بهترین روش های تکثیر درخت کاج در خانه + عکس

روش های تکثیر درخت کاج
روش های تکثیر درخت کاج

روش های تکثیر درخت کاج : درختان کاج همیشه سبز، درختانی مقاوم هستند که به همین خاطر برای زیباسازی فضای سبز از آنها استفاده می‌شود. این درختان بومی استرالیا بوده و نیاز به محیطی مرطوب و خنک دارند. این درختان زیبا که نماد جنگل می‌باشند دارای میوه‌های مخروطی و قهوه‌ای رنگند که در بین برگهای سوزنی شکل درختان خودنمایی می‌کند. برخی برای تزئین خانه‌هایشان از میوه درخت کاج استفاده می‌کند. در اینجا به آموزش روش‌های تکثیر درخت کاج خواهیم‌ پرداخت.

ویژگیهای درخت کاج:

این درخت سرسبز ارتفاع زیادی داشته که گاهی تا حدود 40 متر هم می‌شود. تنه قهوه‌ای پررنگ و برگهایی سوزنی انبوهی به رنگ سبز تیره دارد. میوه‌هایش مخروطی بوده و در بین فلسهای خود دانه‌ها را جا داده‌اند.

تکثیر درخت کاج از طریق همین دانه‌ها صورت می‌گیرد. یا توسط باد جابجا می‌شوند یا توسط حیوانات و اگر شرایط مهیا باشد رشد می‌کنند. افراد زیادی به این درخت علاقمندند و آن را در باغ و یا باغچه خود می‌کارند. از آنجا که این درخت رشد زیادی دارد برای باغ‌‎ها مناسب بوده و در آپارتمان رشد کمی دارد. میوه‌ها پس از رسیدن، فلسهایشان باز شده که دانه درون آنها قرار دارد.

بنر گل من و تو
روش تکثیر درخت کاج
روش تکثیر درخت کاج

آموزش روشهای تکثیر درخت کاج

درخت کاج به دو روش کاشت بذر و قلمه‌زنی تکثیر می‌شود که بنابر سلیقه خود می‌توانید از هر روش استفاده‌کنید. اگر برای پرورش عجله دارید بهتر است از روش قلمه‌زنی استفاده‌کنید. که در ادامه به هر روش بطور جداگانه می‌پردازیم.

1. آموزش تکثیر درخت کاج به روش کاشت بذر:

یکی از راحت‌ترین روشهای تکثیر درخت کاج، از طریق کاشت بذر است. شما می‌توانید به راحتی حتی در خانه این کار را انجام دهید. فقط کافیست میوه‌های مناسب و حاوی بذر را گیر بیاورید.

نحوه تهیه میوه و بذر کاج:

ابتدا میوه‌های کاج را تهیه کنید. میوه‌هایی حاوی بذر را انتخاب‌کنید. میوه‌های کاج گاهی زیر درختها ریخته‌اند و اگر دارای بذر باشند می‌توانید آنها را جمع کرده و استفاده کنید. برای این کار بهتر است میوه‌هایی را که دارای پوستی قهوه‌ای هستند را جدا کنید، میوه‌هایی که فلسهایشان کامل باز نشده باشد. زیرا دانه‌ها درون فلس هستند و پس از باز شدن فلسها دانه‌ها می‌ریزند. البته باید بدانید که میوه‌های نارس و سبز را هم جدا نکنید.

شرایط محیطی مناسب برای بذرها و روش کاشت:

پس از تهیه میوه کاج، آنها را در جایی گرم و محیطی خشک قرار دهید. بهتر است نور مستقیم آفتاب به آنها نتابد. وقتی میوه‌ها را در جایی گرم قرار می‌دهید، رطوبت اضافی گرفته‌شده، فلسها باز می‌شوند و می‌توانید میوه‌ها را تکان دهید تا بذرها از فلس در بیایند.

سپس بذرها را در کیسه‌ای پلاستیکی حاوی کمپوست و رطوبت قرار دهید و کیسه را به مدت 3تا4هفته در یخچال بگذارید تا زودتر جوانه بزنند. رطوبت باعث می‌شود بذرهای کاج زودتر جوانه بزنند.

