قلمه زدن و تکثیر برگ انجیری گام به گام با عکس در خانه + ویدیو

نحوه قلمه زدن و تکثیر برگ انجیری
نحوه قلمه زدن و تکثیر برگ انجیری

قلمه زدن برگ انجیری و تکثیر آن در آب و خاک : روش های مختلفی برای تکثیر برگ انجیری وجود داره که در ادامه هم نحوه درست قلمه زدن برگ انجیری و هم روش های ریشه دار کردن آن در آب و خاک ( که برای افراد مبتدی بهترین روش آب و پرلیت هست) رو مرحله به مرحله خواهیم گفت، همانطور که میدونید برگ انجیری از گیاهان بسیار زیبا و برگ پهن هست که به محیطی با رطوبت زیاد برای نگهداری نیاز دارد، شما میتونید با مطالعه این مطلب به راحتی در خانه خودتون این گیاه رو تکثیر کنید. توجه داشته باشید که برگ انجیری خیلی راحت تکثیر میشه و درصد موفقیت شما در تکثیر آن بسیار بالا هست پس با من همراه باشید.

بهترین زمان برای تکثیر برگ انجیری

قبل از اینکه به نحوه تکثیر این گیاه بپردازیم باید ببینم چه فصلی رو برای تکثیر برگ انجیری باید انتخاب کنیم؟ شما با فراهم کردن شرایط درست و اصولی برای گیاه برگ انجیری هر فصلی رو میتونید برای این کار انتخاب کنید ولی زمان طلایی برای تکثیر برگ انجیری با استفاده از روش های مختلف فصل بهار هست، چون در این مدت گیاه هم نور کافی داره و هم دمای مناسبی برای رشد خواهد داشت، زیرا گرما و ساعات طولانی تر روز باعث رشد ریشه و رشد جدید می شود.

روشهای قلمه زدن و تکثیر برگ انجیری
روشهای قلمه زدن و تکثیر برگ انجیری

آموزش نحوه قلمه زدن و تکثیر برگ انجیری

یکی از بهترین روش های تکثیر این گیاه زیبا قلمه زدن هست که شما ابتدا باید شاخه مناسب را انتخاب کنید و سپس آن را با استفاده از قیچی و یا تیغ تیز برش بزنید و سپس داخل آب قرار بدین تا زمانی که ریه دار بشه و سپس به خاک منتقل کنید این خلاصه ای از اقداماتی هست که ما باید انجام بدین که در ادامه به صورت کامل تمامی مراحل را توضیح خواهیم داد. توجه داشته باشید که بهترین زمان برای این کار ابتدای بهار تا اواخر تابستان می باشد.

بنر گل من و تو

انتخاب ساقه مناسب و برش

ابتدا شما باید یک ساقه از گیاه را که دارای 2 الی 3 برگ هست انتخاب کنید و سپس از پایین گره با استفاده از یک چاقوی تیز یا قیچی باغبانی اقدام به برش کنید (حتما قبل از قلمه زدن وسیله ای که با اون برش میزیند رو استریل کنید تا گیاهتون دچار بیماری نشه) در عکس زیر میتونید محل دقیق برش را مشاهده کنید ، دقت داشته باشید که انتخاب محل مناسب برش (زیر گره) به شما در ریشه دهی کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

محل برش قلمه های برگ انجیری
محل برش قلمه های برگ انجیری

ریشه دار کردن قلمه برگ انجیری

شما میتوانید برای ریشه دار کردن این گیاه از سه روش استفاده کنید که در روش اول به صورت مستقیم قلمه را در خاک میکارید، در روش دوم ابتدا قلمه را با استفاده از آب ریشه دار میکنید و سپس به خاک منتقل میکنید و در روش آخر که من خودم برای افراد مبتدی خیلی پیشنهاد میکنم اینه که شما قلمه رو در ظرفی که پر از پرلیت هست ریشه دار میکنید و سپس آن را به خاک منتقل میکنید. که هر 3 روش جواب میده ولی اگر مبتدی هستید از روش قلمه برگ انجیری در آب و پرلیت استفاده کنید. چون در روش کاشت در خاک اگر رطوبت رو به درستی تنظیم نکنید و یا از خاک نامناسب استفاده کنید گیاهتون نابود میشه

محل برش زیر گره
محل برش زیر گره

کاشت قلمه برگ انجیری در خاک

برای این کار شما باید یک گلدان با قطر حدودا 19 الی 22 سانتی را انتخاب کنید و با استفاده از خاک سبک (خاک کمپوست یا ترکیب پرلیت + پیت ماس + کوکوپیت + کمی خاک باغچه) پر کنید و سپس قلمه را با فاصله کمی از سطح خاک بکارید دقت کنید که جوانه انتهایی قلمه باید کاملا خاج از خاک باشد. حتما از یک چوب برای تکیه گاه شدن برای گیاه استفاده کنید.

نکته مهم : حتما قبل از اینکه قلمه رو به خاک منتقل کنید به مدت 24 ساعت اون رو در مکانی با دما نور متوسط قرار بدید تا محل برش پینه ببنده و بعد به خاک منتقل کنید، حتما دو آبیاری ابتدایی رو با قارچ کش انجام بدید تا قلمه ها دچار بیماری قارچی نشن

میتونید برای بهتر شدن عمل ریشه دهی روی گیاه رو با استفاده از یک نایلون شفاف بپوشانید و روزانه به مدت 2 الی 3 ساعت نایلون را بردارید تا گیاه دچار مشکلات قارچی نشه  دمای مناسب برای نگهداری گلدان قلمه برگ انجیری 21 درجه می باشد، گلدان ر در محلی با نور کافی قرار دهید.

کاشت قلمه برگ انجیری در خاک
کاشت قلمه برگ انجیری در خاک

ریشه دار کردن قلمه برگ انجیری در آب

ابتدا یک ظرف شیشه ای بزرگ را از آب بدون املاح پر کنید، آب بدون املاح آبی هست که به مدت 24 ساعت در محیط نگهداری میشود تا کلر و سایر موادی که برای تصفیه به آن اضافه میشود خارج بشه و سپس قلمه برش داده شده را در داخل آب قرار دهید، همانطور که در عکس زیر مشاهده میکنید به اندازه ای قلمه را در آب قرار دهید که گره پایینی در آب قرار داشته باشد. و حتما نباید قلمه با کف ظرف تماس داشته باشه، تمام قلمه با کف ظرف باعث پوسیدگی انتهای قلمه خواهد شد.

قلمه برگ انجیری در آب - قرار دادن قلمه در آب
قلمه برگ انجیری در آب – قرار دادن قلمه در آب

سعی کنید هر 2 الی 3 روز یکبار بستگی به شرایط نگهداری شما داره آب ظرف شیشه ای را تعویض کنید تا عمل ریشه دهی به خوبی انجام بشه تقریبا حدود 1 ماه عمل ریشه دهی در آب به طول خواهد انجامید. حال که گیاه شما ریشه داد آن را به گلدانی حدودا 22 الی 25 سانتی متری با ترکیب خاک پرلیت + کوکوپیت و کمی خاک باغچه منتقل کنید توجه داشته باشید که خاک نباید خیلی سنگین و یا خیلی سبک باشه و حتما از یک چوب برای نگهداری گیاه استفاده کنید.

انتقال قلمه ریشه دار شده به خاک
انتقال قلمه ریشه دار شده به خاک

حدود 9 ماه بعد گلدان برای گیاه شما کوچک خواهد شد و همانند تصویر زیر ریشه های گیاه به اندازه ای خواهند شد که شما نیاز به تعویض گلدان پیدا خواهید کرد.

ریشه های گیاه بعد از 9 ماه
ریشه های گیاه بعد از 9 ماه

ریشه دار کردن قلمه برگ انجیری در پرلیت

اگر بخوام خیلی راحت ساده بهتون بگم، ریشه دار کردن در پرلیت میتونه بهترین گزینه باشه چون معایب آب و خاک رو نداره و ریشه های به دست اومده خیلی راحت میتونند بعدا در خاک رشد کنند، فقط کافیه شما یک ظرف آماده کنید مقداری پرلیت داخل اون بریزید و بعد قلمه رو داخل ظرف قرار بدید و بعد اطراف قلمه پرلیت بریزید و اون رو پر از آب کنید، هر زمان که پرلیت خشک شد مجدد بهش آب بدید. همانند روش ریشه دهی در آب 1 ماه بعد شاهد ریشه دادن قلمه برگ انجیری خواهید بود و بعد مراحل انتقال به خاک رو انجام بدید.

ریشه دار کردن برگ انجیری در پرلیت
ریشه دار کردن برگ انجیری در پرلیت

تکثیر برگ انجیری به روش خوابانیدن

ما در مطلبی جداگانه به روش تکثیر گیاهان از طریق خوابانیدن ساقه پرداختیم، ولی در این گیاه شما باید ریشه های هوایی گیاه را در یک گلدان جدید قرار دهید و زمانی که عمل ریشه دهی انجام شد میتوانید گیاه جدید را از گیاه مادر جدا کنید و به هیمن راحتی یک گیاه برگ انجیری جدید خواهید داشت.

