نکات کلیدی نگهداری از سینگونیوم (Syngonium) در خانه + ویدیو

شرایط نگهداری از سینگونویم
شرایط نگهداری از سینگونویم

معرفی و نگهداری گل سینگونیوم : سلام امیدوارم که حالتون خوب باشه، میخوام گیاهی رو معرفی کنم که خیلی کم توقع هست و میتونه در شرایط نوری خیلی کم رشد خوبی داشته باشه، گزینه بسیار خوبی برای راه پله و جاکفشی هست ولی اگر میخواید که برگهای جذاب و رنگی داشته باشید از نور برای این گیاه غافل نشید. رشد خوبی داره (حتی اگه نور کافی هم بهش نرسه) بهتره برای رشد خوب و شاداب موندن از قیم (تیکه گاه) براش استفاده کنید.

راستی هرس کردن رو از یاد نبرید باعث میشه فرم و شکلی خوبی گیاه شما داشته باشه، بعد از یک توضیح مختصر در خصوص سینگونیوم بریم و شرایط نگهداری و همچننی نحوه تکثیر اونو با هم مرور کنیم و در انتها برخی از مشکلات رایج این گیاه رو هم بررسی میکنیم. در ضمن اگر میخواید با انواع سینگونیوم آشنا بشید در مطلبی جدا 19 گونه مختلف از این گیاه رو معرفی کردیم.

گل سینگوینوم چست و از کجا آمده؟

قبل از اینکه به بررسی علمی بپردازیم بگم که این گیاه رو میشه جزو خانواده گیاهان هوازی هم دانست چون در زیستگاه اصلی خودش روی شاخه و تنه درختان رشد میکرده و به همین خاطر به راحتی میتونید در آب هم ازش نگهداری کنید. نام علمی این گیاه Syngonium هست که به شکل sɪŋɡoʊni.əm  تلفظ میشه از خانواده Araceae هست و بومی آمریکای مرکزی و جنگل های پر باران می باشد، این گیاه زیبا دارای حدود 36 گونه از گیاهان گلدار در خانواده گلشیپوریان می باشد. گیاه سینگونیوم بسیار شبیه به فیلودندرون می باشد که شما میتونید از طریق رنگ برگها تفاوت این دو را متوجه بشید، اگر بخواهیم به شکل گیاه شناسی بررسی کنیم این گیاه دارای برگهای جوان نیزه ای شکل با رگبرگهای زرد و در قسمت زیرین نزدیک به محل اتصال به دمبرگ به صورت دو گوشواره در می باشد.

بنر گل من و تو
تکثیر و نگهداری گل سینگونیوم
تکثیر و نگهداری گل سینگونیوم

راستی گونه ها این گیته سمی هست پس مراقب آن باشید، در مطلبی جدا گیاهان سمی رو معرفی و بررسی کدیم که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید.

از این گیاه میتوانید به عنوان گیاه بالارونده هم استفاده کنید ولی همانوطر که گفتیم با هرس برگهای بالایی میتویند گیاه رو مجبور به رشد افقی بکنید و اون فرم دلخواهتون رو بهش بدید.

یکی از ایده های جذاب و فوق العاده استفاده از این گیاه در کاشت های گروهی می باشد، همچنین پیشنهاد میکنم گونه صورتی آن را که فوق العاده دل فریب و جذاب هست را هم برای نگهداری انتخاب کنید.در یک مطلب جداگانه تمام نکات و روش هایی که برای نگهداری از سینگونیوم صورتی به آن نیاز دارید گذاشته شده است .

سینگونیوم صورتی
سینگونیوم صورتی

شرایط درست نگهداری از سینگونیوم

بطور خلاصه باید گفت که این گیاه به نور متوسط (البته به نور کم هم مقاوم است)، دمای معمول اتاق، آبیاری متوسط، رطوبت نسبتا زیاد و خاک سبک برای رشد و شادابی نیاز دارد که در ادامه هر کدام از موارد را مورد بررسی کامل قرار خواهیم داد. راستی از این گیاه میتونید به عنوان گیاه مناسب محل کار هم استفاده کنید.

نور مناسب برای گل سینگونیوم چقدر باید باشه؟

همانطور که بارها گفته شد این گیاه به کم نوری مقاوم است و جزو گیاهان مقاوم به نور کم به حساب می آید ولی نور زیاد و فیلتر شده باعث رشد بسیار خوب و رنگ بندی زیبا در برگها خواهد شد، توجه داشته باشید که نور زیاد و مستقیم باعث سوختگی برگها میشود. در صورت نور کم باشد برگهای گیاه کم رنگ خواهند بود. پس میشه گفت برای رشد خیلی خوب روزانه حدود 6 الی 8 ساعت نور فیلتر شده نیاز داره تا برگهایی شاداب داشته باشه

سینگونیوم چقدر باید آبیاری بشه؟

این گیاه آبیاری زیاد را دوست ندارد پس بین دو آبیاری اجازه بدین که خاک گلدان به اندازه یک بند انگشت (2 الی سه سانتی متر) خشک بشه و سپس اقدام به آبیاری کنید، به هیچ وجه زمانی برای آبیاری تعیین نکنید (منظورم این هست که نگید هر چهار روز یکبار آبیاری کنم) چون شرایط نگهداری متفاوت می باشد، با این کار دیگر نیاز نیست که آبیاری را در زمستان کاهش بدید آبیاری زیاد موجب پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه شما خواهد شد.