حالا بذرها را از یخچال خارج کنید و برای 24ساعت آنها را در آب بخیسانید. بهتر است از آب مقطر استفاده‌کنید. پس از آن بذرها را میان دستمال مرطوبی قرار داده و به دور از آفتاب نگهداری کنید. هر از گاهی دستمال را چک کنید تا رطوبت لازم را داشته باشد. بعد از 10تا سی روز بذرها جوانه می‌زنند. اگر جوانه نزدند دوباره آنها را در یخچال قرار دهید. حالا آنها را در عمق 2سانتی خاک بکارید.

تکثیر درخت کاج به روش کاشت بذر
تکثیر درخت کاج به روش کاشت بذر
خاک مناسب کاشت بذر کاج:

برای کاشت بذر بهتر است خاک مخلوطی از یک قسمت شن، یک قسمت پیت ماس و یک قسمت کمپوست باشد و محیط مرطوب و دور از آفتاب باشد. قبل از کاشت بذر خاک را آبیاری کنید.

نکاتی برای مراقبت از بذرها:
  • بصورت منظم آنها را آبیاری کنید.
  • بهترین شرایط محیطی برای کاشت بذر کاج آب‌و‌هوای مرطوب و خنک است.
  • نور مستقیم نباید به آنها بتابد. پس سعی کنید آنها را در جایی که سایه است قرار دهید.
  • وقتی جوانه‌ها رشد کردند، آنها را به فضای باز باغچه منتقل کنید.

2. تکثیر درخت کاج به روش قلمه‌زنی:

روش دیگر برای تکثیر درخت کاج قلمه‌زنی است.

بهترین زمان جدا کردن قلمه:

بهترین زمان برای گرفتن قلمه در شروع فصل بهار است. البته در اواخر فصل پاییز و زمستان هم می‌توان قلمه گرفت ولی چون چوبها سخت‌تر و رسیده‌ترند و فصل رشد گیاه نیست، قلمه دیرتر جوانه خواهد زد.

تهیه قلمه به روش صحیح:

قلمه را از شاخه‌های جوان و در حال رشد بگیرید بهتر است. به این شکل که قلمه‌ای به طول 20تا 25سانتی‌کمتر از انتهای ساقه جوان جدا کنید. سپس پوست روی قلمه و آن قسمت که در خاک کاشته می‌شود را جدا کنید. حدود 5سانتی‌متر کافیست. آن قسمت را به هورمون ریشه‌ایی آغشته کنید تا نتیجه بهتر شود.

اگر در اواخر پاییز و زمستان قلمه می‌گیرید، باید قلمه‌هایی حدود 10تا20 سانت جدا کرده و به همان روش گفته شده بکارید.

تکثیر درخت کاج به روش قلمه‌زنی
تکثیر درخت کاج به روش قلمه‌زنی
خاک مناسب کاشت قلمه‌ها:

خاک مناسب قلمه‌ها مخلوطی از شن و پیت ماس است. نحوه کاشت به این قرار است که پس از آبیاری آب قلمه‌ها را طوری در خاک بکارید که 7تا 8سانتی‌متر زیر خاک قرار بگیرد. قلمه‌ها را در جایی به دور از نور آفتاب نگهداری کنید تا ریشه بزنند.

خواص میوه کاج:

میوه درخت کاج پر از ویتامین بوده و برای درمان بسیاری بیماریها بکار می‌رود. یکی از دانه‌های معروف کاج، چلغوز نام دارد. میوه کاج در درمان کاهش کلسترول، بی اشتهایی و وزن کم مؤثر است. برای درمان بیماریهای چشم، سنگ کلیهف درد سیاتیک و دردهای عصبی نیز از آن استفاده می‌شود. میوه کاج برای تنگی نفس، زکام، کرم روده، زخم معده، جراحات سینه و مشکلات جنسی مفید است.

مطالب مرتبط :

تکثیر و نگهداری گل سینگونیوم

تکثیر کاکتوس پوسیده شده

قلمه زدن و تکثیر برگ انجیری