تعویض گلدان بهترین یا بدترین راه؟

فواید و عیوب تعویض گلدان - گل من و تو

این چند روز سوالات متعددی در مورد مشکلات گیاهان پرسیده شده و گفته شده که برای حلش گلدون گیاهو تعویض کردن و حالا دچار مشکل شده و یا اینکه قصد دارن این کارو انجام بدن.
هر مشکلی که برای گیاهتون پیش میاد یه راه حلی غیر از تعویض گلدون هم داره.
گیاهمون رشد کافی نداره پس خاکشو عوض کنیم؟!خیر، به مرور زمان با آبیاری مواد غذایی شسته میشه و از خاک خارج میشه و در این شرایط توصیه میشه که به گیاهتون کود بدید تا مواد غذایی در اختیارش قرار بگیره.کود ها هم چند دسته هستن که در موردش قبلا صحبت کردیم.
گیاهمون برگاش میریزه و بیحاله و موجودات پنبه ای مانند روی ساقه و برگ ها وجود دارن(البته معمولا دوستان به اشتباه میگن گیاهمون دچار قارچ شده): زمانی که گیاه دچار شپشک آرد آلود میشه با تعویض خاک یا شستن برگ ها این مشکل حل نمیشه بلکه باید اقدامات درست صورت بگیره.
خاک گلدون پر از پشه های سیاه شده: برای این مشکل هم راه حلی وجود داره که در زیر آن را توضیح میدیم

راه های از بین بردن پشه گلدان:

1-  اولین راه مقابله با این پشه ها توقف آبیاریه، اجازه بدید چندسانتی متر از خاک خشک بشه تاهم لارو و تخم ها از بین برن هم اینکه تمایل به تخم گذاری کم بشه.

2-استفاده از چسب زرد تا حدودی میتونه در کاهش جمعیتشون تاثیر داشته باشه.(چسب زرد رو میتونید از فروشگاه های لوازم کشاورزی تهیه کنید)

بنر گل من و تو

3-استفاده از شن: این حشرات معمولا تا عمق یک سانتی متری از خاک تخم گذاری میکنند و شما میتونید یک سانتی متری خاک رو با شن بپوشونید تا محیط خشک بشه و تخم گذاری رو متوقف کنند.

4-سیر: نسبت به بوی سیر حساسن، تعدادی سیر رو خرد کنید و روی خاک قرار بدید این روش هم تا حدودی از جمعیتشون کم می کنه.نکته: تعویض گلدون باید در صورتی انجام بشه که گلدون خاک نامناسبی داره یا برای گیاه کوچیک شده .

تعویض گلدان- گل من و تو
تعویض گلدون اگه اصولی نباشه یا در زمان مناسب صورت نگیره به منزله ی یک شوک بزرگه و میتونه گیاهو از بین ببره

برای تعویض گلدان به چند نکته باید توجه کرد

منافذ کف گلدان:

وجود منفذ در کف گلدان بسیار ضروریه تا آب اضافی خارج بشه. بعضی از افراد فکر میکنن میشه به اندازه ای به گیاه آب داد که در کف گلدان باقی نمونه و نیاز به زهکش نباشه اما این تصور غلطه چون با این کار ریشه سیراب نمیشه.
دوما با خروج آب املاح اضافی هم خارج میشن و در گلدان باقی نمیمونن.
املاح اضافی باعث شور شدن خاک و صدمه به ریشه میشه.
اما وجود منفذ به این معنا نیست که هرچقدر دلتون میخواد به گیاه آب بدین و فکر کنین چون خارج میشه مشکلی براش پیش نمیاد!
باید به اندازه آبدهی بشه و خاک مناسب با زهکش مناسب انتخاب بشه.
همچنین وجود منفذ به تنهایی کافی نیست باید تعدادی سفال شکسته یا سنگریزه کف گلدان قرار بدید تا به مرور سوراخ های گلدان بسته نشه، روی اونا هم میتونید شلتوک برنج بریزید تا از پایین رفتن خاک جلوگیری کنه.

انتخاب شکل و اندازه ی گلدان:

اندازه و شکل گلدان باید مناسب با گیاه مورد نظرمون باشه یعنی حجم کافی برای خاک و ریشه ی گیاه داشته باشه برای گیاهانی که ریشه های زیادی دارند باید از گلدان های استوانه ای که ارتفاع زیادی دارند استفاده کرد یا گیاهانی که وزن سنگین دارند و احتمال واژگون شدنشون زیاده باید از گلدان هایی که سطح مقطع بیشتری نسبت به ارتفاع دارند استفاده کرد.
اصولا گلدان های کم عمق زودتر آب رو از دست میدن و مناسب برای گیاهان گوشتی مثل کاکتوس ها هستند.
گلدان باید به اندازه ی گیاه باشه مخصوصا در گلدان های عمیق و بزرگ که قسمت های میانی و انتهایی دیرتر رطوبت رو از دست میده باعث خیس و غرقابی شدن خاک و از بین رفتن ریشه میشه.
پس هیچ وقت از گلدان های بزرگ برای گیاهان کوچک استفاده نکنید

چه موقع و چگونه گلدان گیاهو عوض کنیم؟

زمانی که فضای داخلی برای گیاه کمه و یا ریشه ها از ته گلدان بیرون زدن و یا رشد گیاه متوقف شده.
بهترین زمان برای تعویض گلدان اواخر زمستان یا اوایل بهاره.
اگه گیاهی بیمار و مشکل دار دارید بهتره زمان تعویضو عقب بندازید چون اینکار یه شوک دیگه بهش وارد میکنه و مانند ورود به یک محیط جدیده .
از تعویض گلدان گیاهی که تازه خریداری شده تا حد ممکن خودداری کنید چون ممکنه چند روز قبل از خرید شما به این گلدان منتقل شده باشه و اینکه با ورود به محیط جدید بهش شوک وارد میشه و تعویض گلدان یک عامل دیگه محسوب میشه.

آبیاری گیاه قبل از تعویض گلدان

روز قبل یا چند ساعت قبل از تعویض گلدان گیاهو آبیاری کنید اگر بلافاصله اینکارو انجام بدید ممکنه باعث چسبندگی خاک به ریشه و باعث عدم جدا شدن از دیواره گلدان بشه و به ریشه آسیب بزنه.
قبل از تعویض به وسیله ی دست یا انتهای بیلچه به دیواره گلدان ضربه بزنید تا خاک از دیواره جدا بشه.
بعد از ایجاد منفذ در گلدان جدید و قرار دادن سنگریزه یا سفال شکسته در کف، مقداری از خاک مورد نیاز گیاهو بریزید بعد گیاهو در گلدان قرار بدید و خاک بریزید و با انگشت سطح خاک رو فشار بدید تا ریشه محکم بشه.
بعضی از تولید کننده ها برای تشویق گیاه به ریشه زایی در محیط جدید تا دو روز بهش آب نمیدن اما به جای خنک و سایه منتقل می کنند و عمل غبار پاشی(اسپری کردن آب) رو انجام میدن