مشکلات و بیماری‌های دیفن باخیا و روش‌های مبارزه با آن

مشکلات و بیماری های دیفن باخیا
مشکلات و بیماری های دیفن باخیا

مشکلات و بیماری دیفن باخیا : اگر شا هم در نگهداری این گیاه مشکل دارید و دنبال علت زرد شدن برگ دیفن باخیا، علت رشد نکردن گل دیفن باخیا، علت لوله ای شدن برگ دیفن باخیا یا سوالاتی مثل چرا دیفن باخیا پژمرده می شود؟ هستید این مطلب رو تا آخر بخونید چون میخوایم تمام مشکلات و بیماری های این گیاه رو مورد بررسی قرار بدیم.

دیفن باخیا گیاهی زیبا و پر طرفدار و البته سمی است که در منازل و آپارتمان‌ها جای خود را باز کرده است. این گیاه بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است. در صورتی که کودک و یا حیوان خانگی در منزل دارید باید مواظب باشید، چون همانطور که گفتیم برگ‌های آن سمی است و در صورت بلعیدن مشکلاتی ایجاد می‌کند.

آشنایی مختصر با دیفن باخیا

این گیاه زیبا برگ‌هایی سبز با رگه‌های سفید و زرد رنگ دارد که طول برگ‌ها به 30 سانتیمتر می‌رسد. عرض برگ‌ها نیز تا 15 سانت می‌شود. دیفن ساقه‌هایی گوشتی دارد و جالب است بدانید این گیاه گل هم می‌دهد و گل‌های آن سفید مایل به سبز هستند.

بنر گل من و تو
شرایط درست نگهداری دیفن باخیا در خانه
شرایط درست نگهداری دیفن باخیا در خانه

شرایط نگهداری و مراقبت از دیفن باخیا

یکی از دلایل اصلی ایجاد مشکل در گیاهان آپارتمانی فراهم نکردن شرایط درست و مناسب برای اونها است که در زیر شرایط درست نگهداری دیفن باخیا را به صورت خلاصه بیان میکنیم تا در کاهش مشکلات به شما کمک کند.

خاک مناسب برای رشد

خاک مناسب دیفن مخلوطی از یک قسمت خاک رس، یک قسمت کود حیوانی و دو قسمت برگ است.

میزان آبیاری دیفن باخیا

یکی از مشکلات و بیماری هایی دیفن باخیا زمانی رخ میدهد که شما نیاز آبی آن را درست فراهم نکنید. دیفن باخیا در تابستان به آبیاری بیشتر نیاز دارد. در فصل گرما هفته‌ای 2 تا 3 بار آن را آبیاری کنید، اما در زمستان هفته‌ای یک بار کافی است. موقع آبیاری چک کنید خاک گلدان خشک باشد و سپس آن را آب دهید.

نور مورد نیاز

دیفن باخیا عاشق نور غیر مستقیم و به نور مستقیم آفتاب حساس است. این گیاه در اثر نور کم ساقه‌هایی دراز خواهد داشت. برای این که برگ‌ها کج نشوند باید گاهی گیاه را بچرخانید. هرچند نور زیاد هم موجب رنگ پریدگی گیاه خواهد شد.

دمای مناسب برای رشد

این گیاه در فصل سرما باید در هوای اتاق و جای گرم نگهداری شود. درجه حرارت 13 تا 18 درجه بسیار عالی است.

بیماری های دیفن باخیا - زرد شدن برگ پایینی
بیماری های دیفن باخیا – زرد شدن برگ پایینی

بیماری‌ها و مشکلات دیفن باخیا و راه درمان

دیفن نیز مانند گیاهان دیگر دچار بیماری‌ها و مشکلاتی می‌شود که اگر به موقع درمان شود، شاید از نابودی گیاه جلوگیری شود:

علت زرد شدن برگ دیفن باخیا و تار عنکبوت زدن زیر برگ

این مشکل از وجود آفت در گیاه شما به وجود خواهد آمد، یک سری کنه‌های ریز قرمز موجب چنین مشکلی می‌شوند. برای رفع این مشکل هر دو هفته یک بار با سم کنه کش آن را سمپاشی کنید تا زمانی که مشکل رفع شود.

در برخی مواقع کمبود مواد مغذی و یا آبیاری بیش از حد موجب زرد شدن و ریزش برگها خواهد شد پس اگر برگهای پایینی زد میشن و ریزش دارند حتما گیاه را با کودهای محلول در آب تغذیه کنید.

مشکلات دیفن باخیا - زرد شدن برگها
مشکلات دیفن باخیا – زرد شدن برگها

علت کوچک شدن برگ‌ها دیفن باخیا

یکی دیگر از بیماری های دیفن باخیا کوچک شدن برگها است که بیشتر به علت کلفی نبودن نور محل نگهداری می باشد. در صورت دریافت نکردن نور یا کمبود مواد مغذی خاک ممکن است برگ‌ها بیش از حد کوچک شوند. حتما خاک را بررسی کنید و اگر به کود نیاز دارد آن را تقویت کنید. گیاه را به محیطی با نور بیشتر ببرید.

توجه داشته باشید که در برخی مواقع چون برگهای پایینی در معرض نور کمی قرار میگیرند ممکن است ریز شدن برگ را مشاهده کنید. یا اینکه برگهایی که خیلی در معرض نور نیستند کوچک شوند پس سعی کنید هر هفته کمی گیاه را بچرخانید تا تمامی بخش هیا گیاه نور مناسبی دریافت کنند.

لکه‌های سوختگی روی برگ‌ها

اگر گیاهتان را در آفتاب غبار پاشی می‌کنید، احتمال دارد برگ‌ها دچار لک شوند. باید این کار را در سایه انجام دهید.

خشک شدن و ریختن برگ‌های گل دیفن باخیا

از مشکلات دیفن باخیا که بیشتر تابستان مشاهده میشود است که بر اثر گرم و خشک بودن هوا اتفاق می افتد. شما باید رطوبت هوا را بیشتر کنید و گیاه را به جای خنک‌تری ببرید. رطوبت خاک را نیز بررسی و در صورت لزوم گیاه را بیشتر آبیاری کنید. بهترین راه برای حل رطوبت مورد نیاز استفاده از جزیره برای گلدان است و یا از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید.

غبارپاشی راه حلی دیگری است که از این مشکل جلوگیری میکند و رطوبت لازم را برای گیاه تآمین می‌کند. ولی توجه کنید که غبارپاشی در زمان ظهر نباید انجام شود.

سوختگی و ایجاد لک در برگ دیفن باخیا
سوختگی و ایجاد لک در برگ دیفن باخیا

دلیل رنگ پریدگی و سفیدی برگ‌ها دیفن باخیا

این مشکل میتونه از نور خیلی زیاد و مستقیم خورشید و یا کمبود مواد مغذی باشد که شما مورد را بررسی کنید و در صورت نیاز گیاه را به محلی با نور فیلتر شده منتقل کنید و یا از کودهای کامل برای تغذیه استفاده کنید.

پوسیدگی ساقه دیفن باخیا

یکی دیگر از مشکلاتی که برای دیفن پیش می‌آید پوسیدگی ساقه است که به دلیل قارچ بوتری تیس است. این مشکل به خاطر هوای سرد و یا رطوبت بیش از حد رخ می‌دهد. اگر چنین مشکلی رخ داد غبارپاشی را متوقف کنید و گیاه را به محیط گرم‌تری ببرید. زهکشی آن را چک کنید و با قارچ کش سمپاشی کنید.

اگر میزان آبیاری گیاه هم زیاد باشد و یا آب در انتهای گلدان جمع شود موجب چنین مشکلی خواهید شد پس هر زمان که خاک خشک شد بهش اب بدید و هر ماه زهکشی گلدان را بررسی کنید تا آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه.

