بهترین خاک کاکتوس چیست، آموزش تهیه خاک برای کاکتوس در خانه + فرمول

بهترین ترکیب خاک کاکتوس چیه و چه نکاتی رو در تهیه خاک برای کاکتوس باید رعایت کنیم که رشد گیاهمون عالی باشه؟

خاک کاکتوس، بهترین خاک برای کاکتوس
خاک کاکتوس، بهترین خاک برای کاکتوس

بهترین خاک برای کاکتوس : انتخاب خاک کاکتوس میتونه از نکات کلیدی در نگهداری این گیاه به حساب بیاد، کاکتوس ها یکی از زیباترین و محبوب ترین گیاهان می‌باشند، برخی از انواع گونه های کاکتوس مناسب برای نگهداری در منازل و آپارتمان ها هستند. تنوع بسیار زیاد کاکتوس ها و خواص زیاد آنها از جمله قابلیت جذب اشعه های مضر باعث شده تا افراد زیادی راغب به نگهداری حداقل یک عدد گلدان کاکتوس در محیط زندگی خود باشند.

اما متاسفانه اکثر افراد با مشکل نگهداری از کاکتوس مواجه بوده و نمی‌توانند یک کاکتوس را به مدت طولانی زنده نگاه دارند. فاکتور های مهمی در نگهداری اصولی از کاکتوس ها وجود دارد که اصلی ترین و مهم ترین آنها انتخاب خاک مناسب است، در ادامه قصد داریم مناسب ترین خاک برای کاکتوس ها را به شما معرفی کنیم.

بهتره قبل از هرچیزی نحوه نگهداری کاکتوس رو که در مطلب جداگانه به شکل کامل توضیح دادیم را مطالعه کنید.

بنر گل من و تو
خاک کاکتوس چیست
خاک کاکتوس چیست

خاک کاکتوس چیست؟

هیچ خاکی با عنوان اصلی خاک کاکتوس شما در طبیعت پیدا نخواهید کرد، بلکه ترکیب خاک های مختلف است که خاک کاکتوس را به وجود می آورد، خاک کاکتوس ترکیبی از مواد مانند ماسه، شن، پوکه و/یا پرلیت است که به دلیل زهکشی عالی برای رشد کاکتوس ها و ساکولنت ها ایده آل می باشد. پس اینجا مشخص شد که خاک کاکتوس باید زهکشی بسیار بالایی داشته باشد و برای مدت طولانی آب را در خود نگهداری نکند، چون کاکتوس ها به آبیاری زیاد و خیس بودن خاک حساس می باشد و اولین و اصلی ترین عامل مرگ گیاه شما می باشد.

نکته بعدی در خصوص کاکتوس ها این است که این گیاهان ریشه خیلی عمیقی ندارند و در محیط گلدانی خیلی زیاد متراکم نمیشوند و سبک بودن خا باعث رشد بهتر ریشه کاکتوس ها خواهد شد.

مهم ترین ویژگی های خاک انواع کاکتوس را بشناسیم

قبل از معرفی ترکیبات مناسب خاک برای کاکتوس لازم است نکات و شرایطی را راجع به خاک کاکتوس برای شما شرح دهیم توجه به این نکات در داشتن یک کاکتوس سالم بسیار حائز اهمیت است. برای شناخت بهتر نیاز خاکی ای گیاهان حتما باید انواع کاکتوس را بشناسید.

ویژگی های اصلی خاک کاکتوس
ویژگی های اصلی خاک کاکتوس

شبیه سازی محل زندگی

مهم ترین نکته این است که بدانید ما با انتخاب خاک مناسب فی الواقع سعی در شبیه سازی زیستگاه طبیعی گیاه داریم. به طور کلی زمانیکه گیاهان احساس کنند در زیستگاه طبیعی خود هستند مقاومت بالایی را از خود نشان داده و سایر رخداد های ناگهانی محیط از جمله تغییرات رطوبت، تغییرات دمایی و غیره را بیشتر تحمل می کنند. از طرفی گیاهان در زیستگاه طبیعی خود رشد موزون تر و مناسب تری را از خود نشان می‌دهند.

کمترین رطوبت را داشته باشه

خاک کاکتوس باید خشک و فاقد رطوبت باشد. خاستگاه و منطقه بومی اکثر کاکتوس ها نقاطی است که در هوا و در خاک کمترین رطوبت نیز یافت نمی‌شود. لذا مهم است بعد از انتخاب خاک مناسب آن را در جایی قرار دهید که مرطوب نبوده و این رطوبت به خاک سرایت نکند. اگر چه برخی از آنها محیط مرطوب را ترجیح می‌دهند. حتما مطلب آبیاری کاکتوس رو مطالعه کنید.