بهترین آبی که میتونید برای این گیاه استفاده کنید آب بدون املاح و هم دمای محیط می باشد، برای این کار آب جوشیده را به مدت 24 ساعت در دمای محیط قرار دهید خنک بشه و بعد از اون به گیاه بدید.

گیاه سینگونیوم چقدر رطوبت نیاز داره؟

این گیاه رطوبت رو دوست داره و برای تامین این رطوبت بهترین راه استفاده از دستگاه رطوبت ساز و یا ساخت جزیره هست، میتونید براش فبارپاشی رو هم انجام بدید ولی باید حتما اصول غبارپاشی رو رعایت کنید چون در غیر این صورت گیاهتون دچار لک و بیماری برگی میشه، رطوبت زیاد دوست داشتن به این معنی نیست که نمیتونه تو رطوبت اتاق رشد کنه، بله با بالا رفتن رطوبت رشد گیاه بیشتر خواهد شد.

برای غبارپاشی یک نکته بسیار مهم است و اونهم اینه که در زمانی که نور مستقیم به گیاه میخوه به هیچ وجه غبارپاشی نکنید چون باعث ایجاد لکه بر روی برگها خواهد شد.همچنین از آب جوشیده سرد شده برای این کار استفاده کنید.

شرایط نگهداری سینگونیوم در خانه
شرایط نگهداری سینگونیوم در خانه

گیاه سینگونیوم چه خاکی رو دوست داره؟

خاک سبک رو دوست داره ولی میتونید از ترکیب  پیت ماس و کمپوست استفاده کنید ولی بهترین ترکیب برای این گیاه مقدار کمی خاک باغچه، پیت ماس، پرلیت و مقدار خیلی کمی ماسه است اگر به ترکیب کوکوپیت هم اضافه کنید عالی میشه ولی گونه برگ صورتی آن عاشق خاک اسیدی هست و شما میتونه با اضافه کردن تفاله چای به خاک گلدان و یا هیومیک اسید رنگ برگها را تقویت کنید. پیشنهاد میکنم هر سه ماه یکبار یک قاشق چای خوری هیومیک اسید رو در یک لیتر آب حل کنید و به گیاه بدید تا هم رشد بهتری داشته باشه و هم رنگ برگهای اون زیباتر بشه

دمای محیط نگهداری سینگوینوم چقدر باشه؟

دمای مناسب برای نگهداری همان دمای اتاق می باشد ولی حداقل دمای در زمستان 15 درجه سانتی گراد و تابستان 21 درجه می باشد ولی گونه صورتی سینگونیوم عاشق هوای سرد می باشد.

میزان و نحوه کوددهی گل سینگوینوم

این گیاه هم همانند سایر گیاهان برگی باید ماهی یکبار در فصل بهار و تابستان به شکل آبیاری با کودهای تقویتی تغذیه شود شما میتوانید یک گرم از کود را در یک لیتر آب حل کنید و به شکل آبیاری به گیاه بدید. توجه کنید که کوددهی را در زمستان متوقف کنید. بهترین کود برای این گیاه کود سه بیست و 121236 است.

تعویض گلدان و تمیز کردن برگها

هر زمان ریشه از زیر گلدان خارج شد و یا دو سال از تعویض گلدان گذشته بود حتما تعویض گلدان رو انجام بدید و اگر قادر به تعویض گلدان نیستید حتما خاک سطحی گیاه رو با خاک جدید تعویض کنید. به هیچ وجه از مواد شیمیایی برای تمیز کردن و براق کردن گیاه استفاده نکنید، اگر دوست دارید که گیاه شما براق باشد با استفاده از یک دستمال مرطوب برگها را تمیز کنید.

گل سینگونیوم
گل سینگونیوم

نحوه درست تکثیر سینگونیوم در خانه

تکثیر و قلمه گرفتن از این گیاه کار چندان سختی نیست فقط کافی است که شما در فصل رشد از ساقه هایی که دارای ریشه های هوایی هستند و ساقه ای را انتخاب کنید که حداقل 8 سانتی متر طول داشته باشد و همچنی ساقه باید طوری از گیاه جدا کنید که برش آن دقیقا بر زیر گره باشد و اگر ساقه انتخاب شده دارای برگهای زیاد می باش تمامی آنها را باید از گیاه جدا کرد. سپس قلمه را در ترکیب خاک پرلیت+ پیت ماس+ ماسه+ خاک برگ+ شن بکارید تا ریشه دار بشه.

بعد از ریشه دهی گلدان رو به محلی با نور زیاد و دما خوب منتقل کنید و به هیچ وجه اجازه ندید که خاک گلدان قلمه خشک شود. عمل ریشه دهی بعد از 4 ماه به صورت کامل انجام خواهد شد.

تکثیر سینگونیوم
تکثیر سینگونیوم

مشکلات و بیماری های سینگونویم

یکی از رایج ترین بیماری ها و آفت گل سینگونیوم کنه های قرمز می باشد این آفت در قسمت پشت برگها، تارهایی بسته دیده می شود و باعث زرد شدن و درنهایت ریزش برگها خواهد شد در صورت مشاهده چنین مشکلی حتما گیاه رو با آب به شکل کاملا بشورید. البته میتویند از حشره کش استفاده کنید ولی این گیاه به

علت باز نشدن برگ سینگونیوم چیست؟

از دلایل باز نشدن برگهای سینگونیوم کمبود نور هست پس اگر این مشکل رو دارید حتما به محلی با نور بیشتر مثل پشت پنجره جنوبی گیاه رو منتقل کنید، از دیگر دلایل کمبود مواد مغذی در خاک گلدان هست که در فصل رشد گیاه رو با استفاده از کودهای مخصوص گیاهان زینتی تغذیه کنید و رطوبت و آبیاری رو به صورت منظم انجام بدید.

دراز و منحرف شدن ساقه گیاه

اگر ساقه گیاه شما دراز و منحرف میوشد و فاصله بین برگها زیاد نشون میده که نور کافی به گیاهت نمیرسه پس گلدان رو به مکانی با نور زیاد و به دور از نور مستقیم منتقل کنید. کمترین میزان نوری که باید براش فراهم بشه حدود 2 الی 3 ساعت نور غیر مستقیم هست.

علت قهوه ای و شکننده شدن برگها سینگونیوم چیست؟

این مشکل ناشی از گرم و خشک بودن محل نگهداری گیاه است اگر دمای محیط بالا است با فراهم کردن روطبت مناسب این مشکل را حل کنید و یا گیاه را به مکانی با دمای کمتر منتقل کنید

علت قهوه ای شدن حاشه برگها سینگوینوم چیست؟

اگر حاشیه برگهای شما قهوه ای میشود و یا برگها لوله و پژمرده میشود دلایل مختلفی را گیاه شما میتواند داشته باشد :

  1. آبیاری خیلی کم هست
  2. یا آبیاری زیاده بوده و موجب پوسیدگی ریشه شده
  3. دمای محل نگهداری خیلی پایین است. پس شرایط را بررسی کنید و بنابه مورد به حل آن اقدام کنید.

دلیل رنگ پریدگی برگهای سینگونیوم چیست؟

این مشکل هم میتونه از نور کم و یا تغذیه نکردن گیاه اتفاق بیوفته بسته به مشکل یا گیاه را به محلی با نور زیاد منتقل کنید و یا گیاه را با کودهای مثل سه بیست تغذیه کنید. ولی اگر برگها رنگ پریده و شفاف هستند حتما گیاه شما از کمبود مواد مغذی رنج میبرد.

انواع سینگونیوم
انواع سینگونیوم

نام انواع گونه های سینگونیوم

همانطور که گفتیم در مطلبی جدا به معرفی انواع گونه های معروف این گیاه پرداختیم که در زیر فقط اسم اونها رو میاریم که پیشنهاد میکنم برای آشنایی بیشتر مطلب رو مطالعه کنید.

1. سینگونیوم سنگ زمرد (Emerald Gem)
2. سینگونیوم هالی (Holly)
3. سینگونیوم جولیا (Bold Allusion)
4. سینگونیوم پیکسی (Pixie)
5. سینگونیوم ماریا (Maria Allusion)
6. سینگونیوم واریگاتوم (Variegatum)
7. سینگونیوم نقاشی پیکان (Painted Arrow)
8. سینگونیوم سه شاخه (Trileaf Wonder)
9. سینگونیوم صورتی ؛ (Pink Allusion)
10. سینگونیوم عجیب (Exotic Allusion)
11. سینگونیوم سبز طلایی (Green Gold)
12. سینگونیوم کرم صورتی (Strawberry Cream)
13. سینگونیوم آلبویرنس (Albovirens)
14. سینگونیوم (Berry Allusion)
15. سینگونیوم کرم (Cream Allusion)
16. سینگونیوم سبز زمردی (Emerald Green)
17. سینگونیوم پنج انگشتی (Five Fingers)
18. سینگونیوم آریتروفیلوم (Erythrophyllum)
19. سینگونیوم آلبولیناتوم (Albolineatum)

در ادامه چند عکس زیبا از این گیاه دوست داشتنی

سینگونیوم - گل من و تو

سینگونیوم

سینگوینوم

مطالبی که باید مطالعه کنید :