جوش پوشک نوزاد؛ علت و نشانه ‌ها،بهترین درمان خانگی جوش پوشک

جوش پوشک و درمان جوش پوشک
جوش پوشک و درمان جوش پوشک

علت جوش پوشک کودکان و راههای ردمان خانگی : یکی از نگرانیهای مادران در ارتباط با نوزادن خود، ابتلای آنها به جوش پوشک است که به بثورات پوشک نیز معروف است. اما جوش پوشک چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟ راه‌های درمان خانگی جوش پوشک چیست و هنگام ابتلای نوزادمان به آن باید چه کار کنیم؟ اگر می‌خواهید در این موارد بیشتر بدانید با ما همراه باشید و این مطلب را تا انتها دنبال کنید تا جواب سؤالاتتان را بگیرید.

جوش پوشک چیست و علت بروز آن چه می‌تواند باشد؟

جوش پوشک اصولا در روزهای اول تولد نوزاد به خاطر پوست حساس نوزاد ایجاد می شود در ادامه به طور کامل به این موضوع می پردازیم.

جوش پوشک چیست؟

یکی از شایع‌ترین مواردی که برای نوزادان پیش می‌آید جوش پوشک است. بدین صورت که در ناحیه تناسلی، ران‌ها و کفل‌ها دچار جوش و قرمزی پوست می‌شود. این امر به سبب حساس و نازک بودن پوست نوزاد بسیار متداول است.

بنر گل من و تو

از نشانه‌های آن قرمزی و التهاب، جوش و بیقراری نوزاد است. مکن است کودک هنگام شستشو و تعویض گریه و بیقراری کند.پس نگران نباشید، چون برای بیشتر نوزادان پیش می‌آید.

اصولا کودکان تا 15 ماهنگی دوبار دچار جوش پوشک میشوند. که معمولا این مشکل به راحتی قابل درمان است مگر اینکه وارد مرحله ی حاد شود.

مطالب مرتبط: طرز تهیه ماهی برای نوزاد

علت جوش پوشک نوزاد
علت جوش پوشک نوزاد

علت بروز جوش پوشک نوزاد:

قاعدتاً کودکان 4تا 15ماه با این مشکل مواجه می‌شوند. این مشکل ممکن است بخاطر موارد زیادی پیش بیاید که به راحتی قابل درمان است. در ادامه به علل بروز این مشکل و درمان جوش پوشک نوزاد می‌پردازیم:

مهمترین عامل در بروز این مشکل، رطوبت است. نوزادان به دلیل اینکه دفعات زیادی ادرار و مدفوع می‌کنند، حتی با وجود تعویض سریع پوشک بخاطر حساس بودن پوستشان دچار این مورد می‌شوند. بهتر است پوشک را تند تند عوض نمایید زیرا رطوبت موجب این عارضه می‌شود.

عرق سوز شدن نیز باعث می‌شود پوست نوزاد قرمز و ملتهب شده و دچار جوش شود. پوست نازک کودک به پوشک ساییده و در اثر رطوبت عرق سوز می‌شود.

دستمال‌های مرطوب و مواد شوینده نیز می‌توانند موجب این عارضه شوند.

گاهی نیز پوشک را بسیار سفت و محکم می‌بندید. این کار سبب می‌شود هیچ هوایی جریان نداشته باشد و باعث بروز مشکل شود.

تاثیر غذا بر این مشکل

پس از خوراندن هر غذای جدید به کودک چند روزی غذای جدیدی را به او ندهید تا ببینید آیا این جوش‌ها حاصل از حساسیت غذایی نیستند. گاهی اوقات ممکن است کودک به غذایی آلرژی داشته باشد. مثلاً غذا یا آب میوه‌های اسیدی ممکن است بیشتر سبب این مشکل شوند. کودکانی که شیر مادر می‌خورند هم ممکن است به غذایی که مادر مصرف می‌کنند حساس باشند.

حساسیت داشتن نوزاد به پوشک از دیگر عواملی است که باعث بروز جوش می‌شود. پوشک‌ها مواد شیمیایی و یا عطر خاصی دارند که ممکن است کودک به آن حساسیت داشته باشد.

گاهی اوقات داشتن اسهال در نوزاد سبب این مشکل می‌شود.

باکتری‌ها در جای گرم و مرطوب رشد می‌کنند. پوشک بهترین جا برای آنهاست و می‌توانند باعث بروز عفونت‌های باکتریایی شوند. این عفونت موجب بروز تب در کودک شده و ضایعات و بثوراتی روی پوست ایجاد می‌کند. ممکن است حتی از آنها چرک و ترشحات زرد رنگی بیرون آید.

مصرف آنتی بیوتیک در کودکان می‌تواند موجب بروز جوش پوشک نوزاد شود. همانطور که می‌دانید آنتی‌بیوتیک‌ها برخی باکتری‌های مفید را هم از بین می‌برند.

میزان شدت و زمان درمان جوش پوشک
میزان شدت و زمان درمان جوش پوشک

[button type=”3d” color=”#f7490e” target=”_blank” link=”https://affstat.adro.co/click/49b9922f-793f-4658-a04f-a95930b30ec5/aHR0cHM6Ly93d3cuZGlnaWthbGEuY29tL3NlYXJjaC9jYXRlZ29yeS1kaWFwZXIvP3Byb21vdGlvbl90eXBlc1swXT1wcm9tb3Rpb24mcGFnZW5vPTEmbGFzdF9maWx0ZXI9cHJvbW90aW9uX3R5cGVzJmxhc3RfdmFsdWU9cHJvbW90aW9uJnNvcnRieT03″]پرفروش هاي پوشاک نوزاد با تخفیف[/button]

انواع بثورات و جوش‌ها و زمان مراجعه به پزشک:

گاهی اوقات پوست نوزاد فقط دچار التهاب و قرمزی شده که موردی سطحی بوده و با درمان خانگی هم خوب می‌شود.

برخی از آنها عفونت‌های قارچی بوده و برخی جوش ها نیز ترشحات زرد رنگی از آنها خارج می‌شود. بهتر است در این موارد از درمان جوش پوشک در خانه خودداری کرده و نزد پزشک بروید.

اگر پوست نوزاد تاول‌های چرکی داشت زودتر به پزشک مراجعه کنید. یک سری جوش‌های خشک هم هست که به آنها اگزما گفته می‌شود.

در هر حال در مورد جوش‌های عفونی و زخم‌های باز روی پوست نوزاد و یا بروز تب باید نگران بود و به پزشک مراجعه کرد و در مورد باقی بثورات سطحی می‌توان از درمان‌ خانگی جوش پوشک استفاده نمود.

عفونت‌های قارچی می‌توانند خطرناک بوده و برای نوزاد ایجاد مشکلات بیشتری کنند. استفاده از آنتی بیوتیک‌ها در کودک سبب از بین رفتن باکتری‌های مفید شده و عفونت قارچی تولید می‌کند. این جوش‌های ریز پدید آمده در اثر عفونت قارچی می‌توانند به تاول‌های چرکی تبدیل شوند.

مطالب مرتبط: آیا نوزادان را قنداق کنیم یا نه ؟

درمان خانگی جوش پوشک
درمان خانگی جوش پوشک

بهترین درمان خانگی برای بثورات پوشک نوزاد:

خشک نگهداشتن محل : از آنچه گفتیم مشخص می‌شود که یکی از بهترین راه‌های دچار نشدن به جوش پوشک برای نوزاد خشک نگه‌داشتن وی و رعایت بهداشت است. نباید بگذارید محل رطوبت داشته باشد.

تعویض سریع تر پوشک : پوشک را مرتب حتی در خواب کودک تعویض نمایید و نگذارید بیش از حد بماند. درست است که برخی از آنها قدرت جذب بالایی دارند، اما پوست کودک نیز حساس است.

اجازه دهید بدن بچه هوا بخورد : به مادرانی که تازه دارای فرزند شده‌اند توصیه می‌کنیم که گه‌گاهی اگر امکان دارد کودک را باز گذاشته و پوشک نکنند، تا هوا جریان داشته باشد و مانع از عرق سوز شود.

تعویض مارک پوشک : بهتر است برند پوشک نوزادتان را عوض کنید و برندی دیگر تهیه کنید. ممکن است نوزاد به مواد آن حساسیت داشته باشد.

شستشو با آب ولرم : بعد از هر بار ادرار و مدفوع کودک را با آب گرم شسته و به آرامی با دستمال خشک کنید. لازم نیست دستمال را روی پوستش بکشید. همین که محل را خشک کنید کافیست.

خودسرانه از دارو استفاده نکنید. روش‌هایی که گفتیم بهترین روشهای جلوگیری و درمان خانگی جوش پوشک هستند.

سه یا چهار روز این کارها را انجام دهید و اگر ادامه داشت حتماً به نزد پزشک متخصص اطفال بروید.

تاثیر پماد زینک دار

یک سری پمادهای محافظ نیز وجود دارد که می‌توانید از داروخانه تهیه کنید و اگر کودکتان پوست حساسی دارد استفاده کنید. این پمادها باعث می‌شود پوست کودک کمتر تحریک شود. از پمادهای حاوی زینک یا روی می‌توان استفاده نمود. مواظب باشید به چشم و صورت نوزاد تماس پیدا نکند.

از ژل‌ها و وازلین مخصوص نوزاد می‌توانید استفاده کنید. زیرا خیلی عطر و اسانس ندارند و قیمت پایینی نیز دارند.

در صورتی که از پوشک های پارچه‌ای استفاده می‌کنید که البته دیگر کمتر استفاده می‌شود، بعد از شستشو با صابون دو بار در آب سرد آب بکشید تا بخوبی صابون شسته شود.

[button type=”3d” color=”#f7490e” target=”_blank” link=”https://affstat.adro.co/click/49b9922f-793f-4658-a04f-a95930b30ec5/aHR0cHM6Ly93d3cuZGlnaWthbGEuY29tL3NlYXJjaC9jYXRlZ29yeS1kaWFwZXIvP3Byb21vdGlvbl90eXBlc1swXT1wcm9tb3Rpb24mcGFnZW5vPTEmbGFzdF9maWx0ZXI9cHJvbW90aW9uX3R5cGVzJmxhc3RfdmFsdWU9cHJvbW90aW9uJnNvcnRieT03″]پرفروش هاي پوشاک نوزاد با تخفیف[/button]

آیا شیر مادر مانع بروز جوش پوشک می‌شود؟

شاید برایتان این سؤال پیش آمده باشد که

شیر مادر و درمان جوش پوشک نوزاد
شیر مادر و درمان جوش پوشک نوزاد

درمان خانگی جوش پوشک با پودر بچه آری یا خیر؟

قبلاً مادران برای جلوگیری از بروز جوش در قسمت تناسلی و ران‌های کودک و پاها از پودر بچه استفاده می‌کردند. اما اکنون استفاده از پودر جای بحث دارد. بسیاری معتقدند نباید از پودر استفاده کرد، زیرا ممکن است وارد ریه نوزاد شده و باعث بروز مشکلات شود.

نتیجه گیری بثورات پوشک

در این مطلب در مورد جوش پوشک یا بثورات پرداختیم و دلایلی مختلف ایجاد جوش پوشک و راهکارهایی برای جلوگیری از ایجاد جوش پوشک توضیح دادیم. جوش پوشک مسئله هادی نمی باشد و اگر سریع درمان شود جای نگرانی ندارد.

زمانی که کودک شما به هر دلیلی دچار جوش پوشک شد با رعایت بهداشت و درمان های خانگی که به آن پرداختیم مانند خشک نگهداشتن جای کودک، تعویض سریع تر پوشک ، عوض کردن مارک پوشک بچه و استفاده از پمادهای حاوی زینک و روی میتوانید از این مشکل عبور کنید.

فقط حواستان باشد اگر با درمان های خانگی بعد از گشت 2 الی سه روز جوش ها بیشتر و یا حالت عفونی پیدا کردند درمان خانگی جوش پوشک را کنار گذاشته حتما به پزشک مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

با جدیدترین تم‌های اتاق نوزاد 2019 آشنا شوید

ایده‌هایی برای چیدمان اتاق نوزاد دختر2019

آیا زایمان زودرس در نوزاد تأثیری می‌گذاره؟

طرز تهیه ماکارونی برای نوزاد

طرز تهیه ماهی برای نوزاد