کم بودن مواد مغذی

یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب خاک مناسب، توجه به کم بودن مواد مغذی و وجود شن در بستر طبیعی کاکتوس هاست. این نکته به ما یادآور می‌شود خاک کاکتوس نباید بسیار غنی باشد لذا کوددهی و تغذیه این گیاه نسبت به اکثر گیاهان متفاوت است. حتما برای تقویت کاکتوس مطلب کود مناسب کاکتوس را مطالعه کنید.

خاک کاکتوس باید زهکشی بالا داشته باشه

یکی دیگر از ویژگی های مهم خاک کاکتوس قابلیت زهکشی و تخلخل بالای آن است. این فاکتور آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که بتواند اضافات آب بعد از آبیاری را به خوبی دفع کند همچنین با جریان داشتن دائمی هوا در خاک و افزایش تبخیر، خشکی و فاقد رطوبت بودن را به گیاه هدیه دهد. این ویژگی به عنوان عامل جلوگیری کننده از آلوده شدن گیاه به قارچ، از اساسی ترین نکات در انتخاب خاک مناسب قلمداد می‌شود.

داشتن موادی برای جذب رطوبت

کاکتوس ها رطوبت مورد نیاز خود را از خاک جذب میکنند. عمل جذب رطوبت توسط کاکتوس ها بسیار بالاست و به دلیل گوشتی و آبدار بودن خود می‌توانند این رطوبت را مدت زیادی در خود نگه دارند لذا نیازی به باقی ماندن طولانی مدت و‌ پرتراکم رطوبت در خاک نیست، به همین منظور استفاده از ترکیباتی نظیر «پیت» برای حفظ رطوبت مطلوب در مدت زمانی معین بسیار مهم است.

دقت کنید که مقدار استفاده از پیت در خاک، به نوع کاکتوس یا محیط زندگی شما بستگی دارد. اگر کاکتوس شما گونه بیابانی است یا در محیط مرطوب زندگی می‌کنید باید مقدار استفاده از پیت را کاهش دهید. اما چنانچه کاکتوس شما یک گونه استوایی و رطوبت دوست است و یا اینکه اگر در محیطی بسیار خشک زندگی می کنید، می توانید از پیت بیشتری استفاده کنید. اما باید همراه مراقب خشک شدن کامل آن باشید.

ماسه خالی را دوست ندارد

اگر چه اکثر کاکتوس ها خاکی را ترجیح می‌دهند که به راحتی خیس و به راحتی خشک شود اما دقت کنید که استفاده ماسه خالی به هیچ وجه برای کاشت کاکتوس مناسب نیست. ماسه فاقد ارزش غذایی بوده و کاشت کاکتوس در آن بعد از مدتی باعث مرگ گیاه می گردد.

اسیدیتیه خاک بالا نباشه

خاک مورد علاقه اکثر کاکتوس ها خاکی قلیایی و با pH بین ۶.۱ الی ۷.۸ است. لذا باید میزان اسیدیتیه خاک اندازه گیری شود و چنانچه میزان اسیدی بودن آن بالا بود تعویض شود چرا که رشد کاکتوس در خاک غیرقلیایی تقریبا به صفر می‌رسد.

حتما مطالعه کنید : عوارض و فواید میوه کاکتوس

تعویض خاک برای کاکتوس
تعویض خاک برای کاکتوس

تفاوت بین خاک کاکتوس و خاک گلدان معمولی در چیست؟

میتوان گفت اصلی ترین تفاوت خاک برای کاکتوس و سایر گیاهان آپارتمانی در زهکشی بالای آن می باشد که در ادامه به برخی از ویژگی های اصلی و تفاوت های ان می پردازیم.

