‌رسد. اما معمولا فقط یک آدامس نمی‌خوریم. با یک حساب سرانگشتی، با فرض دو آدامس در هر روز به مدت یک سال، چیزی بین ۱۳۴۴ تا ۳۳۶۰ کالری در سال، فقط از آدامس جذب می‌کنیم.

بله، خیلی بیشتر از چیزی است که فکرش را می‌کردید!

اگر عاشق شیرینی و شکلات باشید و انواع آدامس قنددار را ترجیح بدهید، ۵ کالری دیگری را باید اضافه کنید. بدین ترتیب هر قطعه کوچک آدامس بین ۷ تا ۱۰ کالری پیدا می کند.

البته نکته پنهانی که در بین این گفته وجود دارد این است که: بسته به اینکه چه مدت آدامس را می‌جویم بخشی از کالری دریافتی‌اش را می‌سوزانیم. طبق گزارش «کلینیک مایو» با یک ساعت آدامس جویدن ۱۱ کالری را می‌سوزانیم، پس اگر بین ۱۵ دقیقه تا نیم ساعت آدامس بدون قند، و نیم ساعت تا یک ساعت آدامس قنددار را در دهان‌مان بچرخانیم، تقریبا کالری آن منفی می‌شود. خب، فکر می‌کنم این موضوع باعث شود اگر آدامس خوردید بیشتر آن را بجویید، نه؟

دانستنی های جالب درباره آدامس

کالری آدامس - دانستنی های جالب درباره آدامس
کالری آدامس – دانستنی های جالب درباره آدامس

1- سالانه در حدود 500 هزار تن آدامس در سراسر جهان جويده ميگردد.

2- 90 درصد كل آدامس هاي جهان توسط شركت آمريكايي wrigley توليد ميگردد.

3- كشور تركيه بالاترين تعداد شركتهاي توليد كننده آدامس در جهان را به خود اختصاص داده است، با 60 شركت توليد كننده آدامس.

4- ركورد بزرگترين آدامس باد شده به قطر 58 سانتي متر متعلق به خانمي از اهل كاليفرنيا ميباشد.

5- بلعيدن آدامس مشكل خاصي براي انسان ايجاد نمي كند، چراكه مانند ذرت بو داده از سيستم گوارش بطور دست نخورده عبور كرده و خارج ميگردد.

6- بجاي ماندن آدامس جويده شده در صحنه جرم ميتواند به شناسايي مجرم كمك كند. (با بررسي اثر دندانها بروي آدامس)

7- برای جلوگیری از ریزش اشک هنگام پوست کندن پیاز آدامس بجوید.