خواص کبر؛ 9 خاصیت فوق العاده کبر برای سلامتی بدن

کبر
کبر

کَبَر، داغ قارپوزی، هندوانه‌ کوهی یا خیاروک جوانه‌ی نارس گیاه کاپاریس اسپینوزا می باشد. این گیاه بومی مناطق مدیترانه‌ای و بعضی از مناطق آسیا و افریقای جنوبی است. کبر با دارابودن طعم و عطر خوب به‌ عنوان چاشنی یا برای تزیین خوراکی ها مورد استفاده قرار می گیرد. کبر حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی نظیر ویتامین A  و فیبر است. بنابراین فواید و خواصی برای بدن دارد که در این مطلب با چند مورد از خواص کبر برای بدن آشنا می شویم.

 

خواص کبر برای سلامتی بدن:

خواص ضد التهابی:

کاپاریس با دارابودن ترکیباتی نظیر کاتچین، کافئیک اسید، سیرینجیک اسید، روتین، و فرولیک اسید به کاهش التهاب کمک می‌کند. بنابراین با دارابودن خواص ضد التهابی برای کنترل علائم آرتروز، سینوزیت و بسیاری دیگر از اختلالات التهابی در بدن مفید است.

 

محافظت  از غضروف و مفاصل:

کاپاریس دارای فلانوویدهایی مانند کائمفرول و کوئرستین می باشد که اثرات کاندروپروتکتیک دارند و به محافظت از غضروف و مفاصل در برابر بیماری‌ها و التهاب کمک می کنند.

بنر گل من و تو

 

خواص کبر برای سلامتی بدن:
خواص کبر برای سلامتی بدن:

 

درمان کم خونی:

کاپاریس با دارابودن مقادیر قابل توجه آهن به تشکیل هموگلوبین در بدن کمک می کند و سبب درمان کم خونی می شود. علاوه بر این ویتامین C موجود در کاپاریس جذب آهن از سیستم غذایی را آسان می کند.

 

کاهش وزن:

کاپاریس با دارابودن کالری پایین و فیبر فراوان برای کاهش وزن مناسب است. فیبر سبب ایجاد سیری در افراد می شود و با جلوگیری از پرخوری به کاهش وزن کمک می کند.

 

خواص کبر: کاهش وزن
خواص کبر: کاهش وزن

 

کنترل دیابت:

کبر دارای مواد شیمیایی‌ ای است که به کنترل قند خون کمک می‌کنند. توجه داشته باشید که در صورت استفاده از داروهای کاهنده‌ی قند خون، از مصرف بالای کاپاریس جلوگیری کنید زیرا امکان دارد که سبب افت بیش‌ازحد قند خون شود.

 

خواص کبر ی یا کاپاریس
خواص کبر: کنترل دیابت

 

درمان سرطان:

عصاره‌ی کاپاریس دارای خواص ضد سرطانی و ضد توموری‌ است. در واقع کاپاریس سبب از بین رفتن سلول‌های سرطانی و سلول‌های تومور طی فرایندی که آپوپتوز نام دارد، می شود.

 

حفظ سلامت پوست:

کاپاریس برای رفع خشکی پوست مفید است. علاوه بر این به درمان اختلالات پوست نظیر قرمزی پوست، خارش و جوش کمک می کند.

 

خواص کاپاریس: حفظ سلامت پوست
خواص کبر: حفظ سلامت پوست

 

افزایش رشد مو:

کاپاریس با دارابودن مقادیر بالای ویتامین B و آهن به افزایش رشد مو کمک می کند. در واقع ویتامین ‌B به گردش خون در بدن و آهن به جلوگیری از ریزش مو کمک‌ می‌کند.

 

 

خواص کبر:
خواص کبر: افزایش رشد مو

مقابله با پیری زودرس:

کبر یا کاپاریس با دارابودن آنتی اکسیدان‌ ها با رادیکال‌های آزاد که می توانند به پوست آسیب بزنند، مبارزه می‌کنند و از این طریق از بروز پیری زودرس جلوگیری می‌کند. علاوه براین باعث کاهش علائم پیری مثل چین و چروک، خطوط اخم و لبخند و لکه‌ّهای پیری می شود.