  • ترکیب بندی متفاوت : خاک سایر گیاهان از ترکیب پیت ماس، کمپوست، کوکوپیت، خاک باغچه و… تشکیل میشود که دارای مواد آلی بیشتری می باشد ولی خاک کاکتوس دارای مواد معندی بیشتری مانند پرلیت، پوکه، شن، ماسه و… می باشد.
  • حفظ رطوبت : خاک سایر گلدانها میتوانند مقدار رطوبت بیشتری در خود جذب کنند ولی خاک کاکتوس باید زهکشی بالایی داشته باشد و رطوبت کمتری در خود ذخیره کند.
  • هوادهی خاک : کاکتوس ها ریشه های ظریفی دارند که با گردش هوای مناسب در محیط گلدان بهترین رشد خواهند کرد و به همین خاطر چگالی کمتری دارد که باعث بهبود هوادهی می شود و به ریشه های کاکتوس ها اجازه رشد می دهد.
  • زهکشی : این مورد شاید خیلی در این مقاله تاکید شده باشد چون از ارکان اصلی خاک کاکتوس است، زمانی که آب را به گلدان اضافه میکنید باید سریعا آب در خاک نفوذ کرده و از کف گلدان خارج شود ولی در سایر گیاهان اب میتواند تا 20 الی 30 ثانیه هم روی خاک بماند.

نیاز است خاک کاکتوس را بعد از مدتی تعویض کنیم؟

بر خلاف تصور اکثر افراد، کاکتوس نیاز به تعویض خاک دارد. هنگامی که نشانه هایی از بی حالی، پژمردگی و از دست رفتن شادابی گیاه را مشاهده نمودید زمان تعویض خاک گلدان فرا رسیده. در صورتی که بروز این عوامل را محدود به خاک نامناسب بدانیم، عدم تعویض به موقع خاک باعث بروز بیماری هایی در گیاه می‌گردد که آن هنگام ممکن است برای نجات گیاه و تعویض خاک دیر شده باشد.

استفاده اولیه از خاک نامناسب در کاشت یا تاثیرات منفی ناشی از نگهداری غیر اصولی مثل ایجاد قارچ در اثر آبیاری زیاد یا تاثیر خواص خاک در اثر کوددهی اشتباه، اگر به حدی نباشد که گیاه را نابود کند، تعویض خاک را لازم می نماید.

اگر چه کاکتوس ها با تعویض زیاد خاک رابطه خوبی ندارند اما چنانچه رشد زیاد ریشه ها باعث پر شدن فضاهای خالی خاک شده باشد و یا هنگامی که ریشه ها دیگر جایی برای رشد نداشته باشند، باید به تعویض خاک گلدان اقدام نمود. در غیر از موارد آلوده شدن خاک، مناسب ترین زمان برای تعویض خاک فصل بهار یا اواخر زمستان است.

چطور متوجه بشیم که خاک کاکتوس خوب نیست؟

یکی از نشانه ها که در بالا هم به اون اشاره شد رشد نکردن گیاه و یا پژمره شدن اون هست که مشخص میکنه گیاه شما خاک مناسب و غنی نداره، در این حالت بهتره به خاک کود و مواد مغذی اضافه کنید (خرید پک کود کاکتوس میتونید از فروشگاه گل من و تو انجام بدید) ولی یادتون باشه علاوه بر اینکه خاک کاکتوس باید غنی باشه ، باید زهکشی بسیار خوبی هم داشته باشه، ب مرور و با گذشت زمان احتمال داره منافذ خاک گرفته بشه و خاک چسبندگی زیادی داشته باشه که در این حالت آب از اون به خوبی عبور نمیکنه، پس حتما موق, آبیاری توجه کنید که بعد از آبیاری آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه، همچنین بریا تست زهکشی خاک میتونید اب رو روی خاک بریزید و اگر در کمتر از 30 ثانه جذب نشده نشون میده که گلدان خاک مناسبی نداره و باید تعویض کنید.

چگونه خاک کاکتوس درست کنیم ؟

برای کاشت کاکتوس می‌توانید از خاک های آماده موجود در بازار استفاده نموده و یا اینکه خودتان به تهیه خاک مناسب اقدام نمایید. در ذیل به مقایسه اجمالی خاک های شرکتی و خاک های دست ساز میپردازیم؛

1. خرید خاک آماده باعث صرفه جویی در وقت می‌شود اما ترکیب خاک های شرکتی غالبا از ( ۹۰٪ شن و ماسه + ۱۰٪ ورمی کومپست ) تشکیل می‌شوند، این ترکیب بسیار ضعیف بوده و عامل اصلی بروز دغدغه بسیاری از صاحبان کاکتوس یعنی کم‌ بودن سرعت و میزان رشد است.

