آرالیای ژاپنی؛ هر آنچه برای نگهدری آرالیای برگ پهن باید بدانید

نگهدری آرالیای برگ پهن
نگهدری آرالیای برگ پهن

آرالیای ژاپنی یا همون آرالیای برگ پهن : اگر عاشق گیاهان همیشه سرسبز هستید و دوست دارید بالکن خانه یا حیاطتان همیشه سرسبز باشد، به شما گیاه آرالیا برگ پهن را پیشنهاد می‌کنیم. گیاهی همیشه سرسبز و زیبا که طراوت و شادابی را به ارمغان می‌آورد. با ما همراه باشید تا همه چیز را در مود آرالیا برگ پهن بدانید. از شرایط نگهداری گرفته تا هرس و تکثیر آرالیا.

آشنایی با گیاه آرالیا برگ پهن

آرالیا برگ پهن که به آرالیا ژاپنی یا نخل برگ انجیری نیز معروف است، از گیاهان آپارتمانی و همیشه سبز است. نام علمی آن Fatsia Japonica می باشد که بسیار مناسب برای محیط ادارات و رستوران‌ها می‌باشند. همانطور که از نامش پیداست این گیاه بومی شرق آسیا بوده و از کشور ژاپن می‌آید. گونه های مختلفی از این گیاه وجود دارد که میتوان به آرالیای دروغین یا مینیاتوری اشاره کرد.

این گیاه برای محیط‌های بسته و آپارتمانی و محیط‌های بدون باد و آفتاب مناسب است. این گیاه در ژاپن بصورت درختچه وجود دارد و ارتفاعش حدود3 تا 6متر است. این گیاه می‌تواند باعث ایجاد حساسیت پوستی شود.

بنر گل من و تو

آرالیای ژاپنی با نگهداری خوب کمتر دچار آفت می‌شود. شکل ظاهری این گیاه را از روی برگهای پنجه‌ای شکلش می‌توان تشخیص‌ داد. آرالیا انواع گوناگون دارد، رنگ برگهایش  طلایی یا ابلق هستند، این گونه از آرالیا رشدش کمتر بوده و پرورشش مشکل‌تر است.

آرالیای ژاپنی
آرالیای ژاپنی
قیمت گیاه آرالیا ژاپنی

خیلی از دوستان براشون سوال هست که به چه قیمیت میشه این گیاه رو خریداری کرد، قیمت این گیاه به اندازه گیاه و کیفیتش مرتبط است ولی معمولاً از 25000 تا 59000 تومان میتونید در بازار خریداری کنید لازم به ذکر هست که در برخی از فروشگاه های لوکس قیمت اون تا 150000 تومان هم میرسه

نیازها و شرایط نگهداری آرالیای برگ پهن

به صورت هلاصه باید گفت که این گیاه به محلی با نور زیاد، دمای معمول اتاق، رطوبت بالا، آبیاری متوسط و خاکی با زهکشی بالا برای رشد نیاز دارد که در ادامه تمامی موارد را به صورت کامل مورد بررسی قرار میدیم.

میزان و نحوه آبیاری

این گیاه زیبا به آبیاری متوسط و حتی کم برای نگهداری نیاز دارد بیشترین مشکلی که میتونه گیاه رو اذیت کنه آبیاری زیاد هست که موجب پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه میشه پس هر زمانی که خاک گلدان خشک شده گیاه رو آبیاری کنید، میزان آبیاری در زمستان همیشه کمتر هست چون خاک گلدان دیرتر خشک میشه.

نور مورد نیاز

بهتر است آرالیا در محیطی پرنور باشد، اما می‌توان آن را در نیم سایه یا نیم آفتاب هم پرورش داد. جایی را انتخاب کنید که نور مستقیم به آن نتابد. نور بیش از حد باعث می‌شود نوک و حاشیه برگها بسوزد و لکه‌های قهوه‌ای بر روی برگ ایجاد شود. نور کم هم باعث کوچک شدن برگها می‌شود.

دمای مناسب

گل آرالیا برگ پهن با دمای کم بیشتر سازگار دارد، در دمای بالا ساقه‌های این گیاه بلند و نازک می‌شود. دمای مناسب برای نگهداری این گیاه 15 تا 20 درجه است. اگر دمای محل نگهداری شما بالا هست حتما رطوبت را با استفاده از حالت جزیره ای و یا اسپری آب روی برگها براش فراهم کنید تا گیاه دچار مشکلات بیشتر نشه

رطوبت مورد نیاز:

این گیاه به رطوبت بالایی احتیاج دارد، پس در فصل گرم سال مرتب آن را آبپاشی کنید. برای اینکه رطوبت لازم را به گیاه برسانید می‌توانید یک ظرف آب کنار گلدان قرار دهید، یا در زیر گلدانی سنگ ریخته و تا نیمه آب کنید و سپس گلدان گل را روی آن بگذارید، طوری که کف گلدان در تماس با آب نباشد.

در روزهای گرم گیاه را هر روز و در فصول سرد در هفته 2 تا 3 بار آب پاشی کنید تا رطوبت داشته باشد. این کار را زمانی که آفتاب است انجام ندهید که برگها می‌شوزند و لک سوختگی بر رویشان می‌ماند.

نگهداری آرالیای برگ پهن
نگهداری آرالیای برگ پهن
خاک مناسب آرالیا ژاپنی

بهتر است برای این گیاه زهکشی خوبی در نظر بگیرید. خاک کمپوست با زهکشی مناسب برای گیاه آرالیا برگ پهن مناسب است. اگر مواد غذایی خاک کم باشد برگها رنگ پریده می‌شوند. میتونید از ترکیب ورمی کمپوست + پیت ماس و پرلیت و مقدار کمی خاک باغچه برای این گیاه استفاده کنید.

تغذیه و کوددهی

این گیاه هم برای رشد به کوددهی و تغذیه نیاز داره مخصوصا اگر از خاک هایی با مواد مغدی کم استفاده میکنید هر دو هفته یک بار به گیاه کود بدید. نزدیک به 3گرم تقویت‌کننده را در یک لیتر آب ریخته و به گیاه دهید. میتویند از کودهای کریستالون برای این کار استفاده کنید و یا روی خاک ورمی کمپوست بریزید.

تاثیر تمیز کردن برگهای بر روی رشد

اگر دوست داردی که گیاه شما رشد خوبی داشته باشه و به راحتی تنفس کنه حداقل هر ماه یکبار برگها را با اسفنج نمدار که با آب بدون کلر خیس شده تمیز کنید. به هیچ وجه از براق‌کننده‌های شیمیایی استفاده نکنید که برعکس راه تنفس گیاه شما را خواهد گرفت

چه زمان و چطور گیاه رو هرس کنم؟

  • فصل بهار بهترین موقع سال برای هرس کردن آرالیاست. در شرایط مناسب آرالیا تا ارتفاع 1.8 تا 2.4 متر رشد می‌کند. با هرس کردن آن می‌توانید آنرا بین 60 تا 120 محدود کنید.
  • البته هنگام هرس گیاه شدت عمل به خرج ندهید، زیرا به گیاه شوک و استرس وارد می‌شود.
  • قبل از هرس کردن به گیاه آب دهید تا بعد از هرس به رشد و فعالیتش ادامه‌دهد.
  • اگر سرشاخه‌ها را بزنید، رشد جانبی گیاه بیشتر می‌شود و گیاهتان پرپشت تر خواهد شد، در واقع بجای رشد عمودی رشدش افقی می‌شود. حدود 60تا 120سانت از شاخه را کوتاه کنید. برش را از بالای گره برگ بزنید.
  • شاخه‌های قدیمی را از قسمتی که به ساقه اصلی وصل شده‌اند جدا کنید. 30درصد شاخه‌های قدیمی را هرس نمایید. بدین ترتیب جوانه‌های جدیدی خواهید داشت، چون گیاه تحریک می‌شود.
  • شاخه‌هایی که بدفرم، شکسته و سنگین هستند را قطع کنید. بدین ترتیب گیاهتان رشد بهتری خواهد‌ داشت.

تعویض کردن گلدان و جابجایی:

در تعویض گلدان هیچ عجله ای نداشته باشید وقتی ریشه‌ها از منافذ انتهای گلدان بیرون بیایند، زمانی است که باید گلدان آن عوض شود، چون آرالیا دوست دارد ریشه‌هایش در خاک متراکم باشند. مراقب باشید به گیاه و شاخه‌ها آسیبی نزنید. گلدان زیاد بزرگ هم باعث می‌شود گیاه رشد چندانی نداشته‌ باشد.

راه های تکثیر آرالیای ژاپنی

گیاه آرالیا برگ پهن را به روشهای زیر می‌توانید تکثیر نمایید:

1.تکثیر آرالیای برگ پهن با قلمه‌زنی: بهترین فصل برای قلمه‌زنی آرالیا اواخر بهار تا اواسط تابستان است. سعی کنید هر قلمه 3تا 5گره داشته‌باشد. برگها را از شاخه جدا کرده و فقط یکی دو برگ آخر را بگذارید بماند. قلمه‌ها را در بستری از پیت و خاک بکارید. روی آنها را با پلاستیک بپوشانید، بدین ترتیب رطوبت لازم برایشان باقی می‌ماند. این بستر را همیشه مرطوب نگه‌ دارید.

تکثیر آرالیای ژاپنی 
تکثیر آرالیای ژاپنی

2.تکثیر آرالیای ژاپنی بوسیله بذر و پاجوش: یکی دیگر از روشهای تکثیر آرالیا جدا نمودن پاجوش از گیاه مادر و کاشت آن است. بذرها را نیز می‌توان در هر زمان که بر روی گیاه مادر تشکیل شدند در بستر سبکی چون ورمی‌کو‌لایت کاشت و دما را بین 21تا 23 درجه نگه‌داشت. حدوداً 15 تا20 روز بعد بذرها جوانه می‌زنند.

مشکلات و بیماری های رایج آرالیای برگ پهن

  • در هوای گرم ساقه‌های آرالیا بلند و ضعیف می‌شود، فاصله بین برگها نیز زیادتر می‌شود و برگها به پایین می‌افتند و خم می‌شوند. اگر گلتان در کنار شیشه است، مراقب باشید به شیشه داغ در تابستان نچسبد که می‌سوزد.
  • از غرقاب کردن گیاه بپرهیزید که ریشه‌ها می‌پوسد.
  • آرالیا دمای نزدیک به صفر را نیز تحمل می‌کند و مقاوم است. برگها زمانی که گیاه آلوده شود به پایین خم شده و زرد می‌شوند یا می‌ریزند. خاک را برای کاشت آرالیا ضد عفونی نمایید.
  • یکی از آفات گیاه شته‌ها و شپشک‌ها هستند که از شیره گیاه تغذیه می‌کنند و باعث زردی و بد شکلی گیاه می‌شوند. این آفات ماده‌ چسبناک تولید می‌کنند که برگسار گیاه را چسبنده می‌کنند.
  • یکی از بیماریهای قارچی که این گیاه به آن مبتلا می‌شود زنگ است. این قارچ نقاط زرد و نارنجی در سطح زیرین برگها تشکیل‌ می‌دهد. سطح رویی برگها هم زرد یا قهوه‌ای می‌شود و برگهای نابالغ آلوده می‌ریزند. برای جلوگیری از شیوع بیماری باید زمان آبیاری از خیس شدن برگسار جلوگیری کنید و برگهای بیمار را سریع جدا کرد. از قارچ کش برای درمان استفاده کنید.
مطالب مرتبط :

بهترین تقسیم بندی گیاهان از نظر کاربرد

زیبایی و طراوت خانه با چیدمان خاص گل و گیاه

شایع ترین بیماری های گل و گیاه آپارتمانی