علت زردی ساقه دیفن باخیا چیست؟

آبیاری بیش از حد و نداشتن زهکشی مناسب می‌تواند سبب بروز چنین مشکلی شود، چون ریشه‌ها پوسیده و ساقه شروع به زرد شدن می‌کند.

علت لوله ای شدن برگ دیفن باخیا چیست؟

از مشکلات دیفن باخیا که از کمبود نور پیش میاید لوله شدن برگها است، گیاه را جابجا کنید و به مکانی با نور بیشتر ببرید. در صورتی که مشکل حل نشد باید گیاه را تقویت کنید. چون در برخی مواقع کمبود مواد مغذی و انرزی نداشتن گیاه موجب این مشکل می شود.

بیماری و مشکلات دیفن باخیا - مشکلات برگی
بیماری و مشکلات دیفن باخیا – مشکلات برگی

زرد شدن برگ‌های پایین و لکه‌های قهوه‌ای حاشیه برگ

یکی دیگر از بیماری‌ها و مشکلات دیفن باخیا زرد شدن برگ‌های پایین و لکه‌های قهوه‌ای حاشیه برگ‌ها است. برای رفع آن باید خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری گلدان خشک باشد و آبیاری را کمتر کنید.

علت رشد نکردن گل دیفن باخیا چیست؟

زمانی که گل را جابجا یا گلدان آن را عوض می‌کنید، شوکی به گیاه وارد می‌شود که ممکن است باعث شود برگ‌ها زرد و بی حال شوند یا رشد گیاه کم و متوقف شود. پس از مدتی این مشکل حل می‌شود.

سعی کنید در زمان تعویض گلدان، گلدانی با یک سایز بزرگتر انتخاب کنید تا گیاه خیلی سریع به مرحل رشد ریشه برسد و همچنین مراقب باشید که به ریشه ها هنگام جابجایی آسیب وار نشود.

دلیل جمع شدن و چروک شدن برگ‌ها

از دیگر بیماری های دیفن باخیا که عامل ویروس موجب این مشکل است چروک شدن برگهاست، بیماری ویروسی به سرعت پخش می‌شود، پس باید برای رفع آن زود اقدام کنید.

دلیل دیگر آن می‌تواند بیماری باکتریایی و سرمای زیاد باشد. وقتی سرما باعث این مشکل باشد بیماری روی برگ‌ها پیشرفت می‌کند. می‌توانید قسمت آسیب دیده و بیمار را جدا و از گیاهتان قلمه بگیرید.

از بین رفتن برگ دیفن باخیا
از بین رفتن برگ دیفن باخیا

پیچیده شدن برگ‌های پایین گیاه به داخل

این مشکل به خاطر بیشتر شدن سن گیاه است . کاملا طبیعی به نظر می‌رسد. گیاه را جابجا کرده و به جای خنکی ببرید.

راه درمان شپشک آردآلود

گاهی زخم‌های سفید پنبه مانندی روی گیاه ایجاد می‌شود که به آن شپشک آردآلود می‌گویند. برای از بین بردن این آفت باید هر دو هفته یک بار با سم حشره کش طبق دستور سمپاشی کنید.

می‌توانید با پنبه آغشته به آب و صابون این آفت را از بین ببرید.

جمع بندی مشکلات و بیماری دیفن باخیا

با برطرف نمودن بیماری‌ها و مشکلات دیفن باخیا و توجه به موقع به آن می‌توان گیاه را از نابودی نجات داد. با روش‌هایی که گفته شد می‌توانید زود علت را تشخیص دهید و برای درمان اقدام کنید. ولی توجه داشته باشید که با فراهم کردن شرایط درست نگهداری تا حد قابل توجهی میتوان از بیماری های دیفن باخیا جلوگیری کرد.

شما چه مشکلاتی در نگهداری این گیاه دارید؟ حتما نظر و تجربه شخصی خود را در بخش دیدگاه برای ما بنویسید.

مطالب مرتبط: