نحوه تکثیر دیفن باخیا در خانه با 3 روش آسان + نگهداری اون

نحوه تکثیر دیفن باخیا در خانه
نحوه تکثیر دیفن باخیا در خانه

نحوه تکثیر دیفن باخیا : دیفن باخیا جزو اون دسته از گیاهانی هست که غیر بومیه ولی با ورودش به کشور از چنان مقبولیت و استقبالی روبرو شد که بعیده اسمش رو نشنیده باشید. این گیاه رو میشه به سه روض ساده در خانه تکثیر کرد که در ادامه مرحله به مرحله میخوام بهتون آموزش بدم، پس حتما تا انتهای مطلب همراه من باشید، راستی اگر در خصوص نگهداری این گیاه اطلاعات زیادی ندارید حتما مطلب نگهداری دیفن باخیا رو طمالعه کنید ولی در ادامه توضیحاتی در خصوص نگهداری بهتون میدم.

معرفی دیفن باخیا (Dieffenbachia):   

دیفن باخیا بومی بخش هایی از آمریکای مرکزی و جنوبیه. گونه های مختلفی از این جنس وجود داره که می تونه با زیبایی شناسی ایده آل شما مطابقت داشته باشه، از سبز روشن، سبز تیره، تا رنگها و شکل های خاص دیگه. انواع دیفن باخیا شمارو شگفت زده میکنه! که در مطلبی جداگانه این گونه ها رو معرفی کردیم.
دیفن باخیا یکی از سرده های گیاهان آپارتمانیه که به خاطر نگهداری نسبتا ساده ای که داره خیلی شناخته شد و تقریبا همه ی کسایی که به گیاهان آپارتمانی علاقه دارن این گیاه رو میشناسن و یکی یدونه توی خونشون دارن 
خیلی مراقب کودکان و حیوانات خانگی باشید چون دیفن باخیا یه نوع شیره سمی داره که در صورتی که بلعیده بشه باعث از دست دادن موقت تکلم میشه. پس اگه این گیاه رو توی خونتون نگهداری میکنید مراقب باشید ظاهر زیبای اون باعث نشه قووورتش بدید.

تکثیر دیفن باخیا و قلمه زدن دیفن باخیا
تکثیر دیفن باخیا و قلمه زدن دیفن باخیا

نحوه تکثیر دیفن باخیا:

بسته به روش تکثیری که انتخاب کرده اید و عوامل محیطی که اطراف محل زندگی یا کارتون دارید، دیفن باخیای شما ممکنه بین 2 هفته تا چند ماه طول بکشه تا ریشه کنه و شروع به رشد بکنه. اگر شرایط بهینه باشه، مخصوصاً در مورد شرایط دما و نور، ریشه زدن گیاه  دیفن باخیا ی شما کمتر خواهد بود. در ادامه سه روش تکثیر دیفن باخیا در خانه رو با هم بررسی میکنیم:

بنر گل من و تو

3 از بهترین نحوه تکثیر دیفن باخیا:

قبل از تکثیر این گیاه حتما نکاتی که بهتون میگم رو رعایت کنید. برای تکثیر گیاه دیفن باخیا ی جدید نیازی به مقدار زیادی از این گیاه ندارید، اما به چندتا ابزار نیاز دارید و باید اونها رو از قبل آماده کنید. اول از همه، از آسیب دیدن خودتون جلوگیری کنید و حتماً دستکش بپوشید. دیفن باخیا کریستال های اگزالات توی شیره خودش داره. این کریستال‌ها باعث میشن کسایی که دیفن باخیا رو قووووورت میدن، تورم دهان و گلو رو تجربه کنن. همین کریستال ها می تونن حتی پوست شما رو هم تحریک بکن.

اگه از وارد شدن هرگونه شیره روی پوست خودتون جلوگیری کنید، مراقبت کنید این خوبه. اما خیلی آسون اتفاق میوفته که به طور تصادفی مقداری شیره رو لمس کنید یا دستتون بلغزه و حتی ممکنه الان با درماتیت دست و پنجه نرم کنید. دستکش و آستین بلند لباستون محافظ جان و دوست شما توی تکثیر دیفن باخیا حساب میشن.
شما همچنین باید یه جفت قیچی تمیز آماده داشته باشید. مهمه که ابزارهای خودتون رو قبل از استفاده از اونها تمیز کنید چون هرگز نمیدونید که چه عوامل بیماری زایی  در کمین شما هستن.

