آیا گیاهان آپارتمانی حساسیت زا را میشناسید + معرفی 10 گیاهان آپارتمانی آلرژی زا

گیاهان آپارتمانی حساسیت زا
گیاهان آپارتمانی حساسیت زا

برای نگهداری از گل و گیاه مخصوصا در فضای بسته منازل باید اطلاعاتی درباره اینکه آیا این گیاه جز گیاهان آپارتمانی حساسیت زا است و عامل بوجود اورنده حساسیت میباشد یا خیر تحقیق بعمل اوریم .و صرفا از روی زیبایی نگهداری آسان از یک گیاه نگهداری نکنیم زیرا تعدادی از این گیاهان حساسیت زا میباشند و داشتن میگرن و آلرژی سبب تشدید بیماری شما میشود.ما در این مطلب به شما کمک میکنیم که با گیاهانی که سبب تشدید آلرژی و میگرن شما میشوند آشنا شده و از نگهداری آنها جلوگیری کنید  در ضمن علاوه بر معرفی گیاهان حساسیت زا گیاهانی که ضد آلرژی و ضد میگرن هستند را نیز معرفی خواهیم کرد .

به چه دلیل گیاهان عامل ایجاد حساسیت میباشند ؟

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که چرا گیاهان باعث بوجود امدن حساسیت میشوند .اغلب گیاهانی که در محیط و خاک مرطوب دارند و بیشتر در معرض رشد کپک هستند باعث عاملیت این حساسیت میباشند .تعدادی از این گیاهان با تکثیر خود بصورت گرده افشانی دلیل بوجود آمدن این حساسیت هستند گیاهان با انتشار گرده های خود که همان نرینگی هستند در زمان تکثیر که تعدادی از اینها را باد با خود جابجا میکند که بیشترین عامل حساسیت هستند زیرا این ذرا انقدر ریز و سبک هستند که با وزش باد جابجا شده باعث میشود که با بینی ما در تماس قرار گیرند و سبب بوجود امدن خارش و عطسه شوند و تعدادی از این گرده ها توسط حشرات حمل میشوند که به نسبت این ذرات سنگین تر بوده و عامل حساسیت زا بودنشان کمتر از ذرات سبک است پس ذراتی که گرده سنگین دارند انتخاب بهتری است برای نگهداری زیرااحتکمال حساسیت در این گیاهان کمتر است .

گیاهانی که گل های بزرگتر دارند معمولا گرده های انها نیز سنگین تر است و این گرده ها توسط باید نمیتوانند جابجا شوند همینطور گل های رنگارنگ برای حشرات جذابتر بوده و حشرات تمایل بیشتری نسبت به این گرده ها دارند در نتیجه گزینه بهتری برای کسانی است که دارای آلرژی هستند البته لزوما رنگی بون گل ها نمیتواند نشانه این باشد که این گیاه سبب بروز آلرژی نمیشود .
راه دیگری که باعث ایجاد حساسیت میشود دست زدن به برخی از این گیاهان و یا تماس با شیره این گیاهان نیز باعث بوجود آمدن حساسیت میشود .
علاوه بر گل ها گیاهان و علف ها نیز میتوانند عامل ایجاد حساسیت باشند شما میتوانید با جایگزین کردن گیاهانی که آلرژی زا نیستند مانند گیاهان پیوندی بجای گیاهان آلرژی زا از بروز آلرژیک جلوگیری کنید .علف هایی مانند کهنه واش و درخت توس و بلوط نیز جز گیاهان حساسیت زا هستند که شما میتوانید از چمن هیبریدی برمودا و درخت افرای جعبه ای و خاس کریسمس استفاده کرده و از بروز حساسیت جلوگیری کنید .

بنر گل من و تو
گیاهان آپارتمانی آلرژی زا
گیاهان آپارتمانی آلرژی زا

نگاه گذشتگان درباره گیاهان حساسیت زا :

مردم در گذشته چنین باوری داشتند که تنها کسانی که بر اثر گرده گیاهان دچار حساسیت میشوند قشر مرفه جامعه هستند و ان را یک بیماری اشرافی میدانستند و به آن تب یونجه میگفتند زیرا تصور میشد که تب و خارش بدنی که ایجاد شده بر اثر عطر یونجه میباشد  و همچنین میگفتند که این خارش بر اثر استعمال تنباکو از بین میرود .

شکل های بروز آلرژی :

  • آبریزش بینی
  • تحریک سینوس
  • خارش چشم
  • عطسه
  • ورم زیر چشم
  • سرفه
  • قرمز شدن و تحریک چشم‌ها
  • آبریزش بینی
  • جاری شدن اشک
  • سردرد
  • مشکلات تنفسی
  • تحریک سینوس‌ها
  • پف کردن و تیره شدن زیر چشم
  • احساس خستگی
  • خارش پوستی
  • اگزما
  • درماتیت تماسی
  • کهیر یا فوتودرماتوز

معرفی گیاهان حساسیت زا :

در ادامه تعدادی از گیاهان حساسیت زا را نام برده و توضیح کوتاهی درباره هریک میدهیم ولی برای اینکه از شرایط نگهداری این گیاهان بیشتر آگاه شوید میتوانید به مطالبی که در سایت من و تو وجود دارد استفاده کنید .

فیکوس بنجامین گیاه حساسیت زا
فیکوس بنجامین گیاه حساسیت زا

گیاه آپارتمانی حساسیت زا فیکوس بنجامین :

ما در مطلبی دیگر بطور کامل درباره فیکوس بنجامین صحبت کردیم و میدانیم که این گیاه اپارتمانی که نگهداری بسیار آسانی دارد ولی گرد غبار روی برگ های ن سبب بروز حساسیت میشود همچنین شیره این گیاه در صورت تماس با پوست باعث ایجاد التهابات پوستی میشود همچنین بلعیدن برگ های این گیاه در اطفال و حیوانات سبب بروز مسمومیت شده و گوارش را به خطر می اندازد .

گل ارکیده فالانوپسیس
گل ارکیده فالانوپسیس

گل آپارتمانی ارکیده موجب حساسیت میشود ؟

گل ارکیده یکی از انواع گل هایی است که بسیار زیبا میباشد و نیز یکی از گیاهان حساسیت زا آپارتمانی میباشد و هنگام برخورد با پوست موجب خارش و عفونت پوستی میشود اگر پوست حساس دارید و یا مبتلا به حساسیت هستید بهتر است به گل ارکیده دست نزنید و از روی ظاهر گیاهان به این نکته که چون گیاه زیبایی است نمیتواند حساسیت زا باشد پی ببریم .

بنفشه آفریقایی یکی از گیاهان آپارتمانی حساسیت زا است ؟

گیاه بنفشه آفریقایی یکی از گیاهان آپارتمانی حساسیت زا میباشد که این گیاه دارای گل هایی به رنگ بنفشه تیره بوده و زیبایی خاصی را دارا میباشد ولی بدلیل اینکه برگهای این گیاه باعث جذب گرد و غبار میشوند به افرادی که دارای آلرژی هستند توصیه نمیشود که نگهداری کنند و در صورت نگهداری از این گیاه برگ های آن را با یک دستمال تمیز کنید و در اتاق خواب و نزدیک میز غذا خوری از این گیاه نگهداری نکنید .

گیاه آپارتمانی حساسیت زا پاپیتال یا پیچک انگلیسی :

گیاه پاپیتال گونه از پیچک ها میباشد که نگهداری از آن آسان بوده و رشد سریعی دارد ولی این گیاه آپارتمانی حساسیت زا در صورت تماس با پوست باعث ایجاد خارش و قرمزی و تاول شدید میشود و اگر توسط کودکان یا حیوانات خورده شود باعث مشکلات تنفسی ویا حتی کما و مرگ نیز شو .

گیاه آپارتمانی حساسیت زا افوربیا تریگونا :

گیاه آپارتمانی افوربیا تریگونا بسیار شبیه به کاکتوس است.شیره این گیاه بسیار سمی میباشد و در صورت تماس با پوست موجب خارش و تاول پوستی میشود و در صورت بر خورد با چشم نیز باعث کوری میشود .

سرخس از گیاهان آپارتمانی آلرژی زا
سرخس از گیاهان آپارتمانی آلرژی زا

گیاه آپارتمانی حساسیت زا سرخس :

سرخس نیز یک گیاه آپارتمانی حساسیت زا است که از آن در فنگ شویی نیز استفاده میشود رشد نسبتا سریعی داشته و شرایط نگهداری چندان سختی ندارد این گیاه هنگام تماس با برگهای ان باعث ایجاد مشکلات تنفسی در فرد میشود زیرا بر روی برگ های گیاه هاگ وجود دارد که این علایم در فرد گاهی شبیه به آسم میشود .

گیاه آپارتمانی حساسیت زا گل داوودی :

گل داوودی نیز جز گیاهان آپارتمانی محسوب میشود عده ای این گل را داخل گلدان و یا در باغچه کاشته و نگهداری میکنند ،گرده گل داوودی بشدت حساسیت زا بوده و برای کسانیکه بیماری زمینه ای دارند نیز موجب میشود که این تنش تشدید گردد همچنین تماس پوست با این گل نیز باعث میشود که پوست نیز دچار حساسیت شود .

گیاه آپارتمانی حساسیت زا گندمی :

گیاه گندمی یک گیاه آپارتمانی است که توانایی زندگی در شرایط نوری کم را نیز دارد متاسفانه این گیاه سبب بوجود آمدن آلرژی شده و نگهداری از این گیاه زیبا برای کسانیکه سابقه حساسیت دارند توصیه نمیشود .

گیاه آپارتمانی حساسیت زا سانسوریا :

گیاه سانسوریا نیز یک گیاه آپارتمانی است کهکه جز گیاهان لوکس و لاکچری محسوب میشود و نگهداری از آن کار آسانی میباشد تماس با برگ های این گیاه برای برخی سبب بروز حساسیت پوستی میشود ولی اگر در منزل حیوان خانگی یا بچه کوچک دارید باید مراقب باشید زیرا بلعیدن این گیاه سبب مشکلات گوارشی و مسمومیت میشود .

گیاه آپارتمانی حساسیت زا درختچه فیکوس :

درختچه فیکوس نیز جز گیاهان آپارتمانی حساسیت زا میباشد و برای کسانیکه حساسیت دارند تماس با پوست موجب تنش پوستی میشود و بهتر است که با این گیاه تماس پیدا نکنند .

گیاهان آلرژی زا غیر آپارتمانی :

تاج خروس دم گربه‌ای، باروتک یا بستان‌افروز( آلرژی زا ترین گیاه ایران )

گیاه تاج خروس یگ گیاه خوشه ای قرمز رنگ است که در فصل پاییز بسیار زیبا میشود اغلب رشد آن بصورت خود رو بوده ومیتوان بعنوان دمنوش گیاهی استفاده یا داخل آش استفاده نمود  و بدلیل گرده افشانی که دارد سبب ایجاد تب یونجه ای میشود .

گیاه حساسیت زا کرچک:

  گیاه کرچک بدلیل رشد سریعی که دارد بسیار محبوب است همچنین این گیاه نیاز به نگهداری آن چنانی ندارد ولیاگر به خود و سایر گیاهانتان اهمیت میدهید فکر نگهداری از این گیاه را از ذهن خود بیرون کنید زیرا هم از طریق گرده افشانی سبب ایجاد آلرژی میشود و هم شیره این گیاه سمی است و هم اینکه این گیاه ممکن است به سایر گیاهانتان آسیب بزند .

بابونه گیاه حسایت زا
بابونه گیاه حسایت زا

گیاه حساسیت زا بابونه :

گیاه بابونه با اینکه خود خاصیت آرامش بخشی دارد ولی گرده ان سبب بروز تب یونجه میشود همچنین برگ و گل بابونه نیز سبب واکنش های پوستی شدهلازم بذکر است که اگر حساس هستید و میخواهید با کاشتن بابونه برای خود دمنوش درست کنید قید پرورش این گیاه را بزنید و برای جلوگیری از آلرژی ترجیحا محصول را بصورت آماده تهیه کنید .

گیاه حساسیت زا مینای چمنی:

گیاه مینای چمنی نیز برای افراد مبتلا به حساسیت اصلا توصیه نمیشود این گیاه در برگ گل و حتی بقایای خود نیز سبب بروز آلرژی میشود و بصورت تاول، جوش  تب یونجه و دیگر علایم ناخشوایند دیگر ظاهر میشود .

گیاه حساسیت زا یاس :

گیاه زیبا و خوشبو یاس تمام افراد بجز کسانیکه به حساسیت مبتلا هستند عاشق گل های یاس میباشند که هم بصورت زیبا رشد میکند و هم بوی دلپذیری دارد ولی اگر حساسیت دارید یاس بدلیل گرده های خود سبب بروز عطسه میشود و بهتر است از آن دوری کنید .

گیاه حساسیت زا ارس :

این گیاه نیز هم بوسیله گرده و هم برگ ها سبب بروز حسلسیت پوستی و خارش و هم تب یونجه میشود ولی اگر علاقه زیادی به نگهداری از آن دارد نوع مادگی آن را نگه دارید .

گیاه حساسیت زاگیاه جایگزین
تاج خروس آکالیفا هیسپیدا 
کرچکختمی
بابونهسوسنبر یا آویشن وحشی
یاسگل نخود
ارسرزماری
مینای چمنیفلوکس باغچه‌ای
جدول گیاهان حساسیت زا و گیاهانی غیر حساسیت زا که میتوان جایگزینشان نمود

درختان حساسیت زا:

همیشه گل ها عامل ایجاد حساسیت نمیباشند ،درختان بسیاری وجود دارند که برای تکثیر و تولید مثل از طریق گرده افشانی اینکار را انجام میدهند که معمولا درختانی که گل میدهند این گرده افشانی را بوسیله زنبورها انجام میدهند ولی درختانی که در ادامه نام میبریم اغلب سبب بروز ابریزش بینی و تب میشوند

درخت زبان گنجشک (Ash)
سرو سیمین (Arizona cypress)
صنوبر (Aspen)
درخت نارگیل (Beech)
درخت توسی (Birch)
درخت افرای سیاه (Boxelder)
درخت سدار (Cedar)
درخت سپیدار (Cottonwood)
درخت نارون (Elm)
درخت گردوی آمریکایی (Hickory)
درخت سدار لبنانی (Mountain cedar)
درخت توت کاغذی (Mountain elder)
درخت بلوط (Mulberry)
درخت پکان (Pecan)
بید مجنون (Willow)

گل های فاقد حساسیت را نام ببرید :

اگر بدنبال گل هایی هستید که آلرژی نداشته باشند گل سوسن . ارکیده . ادریسی .شمعدانی .گل کاغذی .آزالیا و کلماتیس را میتوانید داشته باشید .

گل هایی که باعث تشدید میگرن میشوند :

گل هایی که عطر تند و زیادی دارند میتوانند عامل تشدید میگرن شوند که تعدادی از این گلهارا نام میبریم گاردنیا یاسمن ، سنبل ، پیچ امین‌الدوله یاس خوشه‌ای ، لیلیوم استارگزر ،دافنه ، نرگس درختی ، بداغ هستند

گیاهان با اینکه زیبایی دارند و طراوت را به ما انتقال میدهند ولی سلامت ما در اولویت قرار دارد اگر شما دارای حساسیت هستید از نگهداری گیاهان حساسیت زا جلوگیری کنید و درصورتیکه از آنها میخواهید نگهداری کنید بهتر است از گونه مادگی آن استفاده کنید که باعث بوجود امدن آلرژی نشود و یا از گونه گیاهان پیوندی ،توجه کنید که حتی اگر گیاه را در محل زندگی ندارید ولی همچنان علایم آلرژی را دارید ممکن است آن گیاه در نزدیکی شما وجود داشته و عامل بروز حساسی در شما گشته است .