خرمالو و اینهمه خاصیت؟

خرمالو - گل من و تو

خرمالو یکی از میوه های بسیار خوشمزه و شیرین است که دارای ویتامین A می باشد. خرمالو دارای فواید درمانی بسیاری است و با مصرف آن می توانید فشار خون را کاهش دهید و همچنین مصرف آن باعث تقویت بینایی و سلامتی می شود. ما در این مطلب قصد داریم تا خواص میوه خرمالو را مورد بررسی قرار دهیم پس با ما همراه باشید

خرمالو میوه ای شیرین که سرشار از آنتی اکسیدان می باشد در یونانیان باستان خرمالو را ” میوه الهی ” می‌نامیدند. این میوه خوش طعم و مغذی دارای محبوبیت گسترده‌ای در بسیاری از کشور‌های آسیایی است. در حال حاضردر پخت بسیاری از کیک‌ها و دسر‌های فصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خرمالو علاوه بر طعم بسیار خوب  دارای خواص درمانی فراوانی برای سلامتی است و به کاهش کلسترول و فشار خون کمک چشم گیری می‌کند. این میوه خوش طعم، سرشار از مواد مغذی نظیر، ویتامین آ.، ویتامین ث. و منگنز می‌باشد.

خرمالو

خرمالو - گل من و تو

خرمالو میوه خوراکی است که از درخت خرمالو به دست می‌آید. خرمالو درختی از گیاهان گلدار دو لپه‌ای است و دارای حدود ۸۰۰۰ گونه با پراکندگی گسترده که شامل گیاهانی مانند چای می‌شود. این درخت معمولا در مناطق گرمسیری یافت می‌شود و تن‌ها تعداد کمی از آن‌ها در آب و هوای متعادل گسترش دارند. خرمالوی ژاپنی گونه‌ای است که به دلیل طعم بی نظیرش در سطح وسیعی کشت می‌شود.

بنر گل من و تو

دو گونه اصلی از خرمالو وجود دارند: گس و غیر گس. میوه‌های گس تا قبل از رسیدن، گس هستند و هنگامی که می‌رسند شیرین و نرم می‌شوند. گونه‌های غیر گس زمانی که کال هستند کمتر گس می‌باشند و حالت گسی خود را خیلی زودتر از دست می‌دهند، آن‌ها حتی در حالت رسیده نیز سفت می‌باشند. حالت گسی این میوه‌ها را می‌توان با قرار دادن چند روزه آن‌ها در معرض نور خورشید و سرما از بین برد، به این فرآیند رسیدن میوه می‌گویند.

این میوه‌ها می‌توانند به صورت خام، پخته و یا خشک شده استفاده شوند. برخی افراد این میوه خوشمزه را به صورت پخته شده در سالاد خود مصرف می‌کنند.

این میوه نه تن‌ها دارای طعم فوق العاده لذیذی است بلکه سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی است که برای سلامتی خواص فراوانی را ارائه می‌دهد.

مزایای خرمالو

• غنی از آنتی اکسیدان‌ها
• تقویت سلامتی
• تقویت بینایی
• کاهش سطح کلسترول
• کاهش التهابات
• کاهش فشار خون

۱ – غنی از آنتی اکسیدان‌ها

آنتی اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد می‌پردازند و برای جلوگیری از آسیب‌های سلولی و کاهش خطرات ابتلا به بیماری‌های مزمن به خوبی عمل می‌کنند. برخی تحقیقات نشان داده اند که آنتی اکسیدان‌ها توانایی مقابله با بیماری هایی نظیر بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت را دارند.

خرمالو سرشار از آنتی اکسیدان‌های مفید است. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ در کره انجام شده بود بیان می‌کرد، خرمالو غنی از گالیک اسید و اپیکاتچین گالات است، دو ترکیب فوق العاده با خواص آنتی اکسیدانی.

علاو بر خورمالو، خوراکی هایی نظیر توت، گشنیز و دارچین نیز سرشار از آنتی اکسیدان هستند.

۲ – تقویت سلامتی

معرفی خرمالو - گل من و تو

وجود میوه خرمالو در رژیم غذایی شما می‌تواند به جلوگیری از بروز یبوست و سلامت گوارش کمک فراوانی کند. خرمالو دارای فیبر بالایی است و تقریبا مصرف ۶ گرم از آن، برابر است با یک چهارم از نیاز‌های روزانه بدن هر فرد.