2. یکی از ترکیبات موجود در بازار خاکی متشکل از ( ۶۰٪ شن و ماسه + ۲۰٪ کود حیوانی + ۲۰٪ کوکوپیت است ) این خاک از لحاظ تغذیه ای مناسب است اما از آنجاییکه خاکی سنگین است نگهداری از کاکتوس را کمی دشوار تر می کند چرا که باید در میزان و فواصل آبیاری بسیار دقت نمود. استفاده از این ترکیب احتمال پوسیدگی گیاه را تا حدودی محتمل می‌کند.

3. با آماده کردن خانگی خاک کاکتوس علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها می‌توانید مطمئن شوید از ترکیبات درجه یک و عاری از هر گونه آلودگی استفاده نموده اید. لذا از شر نگرانی های ناشی از آلوده بودن احتمالی خاک و بیماری های بعدی گیاه خلاص می‌شوید.

4. خاک های کاکتوس موجود در بازار معمولا برای همه انواع کاکتوس ها به فروش می‌رسند و در تهیه آنها به انواع مختلف گونه ها توجهی نمی‌شود، اما در تهیه خانگی خاک می‌توانید ضمن مطالعه و شناخت کامل گیاه و با اطلاعات مدون از زیستگاه اولیه و نوع آن ، مناسب ترین خاک را آماده نمایید.

چگونه خاک کاکتوس درست کنیم ؟
چگونه خاک کاکتوس درست کنیم ؟

خاک کاکتوس دست ساز خانگی

چنانچه به هر دلیلی تصمیم دارید خاک کاکتوستان را خودتان تهیه کنید نیاز به خرید مواد اولیه دارید، در زیر به معرفی بهترین ترکیب خاک، مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه آن و ویژگی های هر کدام از ارقام اولیه می پردازیم.

اگر در خصوص انواع خاک گلدان میخواهید اطلاعات کسب کنید حما مطلب اون رو مطالعه کنید.

بهترین ترکیب برای کاشت کاکتوس

همانطور که در بالا ذکر شد برای هر نوع کاکتوس باید خاک مناسب گونه خودش تهیه شود، اما یک ترکیب طلایی وجود دارد که از آن می‌توانید برای کاشت اکثر کاکتوس ها استفاده نمایید این ترکیب که به صورت آماده و شرکتی برای فروش موجود نیست در تمام شرایط آب و هوایی قابلیت استفاده داشته و به شرح ذیل است ؛

۷۰٪ ماسه + ۱۰٪ کودحیوانی + ۲۰٪ پیت ماس

ویژگی های مواد اولیه برای تهیه خاک کاکتوس

اگر قصد تهیه بهترین خاک برای کاکتوس را در خانه دارید باید به موادی که برای خاک استفاده میکنید توجه داشته باشید که در ادامه آنها را بیان میکنیم.

1. ماسه برای خاک کاکتوس

اصلی ترین و‌ عمده ترین ترکیب خاک برای کاکتوس را ماسه تشکیل می‌دهد. سعی کنید از ماسه های فاقد نمک و آهک استفاده نمایید بدین منظور ماسه های موجود در دامنه کوه ها و معادن را برای این خاک انتخاب نکنید و از ماسه های کنار رودخانه استفاده کنید.

ماسه باعث زهکشی خاک شده و عبور و مرور هوا و آب را در خاک آسان می‌سازد، لذا باید ماسه ی مورد استفاده فاقد هر گونه ذرات خاک باشد، برای عاری شدن ماسه از ذرات خاک قبل از ترکیب آن را چندین بار با آب بشویید. دقت کنید که بعد از شستن ماسه حتما آن ها را در آفتاب گذاشته تا کاملا خشک شوند و در صورت داغ شدن اجازه دهید سرد شوند.

همانطور که قبلا هم گفته شد ماسه خالی از ترکیبات مغذی و فاقد ارزش غذایی است بنابراین بصورت جداگانه نباید مورد استفاده قرار گیرد و باید با سایر مواد ترکیب شود. همچنین از انتخاب ماسه های دانه درشت پرهیز کنید، مناسب ترین سایز، ماسه هایی با اندازه ۳ الی ۷ میلی متر است.

2. کود حیوانی و خاک مناسب کاکتوس

ده درصد از خاک کاکتوس را کود حیوانی تشکیل می‌دهد. کود حیوانی مورد استفاده برای کاشت کاکتوس نیز بابد ویژگی هایی داشته باشد بعنوان مثال این کود باید کود گاو، اسب یا گوسفند باشد استفاده از کود مرغ برای این کار مناسب نمی‌باشد.