قلمه زدن و تکثیر برگ انجیری
قلمه زدن و تکثیر برگ انجیری

تکثیر برگ انجیری به روش کاشت بذر

توجه داشته باشید که این روش هم حوصله زیادی میخواد و هم تخصص زیاد و فراهم کردن شرایط درست برای سینی کشت که میتونه برای کاربران عادی کمی باشه ولی برای اینکه با روند کار آشنا بشید این رو هم به مقاله تکثیر برگ انجیری اضافه کردیم، در روش تکثیر برگ انجیر از طریق بذر، ابتدا شما باید بذر ها رو مرطوب کنید برای این کار به کمک یک حوله و قرار دادن بذر در داخل آن به مدت 48 ساعت شروع میکنیم. بهتره برای بذر محیط گرمی مانند دمای حدود 30 درجه سانتیگراد فراهم کنید که بذرها سریعتر جوانه بزنند. بعد از جوانه زدن بذرها اونها رو به بستری از کوکوپیت + پرلیت + پیت ماس منتقل می کنیم. یعد جوانه ها رو به محلی با نور فیلتر شده و زیاد منتقل میکنیم تا زمانی که جوانه ها به اندازه کافی رشد کنند، در این مدت هم بستر باید مرطوب نگه داشته شود.

مراقبت و نگهداری از گیاه بعد تکثیر

تا زمانی که شما گیاه رو تکثیر میکنید شاید جزو اصلی تکثیر یک گیاه باشه ولی مراقبت بعد از اون هم خیلی مهمه، اگر شما گیاه رو به خوبی ریشه دار بکنید ولی بعد از اون شرایط درستی براش فراهم نکنید گیاهتون از بین میره، چون گیاهانی که تازه تکثیر شدن و در گلدان جدید قرار داده میشن ضعیف و شکننده هستند و با کوچکترین بی دقتی از بین خواهند رفت، قلمه زدن و تکثیر برگ انجیری هم از این قاعده مستثا نیست که در ادامه در خصوص این شرایط هم با هم صحبت میکنیم.

یکی از جنبه های کلیدی این هست که به هیچ وجه گیاه تازه تکثیر شده رو در مکانی با نور خیلی زیاد و مستقیم قرار ندید و براش نور خوب و فیلتر شده فراهم کنید، پس یکدفعه گیاه رو پشت پنجره قرار ندید. یکی دیگه از عوامل مهم در مراقبت پس از تکثیر وجود داره آبیاری هست. آبیاری بیش از حد میتونه منجر به پوسیدگی ریشه بشه، بنابراین قبل از آبیاری حتما خاک گلدون رو چک کنید و اگر به اندازه 3 الی 4 سانتی متر خشک بود آبیاری کنید، اگر از روش ریشه دار کردن در آب استفاده میکنید باید خاک خیلی سبک انتخاب کنید تا تفاوت بین محیط ریشه دهی و خاک باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن اون نشه. همچنین سعی کنید با کود 105210 و 121236 گیاهتون رو تغذیه کنید تا رشد ریشه و مقاومت گیاه بالا بره، استفاده از آمینو اسید هم میتونه به کاهش تنش در گیاه کمک خیلی زیادی بکند.

جمع بندی تکثیر برگ انجیری

در این مقاله سعی کردیم هم به صورت تصویری و هم توضیحی مرحله به مرحله نحوه قلمه زدن برگ انجیری و هم تکثیر برگ انجیری رو به شما آموزش بدیم، اگر شما هم تجربه یا موردی دارید در بخش دیدگاه مطرح کنید، برای افراد مبتدی پیشنهاد من اینه که از گیاه قلمه تهیه کنند و در پرلیت آن را ریشه دار کنند و سپس به خاک منتقل کنند. به همین راحتی با قلمه زدن برگ انجیری و همچنین تکثیر برگ انجیری در آب، پرلیت و خاک آشنا شدید حتما سایر مطالب گل و گیاه وب سایت گل من و تو را مطالعه کنید.

مطالب مرتبط :

آموزش کامل قلمه زدن و تکثیر بنجامین تصویری

نحوه تکثیر کراسولا خرفه ای و قلمه آن

ویدیو کامل تکثیر زاموفیلیا از طریق برگ