روشهای تکثیر نخل ماداگاسکار مرحله به مرحله با ویدیو

روش های تکثیر نخل ماداگاسکار
روش های تکثیر نخل ماداگاسکار

روش های تکثیر نخل ماداگاسکار در خانه : میشه به سه روش کاشت بذر، قلمه ساقه و ریشه و استفاده از پاجوش این گیاه رو تکثیر کرد، نخل ماداگاسکار از گیاهان آپارتمانی است که نیاز به نور زیاد دارد. عاشقان پرورش گل و گیاه می‌توانند این گیاه را به راحتی در منزل پرورش دهند. در نگهداری اون نور و آبیاری منظم و درست از اهمیت بالایی برخودار هستش، در این مطلب آموزش مرحله به مرحله تکثیر این گیاه بهتون آموزش دادم که حتما نظرتون رو برام بنویسید.

آشنایی با نخل ماداگاسکار

همانطور که از نام این گیاه پیدا است، به نخل‌ها شباهت دارد. اما این گیاه جزو ساکولنتها است. گیاهی ماندگار با مقاومت بالا است و رشد خوبی هم دارد. ساقه این گیاه آبدار و گوشتی است و تیغ‌هایی روی آن است. نخل ماداگاسکار گل‌هایی به رنگ سفید نیز دارد. همچنین به تصفیه هوا کمک می‌کند.

ارتفاع نخل ماداگاسکار در طبیعت به 6 متر هم می‌رسد. ساقه‌های گیاه به دلیل گوشتی بودن آب زیادی در خود نگه می‌دارد. نخل ماداگاسکار بومی جنوب آفریقا و بسیار جذاب و دیدنی است.

بنر گل من و تو
شرایط نگهداری نخل ماداگاسکار
شرایط نگهداری نخل ماداگاسکار

شرایط نگهداری از نخل ماداگاسکار

این گیاه مانند گیاهان دیگر نیاز به نور کافی دارد. ماداگاسکار گیاهی آفتاب دوست است و نور مستقیم را به خوبی تحمل میکند ولی اگر از ابتدا در معرض نور مستقیم نیست در محلی با نور فیلتر شده قرار بدید، آبیاری باید بعد از خشک شدن خاک گلدان انجام شود. سعی کنید در فصل های سرد سال آبیاری را کمی کاهش بدید. حتما از خاک های مخصوص کاکتوس برای کاشت و نگهداری اون استفاده کنید. در فصل تابستان از کودهای محلول در آب به گیاه بدهید تا تقویت شود.

حتما مطلب نگهداری نخل ماداگاسار رو مطالعه کنید تا تمامی نکات ریز و درشت در خصوص آن را بدانید.

روش‌های تکثیر نخل ماداگاسکار

همانطور که در ابتدا گفتیم این گیاه رو میشه به روش های مختلفی تکثیر کرد ولی بهترین و ساده ترین راه استفاده از پاجوش هست که برای افراد مبتدی پیشنهاد میکنیم. نکته خیلی مهمی که باید به آن توجه کنید این است که تمامی قسمت های این گیاه سمی هستند پس در هنگام قلمه زدن و جدا کردن پاجوش از دستکش استفاده کنید.

تکثیر نخل ماداگاسکار ار طریق بذر

اگر دل شیر دارید حتما این کار رو انجام بدید، باید 6 ماه انتظار رو هم به جان بخرید، پیشنهاد میکنم که اگر در باغبانی تبحر و حوصله دارید مراحل زیر را انجام بدید. در ابتدا باید بذرهای این گیاه را از فروشگاه های گل و گیاه، وسایل کشاورزی فروشی ها و یا فروشگاه های آنلاین تهیه کنید، با یک جستجوی ساده در گوگل میتوانید فروشگاه های آنلاین را پیدا کنید.

اگر میخواهید از بذرهایی که گیاه ایجاد میکنه استفاده کنید حتما توجه کنید که بذرها باید تازه باشند در غیر این صورت درصد موفقیت شما به شدت پایین خواهد آمد. بعد از تهیه بذر، آنها را داخل ظرفی با آب ولرم بریزید و به مدت حداقل 24 ساعت در محلی با دمای 20 الی 24 درجه سانتی گراد قرار بدهید.

یک گلدان با حداقل قطر دهانه 15 سانتی متر یا سینی کشت تهیه کنید و سپس با استفاده از خاک که از ترکیب خاک باغچه + پرلیت +ماسه + خاک برگ تشکیل شده پر و گلدان یا سینی را آبیاری کنید. سپس داخل گلدان با فاصله 3 الی 4 سانتی متری سوراخ هایی با عمق نیم سانتی متر ایجاد کنید (در مرکز مربع های سینی کشت همین کار را انجام بدید) و سپس بذرهای خیس خورده را داخل آن قرار دهید و سپس روی بذرها را با خاک بپوشانید.

تکثیر ماداگاسکار از طریق کاشت بذر
تکثیر ماداگاسکار از طریق کاشت بذر

استفاده از نایلون

برای اینکه سرعت جوانه زدن بالا برود میتوانید از نایلون پلاستیکی شفاف استفاده کنید و روی گلدان را با آن بپوشانید و هر روز به مدت 1 الی 2 ساعت نایلون را بردارید تا هوای جریان پیدا کنید. این کار از کپک زدن و قارچی شدن خاک جلوگیری میکند.

حدود 4 هفته الی 6 ماه زمان نیاز هست تا بذرهای شما جوانه بزنند و قابلیت انتقال به گلدان جدید را داشته باشند. پس کمی صبور باشید.

رشد بذرهای ماداگاسکار بعد از 4 ماه
رشد بذرهای ماداگاسکار بعد از 4 ماه

تکثیر نخل ماداگاسکار از طریق پاجوش

اگر دنبال دردسر نیستید بهتره شرایط درست نگهداری این گیاه را فراهم کنید تا گیاه شروع به پاجوش زدن کند، پس از این که جوانه ها را مشاهده کردید میتونید آنها را از گیاه مادری جدا کنید، پیشنهاد من این است که اجازه بدید پاجوش ها کمی رشد کنند (حداقل 2 الی 4 سانتی متر بزرگ شوند) و سپس از گیاه مادری جدا کنید.

برای این کار ابتدا یک قیچی یا چاقوی تیز آماده کنید و با استفاده از الکل آن را خوب استریل کنید (اگر این کار انجام نشود امکان انتقال بیماری بالا خواهد رفت) سپس از پایین ترین قسمت پاجوش را برش بزنید و با استفاده از داریچن محل برش روی گیاه مادری را پوشش بدید تا خیلی زود بگیریه.

حالا قلمه برش داده شده را در محلی با نور متوسط و فیلتر شده قرار بدید تا محل برش پینه ببنده، البته میتونید یک برش دیگه هم روی گیاه بزنید تا کاملا صاف بشه و قلمه کوچک را هم مجدد در خاک بکارید، همانطور که در ویدیو مشاهده میکنید.

حال قلمه را داخل هورمون ریشه زایی بزنید و در گلدانی که با خاک مخصوص کاکتوس پر شده قرار بدید و سپس آبیاری کنید، توجه داشته باشید که میزان آبیاری باید خیلی کم انجام بشه تا زمانی که پاجوش شما ریشه دار شود. بعد از ریشه دار شدن پاجوش میتوانید گیاه را طبق روال عادی آبیاری کنید.

 

تکثیر نخل ماداگاسکار از طریق قلمه زدن ساقه یا ریشه

در این روش شما باید یک گیاه بالغ و چند سال داشته باشید، حالا یک ساقه که طولی حدود 10 الی 22 سانتی متر دارد را انتخاب کنید و با استفاده از چاقوی استریل شده برش بزنید، قلمه را در محلی با نور کم و دمای حدود 18 الی 22 درجه سانتی گراد به مدت 2 الی 3 روز قرار بدید تا محل برش کاملا پینه ببنده و شیره های سمی اون خارج بشه.

یک گلدان با خاک مخصوص کاکتوس آماده و آبیاری کنید حال پس از پینه بستن قلمه ها میتوانید آن را به گلدان جدید مناقل کنید، در ابتدای میشه از قیم هم استفاده کرد تا قلمه در مدت ریشه زایی نیوفته، حالا گلدان را در محلی با نور فیلتر شده قرار بدید و هر زمان خاک گلدان خشک شد بهش آب بدید.

نحوه تکثیر نخل ماداگاسکار از طریق قلمه
نحوه تکثیر نخل ماداگاسکار از طریق قلمه

دلیل موفق نبودن تکثیر نخل ماداگاسکار چیست؟

یکی از دلایل اصلی آبیاری زیاد و یا بالا رفتن رطوبت خاک است که موجب پوسیدی قلمه و پاجوش خواهد شد.

مرحله پینه بستن بسیار مهم است چون اگر این کار را انجام ندهید یا از هوذمون ریشه زایی استفاده نشود احتمال ریشه دار شدن بسیار پایین خواهد آمد.

تعویض گلدان نخل ماداگاسکار

سعی کنید فاصله زمانی تعویض گلدان خیلی نزدی نباشید، هر 1 الی 2 سال میتوانید گلدان نخل ماداگاسکار را تعویض کنید. بهترین فصل هم برای این کار اوایل بهار است.

شما تا الان از کدوم روش برای تکثیر نخل ماداگاسکار استفاده کردید؟ حتما نظر و تجربه شخصی خود را در بخش دیدگاه برای ما بنویسید.

مطالب مرتبط: