روش فوق العاده برای تمیز کردن لکه مبلمان در 6 مرحله

تمیز کردن لکه مبلمان
تمیز کردن لکه مبلمان

تا به حال به این فکر‌کرده‌اید که تمیز کردن لکه مبلمان چه کار سختی است؟  شاید برای خیلی از شما پیش‌آمده باشد که با لک شدن مبلها مجبور به پرداختن هزینه زیادی به مبل‌شویی‌ها شده‌اید. یا اگر زمان مناسبی نباشد هفته‌ها منتظر بمانید تا مبل‌شویی برای بردن مبلمان یا تمیزکردن آنها به منزلتان بیاید.

گاهی هم  اقدام به تمیز‌نمودن کرده‌اید ولی ناامید شده‌‌اید. نه تنها لکه را از بین نبرده‌اید، بلکه لکه‌ای بزرگتر روی مبلتان انداخته‌اید. طوری که مجبور به تعویض مبلمان و هزینه بسیار زیادی شده‌اید. تمیزکردن لکه مبلمان به نوع و جنس آن مربوط‌می‌شود. مطمئناً تمیزکردن یک کاناپه چرم با یک مبل مخمل متفاوت است. فرض کنید که لکه‌ای کوچک روی مبل افتاده‌است. اگر به روش اشتباه تمیزش کنید، باعث‌می‌شود حتی آن قسمت تغییر رنگ داده یا کثیف‌تر شود.

ما روشی به شما آموزش می‌دهیم تا فقط در 6 مرحله بدون هیچ مشکلی بتوانید آن را انجام‌دهید. فقط کافیست کمی وقت بگذارید. تا هم از شر لکه و هم هزینه‌های اضافی راحت‌شوید. در ادامه به وسایل اولیه مورد نیاز و نحوه تمیزکردن مبلمان به صورت اصولی می‌پردازیم.

بنر گل من و تو

وسایل اولیه مورد نیاز برای تمیزکردن لکه مبلمان:

  • وکیوم یا جاروبرقی
  • برس نرم کوچک
  • پارچه نرم
  • در صورت نیاز مایع مخصوص شستشو (مواد شوینده بسته به نوع لک متفاوت است که در ادامه به آن اشاره می شود)

و اما مراحل تمیز‌ کردن لکه مبلمان:

مرحله 1: برچسب مشخصات مبلمان را پیدا کنید

برچسب مشخصات چیست؟ این برچسب توسط سازنده مبلمان به وسایل نصب‌می‌شود و توضیحاتی در مورد مشخصات مبلمان، نظیر جنس و نحوه شستشوی آن به شما می‌دهد. برچسب مربوط به مشخصات مبلمان را پیداکنید. ممکن است کمی زمان ببرد. هر مبلمانی یک برچسب مشخصات دارد. روی برچسب کد مربوط به تمیزکردن مبلمان نوشته‌شده‌است.

ممکن است پشت یکی از کوسنها، زیر دسته مبلها، یا زیر و پشت مبل نصب‌شده‌باشد. تمام اطلاعات مربوط به تمیزنمودن مبلمان آنجاست. برای مثال کد W نشان‌می‌دهد می‌توانید کالا را با آب بشویید. کد S به معنی این است که با مایع مخصوص شستشو بدون آب می‌توانید آن کالا را بشویید. W/S به معنی این است که هر دو روش، یعنی هم آب و هم مایع شستشو را می‌توان بکاربرد.  X یعنی تنها با جارو برقی می‌توان تمیزش نمود.

با دانستن این اطلاعات به راحتی و با اطمینان می‌توانید دست‌به کار تمیز‌نمودن مبلمان شوید. به دقت آن را مطالعه‌کرده و وسایل مورد نیازتان را تهیه‌کنید.

مرحله2: وکیوم یا جاروبرقی بکشید
تمیزکردن لکه ها با جاروبرقی یا وکیوم
تمیزکردن لکه ها با جاروبرقی یا وکیوم

قبل از هر کار باید به‌خوبی هرگونه گردوغباری را از روی مبلمان بزدایید. می‌توانید برای تمیزکردن مبلمان از یک وکیوم دستی کوچک استفاده‌کنید. اما اگر می‌خواهید نتیجه بهتری بگیرید، از جاروبرقی با مکش بالا استفاده‌کنید.

به سر لوله جاروبرقی برس مخصوص تمیزکزدن مبلمان وصل‌کنید. معمولا جاروها یه سری مخصوص تمیز کردن مبلمان دارند.برای تمیزنمودن لکه‌های مبلمان، برسی با موهای کوتاه بکارببرید. تمام ذرات گردوغبار را به آرامی بزدایید. فراموش نکنید که هنگام جارو‌کردن از تمام زوایا آن را تمیزکنید.

مرحله3: مواد را روی قسمتی از مبلمان تست‌ کنید

وقتی کار جاروکشی و غبارروبی سطح به‌ پایان‌ رسید نوبتِ تست مواد روی مبلمان است. قبل از اینکه به جان لکه‌ها بیفتید، یک قسمتی از مبلمان که در دید نیست را تست‌کنید. بدین شکل مطمئن می‌شوید که رنگ مبلمان نمی‌رود.

باز هم بسته به جنس و نوع مبلمان باید ببینید از چه روشی می‌توانید استفاده‌کنید. بعضی ترجیح‌می‌دهند از محلول ترکیبی خانگی استفاده‌کنند. به این صورت که به نسبت مناسب ایزوپروپیل الکل و سرکه سفید را با هم ترکیب‌می‌کنند. البته بدون توجه به برچسب مبلمان این کار صحیح نیست.

مواد را روی قسمتی از مبلمان که در دید نیست تست کنید. اگر رنگ پارچه مبلی نرفت با اطمینان به گام بعدی بروید.

مرحله4: پاک‌کردن محل لکه
تمیزکردن محل لکه
تمیزکردن محل لکه

تمام لکه‌ها را پاک‌کنید. کمی از محلول را به روی لکه اسپری کنید. با یک برس پرز کوتاه نرم بکشید تا محلول به بافت آن نفوذ‌کند. اینطور اثر لک کم می‌شود. می‌توانید محلول را به پارچه نیز اسپری کنید. اگر لکه سریع از بین نرفت چند دقیقه صبرکنید تا محلول به لکه نفوذ‌کند. بعد شروع به تمیزکردن‌کنید.

مرحله5: باقیمانده لکه را پاک‌کنید

کثیفیهای به‌جا‌مانده را با یک پارچه نرم و نمناک دیگر پاک‌کنید. دقت کنید که پارچه ها تمیز باشند و پرز ندهند. پارچه مبل را خیس‌نکنید. همین که نمناک شود برای بردن لک محلول از سطح مبلمان کافیست.

مرحله6: خشک‌کردن

شما تقریباً با موفقیت 5 مرحله از تمیزکردن لکه مبلمانتان را انجام داده‌اید و لک را از روی مبلتان زدوده‌اید. اما مرحله آخر را دست کم نگیرید. خشک کردن مبلمان به اندازه تمیزکردن آن مهم است.

کوسن‌ها را جدا از سطح مبل نگه‌دارید تا تمام سطح پارچه مبل خشک‌شود. در صورت امکان مبلها را بیرون و زیر نور آفتاب قرار‌دهید. به این شکل سریع‌تر خشک‌‌می‌شوند. نور آفتاب باعث می‌شود اثری از لک باقی‌نماند. در صورتی که کوسن‌ها را قبل از خشک‌شدن کامل سر جایشان بگذارید ممکن است قارچ‌ها شروع به رشد کنند. نمناک بودن یکی از عوامل رشد قارچهاست. پس مطمئن‌شوید که به‌خوبی خشک‌شده‌است.

تمیز کردن لکه‌ مبلمان کار سخت و خسته‌کننده‌ای نیست. به شرط آنکه نحوه صحیح تمیز کردن آن را بدانید. پس سری بعد که لکی روی مبلتان دیدید نگران نباشید.با این مراحل می‌توانید از عهده‌ تمیز کردن لک برآیید.

مطالب مرتبط :

تمیز کردن لکه رب گوجه فرنگی از ظروف پلاستیکی

روشی آسان برای تمیز کردن سردوش

آموزش نحوه تمیز کردن غذاهای سوخته شده از ظروف