خواص ماهی؛ 12 خاصیت عالی ماهی برای سلامتی بدن

فواید و خواص ماهی برای سلامتی بدن:
فواید و خواص ماهی برای سلامتی بدن:

ماهی از جمله سالم ترین و مفید ترین موادغذایی محسوب می شود. این ماده غذایی ارزش غذایی بالایی دارد و دربردارنده پروتئین با کیفیت بالا، ید، انواع ویتامین ها نظیر ویتامین D و مواد معدنی است. به علاوه ماهی یکی از منابع خوب اسیدهای چرب امگا ۳ به شمار می رود که بیشترین میزان اسیدهای چرب امگا3 در ماهیان چرب مانند سالمون، قزل آلا و شاه ماهی (هرینگ) وجود دارد. بنابراین مصرف ماهی فواید و خواصی برای سلامتی بدن و درمان برخی بیماری ها به همراه دارد که در این مطلب با چند مورد از فواید و خواص ماهی آشنا می شویم.

 

فواید و خواص ماهی برای سلامتی بدن:

مفید برای افراد مبتلا به صرع و تشنج:

بر اساس مطالعات صورت گرفته، امگا 3 موجود در روغن ماهی قادر است که فرکانس تشنج بیماران مبتلا به صرع را کمتر کند. همچنین بر طبق ادعای یک مطالعه جدید، افراد دچار  صرع می توانند در حملات تشنج با مصرف روزانه دوز کم امگا 3 روغن ماهی عوارض این بیماری را کاهش دهند.

 

معالجه و جلوگیری از بروز افسردگی:

مصرف ماهی برای معالجه و جلوگیری از بروز افسردگی سودمند است. در واقع اسیدهای چرب امگا 3 به مقابله با افسردگی کمک می کنند و میزان اثربخشی داروهای ضد افسردگی را افزایش می دهند. به علاوه ممکن است ماهی و اسیدهای چرب امگا3 برای سایر اختلالات روانی مانند اختلال دو قطبی نیز مفید و کمک کننده باشند. 

بنر گل من و تو

 

فواید و خواص ماهی برای سلامتی بدن:
فواید و خواص ماهی برای سلامتی بدن

 

جلوگیری از بروز بیماری ام اس:

مصرف مناسب و متعادل ماهی سبب تامین سلامت مغز می شود و به بیماران مبتلا به MS کمک می کند و برای آن ها سودمند است. در واقع بیماران مبتلا به MS با مصرف ماهی، کمتر علائم و نشانه های این بیماری را بروز می دهند.

 

تقویت و حفظ سلامت چشم:

اسیدهای چرب امگا3 توانایی خنثی کردن رادیکال های آزاد را در چشم دارند و مانع آرایش جدید رگ های خونی می شوند. همچنین سبب کاهش التهاب چشم می شوند. ماهی با دارابودن مقادیر قابل توجه امگا3 از خطر «فساد لکه دار» که منجر به کوری می شود، می کاهد. همچنین بر اساس یک مطالعه صورت گرفته، مصرف منظم ماهی خطر ابتلا به زوال قرنیه را تا 42% در زنان کمتر می کند. بنابراین مصرف ماهی برای حفظ سلامت چشم مفید است.

 

فواید و خواص ماهی
فواید و خواص ماهی: تقویت و حفظ سلامت چشم

 

درمان بی خوابی:

به عقیده برخی محققان کمبود ویتامینD یکی از علل اثرگذار بر اختلالات خواب است. مصرف ماهی قزل آلا می تواند سبب بهبود خواب شود که به باور محققان این امر به دلیل ویتامین D موجود در ماهی قزل آلا است.

 

حفظ سلامت قلب و جلوگیری از بروز سکته:

مصرف ماهی برای داشتن قلبی سالم مفید و موثر است و ممکن است سبب کاهش خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته شود که این دو  از جمله شایع ترین علل مرگ زودرس در جهان به شمار می روند.

 

فواید و خواص ماهی: حفظ سلامت قلب و جلوگیری از بروز سکته
فواید و خواص ماهی: حفظ سلامت قلب و جلوگیری از بروز سکته

 

مفید برای مبتلایان به آسم:

براساس مطالعات انجام شده، مصرف منظم ماهی سبب کاهش خطر ابتلا به آسم در کودکان تا 42 درصد می شود و بدین ترتیب خطر ابتلا به آسم در کودکانی که بیشتر ماهی می‌خورند، کمتر است. اما لازم به ذکر است که در این زمینه در بزرگسالان تاثیر قابل توجهی ندارد.

 

کاهش فشار خون:

بر اساس یک سری تحقیقات مشخص شده است که اسیدهای چرب امگا3 در کاهش خطر مرگ های ناگهانی و بی نظم، کاهش تصلب شرایین، کاهش سطح تری گلیسرید، کاهش تشکیل لخته خون در عروق و کاهش فشار خون موثر و مفید هستند. به علاوه امگا3 از خطر جنون، ورم مفاصل، آسم و بیماری کلیه می کاهد. بنابراین مصرف ماهی که دارای مقادیر قابل توجهی اسیدهای چرب امگا3 است برای کاهش فشارخون موثر است.

 

فواید و خواص ماهی:
فواید و خواص ماهی: کاهش فشارخون

 

 کاهش خطر ابتلا به دیابت:

براساس بسیاری از پژوهش های صورت گرفته، مصرف امگا 3 و یا روغن ماهی با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 1 در کودکان و همچنین گونه ای از دیابت خود ایمنی در بزرگسالان مرتبط است که دیابت نوع 1 به سیستم ایمنی بدن، سلول های تولید انسولین در پانکراس حمله می کند. همچنین مصرف ماهی ممکن است سبب کاهش خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید و اسکلروز چندگانه شود اما هنوز شواهد قوی وجود ندارد.

 

فواید و خواص ماهی: کاهش خطر ابتلا به دیابت
فواید و خواص ماهی: کاهش خطر ابتلا به دیابت

 

افزایش عمر و جلوگیری از ابتلا به سرطان:

به عقیده پژوهشگران دانشگاه هاروارد، ماهی دارای مواد مغذی فراوان و بسیار با کیفیت است که درصورتی که دو بار در هفته در برنامه غذایی گنجانده شود، می تواند سبب کاهش مرگ ومیر ناشی از ابتلا به سرطان یا بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتویید تاحدود 17 درصد شود.

 

 نرمی و لطافت پوست:

 قرص امگا 3 یا به اصطلاح روغن ماهی، یکی از داروهایی که معمولا پس از مراجعه به متخصص پوست و مو تجویز می شود، زیرا ماهی و ترکیبات موجود در آن در زیبایی و جوانی پوست و مو نقش قابل توجهی دارند. همچنین به عقیده برخی متخصصان پوست، امگا3 موجود در ماهی برای حفظ نرمی و لطافت پوست مفید و سودمند است.

 

فواید و خواص ماهی: نرمی و لطافت پوست
فواید و خواص ماهی: نرمی و لطافت پوست

 

بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از بروز آلزایمر:

اغلب با افزایش سن و پیر شدن، عملکرد مغز تضعیف می شود که تحت عنوان زوال شناختی مرتبط با سن شناخته می شود. این موضوع در بسیاری موارد طبیعی است، اما ممکن است بیماری‌های جدی عصبی نظیر بیماری آلزایمر را به دنبال داشته باشد. بر اساس بسیاری از مطالعات مشاهده ای مشخص شده است که روند زوال عقل در افرادی که بیشتر ماهی می خورند، کندتر است. همچنین افرادی که هر هفته ماهی میل می کنند، دارای ماده خاکستری بیشتری در مرکز مغز خود هستند که این ماده خاکستری مسئول تنظیم احساسات و حافظه است و عمده بافت عملکردی مغز را تشکیل می دهد و دربردارنده سلول های عصبی است و پردازش اطلاعات را برعهده دارد و خاطرات را حفظ می کند.

 

 

مطالب مرتبط:

خواص گوشت مرغ؛ ۱۶ خاصیت شگفت انگیز گوشت مرغ برای بدن