چرا قبل از استفاده ی ابزار تکثیر گیاهان باید اونهارو ضد عفونی کرد؟

یه مورد مثال میزنم، شاید از قیچی خودتون برای هرس گیاهی که بیماری قارچی داشته استفاده کردید و متوجه اون نشدید. حالا شما اون قارچ رو به دیفن باخیا و تمام گیاهان کوچک جدیدی که می خواید تکثیر کنید، پخش کرد. ساده ترین راه برای استریل کردن ابزارتون  با محلولی از یک قسمت سفید کننده به 9 قسمت آب هست. از این مخلوط برای پاک کردن ابزارتون استفاده کنید. اگه از چندین گیاه قلمه می گیرید، اونها رو از بین گیاه های دیگه هم پاک کنید. این کمی وقت گیره، اما خطر مشکلات در مسیر رو به حداقل می رسونه. همچنین، اگه از گلدانی دوباره میخواید استفاده کنید، حتماً اونها رو با همون سفید کننده و مخلوط آب پاک کنید تا ابتدا اونها رو ضدعفونی کنید. می‌تونید مستقیماً توی هر ظرفی که قصد دارید گلتون توی اون رشد بکنه، بکارید.
بعد از کرونا دیگه همه ما با الکل و ضدعفونی کردن وسایل با اون آشنا هستیم و توی همه خونه پیدا میشه، میتونید به راحتی قیچی یا چاقوی خودتون رو با الکل ضدعفونی کنید.

تکثیر دیفن باخیا:

اگه قصد تکثیر به تعداد زیاد گیاه دیفن باخیارو دارید، گلدون های پلاستیکی کوچک با زهکشی خوب برای این گیاه خیلی مفیده. همچنین اگه مراقب باشید که اونها رو نشکنید، می تونید چندین بار از یه شاخه دیفن باخیا استفاده کنید. وقتی نوبت به انتخاب خاک مناسب برای گلدون می رسه، خاک استاندارد میتونه براش اوکی باشه یعنی ترکیب کوکوپیت + پرلیت + پیت ماس و کمی خاک باغچه

برش قلمه دیفن باخیا
برش قلمه دیفن باخیا

تکثیر دیفن باخیابه روش قلمه زدن ساقه 

یکی از معمول ترین و آسان ترین روش های تکثیر روش قلمه زدن دیفن باخیا هست، اگه می خواید به طور کلی دیفن باخیا رو به یکباره تکثیر کنید، این راه خوبی برای این کار هستش، چون می تونید یه ساقه رو به سه یا گلدان های بیشتری تبدیل کنید. همچنین اگه ساقه‌ای دارید که در توی قسمت پایه ی ساقه بلند و برهنه شده، این روش تکثیر دیفن باخیا مفید میتونه باشه، چون دیفن باخیا با افزایش سن مستعد این اتفاق هست.
برای این کار قیچی یا چاقو رو استریل کنید و سپس شروع به برش زدن ساقه کنید، با قیچی کردن ساقه توی هر ارتفاعی که دوست دارید  شروع کنید. اما فراموش نکنید ساقه توی اولین گره زیر جایی که بریده شده، برگ های جدیدی تشکیل میده، بنابراین حتماً اون رو درست بالای یک گره ببرید.

اگر با ظاهر گره‌ها در گیاهان دیفن‌باخیا آشنا نیستید، گره های دیفن باخیا اون قسمت‌هایی از ساقه هستن که برگ‌ها از اون قسمت ظاهر میشن. هر گره مثل یه حلقه برجسته در اطراف ساقه دیده میشه و معمولاً سبز روشن تر از بقیه ساقه یا حتی قهوه ای مایل به زرد هست.
بعد از قلمه زدن دیفن باخیا ساقه ای را که جدا کردید رو بردارید و به قطعات 10 الی 15 سانتی برش بدید که هر کدوم حداقل یه گره دارن. هر قلمه باید به پهلو یا به صورت عمودی توی گلدون قرار بگیرن. اون ساقه هایی که توی طرفین گلدون قرار می گیرن باید با خاک به طور کامل پوشانده بشن. (قبل از قرار دادن روی خاک بهتره که ابتدا و انتهای قلمه رو به پودر دارچین بزنید و خاک رو حتما قارچ کشی کنید)

جوانه زدن قلمه دیفن باخیا
جوانه زدن قلمه دیفن باخیا

همیشه یکی از ساقه های قلمه زدن شده دارای برگ هست، یعنی اون قسمت بالایی که به صورت عمود داخل خاک باید کاشته بشه، ساقه هایی که به صورت عمودی توی خاک گلدون قرار میگیرن، باید تقریباً تا نیمه دفن بشن تا یه گره زیر خاک باشد. فرقی نمی کنه که از کدوم سمت بالا کاشته بشن، فقط شرط ما اینه که یه گره زیر خاک پوشیده شده باشه. گلدون رو به خوبی آبیاری کنید و گلدون دیفن باخیا رو توی نور روشن و غیر مستقیم قرار بدید. یادتون نره خاک گلدون دیفن باخیا رو مرطوب نگه دارید.

تکثیر دیفن باخیا از طریق تقسیم بوته
تکثیر دیفن باخیا از طریق تقسیم بوته

تکثیر دیفن باخیا به روش تقسیم بوته

این روش زمانی جواب میده که گیاه شما پاجوش زده باشه که خیلی به ندرت اتفاق میوفته (از دیگر روش های تکثیر دیفن باخیا تکثیر به روش پاجوش یا تقسیم بوته هست) ، اگه دیفن‌ باخیای شما ساقه های زیاد و بلندی داره، می‌تونید اون‌ها رو برای ایجاد چندین گیاه تقسیم کنید. اگه گیاه شما بزرگتر از گلدونش شده و یک یا دو گیاه اضافی می خواید تکثیر کنید، این یه روش عالیه. برای شروع، گیاه رو به آرامی از ظرف بیرون بیارید. برای گیاهان ریشه دار، ممکنه لازم باشه که یه چاقو رو اطراف لبه ی گلدون بکشید تا ریشه رو شل کنید. بعد از آزاد شدن گیاه از گلدون، تا جایی که می تونید خاک رو از ریشه بتکانید. هرچقدر خاک کمتری اطراف ریشه باشه، کار شما آسون تر خواهد بود. حالا که خاک رو پاک کردید و به خوبی تکاندید، به آرامی ساقه ها رو جدا کنید و مراقب باشید تا جایی که ممکنه ریشه هایی که به ساقه چسبیدن رو اذیت نکنید و به آرومی جدا کنید. ممکنه لازم باشه قیچی برای جدا کردن بعضی ریشه ها استفاده کنید که ممکنه با رشد اونها کاملاً در هم پیچیده بشه. بعد از تقسیم ساقه و ریشه ها اون رو به آرامی توی یه ظرف تمیز قرار بدید (گلدون شما بهتره با همون گلدون هم ارتفاع باشه). اطراف ریشه ها رو به آرامی با خاک گلدان پر کنید و اون رو آبیاری کنید.

نحوه تکثیر دیفن باخیا با لایه به روش ریشه دار کردن هوایی

این پیچیده ترین روش برای تکثیر دیفن باخیا ست و فقط روی گیاهان کمی مسن تر قابل انجامه. شما به چوبی نیاز دارید که حداقل یه سی سانتی متر قد داشته باشه و به ضخامت یه مداد باشه تا اونقدر قوی باشه که بتونه وزن رو تحمل بکنه. مزیت انتخاب این روش اینه که حتی اگه لایه‌بندی انجام نشه، بخشی از گیاهتون از بین نرفته‌. وقتی که چوبی به اندازه مناسب پیدا کردید، دو سوم برگها رو از قسمت پایینی جدا کنید. توی مرحله بعد، یک برش کوچک تقریباً تا نیمه چوب ایجاد کنید. برش حداقل باید حدود یک سوم چوب باشه. یه خلال دندان رو از وسط بشکنید و اون رو توی برش فرو کنید تا باز بمونه. خزه اسفاگنوم مرطوب شده رو دور برش بپیچید و در آخر پلاستیک شفاف را دور خزه بپیچید.

پایه پلاستیک رو محکم بچسپونید و روی پلاستیک رو با چیزی که بتونید به طور مکرر باز و بسته کنید، مثل یه کلاهک نایلونی یا یه تکه نخ، محکم کنید. شما باید بتوانید قسمت بالایی رو باز کنید تا بتونید خزه رو احساس کنید و مشخص کنید که آیا هنوز مرطوب هست یا خیر. اگه اینطور نیست، باید از یه بطری اسپری برای مرطوب کردن مجدد خزه استفاده کنید. برای تکثیر دیفن باخیا خزه ها باید مرطوب بمونن اما خیس نشن چون قسمت لایه ای هوا باعث رشد بهتر و جدید میشه. هنگامی که شروع به دیدن ریشه های تشکیل شده توی پلاستیک و خزه کردید، وقتشه که گیاه جدید خودتون رو از والدین جدا کنید. پلاستیک و خزه رو بردارید و چوب رو دقیقاً زیر جایی که ریشه ها تشکیل شده، ببرید. این قلمه ی  ریشه دار رو بکارید و به مراقبت از اون مثل یه پیوند حواستون باید باشه.  ریشه هارو حدود 10 سانت پایین تر از چوب باید توی خاک دفن بشن. خوب آبیاری کنید و اگه خاک ته نشین شد، خاک بیشتری به گلدون اضافه کنید.

ریشه دار کردن دیفن باخیا در آب
ریشه دار کردن دیفن باخیا در آب

آیا میشه دیفن باخیا رو در آب ریشه دار کرد؟

به سادگی برش های 10 الی 15 سانتی ساقه و برگ های دیفن باخیا رو جدا کنید. یه لیوان آب بریزید و قلمه های دیفن باخیا رو داخل اون قرار بدید. می تونید هر چند روز یکبار یا بیشتر آب رو عوض کنید. شیشه رو تو یه مکان روشن و گرم اما دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید چون باعث چروک شدن گیاه میشه.

بهترین خاک برای تکثیر و رشد دیفن باخیا چیست؟

دیفن باخیا خاکی نیاز داره که زهکشی خیلی خوبی داشته باشه، مثل ترکیبی از مشابه ترکیب خاک بنفشه آفریقایی. مخلوط خاک به خوبی زهکشی می کنه اما همچنان مقداری رطوبت رو توی خودش نگه می داره. من خودم از ترکیب کوکوپیت + پرلیت + پیت ماس استفاده میکنم.

اینم از نحوه تکثیر دیفن باخیا که به راحتی میتونید توی خونه انجام بدید و از دیفن باخیا های جدید توی گلخونه تون لذت ببرید. شما باید در عرض چند هفته شروع به مشاهده شاخ و برگ و ساقه های جدید دیفن باخیا کنید.

تکثیر دیفن باخیا نمی تونه آسون تر باشه!

دیفن باخیا یکی از اون گیاهاییه که به شما احساس استاد تکثیر گل هارو میده. چندین روش وجود داره که می تونید استفاده کنید و همه اونها اساساً اشتباه هست. تاا زمانی که خاک، آب و نور خورشید رو فراهم کنید، این احتمال وجود داره که توی کوتاه ترین زمان از دیفن باخیا های جدید لذت ببرید.

نگهداری دیفن باخیا: چیکار کنیم دیفن باخیا سریعتر رشد بکنه؟

دیفن باخیا اگه خارج از خونه باشه و تکثیر دیفن باخیا و نگهداری دیفن باخیای ما درست و اصولی باشه میتونه خیلی خیلی بزرگ بشه اما داخل خونه، خیلی کوچکتر میمونه. اگه می خواید گیاه دیفن باخیا شما سریعتر رشد کنه و بلندتر بشه، چندتا کار وجود داره که می تونید انجام بدید تا به خواسته تون برسید:

قلمه زدن دیفن باخیا در خانه
قلمه زدن دیفن باخیا در خانه

مطمئن بشید که شرایط نوری برای دیفن باخیا مناسبه:

دیفن باخیا ها عموماً از نور روشن و غیر مستقیم لذت میبرن. برگ های جدید نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرن،  بخصوص توی بهار و تابستون.