بررسی که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده بود، نشان می‌داد فیبر موجود در خوراکی‌های از جمله خرمالو سبب می‌شود حرکات روده، منظم اتفاق بیافتد که برای بیماران مبتلا به یبوست بسیار موثر است.

به خاطر داشته باشید که از گونه‌های غیر گس و شیرین استفاده می‌کنید، زیرا گونه دیگر آن ممکن است سبب افزایش تانیک اسید شود که به خودی خود در امر یبوست دخالت دارد. اسید تانیک می‌تواند ترشحات روده را کاهش دهد وسبب کندی حرکات در دستگاه گوارش شود.

دیگر دارو‌های درمانی مشکل یبوست، شامل نوشیدن مقدار زیادی آب، مایعات گرم و خوردن سایر میوه‌های با فیبر بالا و افزایش فعالیت بدنی می‌شود.

۳ – تقویت بینایی

خرمالو سرشار از ویتامین آ است و همچنین مواد مغذی دیگر، که به حفاظت از سلامتی چشم‌ها کمک فراوانی می‌کنند. در واقع یک عدد خرمالو، ۵۵ درصد از نیاز روزانه ویتامین آ. را تامین می‌کند.

علائم کمبود ویتامین آ در بدن، با نشانه‌های نظیرشب کوری و خشکی چشم همراه است و معمولا این عارضه‌ها بر روی بخش هایی از چشم ایجاد می‌شوند.

مصرف روزانه ویتامین آ خود را، با اضافه کردن خرمالو به رژیم غذایی افزایش دهید و همچنین از بروز نشانه‌های کمبود آن جلوگیری کنید تا همیشه چشمانی سلامت داشته باشید. سایر غذاهای غنی از ویتامین آ عبارتند از: هویج، گوشت گاو، کلم و اسفناج.

۴ – کاهش کلسترول

کلسترول، یکی از مولکول‌های زیستی و از دسته چربی‌ها است که در سراسر بدن یافت می‌شوند. در حقیقت بدن به مقدار مشخصی از این چربی‌ها نیاز دارد، و در صورت افزایش میزان آن‌ها در بدن، ممکن است در شریان‌ها تغییراتی به وجود بیاید و در نهایت اختلالاتی درعمل پمپاژ خون در سراسر بدن که به وسیله قلب صورت می‌گیرد، ایجاد شود.

برخی مطالعات نشان می‌دهند که میوه خرمالو می‌تواند به طور موثری سبب کاهش کلسترول شود. یک مطالعه که بر روی ۴۰ نفر انجام شده بود، نشان می‌داد. مصرف روزانه ۳ عدد خرمالو در بیماران مبتلا به کلسترول بد، سطح کلسترول بد LDL را به میزان چشم گیری کاهش می‌دهد.

۵ – کاهش التهابات

خرمالو علاوه بر حفاظت از چشم‌ها، به کاهش التهابات نیز کمک می‌کند. این مسئله به دلیل وجود مقدار زیادی از آنتی اکسیدان‌ها و تانن‌ها می‌باشد. یک مطالعه منتشر شده در مجله PLoS One، بیان می‌کند، تانن‌های موجود در خرمالو سبب کاهش التهابات می‌شوند.

علاوه بر میوه خرمالو چند خوراکی ضد التهابی دیگر عبارتند از:، انواع توت‌ها، سبزیجات، کلم بروکلی، گردو و روغن نارگیل.

۶ – کاهش فشار خون

تانن‌های موجود در خرمالو باعث کاهش فشار خون می‌شوند. فشار خون بالا ممکن است آسیب‌های جدی را برای فرد به همراه داشته باشد.

مطالعات متععد نشان داده اند که اسید تانیک می‌تواند در کاهش فشار خون موثر باشد. به عنوان مثال، مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ بر روی موش‌ها انجام شده بود بیان می‌کرد، مصرف خرمالو تاثیر به سزایی در کاهش و کنترل فشار خون دارد.

به یاد داشته باشید که خرمالو‌های گس دارای بالاترین میزان تانن‌ها هستند که به تدریج با رسیدن میوه، کاهش می‌یابند. انتخاب یک خرمالوی گس و شیرین بالاترین میزان اثر بخشی را ارئه می‌کند.