همچنین این کود حیوانی باید کاملا قدیمی و سوخته شده باشد، طوری که موجودات و آلودگی ها و علف های موجود در آنها کاملا خشک باشد. اگر چنین کودی را در دسترس ندارید می‌توانید کود تازه را با حرارت دادن خشک نمایید.

همواره قبل از استفاده از کود های حیوانی با حشره کش ها و قارچ های موجود در بازار نسبت به استریل کردن آن اقدام نمایید، استفاده از کود های آلوده مشکلات جدی و غیر قابل کنترلی را در پی خواهد داشت.

ما در مطلبی جداگانه به فواید کود حیوانی برای گیاهان و اینکه چه کود حیوانی باید استفاده کنیم؟

خاک های مناسب کاکتوس
خاک های مناسب کاکتوس

3. پیت ماس در ترکیب خاک مناسب کاکتوس

پیت ماس وظایف متخلفی را در خاک کاکتوس بر عهده دارد. از این رو جز ترکیبات مهم این خاک است ۲۰٪ از خاک کاکتوس را پیت ماس تشکیل می‌دهد. این ترکیب هر چند آنچنان غنی نیست اما بخشی از مواد مغذی خاک را تامین می‌کند. همچنین پیت ماس یک زه‌کش عالی است که میتواند آب اضافه را در خود نگه داشته و مانع پوسیدگی ریشه ها گردد.

بهترین نوع پیت ماس، پیت ماس خارجی است که کاملا استریل و درجه یک است و در تمام فروشگاه ها موجود است. پیت ماس خارجی باعث تقویت فوق العاده خاک می‌گردد به طوری بسیاری از پروش دهندگان گل از آن بعنوان کود حیوانی استفاده می‌کنند.

در تهیه خاک مناسب کاکتوس چنانچه نتوانستید کود حیوانی مناسب فراهم نمایید می توانید از مقادیر بیشتری پیت ماس استفاده نمایید. چرا که احتمال آلودگی های خاک و بیماری های قارچی را به صفر می‌رساند.

حتما مطالعه کنید: پیت ماس چیست و برای چه گیاهانی مناسب است؟

نکات و نحوه ی ترکیب نمودن مواد فوق برای تهیه خاک

بعد از فراهم نمودن ترکیبات فوق ابتدا آنها را در معرض آفتاب یا روی شعله حرارت داده تا رطوبت موجود در آن به صفر برسد سپس با قارچ کش ها آن ها را استریل نموده و با لحاظ مقدار هر کدام اقدام به مخلوط نمودن نمایید. دقت کنید که به هیچ وجه از خاک برگ یا خاک باغچه به جای ترکیبات فوق استفاده نکنید.

ترکیب خاک مورد استفاده در گلخانه ها ( خاک تجربی کاکتوس )

علاوه بر ترکیب فوق ترکیب تجربی دیگری نیز در گلخانه ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، این ترکیب نیز برای کاشت کاکتوس مناسب است به طوری که اکثر صاحبان گلخانه ها ادعا دارند این ترکیب بهترین ترکیب برای پرورش کاکتوس است. در این ترکیب ۵ ماده با یکدیگر مخلوط می‌گردد این ۵ ماده به شرح ذیل است ؛

  1. ماسه
  2. کود حیوانی
  3. پیت ماس

در تهیه موارد ۱ تا ۳ تمام نکات فوق الذکر باید رعایت گردد.

خاک تجربی کاکتوس
خاک تجربی کاکتوس

4. کوکوپیت و خاک کاکتوس

استفاده از کوکوپیت به منظور افزایش میزان ریشه زایی و پر شدن ریشه در خاک کاکتوس بسیار حائز اهمیت است. مقدار استفاده از کوکوپیت در این ترکیب ده درصد است.

کوکوپیت همچنین باعث حفظ رطوبت مورد نیاز کاکتوس می‌شود، مقداری رطوبت که برای رشد ریشه ها نیاز است. از آنجاییکه کاکتوس ها گیاهانی غیر رطوبت دوست هستند و خشکی را ترجیح می‌دهند استفاده زیاد از کوکوپیت در خاک کاکتوس توصیه نمی‌شود.

اگر میخواهید اطلاعات بیشتر در خصوص کوکوپیت چیست داشته باشید حتما مطلب اون رو از سایت گل من و تو مطالعه کنید.

