راحتترین روش کاشت شنبلیله در گلدان و خانه مرحله به مرحله

کاشت شنبلیله در گلدان و خانه
کاشت شنبلیله در گلدان و خانه

آموزش گام به گام کاشت شنبلیله در گلدان : من خودم به شخصه دوست دارم که سبزیهایی که مصرف میکنم رو توی خونه و به شکل ارگانیک داشته باشم شما چطور؟ شنبلیله برای کسانی که تازه میخوان وارد کاشت سبزی در خانه بشن بهترین گزینه است، در این مطلب میخوام شما رو با کاشت این گیاه در گلدان و باغچه آشنا کنم یک ویدیو هم براتون آماده کردم که حتما ببینید، کاشت این گیاه انقدر آسون هست که نگو پس با من همراه باشید.

مختصری در خصوص شنبلیله

یکی از سبزی های پرکاربرد با خاصیت عالی که نام علمی اون Trigonella foenum graecum و ما با اسم شنبلیله میشناسیم که بومی آفریقا، شرق اروپا و اتیوپی است. ایم گیاه یک ساله بوده و جالب است بدونید که در هند و کشور ما ، برگ های جوان گیاه رو به عنوان سبزی تازه و برگ های خشک شده آن در آفتاب برای سایر مصارف دارویی و غذایی در سایر فصل ها مورد استفاده قرار میدن این گیاه مقاومت خوبی دربرابر خشکی و سرما داره و میتونید خیلی راحت اونو پرورش بدید.

از بذر این گیاه به عنوان ادویه و دمنوش استفاده میشه که خواصی چون درمان و بهبود دیابت، افزایش دهنده شیر مادران،کمک به هضم غذا، افزایش میل جنسی آقایان و اشتها آور میتوان اشاره کرد.

بنر گل من و تو
کاشت شنبلیله
کاشت شنبلیله
چه زمانی باید شنبیله را کاشت؟

به صورت عادی و در باغچه و مزرعه این گیاه را میتوان از اوایل بهار کاشت ولی اگر شما قصد کاشت آن در گلدان را دارید هر فصلی برای کاشت مناسب می باشد چون در خانه شما میتوانید شرایط گلخانه ای رو براش فراهم کنید.

خاک مناسب برای کاشت

این گیاه نیاز به خاک خاصی برای کشت ندارد و میتواند در خاک معمول باغچه رشد خوبی داشته باشد ولی برای کاشت در گلدان بهتره که خاک زهکشی خوبی داشته باشه یعنی شما میتونید از ترکیب خاک باغچه + مقداری ماسه+ پرلیت و پیت ماس برای خاک استفاده کنید و یا ترکیب خاک برگ + پرلیت + خاک باغچه استفاده کنید. نکته مهم این ایت که اگر خاک شما دارای PH=8-8/5 باشد گیاه رشد خوبی خواهد داشت.

نحوه کاشت شنبلیه در خانه

دو رش برای کاشت داریم یکی در باغچه و دیگری در گلدان که هر دو روش را در ادامه خواهیم گفت، قبل از کاشت دقت کنید که بذر باید عاری از آفات و گرد و خاک باشد. در مرحله بعد برای نرم کردن پوست بذر، آن ها را  ۲۴ ساعت داخل آب قرار داده و در آخر می توان آن را در حیاط منزل یا در گلدان  کاشت. راستی معمولا این گیاه 20 روز پس از کاشت آماده برداشت برگها می باشد.

نحوه کاشت شنبلیله در گلدان

برای این کار پس از انتخاب بذر و خیس کردن آنها یکی گلدان با حداقل 12 سانتی متر قطر انتخاب کنید و با استفاده از خاک معرفی شده آن را پر کنید، حدود 5 سانتی متر از بالای گلدان را خالی بگذارید برای بذر و خاکی که روی بذرها باید ریخته شود، سپس مقدار کمی آب روی خاک بریزید تا خاک زیرین مرطوب شود، سپس بذرها را روی خاک بریزید و روی آن را با خاک و یا ورمی کمپوست بپوشانید (حدود 1 الی 2 سانتی متر) حالا با استفاده از آب پاش خاک را آبیاری کنید.

اگر میخواهید که بذرها زود رشد کند روی گلدان را با استفاده از نایلون بپوشانید، سعی کنید خاک را مرطوبت نگهداری کنید تا بذرها جوانه زده و رشد کنند پس از جوانه زدن گیاه را زمانی آبیاری کنید که سطح روی خاک خشک شود.

 

نحوه کاشت شنبیلیه در باغچه

برای این کار خاک  با بیل  بزنید تا نرم، بدون سنگ و توده باشد. حالا با استفاده از ابزار کشاورزی زمین را صاف کنید و سپس بذر ها را روی خاک پاشیده و با الک، خاک را روی لایه نازک بذر بریزید. در مرحله بعد خاک را آبیاری کنید. لازم به ذکر است که شدت آبیاری نباید زیاد باشد  چون بذرها  به عمق خاک فرو می روند.

اگر در دسترس شما کود دامی پوسیده هست حتما بجای خاک روی بذرها از کود دامی استفاده کنید تا هم رطوبت بذرها تامین شود و هم رشد خوبی به گیاه شما بدهید، تا زمانی که بذرها جوانه نزده گیاه را هر روز صبح و عصر آبیاری کنید و پس از جوانه زدن آبیاری را به روزی یکبار کاهش بدید.

کاشت شنبلیله در باغچه
کاشت شنبلیله در باغچه
عوامل موثر بر جوانه زنی بذر عبارتند از:

۱)نور ۲) حرارت ۳) رطوبت ۴) دمای مناسب

لازم است بذر بعد از کاشت مرتب آبیاری شود. توجه کنید که خاک  خشک  باشد. بذر  بعد  ۵-۴ روز  جوانه می دهد. بعد ۴ هفته  شنبلیله گل داده و در  مرداد  برداشت می شود. در این زمان  برگ ها سبز خواهند بود.

زمان و نحوه برداشت شنبلیله

خیلی ها دوست دارند تا از برگهای جوان و سبز این گیاه استفاده میکنند که در این روش شما میتونید هر دو الی 3 روز یکبار گیاه رو سر زنی کنید و از برگها استفاده کنید توجه داشته باشید که اگر برگها را زمانی که جوان هستند برداشت نکنید به مرور تلخ خواهند شد. ولی برخی دوست دارند از بذرها به عنوان دمنوش استفاده کنند که در این روش باید اجازه دهید که گیاه به گلدهی برسد و سپس گلها به بذر تبدیل شود.

نکات مهم نگهداری شنبلیله :

  • به هیچ وجه اجازه ندهید که خاک به شکل باتلاقی شود چون موجب پوسیدگی ریشه و ساقه ها خواهد شد پس حتما زهکشی رو موقع کاشت در گلدان بررسی کنید
  • این گیاه خیلی کم دچار بیماری و آفت میشه ولی عمده آفتی که به این گیاه حمله میکنند شته، کپک پودری و پوسیدگی ریشه می باشد.
  • این گیاه درسته سرما رو تحمل میکنه ولی شرایط یخ زدگی موجب از بین رفتن آن خواهد شد.

شما چه سبزی هایی در خانه پرورش میدید؟ آیا تا حالا از خواص شنبلیله استفاده کردید؟ لطفا تجربه خود را برای سایر دوستان در بخش دیدگاه ها به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط :

اطلاعات کامل و آموزش نحوه کاشت ترخون در خانه

آموزش کامل کاشت گشنیز در گلدان و باغچه مرحله به مرحله

آموزش کامل کاشت کاهو در گلدان و خانه + عکس