از آبیاری صحیح دیفن باخیا اطمینان حاصل کنید:

قبل از آبیاری دیفن باخیا، بررسی کنید که آیا قسمت بالای خاک خشک شده یا نه. اگه اینطور بود و سطح خاک خشک شده بود، خاک گلدون رو عمیق آبیاری کنید، اما دقت کنید که آب از گلدون خارج بشه و آب اضافی که توی نعلبکی جمع میشه رو دور بریزد. مثل خیلی از گیاهان دیگه، دیفن باخیا هم در صورت آبیاری بیش از حد مستعد پوسیدگی ریشه هست، بنابراین همیشه بررسی کنید که آیا گیاه دیفن باخیا شما واقعاً به آبیاری نیاز داره یا نه.

از دمای سرد خودداری کنید:

محدوده دمایی ایده آل برای دیفن باخیا دمای بین 15 تا 23 درجه سانتی گراد هست، توی دمای 15 درجه سانتی گراد، گیاه عملکرد ضعیفی رو خواهد داشت. حتی ممکنه برگ هاش  بریزه. همین امر در مورد بادهای سرد و نوسان دما هم صدق می کنه و این عوامل میتونن باعث ریزش برگ گیاه دیفن باخیا بشن.

از خاک با کیفیت استفاده کنید:

خاک گلدان معمولی انتخاب خوبی برای گیاه دیفن باخیا نیست. این گیاه به خاکی با هوادهی خوب و زهکشی خوب نیاز داره که مستعد تراکم نباشه. استفاده از ماسه درشت، پرلیت، ذغال سنگ نارس یا هوموس توی ترکیب با خاک گلدان همه منظوره، بستری سبک برای گلدون ایجاد می کنه که سریع زهکشی می کنه و ریشه ها رو تهویه می کنه.

آیا می توان دیفن باخیا را از برگ تکثیر کرد؟

دیفن باخیا رو نمیشه از طریق قلمه های برگ تکثیر کرد، شاید این کار باعث ریشه دهی قلمه برگ بشه ولی به هیچ وجه تبدیل به گیاه نخواهد شد. اما قلمه های ساقه ای که گره دارن میتونن خیلی خوب عمل بکنن.

دیفن باخیا را برای تکثیر از کجا ببرم؟

ساقه توی اولین گره زیر جایی که بریده شده، برگ های جدیدی تشکیل میده، بنابراین حتماً اون رو درست بالای یه گره ببرید.

دیفن باخیا به چه مقدار نور خورشید نیاز دارد؟

به طور کلی، دیفن باخیا نور نسبتا زیاد و فیلتر شده رو ترجیح میده. این به این معنیه که نور قبل از برخورد به گیاه اول از چیزی مثل یه پرده شفاف عبور بکنه. دیفن باخیا میتونه نور کم رو هم تحمل بکنه (این همان چیزیه که باعث میشه مراقبت از دیفن باخیا بسیار کم و راحت باشه!) اما به خاطر داشته باشید که توی نور کم دیفن باخیا به این سرعت رشد نخواهند کرد. به دیفن باخیا نور مستقیم ندید چون ممکنه برگها رو بسوزونه.

چرا برگ های دیفن باخیا زرد میشود؟

علت زرد شدن برگ دیفن باخیا بخاطر آبیاری زیاد و زهکشی کم خاک گلدون دیفن باخیا ست. مشکلات دیفن باخیا و درمان اونها رو توی این مطلب میتونید بخونید و دیفن باخیای خودتون رو درمان بکنید.

تکثیر دیفن باخیا رو به طور کامل یاد گرفتیم اما بنظرم مهم تر از تکثیر دیفن باخیا اقداماتی بود که باید قبل از تکثیر دیفن باخیا انجام میدادیم (بخاطر شیره ی سمی که داره). خلاصه دیفن باخیای خارجکی رو تکثیر کنید و خوب ازش نگهداری کنید که به زیبایی گلخونه تون خیلی میتونه کمک بکنه. مراقب خودتون، خوبیاتون و دیفن باخیا های نازنین باشید.