5. پرلیت خوبه؟

به منظور افزایش تخلخل خاک در خاک کاکتوس به میزان ده درصد پرلیت اضافه می‌شود. پرلیت با متخلخل نمودن خاک نقش مهمی در بهبود رادمان ریشه ها دارد، گردش هوا را زیاد کرده و با بالا بردن جذب مواد غذایی توسط ریشه در روند رشد گیاه تغییرات مثبتی ایجاد می‌کند.

نحوه ی ترکیب نمودن مواد فوق برای تهیه خاک تجربی کاکتوس

۱۰ درصد پرلیت + ۱۰ درصد کوکوپیت + ۲۰ درصد پیت ماس + ۶۰ درصد ماسه را با رعایت تمام نکات گفته شده استریل نموده و با یکدیگر ترکیب کنید، بدین منظور از ابزار و بستر مناسب و غیر آلوده استفاده نمایبد.

آیا میتوان از خاک باغچه برای کاکتوس استفاده کرد؟

به هیچ وجه یه صورت مستقیم و به تنهایی از خاک باغچه برای کاکتوس و ساکولنت و کلا گیاهان گوشتی نباید استفاده کنید چون باعث پوسیدگی ریشه خواهند شد، شما میتونید از خاک باغچه در ترکیب خاک کاکتوس ها استفاده کنید به این شکل که کوکوپیت + پرلیت + پیت ماس و کمی خاک باغچه رو در ترکیب خاک کاکتوس داشته باشید، اگر دسترسی به سایر خاک ها ندارید میتونید ماسه و خاک باغچه رو با هم ترکیب کنید و برای کاکتوس های خودتون استفاده کنید. ولی به یاد داشته باشید که خاک باغچه به تنهایی بسیار سنگین بوده و به هیچ وجه برای گیاهان گوشتی مناسب نیست.

زهکشی خاک کاکتوس
زهکشی خاک کاکتوس

آیا زهکشی در رشد و خاک کاکتوس مهم هست؟

زهکشی خاک کاکتوس یکی از ارکان اصلی و جدا نشدنی خاک انواع گیاهان گوشتی است که میتونه باعث رشد و یا نابودی اونها بشه، زهکشی هم در گلدان و هم در خاک باید رعایت بشه، زهکشی در خاک با اضافه کردن ماسه و پرلیت بالا میره و میزان تخلخل خاک بهتر خواهد شد و همین مورد باعث اکسیژن سازی و کم شدن رطوبت اطراف ریهش خواهد شد. در کنار زهکشی خاک باید گلدان هم زهکشی بالایی داشته باشه به این شکل که حتما چند سوراخ کف گلدان ایجاد کنید و لایه ابتدایی خاک رو با سنگ ریزه انجام بدید تا زهکشی گلدان تقویت بشه، اگر این دو حالت رعایت بشه گیاه شما خیلی کمتر دچار بیماری قارچی و پوسیدگی ریشه خواهد شد و ریشه گیاه میتونه به راحتی رشد داشته باشه.

زغال بهترین مکمل خاک کاکتوس

زغال در خاک کاکتوس آیا استفاده کنیم یا خیر؟ در هر کدام از ترکیبات فوق و به منظور ترکیبی مکمل می‌توانید از زغال استفاده نمایید.

به میزان یک سوم از پیمانه مورد استفاده زغال خرد شده را به ترکیب خاکتان اضافه کنید. زغال با خاصیت ضد قارچی که دارد باعث می‌شود در هر بار آبیاری خاکتان قارچ کشی شده و نیازی به قارچ کش های شیمیایی نداشته باشید، از طرفی احتمال قارچی شدن گیاهتان نیز به شدت کاهش می یابد. همچنین زغال به دلیل سرشار بودن از عنصر پتاس در روند رشد گیاه شما بسیار موثر واقع می‌شود.

حتما فواید زغال برای گیاهان آپارتمانی رو که در مطلبی جداگانه بررسی کردیم مطالعه کنید.

اگر چه تعداد زیادی ترکیب برای کاشت کاکتوس ها و ساکولنت ها وجود دارد اما ما سعی کردیم در اینجا ۲ مورد از بهترین خاک برای کاکتوس را بیان کنیم از این خاک می توانید در محیط های مختلف و برای انواع گونه های مختلف کاکتوس استفاده نمایید.  اگر شما هم نظر و یا تجربه ای در خصوص انتخاب خاک کاکتوس و ساکولنت دارید در بخش دیدگاه مطرح کنید.

مطالب مرتبط :